Jemaah yang rajin berqiyamullail di kelab malam merupakan golongan utama yang menerima rahmat daripada pengumuman caj kesesakan
Salam sejahtera,
Pilihan Raya Kecil (PRK) Semenyih bakal berlangsung pada 2 Mac ini. Seperti biasa, musim pilihan raya merupakan musim menabur janji bagi memancing undi rakyat. Seperti biasa, isu tol menjadi halwa telinga setiap kali kempen pilihan raya. Ia termasuklah pengumuman oleh Menteri Dalam Negeri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang mengumumkan bahawa akan ada pengumuman penting mengenai tol dalam masa terdekat semasa berucap dalam satu ceramah politik di Batu 26 Beranang sempena PRK Semenyih. Seterusnya, apabila ditanyakan kepada Menteri Kewangan, Lim Guan Eng pula, beliau enggan mengulas lebih lanjut & meminta agar menunggu pengumuman lanjut mengenai isu tersebut. Namun, nada berbeza pula didengari daripada Menteri Kerja Raya sendiri, Baru Bian yang mengatakan bahawa keputusan akhir mengenai tol hanya akan dibuat setelah kajian mengenainya dijangka selesai Mei ini.
Namun, pada 23 Februari 2019 pula, Pejabat Perdana Menteri telah mengeluarkan satu kenyataan media penuh kontroversi mengatakan bahawa kerajaan sedang mengadakan rundingan dengan Gamuda Berhad bagi mengambil alih 4 lebuh raya kendaliannya iaitu Lebuhraya Damansara-Puchong (LDP) E11, Lebuhraya Shah Alam E5, Lebuhraya Sprint E23 dan Terowong SMART E38, serta menggantikan kutipan tol di situ dengan mekanisme caj kesesakan.
Kenyataan media unilateral oleh Pejabat Perdana Menteri mengenai caj kesesakan bagi menggantikan kutipan tol
Melalui mekanisme caj kesesakan tersebut, kadar caj kesesakan yang bakal dikenakan nanti adalah seperti berikut:-
- Waktu luar puncak (11.00 pm-5.00 am): Percuma
- Waktu puncak (5.00 am-8.00 am & 5.00 pm-8.00 pm): Mengikut kadar tol sekarang
- Waktu biasa (selain waktu di atas): Diskaun 30%
Serius saya katakan bahawa idea sebegini merupakan idea paling dangkal pernah saya dengar setakat ini. Kenapa saya katakan cadangan tersebut sebagai idea dangkal...?
- Rakyat tetap terpaksa terus membayar "tol" yang dijenamakan semula sebagai "caj kesesakan" - Memansuhkan tol dan menggantikannya dengan caj kesesakan tidak lebih daripada sekadar penjenamaan semula "tol" sebagai "caj kesesakan". Rakyat tetap kena bayar juga. Ia ibarat keluar mulut buaya masuk mulut naga.
- Lebih banyak wang rakyat dibazirkan untuk membayar pampasan kepada syarikat konsesi bagi mengambil alih lebuh raya - Menamatkan konsesi lebuh raya lebih awal daripada tarikh tamat sepatutnya merupakan satu bentuk pelanggaran perjanjian konsesi. Sebab itulah setiap kali pemansuhan tol, maka kerajaan terpaksa membayar pampasan kepada syarikat konsesi, di samping pampasan kepada para pekerja yang hilang mata pencarian setelah diberhentikan kerja susulan penamatan konsesi. Lebih awal konsesi ditamatkan, maka lebih besar jugalah pampasan yang terpaksa dibayar. Buktinya, lihat sahaja apa jadi pada 3 lebuh raya yang ditamatkan kutipan tolnya pada 1 Januari 2018.
- Kenyataan ini dibuat tanpa merujuk kepada Menteri Kerja Raya - Kontroversi terbesar mengenai kenyataan Pejabat Perdana Menteri ini adalah kerana ia bercanggah dengan kenyataan Menteri Kerja Raya mengenainya. Baru Bian sudah terang-terangan memaklumkan bahawa sebarang keputusan mengenai tol hanya akan dilakukan sebaik kajian mengenainya siap Mei ini, tetapi kenyataan Pejabat Perdana Menteri pula bercanggah. Siapa sebenarnya Menteri Kerja Raya ni...? Kenapa ramai sangat yang menyibuk hendak buat kerja Menteri Kerja Raya ini...? Juga pada 22 Februari 2019, Pemangku Yang Dipertua Persatuan Syarikat-syarikat Konsesi Lebuhraya Malaysia (PSKLM), Emcik Sazally Saidi yang juga merupakan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Litrak Holdings yang merupakan syarikat konsesi LDP E11 juga menafikan sebarang bentuk pertemuan mahupun perbincangan mengenai isu tol.
- Waktu luar puncak yang tidak masuk akal - Waktu luar puncak yang dicadangkan itu adalah dari pukul 11.00 pm hingga pukul 5.00 am. Hanya waktu tersebut sahaja kadar caj kesesakan adalah percuma. Jika dibandingkan dengan Singapura yang lebih dahulu memperkenalkan caj kesesakan yang dikenali sebagai Electronic Road Pricing (ERP), pengguna tidak dikenakan ERP pada waktu malam (biasanya selepas pukul 8.00 pm), malam hari perayaan (selepas pukul 1.00 pm), hari Ahad & cuti umum. Sistem yang hendak diperkenalkan di Malaysia pula bagaimana...? Hari Ahad & cuti am pun tetap kena bayar juga. Hanya pekerja syif tengah malam serta golongan yang berqiyamullail di kelab malam, kelab dangdut, rumah urut & rumah lacur sahaja yang menerima manfaat daripada waktu caj kesesakan percuma itu.
- Keupayaan membayar semula hutang bank & penyelenggaraan berkala yang berkurangan - Jika dibandingkan dengan kadar penuh 24 jam sehari bagi kutipan tol biasa, sistem caj kesesakan yang hendak diperkenalkan itu menawarkan 6 jam waktu percuma, 6 jam waktu diskaun 30% dan 6 jam waktu kadar penuh. Secara matematiknya, ia bermaksud kutipan harian yang jauh kurang daripada sekarang. Akibatnya, keupayaan membayar hutang semakin menurun & penyelenggaraan yang selama ini boleh dilakukan setiap hari kemudian berkurangan menjadi sekali-sekala jika ada peruntukan. Akibatnya, pengguna lebuh raya akan menyumbang kepada kekayaan tauke tayar, rim & penyerap hentak selama 7 keturunan bahana lebuh raya rosak & tidak diselenggara.
- Anda akan tetap membayar untuk selama-lamanya - Inilah penipuan terbesar di sebalik mekanisme caj kesesakan yang disembunyikan daripada pengetahuan rakyat. Sistem kutipan tol sedia ada mempunyai satu klausa keluar am yang sama di kesemua lebuh raya ekspres, iaitu sebaik sahaja tempoh konsesi tamat, anda tidak lagi perlu membayar tol buat selama-lamanya. Ya, percuma selama-lamanya selepas tempoh konsesi tamat. Tetapi sistem caj kesesakan yang hendak diperkenalkan itu sebenarnya bermaksud rakyat tetap akan terus membayar & membayar buat selama-lamanya untuk menggunakan lebuh raya itu, meskipun selepas 7 keturunan. Macam mana, hancing tak...? Seronok tak kena tipu...?
Kesimpulannya, rancangan pemansuhan tol dan digantikan dengan caj kesesakan tidak lebih daripada satu lagi cara menipu rakyat yang mudah terpengaruh akan janji tol percuma, tetapi hakikatnya anda tetap kena terus bayar untuk selama-lamanya. Ia tidak lebih daripada sekadar menjenamakan semula perkataan "tol" kepada "caj kesesakan", yang mana akhirnya rakyat tetap dibelenggu caj kesesakan selepas baru keluar daripada belenggu tol. Pengenalan sistem caj kesesakan hanya membuktikan bahawa kerajaan Pakatan Harapan sekarang bukan sahaja tidak mampu memansuhkan tol, malah sanggup menipu rakyat kononnya mahu mengurangkan kos sara hidup bahana tol, tetapi akhirnya dibelenggu caj kesesakan yang tidak berkesudahan walaupun selepas 7 keturunan. Jika benar kerajaan sekarang betul-betul ikhlas hendak memansuhkan tol, sepatutnya lebuh raya yang dimansuhkan tolnya itu jadi percuma selama-lamanya selepas tol dimansuhkan, bukannya mencekik lagi rakyat dengan caj lain pula.
"Plaza tol" akan dijenamakan semula sebagai "plaza caj kesesakan"
numpang share ya min ^^
ReplyDeletebosan tidak tahu mesti mengerjakan apa ^^
daripada begong saja, ayo segera bergabung dengan kami di
F*A*N*S*P*O*K*E*R cara bermainnya gampang kok hanya dengan minimal deposit 10.000
ayo tunggu apa lagi buruan daftar di agen kami ^^