Tuesday, August 8, 2017

FTRoadpedia Zon Selatan Part 6: Jalan Batu Pahat-Pontian FT5 / Batu Pahat-Pontian Road FT5




Salam sejahtera,

Siri reviu FTRoadpedia Zon terus bersiaran selepas saya sibuk dengan kerja, memenuhi undangan rumah terbuka serta persiapan FTRoadpedia Zon Utara yang baru sahaja berlalu. Selepas entri ini, siri entri FTRoadpedia Zon Selatan masih berbaki 8 episod sebelum saya memasuki siri reviu FTRoadpedia Zon Utara pula. Kan saya dah kata, FTRoadpedia Zon Selatan mempunyai paling banyak siri reviu jalan berbanding mana-mana siri jelajah FTRoadpedia yang saya sertai selama ini.

Kami meneruskan perjalanan ke destinasi seterusnya di Tanjung Piai melalui Jalan Batu Pahat-Pontian FT5. Jalan Batu Pahat-Pontian FT5 bermula dari Bulatan Banang yang juga menjadi permulaan kepada Jalan Batu Pahat-Kluang-Mersing FT50 (aka Jalan Raya Timur-Barat Johor FT50), cuma jajaran dari Bulatan Banang ke Persimpangan Gunung Soga pula merupakan sebahagian daripada jalan FT5 bagi menghubungkan antara Jalan Muar-Batu Pahat FT5 dengan Jalan Batu Pahat-Pontian FT5. Di Bandar Penggaram Batu Pahat, Jalan Batu Pahat-Pontian FT5 dikenali sebagai Jalan Tanjung Laboh FT5.

Perjalanan melalui Jalan Batu Pahat-Pontian FT5 bermula dengan jajaran naik turun bukit yang berkelok-kelok. Ia disebabkan kedudukan Batu Pahat yang sebenarnya terletak di penghujung Banjaran Titiwangsa. Selepas Tampin-Pondoi, Banjaran Titiwangsa seakan terputus kepada beberapa bahagian pendek, iaitu dari Batang Melaka / Nyalas ke Bukit Batu Lebah, seterusnya Gunung Ledang, Bukit Kepong-Parit Sulong-Parit Yaani, dan akhir sekali Gunung Soga-Gunung Banang. Ciri geografi sebegini jugalah yang menjadikan bentuk muka bumi Batu Pahat dikatakan seakan-akan seperti "mangkuk", di mana bandar Batu Pahat aka Bandar Penggaram itu sendiri terletak di tanah pamah tetapi dikepung oleh banjaran bukit tersebut. Tambahan pula, Batu Pahat terletak tidak jauh daripada tempat pertemuan antara Sungai Simpang Kiri (yang hulunya terletak di celah-celah ladang kelapa sawit di Chaah) dengan Sungai Simpang Kanan (aka Sungai Bekok dari Yong Peng sehinggalah ke hulunya di Hutan Lipur Sungai Bantang, Bekok) untuk membentuk Sungai Batu Pahat.

Di sepanjang jajaran FT5 di negeri Johor, hanya jajaran Batu Pahat-Tanjung Laboh ini sahajalah yang berbukit-bukau dan berkelok-kelok. Jajaran lain pula sangat lurus kerana terletak di sepanjang pantai barat Semenanjung Malaysia kecuali Jalan Skudai-Pontian FT5 yang merupakan jalan timur-barat untuk menghubungkan antara Pontian di kawasan pantai dengan permulaan FT5 di Skudai. Selepas Tanjung Laboh, barulah jalan FT5 ini berubah menjadi lurus dan rata.

Pekan pertama di sepanjang Jalan Batu Pahat-Pontian FT5 ini ialah pekan Senggarang. Meskipun pekan Senggarang ini kecil sahaja, tetapi ia kelihatan begitu maju. Selepas jambatan Sungai Senggarang, anda perlu berhati-hati kerana anda mungkin akan terlajak masuk ke Jalan Parit Kemang J122; anda perlu condong ke kanan untuk terus ke Jalan Batu Pahat-Pontian FT5. Insiden serupa tidak akan anda tempuhi dalam perjalanan balik kerana Jalan Batu Pahat-Pontian FT5 merupakan laluan keutamaan.

Tidak jauh dari Senggarang pula terletaknya Parit Botak. Parit Botak menempatkan Jalan Parit Botak J9 yang dihubungkan dengan Parit Sonto di Jalan Batu Pahat-Kluang FT50, tidak jauh dari Ayer Hitam. Kalau anda hendak ke kampung asal watak animasi Usop Sontorian dan rakan-rakannya, anda boleh menggunakan jalan tersebut. Tidak jauh dari Parit Botak pula terletaknya pekan Punggur, sebuah pekan kecil yang terletak di simpang masuk ke pantai Punggur. Saya belum pernah bertandang ke pantai Punggur, tetapi ia sebenarnya sangat berpotensi untuk dibangunkan sebagai tarikan pelancong.

Beberapa kilometer kemudian, kami berada di pekan seterusnya iaitu pekan Rengit. Di sinilah adik perempuan saya menjalankan latihan praktikal industri, memandangkan di situ terletaknya sebuah kilang makanan milik Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA), yang terletak betul-betul di sebelah Balai Bomba Rengit. Kilang ini merupakan salah satu daripada enam buah kilang milik FAMA di seluruh Malaysia yang mengeluarkan produk makanan di bawah jenama Agromas untuk diedarkan di seluruh negara, yang mana bahan-bahan mentahnya diperoleh daripada ladang-ladang kontrak FAMA yang berhampiran. Inilah salah satu cara FAMA selaku badan kerajaan membantu komuniti tempatan khususnya petani untuk memasarkan hasil mereka. Setiap kilang FAMA dikhususkan untuk jenis-jenis produk tertentu sahaja; kilang FAMA di Rengit dikhususkan bagi pengeluaran jus minuman, kordial dan jem. Sepanjang tempoh latihan praktikal, keluarga saya kerap memborong kordial dan jus minuman daripada kilang ini, terutamanya jus strawberi. Pemilihan Rengit sebagai lokasi bagi kilang ini amat bersesuaian dengan kegiatan ekonomi utama pekan Rengit yang terdiri daripada aktiviti pertanian serta industri asas tani. Sebab itulah pekan Rengit ini menjadi maju sehingga ada restoran KFC. Sebenarnya, kilang FAMA bukanlah satu-satunya kilang makanan di sini; terdapat juga kilang kerepek Azhar Food yang mengeluarkan dan memasarkan kerepek dan makanan ringan.

Kami akhirnya memasuki daerah Pontian tidak lama selepas kami meninggalkan pekan Rengit. Pekan seterusnya yang kami lalui sudah tentunya pekan Benut. Seperti Rengit, Benut juga merupakan sebuah pekan yang menjadi maju dengan cepat, meskipun tidaklah sebesar pekan Rengit. Sebelum ini, semasa kali terakhir saya melalui Benut, pekan Benut yang sebenar memerlukan anda untuk belok kanan dan masuk ke dalam dari simpang empat Benut, tetapi sekarang simpang empat itu sendiri membentuk sebahagian daripada pekan Benut. Di simpang yang sama juga, belok kiri akan membawa anda ke Simpang Renggam melalui Jalan Benut-Simpang Renggam FT96. Jalan FT96 juga sering digunakan oleh pengguna Lebuhraya Utara-Selatan E2 untuk ke Pontian kerana selain dapat menjimatkan duit tol sebanyak RM6.20, perjalanan ke Pontian lebih dekat dari Exit 247 Persimpangan Simpang Renggam disebabkan keadaan jalan FT96 yang lurus.

Perjalanan ke Pontian hanya tinggal 26 km sahaja lagi. Kami melepasi pekan Sanglang, Kampung Ayer Baloi dan Kampung Api-Api. Sebaik melintasi Sungai Pontian Besar, kami secara rasminya sudah tiba di Pontian.

Nama Pontian merujuk kepada dua buah bandar yang terletak sebelah-menyebelah, iaitu Pontian Besar dan Pontian Kechil, tetapi secara rasminya ia lebih merujuk kepada Pontian Kechil kerana di situlah yang merupakan ibu daerah Pontian yang rasmi. Dari segi saiz dan populasi, Pontian Kechil lebih besar dan lebih ramai penduduknya. Bank-bank dan pejabat kerajaan juga banyak terletak di Pontian Kechil, tetapi hospital daerah pula terletak di Pontian Besar. Bagaimana boleh ada dua bandar Pontian ini...? Menurut sejarah, nama Pontian terhasil daripada perkatan "perhentian", dan Pontian dahulunya merupakan tempat perhentian bagi para pelayar untuk berteduh daripada gelora Selat Melaka sebelum meneruskan perjalanan ke Singapura. Ada juga yang mengatakan Pontian turut disinggahi lanun-lanun yang menjadikannya sebagai tempat perhentian untuk menunggu mangsa untuk dirompak. Namun, perhentian yang dimaksudkan itu terletak di Pontian Besar. Pontian Besar dijadikan sebagai tempat bagi para nelayan berlabuh dan memunggah hasil tangkapan mereka, sementara pusat pentadbiran dan pusat bandar pula dibina di Pontian Kechil. Sejarah Pontian tiada kena-mengena dengan sejarah Kota Pontianak di Kalimantan Barat, Indonesia yang hanya berbeza satu suku kata sahaja.

Sebagai tarikan utama, Pontian Kechil juga mempunyai pantai tersendiri disebabkan lokasinya yang memang terletak di tepi pantai, tetapi tidak sesuai untuk mandi-manda di situ. Kalau setakat hendak bersiar-siar tu bolehlah. Ada dua sebab kenapa pantai Pontian tidak sesuai untuk dijadikan tempat untuk mandi-manda - pertama, disebabkan keadaan Selat Melaka yang tercemar, manakala yang kedua pula ialah disebabkan terdapatnya kawasan paya bakau di situ. Jadi, air laut di situ agak berselut dan berlumpur.

Jajaran Jalan Batu Pahat-Pontian dari Jambatan Pontian Besar FT5 sehingga ke persimpangan Jalan Pantai di Pontian Kechil dikenali dengan nama Jalan Alsagoff FT5, manakala jajaran dari persimpangan Jalan Pantai sehingga ke penamatnya di persimpangan Jalan Johor FT5 pula dikenali sebagai Jalan Bakek FT5.

Jalan Batu Pahat-Pontian FT5 secara rasminya berakhir di Persimpangan Pusat Perdagangan Pontian. Dahulunya, persimpangan ini merupakan simpang tiga sahaja sebelum ia berubah menjadi simpang empat hasil penambakan tanah yang membentuk Pusat Perdagangan Pontian. Jalan Persekutuan 5 dilencongkan ke kiri ke Jalan Johor FT5 sehinggalah ke pangkalnya di Skudai, manakala Jalan Batu Pahat-Pontian FT5 berterusan sebagai Jalan Kukup FT95 yang merupakan laluan kami ke destinasi seterusnya iaitu Kukup.

Ikuti sambungan perjalanan kami dalam entri Jalan Kukup FT95.

Untuk galeri gambar penuh, sila klik sini.







Jalan Muar-Batu Pahat FT5 dihubungkan dengan Jalan Batu Pahat-Pontian FT5 melalui Jalan Batu Pahat-Kluang FT5/FT50




Menghampiri Bulatan Banang




Jalan Batu Pahat-Pontian FT5 bermula dari Bulatan Banang




Jalan Batu Pahat-Pontian FT5 bermula sebagai Jalan Tanjung Laboh FT5






Menghampiri penamat bandar Batu Pahat di sebelah timur






Jalan menyempit menjadi dua lorong






Mula mendaki banjaran bukit antara Gunung Banang dengan Gunung Soga






Jajaran berkelok-kelok di sepanjang Jalan Tanjung Laboh FT5






Ada banyak selekoh berbahaya di sepanjang Jalan Tanjung Laboh FT5, jadi berhati-hatilah






Jalan FT5 kembali lurus dan rata sebaik melepasi Tanjung Laboh






Pekan Senggarang






Jangan sampai terlajak - jalan FT5 di cabang sebelah kanan






Masih ada baki 53 km lagi






Simpang Jalan Parit Botak J9 untuk ke Parit Sonto dan Ayer Hitam






Pekan Punggur - belok kanan sebaik selepas jambatan ini untuk ke Pantai Punggur






Rekahan selari - harap dapat dibaiki segera oleh JKR Batu Pahat






Memasuki pekan Rengit






Sudah ada KFC di pekan Rengit






Kilang FAMA terletak betul-betul di sebelah Balai Bomba Rengit






Meninggalkan pekan Rengit






Keadaan jalan kurang baik di sini dengan banyak kesan tampalan






Akhirnya selamat memasuki daerah Pontian






Ada ramai murid-murid sekolah ini yang melambai-lambaikan tangan dari dalam kelas masing-masing ke arah konvoi kami






Menghampiri pekan Benut






Simpang empat pekan Benut - belok kanan ke pekan Benut, belok kiri ke Simpang Renggam melalui FT96






Pontian Kechil hanya tinggal 26 km sahaja lagi






Pekan Sanglang






Kampung Ayer Baloi






Simpang Parit Panjang ke Sedenak






Simpang Kayu Ara Pasong






Jambatan Pontian Besar FT5 menyeberangi Sungai Pontian Besar






Suasana di Pontian Besar






Hospital Daerah Pontian terletak di Pontian Besar






Memasuki bandar Pontian Kechil






Jambatan Pontian Kechil FT5






Pontian Kechil lebih besar dan lebih meriah daripada Pontian Besar, sesuai dengan fungsinya sebagai ibu daerah Pontian






Jalan Batu Pahat-Pontian FT5 berakhir di Persimpangan Pusat Perdagangan Pontian - belok kiri ke Johor Bahru melalui Jalan Johor FT5 manakala jalan ini berterusan sebagai Jalan Kukup FT95

No comments:

Post a Comment