Tuesday, November 20, 2018

Pandu uji eksklusif Perodua Bezza 1.0 2016 / 2016 Perodua Bezza 1.0 exclusive test drive

Salam sejahtera,

Lama betul rasanya saya tidak membuat sebarang reviu pandu uji kenderaan. Kali terakhir saya menulis reviu kenderaan ialah pada tahun lepas, iaitu reviu motosikal SYM Sport Rider 125i. Kali ini saya bawakan kepada anda reviu pandu uji kereta pula, iaitu Perodua Bezza 1.0 G. Kenapa saya pilih Perodua Bezza 1.0 G dan bukannya varian spesifikasi penuh 1.3 Advance...? Sejak mula dikeluarkan pada tahun 2016, tempahan bagi varian 1.3 liter paling banyak diterima oleh Perodua berbanding varian 1.0, sedangkan varian 1.0 G bertujuan bagi menyediakan varian mampu milik kepada rakyat Malaysia bagi memecahkan dominasi Proton Saga sebagai model kereta bajet. Bagi mengubah persepsi ramai, Perodua menggantikan varian 1.0 G dengan 1.0 GXtra dengan beberapa tambahan ciri menarik.

Sejak mula diperkenalkan pada tahun 2016, kehadiran Bezza ternyata menggugat kedudukan Saga yang selama ini merajai segmen kereta bajet. Apa tidaknya, selain diberi dua pilihan enjin VVT-i 1.0 L dan Dual VVT-i 1.3 L yang mana kedua-duanya menerima penarafan Kenderaan Cekap Tenaga (EEV), Bezza 1.3 Advance juga merupakan kereta paling murah yang dilengkapi sistem henti-mula yang pastinya meningkatkan tahap penjimatan minyak terutamanya di bandar raya besar.

Untuk sesi pandu uji kali ini, saya menggunakan sebuah kereta Perodua Bezza 1.0 G. Ia digerakkan oleh enjin 1KR-VE 998 cc 3 silinder dengan VVT-i yang mampu menghasilkan kuasa 67 bhp pada 6,000 rpm dan tork 91 N-m pada 4,400 rpm. Sudah cukup memadai. Lagipun, destinasi saya cumalah sekitar Batu Caves dengan Kuala Lumpur sahaja. Dari segi reka bentuk, rasanya tidak perlulah kerana saya pernah menulis mengenainya sebelum ini.

Sebaik saya menekan punat pada kunci untuk membuka punci pintu, hanya kunci pintu pemandu sahaja terbuka. Bagi penumpang lain pula, sama ada perlu membuka kunci satu persatu dari dalam ataupun menggunakan suis kunci berpusat yang ditempatkan di konsol tengah. Ada sebabnya kenapa Perodua sengaja berbuat begitu, tidak lain dan tidak bukan untuk mengelakkan daripada berlaknya insiden yang tidak diingini apabila memandu berseorangan, khususnya wanita.

Saya terus menghidupkan enjin. Tiada butang penghidup tekan, tapi ada saya kisah...? Asalkan berfungsi dengan baik sudahlah. Butang penghidup tekan hanya ada pada varian 1.3 L sahaja. Juga, apa yang tiada pada varian 1.0 G ialah butang-butang pelaras cermin sisi elektrik. Jadi bagaimana saya hendak melaras cermin sisi...? Pakai tangan saja. Untuk cermin sebelah kini, ia memerlukan bantuan penumpang hadapan. Mujurlah cermin sisi tersebut memang sudah dilaras ke paras yang cukup baik.

Tali pinggang keledar sudah terpasang. Seterusnya, saya mengeluarkan sebuah pemacu kilat USB dari kocek seluar saya untuk dipalamkan pada radio kereta ini. Seperti yang pernah saya terangkan sebelum ini, radio Perodua Bezza tiada pemain CD, hanya ada radio dan soket USB sahaja. Sekarang semakin sukar hendak mencari kedai yang menjual cakera padat. Lagu-lagu diperolehi dari gedung-gedung atas talian seperti iTunes. Sebab itulah radio kereta sekarang sudah banyak yang tiada lagi pemain CD. Semasa radio dihidupkan, bunyi yang dihasilkan cukup baik, tiada bunyi-bunyi "kecepish kecepish" yang selalunya sering dikaitkan dengan radio cap ayam.

Destinasi pertama saya sudah tentulah stesen minyak untuk mengisi bahan api. Dengan berbekalkan RM10, saya ingin mengetahui berapa jauh saya boleh pergi dengan petrol sebanyak ini. Sama ada jimat atau tidak, teruskan membaca sehingga selesai.

Dari segi pemanduan, pengalamannya lebih kurang sama seperti memandu sebuah Perodua Axia. Apa tidaknya, Bezza ini dibina menggunakan pelantar sama seperti Axia. Penukaran gearnya begitu lancar tanpa tersengguk-sengguk. Ia tidaklah sepantas Bezza 1.3 mahupun Myvi, tetapi ia tetap memecut mengikut input yang saya berikan pada injak pendikit. Bagaimana pula ketika mendaki bukit...? Untuk mengujinya, saya mengujinya mendaki bukit di Sri Gombak, di mana kecerunan di situ boleh mencecah 10% Menkipun digerakkan oleh enjin yang agak kecil, tetapi Bezza 1.0 G ini ternyata cukup gagah untuk mendaki bukit tersebut, cuma agak malas sedikit dan perlu menekan injak pendikit lebih kuat sedikit. Jika dibandingkan, Perodua Viva milik rakan serumah saya pula memerlukan gear diturunkan secara manual ke D3 untuk mendaki bukit sama. Jadi siapa kata Bezza 1.0 ini tidak cukup kuat untuk mendaki bukit...?

Sepanjang sesi pandu uji bermodalkan duit minyak RM10, saya memandu dari Batu Caves ke Bandar Tasik Permaisuri, seterusnya ke KL Sentral dan seterusnya kembali semula ke Batu Caves melalui Sentul, dengan jarak keseluruhan 45 km. Sebaik sesi pandu uji berakhir, saya dapati tolok bahan api cuma turun 2 bar sahaja. Penggunaan bahan api purata yang ditunjukkan oleh panel LCD menunjukkan angka 15.8 km/L, yang mana saya sifatkan sebagai sangat jimat bagi kawasan bandar raya yang sesak. Angka penggunaan bahan api Bezza ini pastinya akan jadi lebih baik sekiranya saya mengujinya di jalan persekutuan yang lengang, dengan dakwaan pengeluar 21.3 km/L. Nak lebih jimat lagi...? Beli model Bezza 1.3 Advance kerana sistem henti-mulanya menjadikan angka penggunaan bahan api sehingga 24 km/L. Maka tidak hairanlah kenapa kesemua varian Bezza ini menerima penarafan Kenderaan Cekap Tenaga (EEV).

Apa pula kelemahan Bezza yang saya dapati sepanjang sesi pandu uji ini...? Kelemahan utama Bezza ini terletak pada kedudukan sterengnya di mana lajur stereng Bezza ini lebih cenderung ke kiri. Jangan salah sangka, saya bukan bermaksud stereng Bezza ini beralih-alih kedudukannya kerana stereng Bezza ini tetap dan tidak boleh dilaras. Maksud saya di sini ialah kedudukan stereng Bezza ini lebih ke kiri sehingga menjadikan ruang kaki kiri terasa sempit, tetapi ruang kaki kanan pula lapang. Memang masalah ini boleh diatasi dengan melaras kerusi pemandu ke belakang sedikit, tetapi kalau terlalu ke belakang nanti tangan pula tidak sampai ke stereng. Masalah ini mungkin terjadi kerana penggunaan pelantar Axia untuk membina Bezza ini.

Secara amnya, saya amat berpuas hati dengan pengalaman saya memandu kereta Perodua Bezza 1.0 G ini. Ia jimat minyak, mempunyai ruang but yang besar dan sangat praktikal untuk dijadikan kereta keluarga. Bagi Perodua yang selama ini hanya membina model-model hatchback, kejayaan pasukan perekabentuk Perodua diketuai Encik Muhamad Zamuren Musa bagi membangunkan Bezza ini satu kejayaan yang patut dibanggakan.



Spesifikasi Perodua Bezza 1.0 G 2016

Enjin: 1KR-VE 998 cc VVT-i DOHC 12 injap 4 lejang 3 silinder sebaris sejukan cecair
Sesaran: 998 cc
Lubang x lejang: 71 x 84 mm
Nisbah mampatan: 11.5:1
Kuasa kuda: 67 bhp (50 kW) @ 6,000 rpm
Tork: 91 N-m @ 4,400 rpm
Jarak roda: 2,455 mm
Berat kering: 865-930 kg
Muatan tangki bahan api: 36 liter

Apa yang saya suka
  1. Ruang but yang sangat besar sehingga menewaskan model-model segmen B yang lebih besar
  2. Enjin yang sangat jimat minyak
  3. Meskipun hanya menggunakan enjin 998 cc 3 silinder tetapi ternyata cukup kuat mendaki bukit
Apa yang saya tidak suka
  1. Ergonomik kaki kiri sebelah pemandu yang kurang baik






Gambaran keseluruhan Perodua Bezza 1.0 G






Pandangan bahagian hadapan






Enjin 1KR-VE yang menggerakkan Bezza 1.0 G ini - ia tidaklah selemah disangka






Ergonomik kaki bahagian pemandu yang kurang baik - ruang kaki kiri cukup lapang, tetapi ruang kaki kiri pula seakan ditindih






Seperti biasa, Perodua terus menggunakan transmisi automatik 4 kelajuan






Radio Bezza yang sangat ringkas tanpa pemain CD






Tombol-tombol kawalan penyaman udara






Meter Perodua Bezza - panel LCD ini ada fungsi odometer...






...tripmeter,...






...penggunaan bahan api purata,...






...penggunaan bahan api semasa,...






...dan jarak sehingga tangki kosong

2 comments:

  1. Saya Suryanto dari Indonesia di Kota Palu, saya mencurahkan waktu saya di sini karena janji yang saya berikan kepada LADY ESTHER PATRICK yang kebetulan adalah Tuhan yang mengirim pemberi pinjaman online dan saya berdoa kepada TUHAN untuk dapat melihat posisi saya hari ini.

    Beberapa bulan yang lalu saya melihat komentar yang diposting oleh seorang wanita bernama Nurul Yudianto dan bagaimana dia telah scammed meminta pinjaman online, menurut dia sebelum ALLAH mengarahkannya ke tangan Mrs. ESTHER PATRICK. (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

    Saya memutuskan untuk menghubungi NURUL YUDIANTO untuk memastikan apakah itu benar dan untuk membimbing saya tentang cara mendapatkan pinjaman dari LADY ESTHER PATRICK, dia mengatakan kepada saya untuk menghubungi Lady. Saya bersikeras bahwa dia harus memberi tahu saya proses dan kriteria yang dia katakan sangat mudah. dari Mrs. ESTHER, yang perlu saya lakukan adalah menghubunginya, mengisi formulir untuk mengirim pengembalian, mengirim saya scan kartu identitas saya, kemudian mendaftar dengan perusahaan setelah itu saya akan mendapatkan pinjaman saya. . Lalu saya bertanya kepadanya bagaimana Anda mendapatkan pinjaman Anda? Dia menjawab bahwa hanya itu yang dia lakukan, yang sangat mengejutkan.

    Saya menghubungi Mrs ESTHER PATRICK dan saya mengikuti instruksi dengan hati-hati untuk saya, saya memenuhi persyaratan mereka dan pinjaman saya disetujui dengan sukses tetapi sebelum pinjaman dipindahkan ke akun saya, saya diminta membuat janji untuk membagikan kabar baik tentang Mrs. ESTHER PATRICK dan itulah mengapa Anda melihat posting ini hari ini untuk kejutan terbesar saya, saya menerima peringatan Rp350.000.000. jadi saya menyarankan semua orang yang mencari sumber tepercaya untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Mrs. ESTHER PATRICK melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) untuk mendapatkan pinjaman yang dijamin, Anda juga dapat menghubungi saya di Email saya: (suryantosuryanto524@gmail.com)

    ReplyDelete
  2. Artikel bagus..
    Boleh baca model Bezza 2020 dengan selanjutnya...

    Dan Saga VS Bezza punya review

    ReplyDelete