Sunday, February 21, 2016

Apa Kejadahnya: Jangan sampai orang Tanjung Karang mati / What The Hell: Never let the people of Tanjung Karang die



Peta jajaran Lebuhraya Pantai Barat (WCE) E32 yang mencabuli piawaian lebuh raya ekspres
(klik untuk besarkan)


Salam sejahtera,

Sejak Blog Jalan Raya Malaysia mula menulis mengenai Lebuhraya Pantai Barat (WCE) E32, saya sering mencemuh, menghentam dan membalun projek kontroversi itu sehabis-habisnya susulan pencabulan piawaian lebuh raya ekspres yang dilakukan ketika pembikinan lebuh raya tersebut. Pencabulan piawaian yang saya maksudkan itu tidak lain dan tidak bukan ialah penggunaan sebahagian jajaran Jalan Klang-Teluk Intan FT5 dan Jalan Teluk Intan-Sitiawan FT5 sebagai sebahagian laluan WCE E32. Susulan dengan itu, saya meletakkan skandal projek WCE E32 sebagai satu skandal pencabulan yang terbesar, paling teruk dan paling tidak boleh dimaafkan dalam industri lebuh raya ekspres negara. Apa tidaknya, pencabulan piawaian lebuh raya ekspres tersebut akan membahayakan nyawa penduduk tempatan serta pengguna lebuh raya itu sendiri.




Blueprint kepada bala bencana: Jajaran Jalan Klang-Teluk Intan FT5 dari Tanjung Karang ke Hutan Melintang dijadikan sebahagian laluan Lebuhraya Pantai Barat E32, sedangkan jajaran FT5 itu sudah banyak memakan korban sejak ia dinaik taraf menjadi jalan super four


Kenapa saya menentang sekeras-kerasnya akan penggunaan sebahagian FT5 sebagai antara laluan E32...? Ada beberapa sebab kenapa saya amat menentang amalan tersebut yang saya sifatkan sebagai cubaan memperkosa piawaian lebuh raya ekspres. Pertama, ia sama sekali bertentangan dengan garis panduan lebuh raya ekspres yang telah ditetapkan dalam Arahan Teknik 8/86: A Guide on Geometric Design of Roads. Garis panduan tersebut sudah terang-terangan menyebut bahawa lebuh raya ekspres wajib dikenakan kawalan masuk penuh, yang bermaksud lebuh raya tersebut tidak boleh ada sebarang bentuk capaian terhadap rumah, tanah, kebun, ladang, lombong, rumah, kedai, bangunan, mahupun sebarang bentuk hartanah sekalipun. Selain itu, tidak boleh ada sebarang bentuk lintasan di sepanjang laluan lebuh raya ekspres, yang bermaksud tidak boleh ada ada persimpangan searas, lampu isyarat dan pusingan U searas. Di samping itu juga, tidak boleh ada sebegitu banyak simpang jalan kecil yang dihubungkan terus ke lebuh raya ekspres. Sebaliknya, keluar masuk lebuh raya hanyalah melalui persimpangan bertingkat berlainan aras yang diwartakan dan dihadkan bilangan persimpangannya. Lebuh raya ekspres juga selalunya dibina sebagai lebuh raya kembar untuk mengelakkan pelanggaran secara berdepan ketika memotong, meskipun masih ada sebilangan kecil lebuh raya ekspres yang dibina sebagai lebuh raya 2 lorong, seperti Lebuhraya Senai-Desaru E22 dan SKVE E26 Fasa 3. Dengan penghapusan sebegitu banyak titik konflik di atas jalan raya, pengguna lebuh raya akan berasa lebih selamat dan had laju operasi boleh ditinggikan kepada 110 km/j. Hasilnya, lebuh raya ekspres diiktiraf sebagai jenis jalan raya yang paling selamat di dunia.

Selama ini, saya sering mengecam Kementerian Kerja Raya (KKR), Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) dan syarikat konsesi akan isu pencabulan piawaian lebuh raya dalam pembikinan E32. Saya juga turut menggesa Ketua Pengarah Lembaga Lebuhraya Malaysia, Dato' Ir. Haji Ismail bin Md. Salleh agar menggunakan laluan batas sempadan sawah padi dengan Hutan Simpan Sungai Tengi sebagai laluan lebuh raya. Namun, baru-baru ini, saya mendapat satu berita yang dikongsikan oleh seorang pemberi maklumat yang membawa kepada pendedahan mengenai dalang sebenar di sebalik skandal pencabulan piawaian lebuh raya ekspres dalam projek WCE E32. Dalang di sebalik skandal pencabulan piawaian lebuh raya terbesar di Malaysia sekarang ini sebenarnya ialah Ahli Parlimen Tanjung Karang, Datuk Seri Noh Omar.




Noh Omar, dalang di sebalik skandal pencabulan piawaian lebuh raya ekspres dalam projek Lebuhraya Pantai Barat E32


Pendedahan yang diberikan kepada saya itu akhirnya berupaya menyingkap sisi gelap di sebalik projek penuh kontroversi itu. Rupa-rupanya, KKR dan LLM yang sebelum ini saya kecam berikutan isu pencabulan ini sebenarnya memang mahu membina WCE E32 mengikut idea saya itu. Namun, rancangan tersebut ditolak mentah-mentah oleh Noh Omar atas alasan "boleh mengakibatkan kematian bandar Tanjung Karang", satu alasan yang ternyata dangkal sama sekali. Selain itu, Noh Omar juga mengatakan kononnya rancangan oleh KKR dan LLM itu juga mengakibatkan kampung tradisional Melayu dipecah-pecahkan. Maka, Noh Omar mendakwa isu-isu tersebut kononnya akan mengakibatkan kawasan Parlimen Tanjung Karang terlepas ke tangan parti pembangkang. Justeru, Noh Omar membantah rancangan KKR dan LLM membina WCE E32 sebagai sebuah lebuh raya ekspres sejati yang benar-benar memenuhi piawaian, sebaliknya dia mendesak KKR dan LLM agar menjadikan sebahagian Jalan Klang-Teluk Intan FT5 dari Tanjung Karang sehingga ke Hutan Melintang sebagai sebahagian laluan WCE E32 - satu idea yang jelas menunjukkan kebebalannya dalam bidang kejuruteraan jalan raya dan keselamatan pengguna jalan raya.

Semasa saya memperoleh berita tersebut, saya berasa teramat marah. Saya berasa teramat marah kerana wakil rakyat berotak udang dan jahil akan bidang kejuruteraan jalan raya itu lebih mementingkan nyawa pekan sendiri daripada nyawa para penduduk kampung di sepanjang Jalan Klang-Teluk Intan FT5. Sebab itulah saya hilang rasa hormat terhadapnya kerana sikap degil dan bodoh sombongnya itu menunjukkan bahawa dia langsung tidak hormat akan nyawa penduduk tempatan serta pengguna lebuh raya, dan ia dizahirkan apabila saya hanya menggunakan gelaran "Datuk Seri" dalam namanya sekali sahaja. Sikap bodoh sombongnya yang langsung tidak mempedulikan nasihat Dato' Ir. Haji Ismail itu jelas menunjukkan bahawa Noh Omar tidak kisah kalau ramai orang-orang Tanjung Karang, Sekinchan, Sungai Besar dan Sabak Bernam mati bergelimpangan setiap hari di sepanjang jajaran FT5 yang bakal dijadikan sebahagian lebuh raya E32, asalkan popularitinya dan karier politiknya sebagai Ahli Parlimen Tanjung Karang tidak terancam. Dengan kata lain, bantahan Noh Omar terhadap cadangan KKR dan LLM membina WCE E32 sebagai lebuh raya capaian terkawal sejati serta gesaannya untuk mencabul piawaian lebuh raya ekspres dengan menggunakan FT5 sebagai sebahagian laluan E32 tidak lain dan tidak bukan hanya bermotifkan politik semata-mata.

Kepada Noh Omar, tahukah anda berapa ramai orang yang mati di sepanjang Jalan Klang-Teluk Intan FT5 sahaja setiap tahun sehingga menjadikan jalan tersebut terkenal sebagai jalan raya yang paling banyak menyembelih nyawa pengguna jalan raya di Selangor...? Pernahkah anda merujuk kepada Ibu Pejabat Polis Daerah Kuala Selangor dan Sabak Bernam sebelum mengeluarkan gesaan dangkal anda itu...? Apakah nyawa pekan Tanjung Karang jauh lebih berharga berbanding nyawa penduduk kampung serta pengguna jalan raya...? Sedarkah anda berapa ramai anak-anak yang menjadi yatim piatu, isteri-isteri yang menjanda dan suami-suami yang menduda akibat nahas jalan raya di Jalan Klang-Teluk Intan FT5...? Sedarkan anda berapa ramai anak-anak muda yang tewas di jalan tersebut dalam perjalanan menimba ilmu...? Sedarkah anda berapa ramai bapa-bapa dan ibu-ibu yang kecundang di tengah jalan tersebut dalam perjalanan mencari rezeki...?

Jika Noh Omar mendakwa rancangan LLM untuk tidak melalui pekan Tanjung Karang boleh mengakibatkan "kematian" pekan itu, biar saya tarbiahkannya "kaw-kaw". Lebuh raya ekspres capaian terkawal memang menghalang sebarang capaian terhadap premis hartanah sama ada secara langsung ataupun tidak, melalui pemasangan pagar di sepanjang jajaran; satu-satunya jalan untuk ke rumah penduduk tempatan melalui lebuh raya ekspres adalah dengan keluar ke jalan arteri melalui persimpangan bertingkat yang dihadkan bilangannya. Tujuannya ialah untuk mengurangkan bilangan titik konflik seminimum mungkin. Dengan kata lain, lebuh raya ekspres capaian terkawal sejati memang akan membelah sesebuah kampung, taman perumahan atau kejiranan kepada dua bahagian sehingga terpisah sepenuhnya. Itulah bayarannya jika mahukan lebuh raya berkelajuan tinggi yang selamat untuk semua - anda tidak boleh masuk terus ke rumah anda dari lebuh raya ekspres walaupun tumah anda betul-betul di sebelah lebuh raya ekspres, tetapi ia jauh lebih baik daripada mati katak di lebuh raya hanya semata-mata untuk ke kampung sebelah.

Kenapa lebih ramai orang akan mati sekiranya jajaran Jalan Klang-Teluk Intan FT5 dari Tanjung Karang ke Hutan Melintang dijadikan sebahagian jajaran Lebuhraya Pantai Barat E32...? Cuba bayangkan, orang-orang kampung di sepanjang laluan kebanyakannya menaiki motosikal kapcai dan menunggang perlahan (sekitar 40 km/j) di jalan tersebut, dan kebanyakannya tidak memakai topi keledar. Sementara itu pula, pengguna jalan raya di sepanjang FT5 itu pula rata-ratanya memandu laju di jalan tersebut. Had laju di jalan tersebut hanyalah 90 km/j seperti mana di jalan-jalan persekutuan biasa, tetapi disebabkan jalan tersebut merupakan jalan super four, ramai yang memecut laju sehingga 90 bsj (batu sejam) atau mungkin lebih. Akibatnya, setiap kali penduduk tempatan hendak menggunakan jalan tersebut adalah ibarat bermain rolet Rusia, kerana beza kelajuan yang sebegitu besar sudah tentulah menghasilkan nahas jalan raya yang sangat mengerikan. Jika jalan FT5 dijadikan sebahagian E32, maka bilangan nahas, angka korban serta tahap kedahsyatan nahas sudah tentulah akan meningkat berlipat kali ganda. Maka, tidak hairanlah kenapa admin laman Facebook Jabatan Kerja Raya (JKR) sendiri pun menentang idea penggunaan jalan FT5 sebagai sebahagian E32, kerana sudah ramai di kalangan orang-orang kampungnya sendiri yang menjadi mangsa. Justeru, jika anda mahu menggesa Jalan Klang-Teluk Intan FT5 dijadikan sebahagian laluan lebuh raya E32, saya cabar agar anda menyuruh pihak berkuasa tempatan (PBT) memacakkan papan tanda had laju 110 km/j di jalan masuk ke rumah anda sendiri dan memanggil mat-mat rempit mahupun kaki lumba haram kereta memecut di situ. Saya jamin, kalau bukan mereka yang mati, anda yang hendak keluar masuk ke rumah sendiri pun pasti akan mati akibat dilanggar oleh mereka.








Pemandangan seperti ini pasti akan lebih kerap menghiasi lanskap pemandangan di Tanjung Karang (atas), Sekinchan (tengah) dan Sabak Bernam (bawah) sekiranya Noh Omar masih berdegil dan tetap mahu WCE E32 dibina sebagai naik taraf sebahagian jajaran Jalan Klang-Teluk Intan FT5


Sekarang sudah nampak kenapa WCE E32 sepatutnya dibina sebagai lebuh raya ekspres tanpa sebarang capaian terhadap rumah-rumah, kedai-kedai, kebun-kebun, bangunan-bangunan serta mana-mana premis hartanah...? Masih tak nampak lagi...? Apakah nyawa anda ada sembilan kesemuanya...? Jika anda tetap berkeras mahu KKR dan LLM ikut cakap anda dan mencabuli piawaian lebuh raya ekspres, saya ingin mengajak penduduk kampung di Tanjung Karang serta pengguna WCE E32 untuk memfailkan tuntutan mahkamah sekiranya kami ataupun ahli keluarga kami mengalami kecederaan atau kematian di jajaran FT5 yang dijadikan sebahagian E32, ada berani...?

Sekiranya Noh Omar mendakwa kononnya cadangan KKR dan LLM membina laluan yang memintas pekan Tanjung Karang boleh mengakibatkan kematian pekan itu, ya memang pun itu risikonya. Sebenarnya sepanjang sejarah Lebuhraya Utara-Selatan E1 dan E2 serta Lebuhraya Pantai Timur E8, memang ada banyak bandar dan pekan yang diragut nyawanya oleh kedua-dua lebuh raya tersebut. Bandar Segamat, pekan Batu Anam, pekan Beranang dan pekan Kampar adalah antara bandar-bandar dan pekan-pekan yang diragut nyawanya akibat pembinaan Lebuhraya Utara-Selatan E1 dan E2. Malah, pekan Ayer Hitam juga nyaris-nyaris diragut nyawanya akibat pembukaan E2 sehinggalah kerajaan mengambil inisiatif membangunkannya. Pembinaan LPT1 E8 telah mengakibat kematian bandar Maran, sementara LPT2 E8 pula telah membunuh nadi ekonomi Ajil, Bukit Besi, Bandar Al-Muktafi Billah Shah dan Bandar Cheneh Baru setelah kadar aliran trafik Lebuhraya Jerangau-Jabor FT14 turun mendadak sehingga 80%. Itulah harga yang terpaksa dibayar untuk meperoleh lebuh raya ekspres yang lebih selamat dan lebih selesa. Jadi apa patut dibuat sekiranya mahu orang ramai datang ke Tanjung Karang...? Berusahalah untuk membangunkan dan mempromosikannya, jangan jadi malas...!!! Tanjung Karang, Sekinchan, Sungai Besar dan Sabak Bernam merupakan pekan penanaman padi serta perikanan, jadi eksploitasikanlah kedua-dua sumber ekonomi tersebut bagi supaya keempat-empat pekan tersebut boleh dieksploitasikan sebagai lokasi pelancongan yang berpotensi. Hiasi papan tanda keluar dari lebuh raya dengan sebegitu cantik dan menarik. Promosikan keempat-empat pekan tersebut sebagai lokasi pelancongan secara agresif. Noh Omar, adakah anda fikir bandar-bandar yang sebegitu makmur di sepanjang E1, E2 dan E8 itu maju dengan sendirinya...? Tidak, kesemua bandar tersebut maju hasil inisiatif kerajaan dan rakyat sendiri untuk memajukannya, bukannya datang secara bergolek.












Kedegilan Noh Omar hanya akan menyebabkan Lebuhraya Pantai Barat E32 menjadi seperti Lebuhraya Yangon-Mandalay - pencabulan piawaian lebuh raya seperti tidak memasang pagar (gambar paling atas), membiarkan warung-warung dibuka sewenang-wenangnya di tepi lebuh raya (gambar kedua atas) dan membiarkan simpang-simpang jalan kecil tanpa kawalan (gambar kedua bawah) hanya akan mengundang kepada lebih banyak nahas ngeri (gambar paling bawah)


Kesimpulannya, kepada Noh Omar, cukup-cukuplah hendak mendesak KKR dan LLM untuk mencabuli piawaian lebuh raya ekspres hanya untuk mengharapkan sokongan penduduk Tanjung Karang demi kelangsungan karier politik anda semata-mata. Cukup-cukuplah memperbodohkan orang-orang Tanjung Karang dengan dakyah kononnya pembinaan WCE E32 sebagai laluan baharu yang memintas pekan Tanjung Karang boleh mengakibatkan kematian pekan itu sendiri. Jangan fikir mereka orang kampung bermakna mereka boleh diperbodohkan dengan begitu mudah. Mereka masih boleh merujuk kepada sumber internet termasuklah Wikipedia dan Blog Jalan Raya Malaysia. Duit boleh dicari, sumber ekonomi Tanjung Karang boleh dipelbagaikan, tetapi nyawa penduduk tiada galang gantinya sama sekali. Jangan sampai orang Tanjung Karang mati. Jangan sampai lanskap sawah padi di sepanjang laluan Tanjung Karang-Sabak Bernam digantikan dengan lanskap tanah perkuburan. Kepada orang-orang Tanjung Karang, Sekinchan, Sungai Besar, Sabak Bernam, Hutan Melintang dan Lekir, saya ingin menyeru kepada anda untuk menyebarkan entri ini dan bersama-sama saya untuk bangkit menentang sebarang cubaan untuk mencabuli piawaian lebuh raya ekspres ini, kerana nilai nyawa anda semua jauh lebih berharga daripada karier ahli-ahli politik semata-mata.

Thursday, February 18, 2016

Sasaran "sifar jalan berlubang" Bahagian 2: JKR vs Brotherhood - siapa yang akan menang / "Zero pothole" target Part 2: JKR vs Brotherhood - who will win...?





Siapakah yang bakal menang dalam permainan #zeropotholes kali ini, JKR (gambar atas) atau Brotherhood (gambar bawah)...?


Salam sejahtera,

Semasa Cybernite Dinner yang diadakan sempena Kursus Pemantapan Media Sosial Kementerian Kerja Raya (KKR) 2016, Encik Lando Zawawi dari kumpulan Brotherhood ada menyuarakan kepada Menteri Kerja Raya, Datuk Seri Fadillah Yusof dan mencadangkan satu "permainan" antara KKR dengan Brotherhood, iaitu siapa jumpa lubang terlebih dahulu. Susulan dengan itu, KKR sekarang sudah mula memalu gendang perang dan melancarkan kempen #zeropotholes, bermula dengan pengumuman Datuk Seri Fadillah yang mensasarkan sifar jalan berlubang di kesemua jalan persekutuan dan negeri kendalian Jabatan Kerja Raya (JKR) bermula tahun 2016. Jadi siapakah yang bakal menjuarai permainan #zeropotholes ini, JKR atau Brotherhood...? Sama-samalah kita saksikannya.

Memandangkan saya bersekutu dengan kedua-dua KKR dan Brotherhood, maka ada baiknya saya menghuraikan tentang modus operandi kedua-dua belah pihak. Saya mulakan terlebih dahulu dengan perang psikologi melalui laman sosial. Sejak Datuk Seri Fadillah mula menjadi Menteri Kerja Raya, beliau menggesa kementerian beliau untuk memperkasakan dan menguasai ruang media sosial. JKR daerah digesa mempunyai laman Facebook dan akaun Twitter sendiri. Seterusnya, beliau mengambil pendekatan untuk mendekati para pejuang jalan raya di serata alam siber dan menghimpunkan mereka di bawah satu payung iaitu Rakan KKR. Tugas berat tersebut diamanahkan kepada Timbalan Ketua Setiausaha (Sektor Pengurusan) KKR iaitu tidak lain dan tidak bukan Datuk Haji Sarani Dollah. Beliaulah yang banyak mendekati para pejuang jalan raya yang berkongsi matlamat sama iaitu memartakan jalan raya negara. Daripada inisiatif inilah saya dipertemukan dengan KKR, dan seterusnya daripada inisiatif sama jugalah KKR mula mendekati kumpulan Brotherhood. Justeru, tidak hairanlah kenapa Datuk Haji Sarani digelar sebagai Bapa Media Sosial KKR.

Sejak KKR mengetahui saya sebagai penulis Blog Jalan Raya Malaysia, maka banyak agensi di bawah KKR seperti Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM), syarikat-syarikat konsesi lebuh raya, Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan Malaysia (CIDB), pejabat-pejabat JKR di peringkat persekutuan, negeri dan daerah, serta Menteri Kerja Raya sendiri berlumba-lumba untuk mengikuti akaun Twitter saya. Sejak itu jugalah suapan aktiviti akaun Twitter saya sering dibanjiri dengan tweet mengenai aktiviti-aktiviti penyelenggaraan jalan raya oleh JKR, terutamanya sejak akhir-akhir ini.




Aku janji yang ditandatangani oleh Jurutera-jurutera Daerah JKR


Seterusnya kita pergi kepada modus operandi kumpulan Brotherhood pula. Sebenarnya, Brotherhood mula membuat kerja menurap jalan berlubang bermula tahun 2008, tetapi hanya bermula penghujung 2014 barulah Encik Lando dan kumpulan Brotherhood menjadi terkenal susulan tindakan Menteri Wilayah Persekutuan, Tengku Adnan Tengku Mansor serta (bekas) Datuk Bandar Kuala Lumpur, Datuk Ahmad Phesal memandang serong terhadap usaha mereka serta mengugut untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap mereka. Setelah kisah mereka menjadi viral, maka semakin ramai anak-anak muda yang turut serta dalam perjuangan Brotherhood, dan daripada situlah kumpulan Brotherhood membesar sehingga merangkumi 5 negeri iaitu Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Selangor, Pulau Pinang, Kedah dan Johor. Modus operandi mereka amat mudah. Ahli-ahli Brotherhood memantau secara berasingan dengan bermotosikal dalam aktiviti seharian seperti ke tempat kerja dan mengambil gambar jalan yang berlubang untuk dikongsikan dengan ahli kumpulan sewilayah melalui aplikasi WhatsApp. Seterusnya, mereka akan bergerak secara berkumpulan dan menandakan jalan yang berlubang menggunakan cat aerosol. Masa selama tiga hari diberikan kepada pihak yang bertanggungjawab menyelenggara jalan berlubang tersebut - sama ada JKR atau PBT - menampal jalan tersebut. Jika tiada sebarang tindakan pembaikan jalan diambil, maka kumpulan Brotherhood sendiri yang akan menampal jalan tersebut menggunakan campuran aspal jenis cold mix yang boleh dibeli di kuari-kuari dengan harga sekitar RM35 seguni. Jika kerosakan jalan tersebut sangat teruk sehingga mengakibatkan kemalangan, kecederaan mahupun kematian, maka gambar lubang-lubang tersebut itulah yang akan diviralkan. Dengan kata lain, Brotherhood lebih mempercayai kuasa viraliti laman sosial untuk mendapatkan perhatian JKR atau PBT berkaitan lubang tersebut.




Jadi siapakah yang akan menang dalam permainan #zeropotholes kali ini, JKR ataupun Brotherhood...? Seronok juga saya menonton pertandingan ini sambil mengunyah bertih jagung. Kedua-dua pihak sekarang sedang berlumba-lumba untuk menentukan siapa yang paling pantas dan paling banyak menurap lubang di jalan raya. Apa pun, saya memandang persaingan sebegini sebagai satu persaingan yang sihat kerana kedua-dua pihak sebenarnya berkongsi satu matlamat yang sama, iaitu untuk memerangi jalan berlubang habis-habisan. Namun, sekiranya orang pertama yang menjumpai lubang tersebut ialah mangsanya sendiri, maka kedua-dua pihak dianggap sudah tewas bagi lubang tersebut.

がんばってね...!!! [terjemahan: Berusahalah ya...!!!]


Wednesday, February 17, 2016

Apa yang patut anda tahu tentang Proton Perdana generasi kedua / What you should know about the second-generation Proton Perdana



Hanya bahagian lampu belakang sahaja yang ditunjukkan seketika semasa pendedahan terawal model Perdana 2016 ini


Salam sejahtera,

Pagi semalam (16 Februari 2016), Proton telah membuka tempahan bagi model generasi kedua Proton Perdana yang ditunggu-tunggu selama ini. Proton Perdana generasi kedua sememangnya model yang amat ditunggu-tunggu setelah sekian lama Proton ketiadaan model segmen D setelah model generasi pertama sudah lama dihentikan pengeluarannya.

Proton Perdana generasi pertama mula dibangunkan sebagai model kereta saiz sederhana (segmen D) bagi memenuhi keperluan untuk dijadikan sebagai kereta rasmi kerajaan. Sebelum Perdana dibangunkan, model-model Proton sebelumnya hanya sekadar model-model kereta keluarga biasa yang sekadar memenuhi keperluan pengangkutan asas dari titik A ke titik B tanpa ciri-ciri mewah. Bagi kegunaan sebagai kereta rasmi kerajaan, sudah tentulah Proton perlu mengeluarkan sebuah kereta yang mempunyai ciri-ciri mewah serta menampilkan ciri-ciri keselamatan yang lebih tinggi daripada mana-mana model Proton yang lain, selaras dengan fungsi kereta rasmi kerajaan yang berfungsi bagi mengangkut para pegawai tinggi kerajaan dengan selamat, di samping sebagai simbol maruah negara. Takkanlah pegawai tinggi kerajaan pakai kereta cikai pula...? Daripada situlah lahirnya Proton Perdana.

Proton Perdana generasi pertama dibangunkan berasaskan model Mitsubishi Galant Eterna (generasi ketujuh). Model terawal Perdana digerakkan oleh enjin 2 liter 4G63 4 silinder. Namun, harus saya ingatkan di sini bahawa enjin 4G63 yang digunakan itu bukanlah jenis yang sama seperti yang digunakan pada sembilan model terawal Mitsubishi Lancer Evolution; enjin yang digunakan pada model terawal Perdana adalah dari jenis SOHC 16 injap 4 silinder yang mampu menghasilkan 135 bhp pada 6,000 rpm dan kilasan 176 N-m pada 4,750 rpm. Angka-angka ini setanding dengan enjin 16 injap M111.940 yang digunakan pada Mercedes-Benz E200 (W124) model tahun 1994, yang mampu menghasilkan kuasa kuda 134 bhp. Pada tahun 1998, enjin 4G63 digantikan dengan enjin 6A12 V6 2 liter yang lebih berkuasa, menghasilkan 148 bhp pada 6,750 rpm dan tork 179 N-m pada 4,000 rpm. Proton Perdana generasi pertama ini juga merupakan model pertama Proton yang dilengkapi dua biji beg udara dan sistem brek cegah kunci (ABS).

Seperti kebanyakan model Proton pada masa itu, Proton Perdana mempunyai jangka hayat pengeluaran yang sangat panjang. Ia mula dikeluarkan pada penghujung tahun 1994 sehingga tahun 2009. Sepanjang dekad 1990an, ia boleh dikatakan setaraf dengan model-model pesaing yang lain seperti Honda Accord dan Toyota Camry. Namun, sepanjang dekad 2000an pula, Proton Perdana sudah semakin ketinggalan dari segi teknologi yang diterapkan. Model-model pesaing sudah mula menggunakan penyaman udara kawalan digital, paparan odometer LCD serta dilengkapi sistem navigasi GPS, yang mana kesemuanya tidak ada pada Perdana. Kotak gear automatik 4 kelajuan yang digunakan pula bukanlah dari jenis elektronik dengan logik kecerunan, tetapi sekadar kawalan hidraulik tanpa logik kecerunan. Enjin V6 yang digunakan pula memerlukan kos penyelenggaraan yang tinggi berbanding enjin 4 silinder. Sebab itulah sepanjang dekad 2000an, jualan Perdana semakin merosot dan terus merosot, dengan hanya mengharapkan tender kerajaan bagi membekalkan kereta rasmi kerajaan sebagai sumber utama jualan. 

Sehubungan dengan itu, Proton tiada pilihan melainkan terpaksa membangunkan model generasi kedua bagi menggantikan model lama Perdana. Namun, membangunkan model serba baharu memerlukan kos yang sangat tinggi, dan ia dianggap tidak berbaloi untuk Proton yang hanya mampu menjual sedikit sahaja Perdana pada ketika itu. Maka, pilihan yang ada hanyalah penjenamaan berlesen bagi model-model keluaran syarikat lain. Cubaan pertama bermula pada tahun 2004 dengan Volkswagen, tetapi ia gagal dimeterai berikutan syarat Volkswagen yang mensyaratkan Proton untuk menjual sebahagian besar sahamnya kepada Proton, satu syarat yang tentunya ditolak mentah-mentah oleh Proton, memandangkan ia dianggap satu "penjajahan bentuk baru". Seterusnya, Proton bekerjasama dengan Mitsubishi Motors Australia pada tahun 2005 untuk menggunakan model Mitsubishi 380 sebagai asas bagi model generasi kedua, tetapi ia sekali lagi gagal kerana Mitsubishi Motors Australia mengehentikan operasi kilang mereka pada tahun 2008, sekaligus menandakan berakhirnya pengeluaran model kereta terakhir yang dibangunkan sendiri oleh Mitsubishi Motors Australia. Seterusnya, Proton cuba bekerjasama dengan Nissan pada tahun 2011 untuk menjadikan Nissan Fuga sebagai asas generasi kedua Perdana tetapi ia sekali lagi gagal.

Sebagai pilihan terakhir, Proton bekerjasama dengan Honda pada tahun 2012 untuk melesenkan model Honda Accord generasi kelapan sebagai asas kepada Perdana generasi kedua. Secara kebetulan, Honda sudah pun menghentikan pengeluaran Accord generasi kelapan setelah model generasi kesembilan dilancarkan pada tahun 2013. Namun, model yang disalin bulat-bulat daripada Accord generasi kelapan itu hanya diedarkan sebagai kereta rasmi kerajaan sahaja dan tidak dijual kepada pengguna biasa. Selain itu, Perdana generasi kedua (aka Accordana) itu juga dikeluarkan secara kontrak oleh kilang Honda Malaysia di Alor Gajah dan bukannya oleh kilang Proton di Shah Alam ataupun Tanjung Malim.




Rekaan lampu hadapan Proton Perdana 2016


Model yang boleh dibeli oleh orang biasa pula menggunakan reka bentuk luaran yang 100% berbeza berbanding model "Accordana" yang hanya dikhaskan untuk pegawai tinggi kerajaan. Model tersebut mula ditampilkan dalam filem Kapsul yang menampilkan bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir yang juga merupakan Pengerusi Proton sebagai pengguna pertamanya. Ia menampilkan lampu-lampu belakang LED yang direkabentuk dengan sebegitu cantik. Lampu hadapannya pula menggunakan lampu-lampu projektor yang direkabentuk sebegitu anggun serta dilengkapi lampu pencahayaan siang (DRL) jenis jalur LED, berbeza daripada lampu DRL Proton Preve dan Suprima S yang menggunakan beberapa biji LED putih yang disusun sebaris. Selain itu, Perdana 2016 ini juga dilengkapi empat sensor parkir di bahagian belakang, pertama kali seumpamanya pada Proton.




Gambar spyshot yang mendedahkan rekaan dalaman Proton Perdana 2016


Jika diperhatikan pada lampu-lampunya, anda langsung tidak akan menyangka bahawa Perdana baharu ini sebenarnya masih berasaskan pelantar Accord generasi kelapan. Berbeza dengan Preve, Suprima S dan Iriz yang menggunakan casis RESS (Struktur Keselamatan Diperkukuhkan) Proton, Perdana generasi kedua ini pula menggunakan casis G-CON Honda. Gambar spyshot oleh laman blog automotif Paul Tan turut mendedahkan beberapa lagi design cues Accord bagi bahagian dalaman Perdana generasi kedua itu. Papan pemuka yang digunakan agak serupa dengan Accord, tetapi ia menampilkan sistem navigasi GPS sebagai ciri standard. Penyaman udara yang digunakan juga sama seperti Accord, iaitu daripada jenis dwizon kawalan digital, juga pertama seumpamanya pada Proton. 

Dari segi enjin pula, Perdana 2016 ini turut menawarkan pilihan enjin yang sama seperti Accord generasi kelapan, iaitu sama ada enjin R20A3 2 liter SOHC i-VTEC ataupun enjin K24Z2 2.4 liter DOHC i-VTEC. Kedua-dua pilihan enjin dipadankan dengan transmisi Hondamatic H5 5 kelajuan. Namun, akan ada perubahan besar pada penghujung 2017 yang mana pada masa itu Perdana akan mula menggunakan enjin NE01 2 liter serba baru yang dikerjakan semula setelah Proton membeli kesemua paten bagi enjin tersebut daripada Petronas. Selain itu, ada kemungkinan juga enjin GDI 1.5 liter turbo serba baharu yang sedang dibangunkan oleh Proton juga dipertimbangkan sebagai pilihan enjin pada penghujung 2017. Apa pun pilihan enjin pada masa itu, kedua-duanya akan digandingkan dengan kotak gear CVT baharu dengan penukar tork oleh Aisin.




Spesifikasi awal bagi Proton Perdana 2016


Dengan pendedahan awal bagi spesifikasi Perdana 2016 ini, maka kita boleh menjangkakan pelancarannya akan disempurnakan dalam pertengahan Mac ini. Spesifikasi penuh akan saya sertakan sebaik model ini dilancarkan kelak.

Kredit berita: Paul Tan
Semua kredit gambar: Paul Tan

Tuesday, February 16, 2016

Sasaran "sifar jalan berlubang" - bolehkah ia dicapai...? / "Zero pothole" target - is it achievable...?




Salam sejahtera,

Baru-baru ini, Menteri Kerja Raya, Datuk Seri Fadillah Yusof mengumumkan bahawa Kementerian Kerja Raya (KKR) kini mensasarkan untuk mencapai sifar jalan berlubang di semua jalan persekutuan dan jalan negeri bermula tahun 2016. Pengumuman tersebut adalah susulan daripada pengumuman sama oleh Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) seminggu yang lalu, yang mana DBKL mensasarkan jalan-jalan di seluruh Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur akan bebas daripada sebarang lubang menjelang tahun 2017.

Persoalannya sekarang ialah adakah pengumuman berani mereka ini benar-benar boleh dicapai ataupun sekadar sembang sahaja...?

Di sebelah pihak KKR, Datuk Seri Fadillah begitu yakin dapat membanteras jalan berlubang di sepanjang ratusan ribu km rangkaian jalan persekutuan dan negeri kendalian Jabatan Kerja Raya (JKR). Dari mana datangnya keyakinan yang sebegitu tinggi ini...? Keyakinan tersebut datang daripada pelbagai inisiatif yang diambil oleh KKR selama ini. Datuk Seri Fadillah mendakwa bahawa KKR mempunyai pasukan auditnya sendiri untuk memantau keadaan jalan serta mengarahkan syarikat konsesi membaiki segera jalan yang dikenalpasti rosak dalam masa 24 jam bagi kerosakan kecil. Selain itu, KKR juga menubuhkan Rakan KKR yang turut berfungsi sebagai "mata dan telinga" kepada KKR berhubung masalah jalan berlubang agar ia dapat diatasi segera. Melalui inisiatif Rakan KKR ini, KKR mendekati saya, kumpulan motosikal Ikatan Silaturrahim Brotherhood serta para pejuang jalan raya yang lain agar dapat menjalinkan kerjasama bagi memerangi jalan berlubang ini. Namun, inisiatif terbaik yang diambil oleh KKR dalam menangani isu jalan berlubang ialah aplikasi Aduan Jalan KKR yang saya sifatkan sebagai paling inovatif.

Nanti sekejap... mungkin ramai yang tertanya-tanya, kenapa pembaikan jalan dilakukan oleh syarikat konsesi dan bukannya oleh JKR...? Sebenarnya, JKR masih menyelenggara jalan, tetapi penyelenggaraan bagi kebanyakan jalan persekutuan jarak jauh utama diambil alih oleh syarikat-syarikat konsesi penyelenggaraan yang dilantik oleh KKR. Ia sekaligus meringankan beban kerja JKR yang juga bertanggungjawab menyelenggara bangunan-bangunan kerajaan serta infrastruktur awam yang lain seperti jejantas, masjid, sekolah, hospital, balai polis dan balai raya. Sistem konsesi ini juga sebenarnya satu inisiatif penambahbaikan bagi mengatasi masalah jalan lambat dibaiki akibat kerenah birokrasi.

Melalui sistem konsesi ini, segala aduan pengguna serta hasil pemantauan oleh JKR sendiri dihimpunkan dan disampaikan kepada syarikat-syarikat konsesi mengikut kawasan yang telah ditetapkan. Seterusnya, syarikat konsesi akan membaiki jalan yang rosak dengan menggunakan duit mereka sendiri dahulu. Seterusnya, kos pembaikan jalan akan dibilkan dan dihantarkan kepada KKR, yang mana KKR akan membayar terus kepada syarikat-syarikat konsesi tersebut. Hasilnya, tiada lagi kerenah birokrasi sehingga membawa kepada alasan "tiada peruntukan" yang sering didendangkan oleh sesetengah JKR daerah sekiranya ada pihak yang tidak berpuas hati akan kelambatan atau ketiadaan tindakan pembaikan jalan. Justeru, saya ingin mengingatkan kepada pejabat-pejabat JKR daerah agar tidak lagi menggunakan alasan "tiada peruntukan" kerana semasa Kursus Pemantapan Media Sosial KKR 2016, Datuk Seri Fadillah telah menyatakan bahawa beliau tidak lagi mahu mendengar alasan "tiada peruntukan" didendangkan kepada pengadu kerosakan jalan. Ia disaksikan sendiri oleh Dato' Ir. Dr. Roslan Md. Taha, Timbalan Ketua Pengarah Kerja Raya (Sektor Infra), Encik Lando Zawawi bagi mewakili Brotherhood, serta saya sendiri selaku penulis Blog Jalan Raya Malaysia.

Untuk pengetahuan anda juga, syarikat-syarikat konsesi penyelenggaraan tersebut telah ditetapkan kawasan masing-masing dan dilantik oleh KKR melalui sistem cabutan undi. Dengan kata lain, syarikat-syarikat konsesi penyelenggaraan ini sebenarnya tidak kekal; mereka boleh ditamatkan kontrak pada bila-bila masa sekiranya KKR tidak berpuas hati akan mutu kerja ataupun kelambatan tindakan pembaikan yang diambil.

Itu baru cerita di sebelah KKR pula, Bagaimana pula dengan DBKL...? Jabatan yang bertanggungjawab dalam penyelenggaraan jalan di seluruh Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur termasuklah jalan persekutuan ialah Jabatan Kejuruteraan Awam dan Pengangkutan Bandar DBKL. Menurut Timbalan Ketua Pengarah jabatan tersebut iaitu Encik Sabudin Mohd. Salleh, DBKL telah membaiki 13.612 lubang di seluruh Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur sepanjang tahun 2015, dan bagi Januari 2016 sahaja sudah 1,153 jalan berlubang sudah ditampal. Selain itu, jabatan tersebut juga telah menjalin kerjasama dengan Brotherhood sejak cerita Brotherhood menampal jalan KL menjadi heboh pada penghujung 2014.




Kepada Syabas, siapa ajar anda mengorek lurang kubur baru di tengah-tengah jalan raya...? Adakah anda tiada rasa hormat akan nyawa pengguna jalan raya...? Sudahlah gali lubang puaka di tengah-tengah jalan, dibiarkannya pula tanpa diturap kembali dengan sempurna.


Sekarang setelah mendengar sendiri cerita daripada kedua-dua KKR dan DBKL, adakah sasaran "sifar jalan berlubang" itu boleh dicapai...? Jawapannya memang boleh, tetapi masih ada banyak isu yang perlu ditangani terlebih dahulu sebelum saya benar-benar yakin akan kesungguhan kedua-dua pihak:-

  1. Isu aduan kerosakan jalan raya ditendang seperti bola masih lagi kedengaran, dan isu inilah yang membuatkan saya berasa amat tidak berpuas hati. Terdapat segelintir PBT dan pejabat JKR daerah yang menendang aduan kerosakan jalan raya seperti bola. Bila lapor jalan rosak kepada PBT, PBT kata itu bukan jalannya dan menyuruh pengadu melaporkan kepada JKR. Bila ke pejabat JKR daerah pula, JKR kata bukan jalannya dan pengadu kena tendang ke PBT lagi. Apa salahnya kedua-dua pihak terima sahaja aduan kerosakan jalan tidak kira jalan JKR ataupun PBT...? Sama jugalah seperti kes jalan susur Exit 3306 Persimpangan Setiawangsa di Lebuhraya Duke E33, yang mana ada di antara jalan susur di persimpangan tersebut merupakan milik DBKL dan bukannya Duke. Jadi apa patut dilakukan...? Letakkan papan tanda had sempadan penyelenggaraan dengan terang dan jelas; kalau hilang, gantikannya segera.
  2. Isu lurang (manhole) oleh syarikat-syarikat utiliti masih lagi gagal ditangani sehingga sekarang, yang mana saya menyalahkan syarikat-syarikat utiliti 100% atas keculasan mereka sendiri. Apa tidaknya, bila JKR atau PBT turap jalan, syarikat utiliti korek balik pula. Sebab itulah lubang manhole sudah bertukar menjadi lubang kubur. Kalau mereka naikkan kembali penutup lurang, ia dinaikkan sehingga menjadi batas kubur pula. Kedua-duanya sama-sama berbahaya, boleh menjahanamkan tayar, boleh mematahkan rim tayar dan juga berpotensi untuk menyembelih nyawa pengguna jalan raya yang tidak bernasib baik khususnya penunggang motosikal. Namun, satu perkara yang paling menyakitkan hati saya ialah mereka boleh buat lubang-lubang puaka baharu di tengah-tengah jalan raya pula tu. Kalau lurang lama tu logik jugalah kerana lurang tersebut asalnya terletak di tepi jalan, tetapi sudah beralih ke tengah akibat pelebaran jalan. Jadi apa patut dilakukan...? Jika JKR atau PBT hendak menurap balik jalan, syarikat-syarikat utiliti sepatutnya bersiap-sedia menghantar kontraktor mereka supaya penutup lurang boleh dinaikkan serentak dengan kerja-kerja penurapan semula jalan. Malangnya, adakah syarikat-syarikat utiliti ambil kisah akan semua ini...? Untung berjuta tetapi lurang mereka pula macam lahanat.
  3. Sepanjang saya menulis Blog Jalan Raya Malaysia serta bergaul dengan sekutu-sekutu saya termasuklah Brotherhood, saya dapati ada segelintir PBT atau pejabat JKR daerah yang bertindak menyekat sesetengah pengguna daripada membuat aduan kerosakan jalan. Tindakan "senarai hitam" pengadu tersebut dikatakan berpunca daripada pengadu tersebut yang marah-marah dan memaki-hamun semasa mengemukakan aduan kerosakan jalan. Serius saya katakan bahawa saya amat mengecam amalan tersebut kerana ia hanya menunjukkan sikap tidak profesional pihak yang berkenaan. Kepada segelintir pejabat JKR daerah yang saya maksudkan itu, saya ingin bertanya sama ada anda ada menghantar wakil untuk menghadiri Kursus Pemantapan Media Sosial KKR 2016 pada penghujung Januari 2016...? Jika ya, maka anda sepatutnya bertindak profesional dalam menangani pengadu yang marah-marah dan bukannya turut sama bertekak dengannya, apatah lagi menyekatnya terus. Serius saya katakan, jika tindakan pembaikan jalan dilakukan dengan sempurna, orang yang marah-marah kepada anda itulah orang pertama yang akan berterima kasih kepada anda. Sebagai pekerja JKR atau PBT, anda seharusnya sedar bahawa bidang kerja anda memang melibatkan kena maki dengan pengadu; jika anda dari jenis yang tidak tahan kena maki, ada baiknya anda bersiap-sedia untuk mula menghantar resume anda ke firma-firma lain.
  4. Sekadar mengharapkan JKR mahupun PBT sahaja untuk menangani masalah jalan berlubang sebenarnya memang tidak memadai. Sebaliknya, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) serta pengguna jalan raya sendiri turut berperanan bagi memastikan jalan raya kita bebas daripada lubang. Apa pula peranan JPJ dalam memangani isu jalan berlubang...? Mereka sering menahan lori-lori terlebih muatan bukan...? Ya, memang itulah peranan JPJ bagi mencegah jalan daripada cepat rosak. Apa tidaknya, berat lori itu sahaja boleh mengakibatkan jalan raya cepat mendap. Selain itu, kilasan tayar lori yang sangat tinggi itu juga boleh mengakibatkan permukaan jalan cepat terhakis, menyebabkan jalan raya menjadi semakin menggerutu sehingga lama-kelamaan akan berlubang. Seterusnya, apa pula peranan kita selaku pengguna jalan raya...? Peranan anda mudah sahaja - kurangkan kereta di atas jalan raya. Hadkan penggunaan kereta kepada hanya untuk mengangkut ramai orang dan banyak barangan, serta ketika hujan. Jika anda sekadar hendak ke pejabat seorang diri, lebih baik gunakan pengangkutan awam ataupun paling malas pun naik motor sahaja. Sebabnya ialah kerana terlalu banyak kereta di atas jalan raya sebenarnya menyumbang kepada kerosakan jalan raya yang lebih kerap - kesannya sama seperti lori terlebih muatan.
  5. Khusus buat DBKL, satu perkara yang saya terpaksa ulang dan ulang lagi ialah sistem inventori jalan raya yang teruk. Apa tidaknya, DBKL perlu menguruskan lebih 2,010 km jalan raya di dalam Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur termasuklah jalan persekutuan. Malangnya, sehingga sekarang masih tiada sistem kod laluan perbandaran di Kuala Lumpur. Jika kod laluan pun tidak dipamerkan, maka sudah tentulah ia bermakna mereka langsung tiada pangkalan data inventori jalan raya mereka. Justeru, saya ingin mencabar DBKL untuk menggantikan kesemua papan tanda yang ada kepada jenis yang ada jata laluan sebagai bukti mereka benar-benar serius mahu menangani jalan berlubang, bukan sekadar sembang kosong sahaja..

Kesimpulannya, memang bagus sekiranya KKR mahupun DBKL sudah mula meletakkan sasaran untuk membanteras jalan berlubang sehabis-habisnya. tetapi saya masih tidak yakin sasaran tersebut berupaya untuk dicapai tahun ini atau tahun hadapan susulan isu-isu yang telah saya jelaskan tadi. Memandangkan peruntukan yang diterima sangat terhad, maka JKR dan PBT perlu memastikan kerja-kerja pembaikan yang dilakukan memenuhi spesifikasi serta garis panduan yang ditetapkan dan berkualiti cemerlang dalam sekali buat sahaja. Selain peranan JKR serta PBT, syarikat-syarikat utiliti pemilik lurang bertanggungjawab sepenuhnya atas lurang mereka, justeru mereka wajib menghentikan perangai culas mereka ketika menyelenggara lurang. JPJ pula perlu menumpukan lebih perhatian terhadap lori terlebih muatan daripada sibukkan isu cermin gelap serta nombor plat, kerana kedua-duanya tidak membawa maut jika dibandingkan dengan jalan berlubang. Akhir sekali, kita selaku pengguna jalan raya perlu melakukan satu anjakan paradigma dengan menggunakan pengangkutan awam ataupun motosikal jika hendak ke tempat kerja secara berseorangan. Hanya setelah semua pihak memainkan peranannya barulah kedua-dua KKR dan DBKL berupaya membuktikan kepada saya bahawa keazaman mereka untuk mensasarkan sifar jalan berlubang sememangnya serius dan bukan sekadar gebang semata-mata.

Istimewa Tahun Baru Cina 2016: Melawat semula Lebuhraya Lekas E21 - kini diterangi lampu sepenuhnya...!!! / 2016 Chinese New Year Special: Lekas Expressway E21 revisited - now fully-lit...!!!




Salam sejahtera,

Semasa saya sedang menulis entri ini, warga kota - terutamanya kaum Cina - sudah pun kembali semula ke kota setelah bercuti panjang di kampung halaman masing-masing bagi menyambut perayaan Tahun Baru Cina yang jatuh pada 8 Februari 2016. Saya hanya pulang semula ke kampung pada tarikh tersebut kerana perlu menemani adik lelaki saya yang ditahan di wad Hospital Kuala Lumpur akibat demam denggi. Sebab itulah entri ini agak lambat ditulis, ditambah pula dengan kesibukan kerja sejak akhir-akhir ini.

Jika anda sering mengikuti entri-entri Blog Jalan Raya Malaysia semasa musim perayaan, anda tentunya sudah menyedari bahawa setiap kali musim perayaan, saya lebih menggalakkan anda semua menggunakan kombinasi Lebuhraya Cheras-Kajang E7/FT1 dan Lebuhraya Lekas E21 untuk ke selatan berbanding terus menggunakan Lebuhraya Utara-Selatan E2. Sebabnya...? Jika sekarang ini semua pengguna jalan raya yang hendak ke selatan menggunakan Lebuhraya Utara-Selatan E2, saya percaya anda pastinya berasa sangat menyesal kerana terpaksa membayar tol yang mahal hanya untuk bergerak lebih perlahan daripada kura-kura. Sebab itulah pembinaan Lebuhraya Lekas E21 sememangnya satu langkah yang bijak, kerana lebuh raya tersebut berperanan mengalihkan sekurang-kurangnya sepertiga daripada aliran trafik yang hendak ke selatan. Hasilnya anda boleh saksikan sendiri pada peta Waze dan Google Maps pada telefon pintar anda. Jika anda terlepas membaca reviu Lebuhraya Lekas E21 ini, anda masih boleh membacanya di sini.

Daya penarik terbaharu untuk menggalakkan penggunaan Lebuhraya Lekas E21 ini sudah tentulah pemasangan lampu jalan LED di sepanjang laluannya. Inisiatif pemasangan 1,446 batang tiang lampu jalan LED ini diambil oleh Lebuhraya Kajang-Seremban Sdn. Bhd. (Lekas) dengan kos keseluruhan lebih kurang RM16 juta. Majlis perasmian penyempurnaan kerja-kerja pemasangan lampu jalan ini diadakan pada 31 Januari 2016 di Plaza Tol Setul, yang mana perasmiannya disempurnakan oleh Timbalan Menteri Kerja Raya, Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin, serta Menteri Besar Negeri Sembilan, Dato' Seri Utama Haji Mohamad bin Haji Hasan.

Kenapa Lebuhraya Lekas E21 perlu dipasang lampu jalan...? Meskipun Lebuhraya Lekas E21 terbukti berjaya mengurangkan kesesakan jajaran Nilai-Seremban di Lebuhraya Utara-Selatan E2, namun masih ramai yang enggan menggunakan lebuh raya tersebut atas alasan keadaannya yang begitu gelap dan sunyi pada waktu malam. Akibatnya, Lebuhraya Lekas E21 kekal lengang, mengakibatkan syarikat konsesinya mengalami kerugian akibat kadar aliran trafik yang terlalu rendah. Selain itu, kadar aliran trafik yang rendah juga mengakibatkan pendapatan peniaga di Kawasan Rehat dan Rawat Beranang jatuh sehingga mengakibatkan banyak gerai di situ yang sudah ditutup.

Untuk meningkatkan kembali kadar aliran trafik di E21, pelbagai langkah diambil bagi menggalakkan orang ramai menggunakan E21. Kami sendiri turut serta dalam usaha mempromosikan Lebuhraya Lekas E21 ini melalui reviu kami mengenainya. Hebahan oleh pelbagai pihak turut diadakan bagi menggalakkan penggunaan E21, termasuklah oleh PLUS Malaysia Berhad sendiri. Perbandingan kadar aliran trafik pada musim perayaan juga dijadikan sebagai alat untuk mempromosikan lebuh raya tersebut. Hasilnya, semakin ramai yang menggunakan E21 terutamanya dari kalangan orang-orang Kajang dan Seremban. Pun begitu, masih ramai yang enggan menggunakannya pada waktu malam disebabkan keadaannya yang gelap. Justeru, Lekas mengambil inisiatif memasang lampu jalan supaya E21 terang-benderang pada waktu malam, sekaligus menarik minat lebih ramai pengguna lebuh raya menggunakannya pada waktu malam.

Saya berkesempatan untuk kembali semula ke Lebuhraya Lekas E21 untuk mengalami sendiri pengalaman pemanduan setelah pemasangan lampu jalan LED di sepanjang laluannya. Hasilnya memang amat memberangsangkan kerana semakin ramai pengguna lebuh raya yang lebih yakin untuk menggunakan E21 pada waktu malam. Ia sememangnya satu perkembangan positif buat Lekas kerana jika trend sebegini berterusan, maka sudah tentulah Lekas akhirnya berupaya memperoleh keuntungan setelah sekian lama rugi sejak E21 mula-mula dibuka.

Kepada pihak pengurusan Lekas, syabas saya ucapkan. Pun begitu, mereka masih belum boleh bersenang-lenang lagi; masih ada lagi kerja yang perlu dilakukan oleh mereka agar lebih ramai pengguna menggunakan E21. Sekarang Lekas perlu tumpukan perhatian terhadap usaha mempromosikan Kawasan Rehat dan Rawat Beranang pula. Hentian rehat tersebut memang besar, tetapi sayangnya banyak gerai di situ yang sudah ditutup. Semasa saya mencuba E21 setelah lampu jalan dipasang pun saya dapati kesemua gerai di situ sudah ditutup pada waktu malam. Jadi bagaimana hendak menarik lebih ramai orang mengunjungi hentian rehat tersebut...? Ada banyak pendekatan yang perlu diambil. Lekas perlu membuka semula tawaran sewaan gerai di situ. Seterusnya, mereka perlu membina stesen minyak di situ. Syarikat-syarikat minyak sudah tentu akan "banyak songeh" dalam hal ini, tetapi percayalah, jika stesen minyak dibina di Kawasan Rehat dan Rawat Beranang, pasti ramai pengguna lebuh raya akan membanjiri hentian rehat tersebut. Buktinya anda boleh saksikan di Kawasan Rehat dan Rawat Kundang di Lebuhraya Latar E25 yang dikunjungi ramai pengguna lebuh raya setelah pembinaan stesen minyak Petronas di situ. Paling penting, pihak Lekas perlu kerap mengadakan acara seperti "uptown Beranang", medan Sate Kajang dsb. agar dapat menarik ramai pengguna lebuh raya mengunjunginya. Dalam hal ini, Lekas boleh belajar daripada Grand Saga bagaimana mereka mengubah Kawasan Rehat dan Rawat Bukit Dukung di Lebuhraya Cheras-Kajang E7/FT1 daripada hentian rehat yang hidup segan mati tak mahu kepada hentian rehat yang sentiasa dikunjungi pengguna Lebuhraya Cheras-Kajang E7/FT1. Jika Lekas berupaya mentransformasikan hentian rehat mereka di Beranang menjadi hentian rehat yang sibuk, sudah tentulah lebih ramai lagi yang mahu menggunakan Lebuhraya Lekas E21 sebagai pilihan utama ke selatan.