tag:blogger.com,1999:blog-6162144560205189771.post5179689129641407986..comments2024-03-25T15:27:15.856+08:00Comments on Blog Jalan Raya Malaysia (Malaysian Highway Blog): Modenas TTR200 - motosikal cafe racer dari Malaysia / Modenas TTR200 - a cafe racer motorcycle from Malaysiasquall-shinodahttp://www.blogger.com/profile/09803900140191769405noreply@blogger.comBlogger7125tag:blogger.com,1999:blog-6162144560205189771.post-43607428044305164562015-06-12T19:18:38.310+08:002015-06-12T19:18:38.310+08:00Antara Spaco, Keihin dan Mikuni, Spaco paling mura...Antara Spaco, Keihin dan Mikuni, Spaco paling murah kerana ia buatan India. Tentang keputusan untuk memilih genre cafe racer ini pula, cafe racer sebenarnya berevolusi daripada motor naked jalanan biasa, jadi kalau tidak mahu berlumba pun, TTR200 masih boleh digunakan sebagai motosikal ke tempat kerja mahupun untuk perjalanan jauh.squall-shinodahttps://www.blogger.com/profile/09803900140191769405noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6162144560205189771.post-56763888872049181242015-06-12T12:30:42.001+08:002015-06-12T12:30:42.001+08:00Entah kenapa Modenas masih memilih Spaco dan bukan...Entah kenapa Modenas masih memilih Spaco dan bukannya Keihin atau Mikuni. Cost cutting exercise maybe rasanya. EFI saya fikir modenas mungkin dah ada buat research dan mungkin juga dah ada pun modelnya, cuma utk lebih harga mampu milik rakyat marhaen. <br /><br />Genre cafe racer ini saya risau akan panas buat seketika sahaja dan capaian market tidak menyeluruh. Harap team RnD dan Marketing modenas dah buat market research sehabis2 baik. Seeloknya terus lauch model naked 150-200cc kerana keperluan untuk motor inter-city ini ada dan terbukti dgn model Yamaha, Demak, Nimota dan Kawasaki SL. Agaknya Modenas takut nak lawan mereka2 ini terutama Yamaha FZ mereka.Ismadi Ahmadhttps://www.blogger.com/profile/00027113047796082240noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6162144560205189771.post-3578213652355550622015-06-08T09:58:39.377+08:002015-06-08T09:58:39.377+08:00Sebenarnya enjin yang dimaksudkan itu enjin 200 cc...Sebenarnya enjin yang dimaksudkan itu enjin 200 cc tetapi boleh dikecilkan lubangnya untuk menjadi enjin 150 cc. Enjin itu dikatakan hasil kerjasama Modenas dengan sebuah universiti luar negara. Hezeri Samsuri pernah menceritakan mengenainya di dalam blognya sebelum ini, tetapi sehingga sekarang masih belum ada produk yang menggunakan enjin yang dikatakan itu. Malah Demak sendiri sudah mengeluarkan model motosikal pelbagai genre yang lebih besar, terutamanya model-model super motard dan jalanan.squall-shinodahttps://www.blogger.com/profile/09803900140191769405noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6162144560205189771.post-19451435786451784242015-06-06T00:32:04.808+08:002015-06-06T00:32:04.808+08:00Betul tu tuan...dengan sistem pancitan bahan api d...Betul tu tuan...dengan sistem pancitan bahan api dan enjin pilihan berkuasa dohc 4 injap atau sohc 4 injap pasti menambah kesempurnaan kapchai modenas... tapi sayangnya semua ini hanyalah harapan dan cadangan kita sahaja..langsung tidak diendahkan oleh pihak modenas.. Teringat semasa saya berkunjung ke SC modenas di johor bahru, mereka ada memaparkan artikel New Strait Times mengenai kerjasama teknikal modenas dengan ktm untuk menghasilkan enjin 150cc yang baharu.. tarikh artikel tu tahun 2013 rasanya.. tapi sampai sekarang tiada kabar berita...hurmmmm...RiduanGixxeshttps://www.blogger.com/profile/02544836315167890508noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6162144560205189771.post-11476178709832751562015-06-06T00:30:47.564+08:002015-06-06T00:30:47.564+08:00This comment has been removed by the author.RiduanGixxeshttps://www.blogger.com/profile/02544836315167890508noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6162144560205189771.post-18369487006117910352015-06-02T22:24:45.804+08:002015-06-02T22:24:45.804+08:00Idea yang bagus, saya sangat setuju dengan cadanga...Idea yang bagus, saya sangat setuju dengan cadangan anda itu. Selain itu, saya juga ingin menambah beberapa cadangan lagi - Modenas perlu berhijrah kepada sistem pancitan bahan api bagi kesemua model-model keluarannya. Selain itu, untuk menjimatkan kos serta untuk membolehkan Modenas mempelbagaikan produk keluarannya, Modenas perlu menghasilkan jenis kepala silinder berbeza (SOHC 4 injap ataupun DOHC 4 injap) tetapi boleh menggunakan blok silinder yang sama.squall-shinodahttps://www.blogger.com/profile/09803900140191769405noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6162144560205189771.post-72822343989865529152015-06-02T21:33:46.535+08:002015-06-02T21:33:46.535+08:00model ini memang menjadi rebutan peminat cafe race...model ini memang menjadi rebutan peminat cafe racer.. terutamanya peminat jaguh yang ingin menaik taraf.. bagi saya modenas sebenarnya mempunyai market yang luas untuk pasaran motosikal kapchai.. mereka boleh menaiktaraf enjin modenas gt128 tu kepada 135cc atau terus 150cc sudah mencukupi.. design pula mesti la up to date.. front and rear led.. tangki minyak 7 Liter, dan ruang simpanan bawah seat..setakat ini tiada lagi motor kapchai 150cc ( dengan konsep kapchai, tank bawah tempat duduk dan ada fronth leg shield ).. pasti modenas akan dapat menawan pasaran kapchai kembali..RiduanGixxeshttps://www.blogger.com/profile/02544836315167890508noreply@blogger.com