Monday, November 16, 2015

Sejarah lengkap Jalan Persekutuan 5 / Federal Route 5 complete history




Salam sejahtera,

Sudah lama rasanya saya tidak mengemaskini Blog Jalan Raya Malaysia ini setelah lama bercuti di kampung. Kali ini saya kembali semula dengan satu lagi entri sejarah lengkap, kali ini saya ingin membawakan kepada anda sejarah lengkap bagi Jalan Persekutuan 5 pula. Kenapa Jalan Persekutuan 5...? Biar saya ingatkan satu perkara kepada anda semua khususnya orang-orang Teluk Intan, Perak. Untuk pengetahuan anda, esok (17 November 2015) merupakan ulang tahun ke-27 pembukaan Jambatan Sultan Yusuff FT5 yang menyeberangi Sungai Perak, yang menandakan bahawa Jalan Persekutuan 5 sudah siap sepenuhnya.

Saya memang sudah lama berhasrat ingin mengkaji sejarah lengkap Jalan Persekutuan 5 ini. Namun, kesukaran mencari bahan sejarah menyebabkan usaha mengkaji jalan FT5 ini sukar dilakukan. Ia berbeza daripada sejarah lengkap jalan FT1 dan FT2 yang banyak dibantu oleh buku Roads in Malaysia terbitan Kementerian Kerja Raya (KKR) yang banyak membantu dalam kajian saya, di samping entri-entri Hari Ini Dalam Sejarah oleh Arkib Negara. Namun, tanpa disangka-sangka, saya berjaya memperoleh bahan bagi kajian sejarah lengkap jalan FT5 ini hasil penemuan sebuah tesis tahun 1980 oleh seorang penuntut Institut Teknologi Mara (kini dikenali sebagai Universiti Teknologi Mara; UiTM). Pada malam yang sama juga, saya berjaya menemui petikan akhbar New Straits Times mengenai pembukaan Jambatan Sultan Yussuf FT5 yang diarkibkan oleh Google News, sekaligus melengkapkan kajian sejarah lengkap Jalan Persekutuan 5 ini.

Jalan Persekutuan 5 sebenarnya mula dibina pada tahun 1887. Jika dibandingkan, Jalan Persekutuan 1 mula dibina tahun 1880, manakala Jalan Persekutuan 3 pula mula dibina pada tahun 1866 oleh Dato' Muhamad Salleh bin Perang, Dato' Bentara Luar Johor. Fasa terawal yang dibina jajaran Jalan Melaka-Muar FT5, tetapi setakat dibina dari Melaka sehingga ke Merlimau.




Peta Jalan Ipoh-Lumut FT5 di kawasan Lembah Kinta pada tahun 1914


Di sebelah utara pula, Jalan Ipoh-Lumut FT5 dibina lebih kurang sedekad selepas pembinaan Jalan Melaka-Merlimau FT5. Ia turut menampilkan Jambatan Bota FT5 yang menjadi jambatan yang paling hampir dengan muara Sungai Perak pada masa itu. Kenapa begitu jauh pula jambatan yang dikatakan paling hampir dengan muara Sungai Perak ini...? Anda boleh tanya orang-orang Teluk Intan, Kampung Gajah, Bota, Parit, Kuala Kangsar dan Lenggong betapa lebarnya Sungai Perak ini. Sebab itulah tidak banyak jambatan utama yang menyeberanginya. Namun, jambatan asal di Bota itu sebenarnya sudah pun roboh akibat dihanyutkan arus Sungai Perak ketika banjir besar 1967. Jambatan baharu Bota dibina semula dengan kos RM3.1 juta dan dibuka kepada lalu lintas pada Februari 1973.. Semasa pembinaan Lebuhraya Ipoh-Lumut FT5, Jambatan Bota FT5, juga dikenali dengan nama Jambatan Sultan Idris Shah II FT5, turut dikembarkan dalam projek yang siap pada tahun 2008.

Jajaran ketiga bagi menghubungkan antara Johor Bahru dan Muar pula mula dibina sebagai projek usaha sama antara kerajaan negeri Johor dengan British, berbeza daripada rangkaian jalan raya di negeri lain yang kebanyakannya dibina oleh penjajah British sendiri bagi memudahkan mereka mengaut keuntungan daripada hasil bumi Tanah Melayu. Dalam projek tersebut, Jalan Raya Timur-Barat Johor (Jalan Persekutuan 50) siap terlebih dahulu pada tahun 1919. Itulah sebabnya kenapa jajaran Jalan Kluang dari Bulatan Banang ke Persimpangan Gunung Soga memegang kod laluan FT5 sebelum kod laluannya berubah kepada FT50 selepas Persimpangan Gunung Soga.

Jajaran seterusnya ialah Jalan Muar-Batu Pahat FT5, siap pada tahun 1929. Pada masa yang sama juga, Jalan Melaka-Muar FT5 turut disambung dari Merlimau sehingga ke Muar. Namun pada masa itu, Jambatan Peserai FT5 masih belum dibina lagi, sebaliknya pengguna jalan raya terpaksa menggunakan khidmat feri sungai. Khidmat feri sungai ditamatkan setelah Jambatan Peserai FT5 dan Jambatan Sultan Ismail FT5 dibuka kepada lalu lintas pada tahun 1967. Asalnya, Jalan Temenggung Ahmad J31 dari Muar ke Parit Raja membentuk sebahagian Jalan Persekutuan 5, tetapi semasa projek Jambatan Sultan Ismail FT5, empat buah bulatan dibina sebagai inisiatif penyuraian trafik di bandar Muar, manakala sebatang jalan raya baharu yang dikenali sebagai Jalan Abdul Rahman FT5 dibina bagi melencongkan laluan terus FT5, memandangkan Jalan Temenggung Ahmad J31 tidak sesuai digunakan oleh kenderaan berat.

Pada masa yang sama, Jalan Melaka-Port Dickson FT5 juga siap dibina. Jalan Melaka-Port Dickson FT5 dibina sebagai sambungan kepada Jalan Seremban-Port Dickson yang siap terlebih dahulu pada tahun 1910. Seterusnya, jajaran di sebelah negeri Selangor pula dibina, iaitu Jalan Klang-Teluk Intan FT5, Jalan Langat FT5 dan Jalan Sepang FT5; ketiga-tiganya siap pada tahun 1939. Pada masa yang sama, Jalan Batu Pahat-Pontian FT5 dan Jalan Skudai-Pontian juga berjaya disiapkan.

Namun, masalah timbul kerana masih terdapat pautan putus dari Teluk Intan sehingga ke Sitiawan. Akibatnya, pengguna jalan raya dari Sitiawan terpaksa berpusing jauh ke Bota dan menggunakan jalan FT109 di sepanjang tebing timur Sungai Perak; itu pun mereka terpaksa berkongsi jambatan dengan landasan kereta api Ipoh-Teluk Intan untuk menyeberangi Sungai Bidor, menyebabkan JKR Perak terpaksa membayar RM10,000 sebulan kepada Keretapi Tanah Melayu (KTM) untuk membolehkan pengguna jalan raya menggunakan jambatan kereta api itu.




Jambatan Sultan Yusuff FT5, struktur binaan yang menyempurnakan Jalan Persekutuan 5


Sebagai penyelesaian, kerajaan mengambil keputusan untuk membina pautan putus tersebut sebagai projek Rancangan Malaysia Kelima (RMK-5). Projek jajaran terakhir tersebut dinamakan sebagai projek Jalan Raya Pantai Barat Sungai Perak-Lumut FT5, yang bermula dari Batu 5 Jalan Teluk Intan-Klang FT5 dan berakhir di Sitiawan, yang mana jalan ini seterusnya dihubungkan dengan Jalan Ipoh-Lumut FT5. Salah satu komponen utama bagi projek tersebut ialah Jambatan Sultan Yusuff FT5 sepanjang 1.3 km menyeberangi Sungai Perak. Jambatan tersebut merupakan jambatan yang paling hampir dengan muara Sungai Perak. Projek Jalan Raya Pantai Barat Sungai Perak-Lumut FT5 ini mula dibina pada April 1986 dan dibuka kepada pengguna jalan raya pada 17 November 1988. Dengan siapnya projek jajaran terakhir FT5 ini, maka keseluruhan Jalan Persekutuan 5 akhirnya berjaya disiapkan.




Pembukaan Jambatan Sultan Ismail FT5 di Muar pada tahun 1967




FT5 bertindih dengan FT2 sejauh 1 km di sepanjang Jalan Jambatan Kota FT2/FT5


Bagaimana dengan usaha penambahbaikan di sepanjang FT5...? Sebagaimana jalan raya tulang belakang yang lain, Jalan Persekutuan 5 juga telah mengalami banyak penambahbaikan. Antaranya termasuklah pembinaan Jambatan Peserai FT5 dan Jambatan Sultan Ismail FT5 yang dibuka kepada lalu lintas pada tahun 1967. Di Klang pula, Jalan Persekutuan 5 berkongsi laluan dengan Jalan Persekutuan 2 di Jambatan Kota FT2/FT5 dari Bulatan Simpang Lima dengan Bulatan Simpang Tujuh. Selain itu, dua buah jambatan utama dibina di Selangor iaitu Jambatan Kuala Selangor FT5 dan Jambatan Sabak Bernam FT5; kedua-duanya siap pada tahun 1980. Sungguhpun demikian, projek Jambatan Kuala Selangor FT5 ada kisah kontroversinya yang tersendiri. Projek tersebut mula diumumkan pada tahun 1970, tetapi ia terbengkalai kerana keculasan kontraktor asal. Akibatnya, tender baharu terpaksa dibuka semula pada tahun 1976 dan akhirnya jambatan tersebut siap pada tahun 1980.

Jalan Persekutuan 5 semakin hari semakin sesak dengan kenderaan, disebabkan taburan penduduk yang tinggi di sebelah pantai barat Semenanjung Malaysia. Maka, sebahagian jalan FT5 perlu dilebarkan untuk mengurangkan kesesakan di jajaran yang terlibat. Antaranya termasuklah projek naik taraf Jalan Langat FT5 menjadi jalan raya kembar serta naik taraf Jalan Klang-Teluk Intan FT5 menjadi jalan super four. Namun, projek naik taraf terbesar ialah projek Lebuhraya Ipoh-Lumut FT5, yang bukan sahaja sekadar naik taraf jalan raya tunggal dua lorong kepada jalan raya kembar empat lorong, tetapi turut mengalihkan kilometer terakhir jalan FT5 ke Jelapang.

Selain itu, projek Lebuhraya Pantai Barat E32 turut diumumkan, tetapi apa yang saya amat tidak berpuas hati ialah penggunaan jajaran FT5 yang sibuk sebagai sebahagian jajaran E32. Pencabulan terbaharu piawaian lebuh raya ekspres sebegini sememangnya tidak boleh dimaafkan kerana ia bakal mengancam nyawa penduduk tempatan serta pengguna jalan raya berikutan percampuran lalu lintas luar dengan lalu lintas tempatan, di samping menggagalkan matlamat utama pembinaan E32 iaitu untuk mengurangkan kesesakan di jalan FT5 dan FT60. Pihak yang bertanggungjawab mencadangkan penggunaan jalan FT5 ini sepatutnya berasa malu akan projek Lebuhraya Pantai Timur E8 yang berjaya disiapkan sebagai lebuh raya yang memenuhi piawaian lebuh raya ekspres sungguhpun berdepan dengan pelbagai cabaran seperti kadar penggunaan kenderaan yang rendah, banjir besar dan banyak lagi. Jika alasan tidak mahu ada kampung-kampung atau pekan-pekan yang terpinggir dijadikan alasan, maka berbaloikah jika nyawa penduduk tempatan dan pengguna lebuh raya menjadi taruhan...?

Kesimpulannya, Jalan Persekutuan 5 berperanan besar sebagai salah satu nadi pengangkutan utama di pantai barat Semenanjung Malaysia. Disebabkan lokasinya yang jauh daripada Lebuhraya Utara-Selatan E1 dan E2 serta melalui kawasan berpenduduk padat, peranan jalan FT5 sedikit pun tidak terancam akan kewujudan Lebuhraya Utara-Selatan E1 dan E2. Namun, penggunaan sebahagian jalan FT5 sebagai laluan Lebuhraya Pantai Barat E32 tidak boleh dibenarkan sama sekali kerana ia bukan sahaja membahayakan nyawa penduduk tempatan dan pengguna jalan FT5, tetapi turut melibatkan nyawa pengguna Lebuhraya Pantai Barat E32 kelak. Biarlah FT5 kekal sebabgai FT5 dan E32 kekal sebagai E32; kedua-dua laluan tersebut sepatutnya saling melengkapi antara satu sama lain sebagaimana Jalan Persekutuan 1 dengan Lebuhraya Utara-Selatan E1 dan E2, serta Jalan Persekutuan 2 dengan Lebuhraya Pantai Timur E8.

Friday, November 6, 2015

Memintas tol Lebuhraya Damansara-Puchong (LDP) E11 / Shunpiking the Damansara-Puchong Expressway (LDP) E11



Lebuhraya Damansara-Puchong (LDP) E11 sering dianggap sebagai "lebuh raya pukat tunda" terutamanya di kalangan orang-orang Puchong - tetapi siapa sangka bahawa LDP E11 kini boleh dipintas...?


Salam sejahtera,

Setelah entri mengenai laluan percuma Kuala Lumpur-Putrajaya disiarkan semalam, kami dihujani dengan permintaan bagi beberapa laluan pintasan tol yang lain, terutamanya laluan Shah Alam-Putrajaya. Permintaan tersebut muncul kerana semua laluan utama dari Shah Alam ke Putrajaya (sama ada melalui Lebuhraya Elite E6 ataupun Lebuhraya Damansara-Puchong E11) kesemuanya dikenakan tol. Atas permintaan ramai, kami cuba mengkaji laluan pintasan tol Shah Alam-Putrajaya yang dikompilasikan bersama-sama dengan plaza tol lain di sepanjang Lebuhraya Damansara-Puchong (LDP) E11.

Sebelum kami teruskan, biar kami mulakan dahulu dengan latar belakang LDP E11 ini. Lebuhraya Damansara-Puchong E11 dibina sebagai pelengkap kepada Jalan Lingkaran Tengah Kuala Lumpur 2 (KL MRR2) FT28 yang dibina sepanjang sempadan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur-Selangor. Namun, lebuh raya tersebut sering dihujani kontroversi sejak awal lagi. Apa tidaknya, LDP E11 dibina dengan sekadar melebarkan beberapa batang jalan arteri perumahan sedia ada yang asalnya percuma kepada rakyat, seterusnya membina persimpangan bertingkat dan plaza tol, tanpa mengambil kira sebegitu banyak bilangan simpang jalan-jalan kecil di sepanjang laluannya sehingga menjejaskan darjah kawalan masuknya, sedangkan simpang jalan-jalan kecil sebegitu tidak sepatutnya wujud pada mana-mana lebuh raya ekspres. Dianggarkan sekarang terdapat lebih 140 simpang jalan kecil di sepanjang LDP E11. Bilangan bilangan simpang jalan-jalan kecil yang tidak terkawal inilah yang menjejaskan tahap kawalan masuknya, sehingga mengakibatkan LDP E11 tidak mematuhi piawaian JKR U6 yang telah ditetapkan dalam Arahan Teknik 8/86: A Guide on Geometric Design of Roads oleh Jabatan Kerja Raya (JKR). 

Selain masalah kesesakan, penggunaan jalan arteri biasa sebagai laluan lebuh raya LDP E11 juga telah mengakibatkan satu lagi masalah besar yang sering membangkitkan kemarahan warga kota iaitu kutipan tol. Penggunaan jalan-jalan arteri yang asalnya percuma sebagai laluan LDP E11 telah mengakibatkan LDP E11 sering dicemuh dan diberi jolokan "lebuh raya pukat tunda" kerana tiada laluan pemintas tol yang dikenal pasti. Turut menambah parah keadaan, Datuk Seri Samy Vellu iaitu Menteri Kerja Raya pada masa itu pula telah mengeluarkan kenyataan bahawa laluan alternatif bebas tol tidak diwajibkan bagi lebuh raya yang dinaik taraf daripada jalan raya sedia ada. Kenyataan sebegitu sudah tentu mengakibatkan kemarahan penduduk yang tinggal di sepanjang LDP E11, terutamanya penduduk Puchong, kerana Puchong dikelilingi plaza tol LDP E11 di sebelah utara, selatan dan barat.

Jadi bagaimana hendak memintas tol LDP E11 ini...? Memintas tol LDP E11 memerlukan anda banyak meredah jalan-jalan perumahan, yang boleh jadi mengelirukan jika anda tidak biasa menggunakan laluan tersebut. Laluan-laluan pemintas tol yang telah kami kenal pasti ini sebenarnya wujud hasil daripada pembinaan sebegitu banyak kawasan perumahan yang tumbuh bagai cendawan selepas hujan di sepanjang LDP E11, sedangkan lebuh raya ekspres sepatutnya tidak boleh sama sekali dihubungkan terus kepada mana-mana premis hartanah dan hanya boleh dihubungkan ke lebuh raya lain, jalan raya utama dan jalan arteri sahaja. Maka, jalan-jalan perumahan ini boleh dieksploitasikan bagi membentuk laluan pemintas tol LDP E11.




Laluan pemintas Plaza Tol Penchala melalui Persiaran Mahogani dan Persiaran Surian
(sila besarkan untuk perincian laluan)


Kita mulakan dengan plaza tol pertama iaitu Plaza Tol Penchala. Ada dua jalan yang boleh anda gunakan untuk memintasnya. Laluan pintasan pertama ialah kombinasi Jalan Subang-Sungai Buloh FT15, Persiaran Mahogani dan Persiaran Surian, berguna jika anda datang dari arah Sri Damansara, Damansara Damai dan Sungai Buloh. Namun, kelemahan terbesar bagi laluan pertama ini sudah tentulah bilangan persimpangan lampu isyarat yang banyak. Jika anda datang dari arah Kepong pula, anda mungkin perlu mempertimbangkan untuk menggunakan laluan percuma Damansara Link untuk memintas Plaza Tol Penchala, yang mana saya akan terangkan dalam entri pintasan tol Lebuhraya Sprint E23 nanti.




Laluan pemintas Plaza Tol Petaling Jaya Selatan melalui Persiaran Kewajipan
(sila besarkan untuk perincian laluan)


Laluan pintasan bagi Plaza Tol Petaling Jaya Selatan pula ada dua, iaitu sama ada dengan menggunakan Jalan Puchong B11 ataupun Persiaran Kewajipan, yang mana kedua-duanya memerlukan anda melencong jauh. Antara kedua-dua laluan ini, laluan Persiaran Kewajipan adalah yang paling mudah. Dari arah Kelana Jaya, keluar dari LDP E11 di Exit 1112 Persimpangan Bandar Sunway ke arah Subang Jaya melalui Lebuhraya Baru Pantai E10. Seterusnya, keluar dari E10 di Exit 1002 Persimpangan Bulatan Kewajipan dan ambil pusingan pukul 9 (belok kiri) ke Persiaran Kewajipan. Jalan terus sehingga ke penamat Persiaran Kewajipan yang terletak di Exit 1125 Persimpangan USJ yang membawa anda kembali ke LDP E11 dari arah USJ / Shah Alam. Sila skrol ke bawah untuk sambungan panduan perjalanan bebas tol dari arah USJ / Shah Alam.




Laluan pemintas Plaza Tol Petaling Jaya Selatan melalui Jalan Puchong B11
(sila besarkan untuk perincian laluan)


Bagi laluan pintasan tol Petaling Jaya Selatan melalui Jalan Puchong B11, ada 2 laluan yang boleh anda pilih, yang mana kedua-duanya memerlukan anda untuk keluar dari LDP E11 ke Lebuhraya Persekutuan FT2 arah Kuala Lumpur dan seterusnya memasuki Lebuhraya Baru Pantai E10/B14. Saya mulakan dengan laluan pertama yang lebih mudah tetapi lebih jauh. Hanya teruskan perjalanan sehingga ke Exit 1006 Persimpangan Jalan Templer dan keluar ke Jalan Klang Lama B14. Seterusnya, teruskan perjalanan sehingga ke persimpangan Jalan Puchong B11 dan belok kanan untuk ke Jalan Puchong B11 sehingga ke Exit 1114 Persimpangan Puchong Jaya.




Laluan pemintas Plaza Tol Petaling Jaya Selatan melalui Taman Kinrara
(sila besarkan untuk perincian laluan)


Laluan kedua melalui Jalan Puchong B11 pula lebih pendek tetapi lebih rumit. Seperti laluan sebelumnya, anda perlu menggunakan Lebuhraya Baru Pantai E10/B14. Namun, tidak seperti laluan tadi, gunakan Exit 1009 Persimpangan Jalan Templer untuk membuat pusingan U. Seterusnya, anda perlu belok kiri ke Jalan PJS 1/25. Jalan tersebut ditandakan dengan papan tanda ke Lebuhraya Shah Alam E5 jadi pastikan anda tidak terlepas jalan tersebut. Jalan terus sehingga ke penghujungnya dan belok kanan. ke Jalan PJS 3/44. Jalan terus sehingga ke penghujung. Kemudian, belok kiri ke Taman Kinrara (jangan masuk ke Lebuhraya Shah Alam E5). Sebaik anda bertemu dengan Jalan Puchong B11 di Taman Kinrara, belok kanan dan teruskan perjalanan melalui Jalan Puchong B11 sehingga bertemu dengan LDP E11 di Exit 1114 Persimpangan Puchong Jaya.

Untuk perjalanan balik pula, hanya ikut arah berlawanan, tetapi ikuti panduan memintas tol Lebuhraya Baru Pantai E10 bagi memintas Plaza Tol PJS2 yang mengutip tol bagi arah ke Lebuhraya Persekutuan FT2 dan Subang Jaya, yang akan saya tulis tidak lama lagi.




Laluan pemintas Plaza Tol Puchong Barat
(sila besarkan untuk perincian laluan)


Seterusnya, kita susuli pula dengan laluan pemintas Plaza Tol Puchong Barat. Bagi pengguna jalan raya yang berulang-alik dari Shah Alam dan USJ ke Putrajaya atau sebaliknya, sila baca betul-betul panduan di bawah ini kerana laluan percuma yang anda nanti-nantikan ada tercatat di sini. Dari arah Shah Alam dan USJ, hanya perlu jalan terus, buat pusingan U betul-betul sebelum Plaza Tol Puchong Barat dan terus himpit ke lorong paling kiri sebaik sahaja selesai membuat pusingan U. Sebaik menemui simpang pertama di sebelah kiri, terus masuk simpang tersebut ke Jalan Seri Puchong. Seterusnya, anda akan dilencongkan ke kiri ke Lorong 2 Kampung Bersatu. Teruskan perjalanan dan jalan tersebut akan berubah menjadi jalan raya kembar. Sebaik sahaja anda menemui bulatan pertama, ambil pusingan pukul 9 (belok kiri) ke Persiaran Puchong Perdana. Jalan terus, dan jika anda menemui bulatan lagi, ambil pusingan pukul 12 (jalan terus). Jalan terus sehingga anda ditemukan semula dengan LDP E11 di Exit 1119 Persiaran Puchong Perdana. Jika anda ingin terus ke Putrajaya, ikuti panduan memintas Plaza Tol Puchong Selatan di bawah.

Untuk perjalanan balik, hanya ikut arah bertentangan, cuma anda tidak perlu membuat pusingan U kerana Jalan Seri Puchong memang akan melencongkan anda ke kiri.




Laluan pemintas Plaza Tol Puchong Selatan (arah Putrajaya) melalui Saujana Puchong
(sila besarkan untuk perincian laluan)


Plaza tol terakhir yang bakal kita pintasi kali ini ialah Plaza Tol Puchong Selatan. Ada 2 cara untuk memintas Plaza Tol Puchong. Cara pertama ialah menggunakan kombinasi Jalan Puchong B11, Jalan Pulau Meranti B11 dan Persiaran Apec, yang sudah tentunya memerlukan anda melencong jauh meskipun laluan inilah yang paling mudah. Laluan kedua pula lebih pendek tetapi lebih mengelirukan, jadi baca betul-betul dan hafalkan supaya anda tidak tersesat. Anda sudah bersedia...? Mari kita mulakan...!!!

Dari arah Puchong, Shah Alam dan USJ, sila masuk ke Persiaran Saujana Puchong. Sebaik sahaja selepas selekoh 90 darjah ke sebelah kiri, terus himpit ke lorong kanan. Belok kanan ke Jalan SP1/1, simpang pertama di sebelah kanan selepas selekoh 90 darjah ke sebelah kiri tadi. Sebaik anda memasuki Jalan SP1/1, belok kiri ke Jalan SP 1/4 di simpang pertama yang anda temui. Selepas selekoh 90 darjah ke kiri, belok kanan. Teruskan perjalanan melalui jalan raya tidak bernama ini sehingga anda menemui simpang pertama di sebelah kanan. Belok kanan ke Suria Puchong, dan masuk semula ke LDP E11 melalui jalan susur masuk dari Suria Puchong.




Laluan pemintas Plaza Tol Puchong Selatan (arah Puchong / USJ / Shah Alam) melalui Saujana Puchong
(sila besarkan untuk perincian laluan)


Bagaimana pula dengan laluan balik...? Laluan balik juga sama mengelirukan, jadi baca dan fahamkan dengan teliti supaya anda tidak akan tersesat. Dari arah Putrajaya, keluar dari LDP E11 di Exit 1123 Persimpangan Seri Kembangan dan belok kanan ke arah Seri Kembangan. Seterusnya, belok kiri di simpang pertama selepas Exit 1123. Anda akan dibawa ke Suria Puchong. Seterusnya, anda akan dilencongkan ke ke Jalan Suria Puchong 2. Belok kanan dan seterusnya belok kiri sebanyak 2 kali untuk memasuki jalan tidak bernama yang saya nyatakan tadi. Seterusnya, anda hanya perlu ikut arah berlawanan daripada panduan sebelumnya sehinggalah anda bertemu semula dengan LDP E11 di simpang Persiaran Saujana Puchong. Sekarang, anda perlu mencari pusingan U untuk ke arah utara, memandangkan anda akan dilencongkan ke kiri ke Plaza Tol Puchong Selatan. Untuk membuat pusingan U, keluar ke Exit 1121 Persimpangan Bukit Puchong tetapi jangan belok kanan. Sebaliknya, belok kiri ke satu jalan susur selepas Jalan Bukit Puchong dan anda akan menemui satu terowong di sebelah kanan. Blok kanan ke terorong tersebut dan seterusnya belok kiri ke jalan susur yang akan membawa anda ke arah utara melalui LDP E11.

Nampak rumit bukan...? LDP E11 sememangnya satu lebuh raya yang sukar dipintas disebabkan oleh dasar "ke laut" oleh Menteri Kerja Raya terdahulu, Datuk Seri Samy Vellu yang beranggapan laluan pintasan tol LDP E11 tidak diperlukan langsung atas alasan dangkal. Akibat "dasar ke laut" tersebut, LDP E11 sering dicemuh dan dianggap sebagai "lebuh raya pukat tunda" terutamanya oleh orang-orang Puchong yang tentunya paling menderita kerana dikelilingi plaza tol di sebelah utara, selatan dan barat. Bagi mereka yang sudah puas merasa azab kerana "dipau" setiap hari ketika melalui LDP E11, panduan pemintas tol ini memang khas buat anda - tetapi kalau jalan pintasan yang saya nyatakan di atas ini sesak pada awal pagi dan lewat petang, jangan merungut pula ok...? Jadi apa lagi, sebar-sebarkanlah panduan pemintas tol ini kepada rakan-rakan serta saudara-mara di Puchong dan jadikanlah ia viral.

Selamat mencuba...!!!

Wednesday, November 4, 2015

Laluan bebas tol Kuala Lumpur-Putrajaya / Kuala Lumpur-Putrajaya toll-free route







Tiga buah lebuh raya ekspres menghubungkan antara Kuala Lumpur dengan Putrajaya, iaitu Lebuhraya Maju (MEX) E20 (atas), Lebuhraya Kuala Lumpur-Seremban E37 (tengah) dan Lebuhraya Besraya E9 (bawah)


Salam sejahtera,

Sudah agak lama juga saya tidak mengemaskini Blog Jalan Raya Malaysia ini. Setelah saya berdepan dengan bebanan kerja yang begitu banyak, saya akhirnya dapat bercuti selama seminggu bermula Ahad lalu. Peluang cuti kali ini dapat saya manfaatkan dengan menulis beberapa entri khas buat anda semua.

Sekali lagi saya terpaksa rehatkan dahulu siri Dari Negara Pakcik Sam bagi memberi laluan kepada entri panduan pemintas tol dari Kuala Lumpur ke Putrajaya. Entri ini ditulis khas bagi menjawab persoalan oleh bekas Naib Ketua Pemuda Umno Wangsa Maju, Shahbudin Husin, yang mendakwa kononnya tiada laluan bebas tol dari Kuala Lumpur ke Putrajaya. Kenyataan tersebut dibuat bagi menyanggah satu kenyataan oleh Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Abdul Rahman Dahlan, yang mencadangkan warga kota agar bangun lebih awal pada waktu pagi untuk mengelakkan kesesakan di laluan-laluan pemintas tol yang dikenal pasti.

Sebelum saya teruskan dengan laluan pemintas tol KL-Putrajaya, biar saya terangkan serba sedikit mengenai laluan utama dari KL ke Putrajaya. Terdapat tiga buah lebuh raya yang menghubungkan antara ibu negara rasmi Malaysia dengan pusat pentadbiran kerajaan persekutuan, iaitu Lebuhraya Kuala Lumpur-Seremban E37 (dan Lebuhraya Utara-Selatan E2), Lebuhraya Sungai Besi (Besraya) E9 dan Lebuhraya Maju (MEX) E20, yang mana ketiga-tiganya dikenakan tol. Namun, percayakah anda bahawa anda sebenarnya boleh berulang-alik dari KL ke Putrajaya tanpa perlu membayar tol walau sesen pun...? Rahsianya adalah dengan mengeksploitasikan jajaran bebas tol di Lebuhraya KL-Seremban E37 dan Lebuhraya Besraya E9, memandangkan kedua-dua lebuh raya tersebut menggunakan sistem tol terbuka.




Peta laluan pemintas tol bagi laluan Kuala Lumpur-Putrajaya
(sila besarkan untuk melihat perincian laluan)


Untuk memulakan perjalanan bebas tol anda dari Kuala Lumpur, sila gunakan Lebuhraya KL-Seremban E37. Namun, sebaik sahaja melepasi Exit 516 Persimpangan Sri Petaling, himpit ke lorong paling kiri, dan sebaik sahaja melepasi jejambat Lebuhraya Bukit Jalil FT217, terus ambil jalan susur ke stesen minyak Shell, Hotel Nouvelle dan stesen minyak Petron dan belok kiri sebaik selepas stesen minyak Petron. Seterusnya, belok kanan ke Persiaran Serdang Perdana. Jalan terus sehingga ke penghujungnya dan anda akan dilencongkan ke kiri ke Jalan Seri Kembangan FT3215 dan seterusnya ke Lebuhraya Besraya E9. Apa lagi, belok kanan dan masuk ke Lebuhraya Besraya E9 melalui Exit 903 Persimpangan Seri Kembangan. Teruskan perjalanan anda ke Putrajaya melalui E9, Lebuhraya Kajang Silk E18 dan akhir sekali SKVE E26.




Peta laluan pemintas tol bagi laluan Putrajaya-Kuala Lumpur
(sila besarkan untuk melihat perincian laluan)


Bagaimana pula dengan laluan Putrajaya-KL...? Gunakan SKVE E26 untuk ke Kuala Lumpur. Di Exit 1809 Persimpangan Uniten, ambil jalan susur pertama ke Lebuhraya Besraya E9. Seterusnya, keluar ke Seri Kembangan di Exit 903 Persimpangan Seri Kembangan dan buat pusingan U di pekan Seri Kembangan untuk membolehkan anda memasuki Jalan Serdang Raya. Sebaik selepas membuat pusingan U, belok kiri ke Jalan Serdang Raya dan jalan terus sehingga ke penamatnya di jalan susur ke Lebuhraya Bukit Jalil FT217 - belok kanan untuk memasuki Lebuhraya KL-Seremban E37 bagi meneruskan perjalanan sehingga ke pusat bandar raya Kuala Lumpur. 

Mudah kan...? Berapa lama pula masa yang perlu diambil untuk menggunakan jalan alternatif ini...? Masa perjalanan ialah lebih kurang setengah jam jika anda menggunakannya pada luar waktu gegas. Habis tu bagaimana pula kalau awal pagi ataupun lewat petang...? Tak kiralah anda ikut lebuh raya tol mahupun jalan pemintas tol, kedua-duanya sama sesak. Jika anda tanya saya, saya lebih suka menggunakan motosikal kerana saya tidak mahu membazirkan masa, duit minyak dan duit tol dengan sia-sia hanya kerana tersangkut dalam kesesakan jalan raya.

Selamat mencuba...!!!

Advertisement