Wednesday, November 7, 2018

Belanjawan 2019 memperkasakan industri tayar, rim & penyerap hentak / Budget 2019 boosts tyre, rim & shock absorber industries




Salam sejahtera,

Pembentangan Belanjawan 2019 oleh Menteri Kewangan, Lim Guan Eng baru-baru ini sering menerima kecaman daripada pihak pembangkang, khususnya daripada bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak. Antara kecaman utama beliau ialah dakwaan bahawa kumpulan mudah terjejas seperti penoreh getah dipinggirkan melalui pemberhentian bantuan kewangan kepada golongan tersebut. Ia susulan daripada krisis kejatuhan harga komoditi terutama getah, yang mana harga getah kini sudah jatuh ke paras kurang RM2 sekilogram - dalam keadaan yang lebih ekstrim, jika penoreh getah menyewa tanah bagi tanaman getah, harga getah sekarang jatuh ke paras RM1 sekilogram

Namun, Lim Guan Eng menyangkal dakwaan Datuk Seri Najib dengan menyatakan bahawa kerajaan masih membantu para penoreh getah melalui pengumuman Insentif Pengeluaran Getah (IPG) dalam Belanjawan 2019, dengan jumlah peruntukan RM50 juta. Sungguhpun demikian, tiada siapa sedar bahawa bantuan kepada penoreh getah dalam Belanjawan 2019 sebenarnya tidak terhad kepada bantuan langsung seperti IPG. Jadi bagaimana Lim Guan Eng membantu golongan penoreh getah ini...?

Aha, sebenarnya memang ada satu lagi bentuk bantuan melalui Belanjawan 2019 bagi membela nasib penoreh getah ini - melalui pemotongan peruntukan penyelenggaraan jalan raya. Serius...? Ya, serius.




Siapa sangka pemotongan bajet penyelenggaraan jalan raya mampu membela nasib penoreh getah...?




Kalau setiap hari keadaan sebegini berterusan, pastinya tauke kilang tayar & tauke kilang rim boleh jadi jutawan sehingga tujuh keturunan




Sediakan "cacing" sebelum tayar pancit - di Lazada pun ada jual


Dalam Anggaran Perbelanjaan Persekutuan 2019 bagi Kementerian Kerja Raya Malaysia, anggaran perbelanjaan bagi penyelenggaraan jalan-jalan persekutuan di Semenanjung Malaysia pada tahun 2019 hanyalah RM80 juta sahaja, sedangkan anggaran perbelanjaan bagi tahun ini pula ialah RM330 juta. Di Malaysia Timur (Sabah, Sarawak & Labuan) pula, amaun bagi penyelenggaraan jalan-jalan persekutuan di sana merosot daripada sekitar RM70 juta pada tahun 2018 kepada hanya RM20 juta pada tahun hadapan. Angka-angka yang ditunjukkan itu sememangnya sangat ironi kerana PLUS Malaysia Berhad sendiri memerlukan sekitar RM1.2 bilion setahun untuk menyelenggara lebuh raya ekspres kendalian mereka yang tidak sampai 1,000 km.




Perbandingan antara anggaran perbelanjaan 2018 (tengah, tidak ditebalkan) dengan anggaran tahun 2019 (kanan, ditebalkan)


Penurunan unjuran perbelanjaan ini pastinya akan membawa kepada pencantasan peruntukan secara besar-besaran. Seterusnya, peruntukan yang dicantas mengakibatkan kemerosotan kualiti turapan yang disebabkan oleh penggunaan tar berkualiti cap ayam & kerja-kerja penyelenggaraan yang cincai dan tidak mengikut prosedur operasi piawai (SOP). Hasilnya...? Poof, jadilah jalan raya yang berlubang di sana-sini macam baru lepas perang - jalan raya di Kandahar, Afghanistan pun lagi cantik.




Tak sangka jalan raya di Kandahar boleh secantik begini
(Lokasi: Lebuhraya Kabul-Kandahar, Afghanistan)


Dengan bertambahnya lubang dan kerosakan di jalan raya, maka kadar nahas jalan raya yang disebabkan oleh keadaan jalan raya yang rosak akan meningkat secara mendadak, setidak-tidaknya melibatkan tayar yang pancit atau pecah. Keadaan ini seterusnya akan membawa kepada meningkatnya permintaan terhadap tayar getah & "cacing" tayar. Permintaan terhadap tayar & "cacing" tayar yang meningkat pula akan meningkatkan permintaan terhadap getah asli, yang kemudiannya akan membawa kepada peningkatan harga getah di pasaran global - akhirnya barulah nasib penoreh getah kembali terbela dan mampu hidup senang-lenang kembali seperti dahulu.




Pengumuman pemotongan bajet peruntukan pembaikan jalan merupakan rahmat buat pengusaha kedai tayar


Sebenarnya, industri getah dan industri tayar bukanlah satu-satunya industri yang menerima manfaat besar daripada Belanjawan 2019 kali ini. Ada banyak lagi industri yang semakin berkembang makmur tahun hadapan susulan pembentangan Belanjawan 2019. Antaranya termasuklah industri rim aloi, penyerap hentak, lengan bawah, bar penstabil dan banyak lagi. Jenama seperti Racing Boy dan JRD pastinya semakin gah di persada dunia. Dalam keadaan yang lebih ekstrim, jualan kereta dan motosikal baharu pastinya akan meningkat mendadak disebabkan oleh peningkatan jumlah kenderaan yang mengalami total-loss dalam nahas jalan raya. Bukankah ini satu perkembangan baik untuk ekonomi negara...?

2 comments:


  1. Kami Hadirkan Permainan Baru 100% FAIR PLAY Dari domino99vip.com :) 1 ID Untuk 8 Games :

    - Domino99
    - BandarQ
    - Poker
    - AduQ
    - Capsa Susun
    - Bandar Poker
    - Sakong Online
    - Bandar 66

    Nikmati Bonus-Bonus Menarik Yang Bisa Anda Dapatkan Di Situs Kami info Situs Resmi, Aman Dan Terpercaya ^^ Keunggulan :

    - Tingkat Persentase Kemenangan Yang Besar
    - Kartu Anda Akan Lebih Bagus
    - Bonus TurnOver Atau Cashback Di Bagikan Setiap 5 Hari
    - Bonus Referral Dan Extra Refferal Seumur Hidup
    - Minimal Deposit & Withdraw Hanya 20.000,-
    - Tidak Ada Batas Untuk Melakukan Withdraw/Penarikan Dana
    - Pelayanan Yang Ramah Dan Memuaskan
    - Dengan Server Poker-V Yang Besar Beserta Ribuan pemain Di Seluruh Indonesia,
    - DOMINOPELANGI .NET Pasti Selalu Ramai Selama 24 Jam Setiap Harinya.
    - Permainan Menyenangkan Dengan Dilayani Oleh CS cantik, Sopan, Dan Ramah.

    Fasilitas BANK yang di sediakan :
    - BCA
    - Mandiri
    - BNI
    - BRI
    - Danamon

    Tunggu Apa Lagi Guyss..
    Let's Join With Us At - DOMINO99VIP.net^^
    Untuk info lebih jelas silahkan hubungi CS kami :
    - BBM : 2BE3D683
    - SKYPE : domino206

    Link Alternatif :
    = domino99vip.net
    = pelangidomino.info
    = pelangidomino.net

    NB : untuk login android / iphone tidak menggunakan www dan spasi ya boss

    ReplyDelete
  2. Slots Empire - Las Vegas - MapYRO
    Slots Empire offers some of the best 충주 출장샵 slots in Vegas. See all their slot games, 여수 출장안마 live shows and more. The city 광명 출장샵 of Vegas has the 진주 출장안마 most 여수 출장샵 famous slots of all time.

    ReplyDelete