Wednesday, April 25, 2018

Khas buat penunggang motosikal: Ketika musim ribut petir... / Special to motorcyclists: During thunderstorm season...



2 jenis tempat berteduh motosikal yang lazim disediakan oleh syarikat konsesi lebuh raya ekspres, iaitu jenis bawah jejambat (atas) & pondok berteduh (bawah)
(Kredit gambar: PLUS Malaysia Berhad)


Salam sejahtera,

Entri kali ini merupakan entri kolaborasi bersama-sama PLUS Malaysia Berhad atas permintaan Encik Kamarul dari PLUS. Saya mengambil kesempatan untuk menulis entri ini sempena dua kes nahas jalan raya melibatkan kenderaan lebih besar yang merempuh motosikal yang berteduh di bawah jejambat ketika hujan ribut petir.

Seperti yang anda semua sedia maklum, Malaysia mengalami iklim Khatulistiwa dengan cuaca panas dan lembap sepanjang tahun. Namun, di kawasan pantai barat Semenanjung Malayisa, bulan-bulan ekuinoks (Mac hingga Mei & September hingga November) merupakan bulan-bulan dengan taburan hujan tertinggi kerana kedudukan matahari di Khatulistiwa pada masa itu mewujudkan zon-zon tekanan udara rendah yang membawa kepada cuaca ribut petir. Di kawasan pantai timur pula, bulan-bulan taburan hujan tertinggi sudah tentulah semasa Monsun Timur Laut dari Disember hingga Februari. Semasa musim ribut petir pada bulan-bulan ekuinoks ini, ribut petir lazimnya terbentuk pada waktu petang & mencapai peringkat matang sekitar pukul 2.00 pm hingga 6.00 pm, membawa bersama curahan hujan yang lebat sehingga ada kalanya boleh menyebabkan banjir kilat.

Semasa cuaca hujan dan ribut petir, tatkala pemandu kereta boleh meneruskan perjalanan dengan selesa tanpa perlu basah kuyup bermandikan hujan, penunggang motosikal pula sebaliknya. Oleh kerana mereka tiada perlindungan daripada cuaca, maka sudah tentulah mereka akan basah kuyup setiap kali hujan, jadi mereka terpaksa mencari tempat berteduh setiap kali hujan. Sekiranya hujan turun tatkala mereka sedang melakukan kerja yang memang melibatkan penggunaan motosikal (seperti penghantar piza, penghantar surat, penghantar barang dsb.), hujan yang turun bermaksud mereka terpaksa membazirkan masa antara setengah jam hingga sejam atau lebih kerana tidak dapat ke mana-mana akibat hujan. Jika di kawasan tengah bandar, sekurang-kurangnya ada banyak tempat untuk berteduh seperti kedai-kedai, stesen minyak dan perhentian bas, tetapi jika hujan turun semasa sedang bermusafir di lebuh raya ekspres, apa pilihan yang ada...? Di lebuh raya ekspres, pilihan yang ada hanyalah berteduh di tempat teduh yang paling hampir - kalau tak jumpa hentian rehat, jejambat yang paling hampir itulah yang menjadi lokasi paling hampir untuk berteduh. Namun, adakah jejambat itu merupakan tempat berteduh yang benar-benar selamat...?

Baru-baru ini kita dikejutkan dengan dua nahas motosikal serupa yang melibatkan kenderaan lebih besar merempuh banyak motosikal yang berteduh di bawah jejambat - satu di KM259 Lebuhraya Utara-Selatan E2 di Seremban dekat Exit 219 Persimpangan Port Dickson, dan satu lagi pula di bawah jejambat Persimpangan Jalan Subang FT15 di Jalan Kuala Selangor-Kepong FT54 dekat Sungai Buloh. Meskipun dalam kedua-dua nahas itu tiada kematian dicatatkan, namun selang masa yang amat rapat (tidak sampai 3 hari) menyebabkan timbul persoalan mengenai tahap keselamatan tempat berteduh untuk motosikal, seperti yang dibangkitkan oleh Pengerusi Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS), Tan Sri Lee Lam Thye.






Dua kes nahas motosikal yang berteduh di bawah jejambat dilanggar kenderaan lebih besar di KM259 Lebuhraya Utara-Selatan E2 di Seremban (gambar atas) & di jejambat Persimpangan Jalan Subang-Sungai Buloh FT15 di Jalan Kuala Selangor-Kepong FT54 (gambar bawah)


Sepanjang pemerhatian saya sendiri sebagai seorang penunggang motosikal, bahagian bawah jejambat sebenarnya kurang sesuai dijadikan tempat teduh motosikal ketika hujan kerana ia memang asalnya tidak direkabentuk untuk tujuan tersebut. Namun, disebabkan ramai penunggang motosikal yang menjadikan bahagian bawah jejambat sebagai tempat berteduh, maka syarikat-syarikat konsesi lebuh raya ekspres (dan seterusnya Dewan Bandaraya Kuala Lumpur; DBKL) mengubah suiai rekaan jejambat kendalian mereka supaya boleh digunakan sebagai tempat berteduh. Pengubahsuaian yang dilakukan juga sangat mudah, iaitu dengan membuka satu kawasan parkir motosikal di tepi bahu jalan yang dipisahkan daripada laluan utama oleh rel pengadang keluli, dengan jalan susur keluar masuk kecil di setiap penghujung pengadang.

Namun, reka bentuk tempat berteduh di bawah jejambat ini ada limitasinya. Antaranya termasuklah kapasitinya yang terhad, yang mana setiap tempat berteduh bawah jejambat lazimnya hanya mampu memuatkan tidak sampai 10 buah motosikal sahaja. Sekiranya petak perkir di bahagian dalam sudah penuh, maka penunggang lain sudah tentu akan memparkir motosikal mereka di bahu jalan keras (lorong kecemasan) pula, dan inilah satu punca utama yang menjadikan bahagian bawah jejambat tidak lagi selamat untuk berteduh kerana motosikal yang diparkir di lorong kecemasan ini terdedah kepada risiko dilanggar kereta atau lori.

Kenapa pula ruang berteduh di bawah jejambat terhad...? Ruang berteduh yang terhad ini adalah disebabkan bentangan jejambat yang terhad. Ia benar terutamanya bagi kes jajaran-jajaran terawal Lebuhraya Utara-Selatan E1/E2 seperti jajaran Kuala Lumpur-Seremban. Jajaran Kuala Lumpur-Seremban E2 asalnya direkabentuk sebagai lebuh raya 4 lorong. Namun, setelah jajaran tersebut dilebarkan kepada 6 lorong pada tahun 1992 & siap pada tahun 1993, ruang bawah jejambat di kebanyakan persimpangan bertingkat sudah tidak lagi boleh dijadikan tempat berteduh kerana ruang tersebut telah "dimakan" semasa projek naik taraf kepada 6 lorong - malah, ada jejambat yang sudah tiada lagi lorong kecemasan. Lebih banyak lagi ruang bawah jejambat dikorbankan semasa naik taraf beberapa jajaran Lebuhraya Utara-Selatan E1/E2 kepada 8 lorong, Misalnya, di Exit 215 Persimpangan Nilai, jejambat persimpangan tersebut asalnya boleh dijadikan tempat berteduh. Namun, semasa projek naik taraf kepada 8 lorong, tambahan 2 lorong tersebut bukan sahaja memakan ruang berteduh motosikal tetapi turut memakan lorong-lorong kecemasan di situ (sebab itulah Exit 215 Persimpangan Nilai tiada lorong kecemasan).

Jenis kedua bagi tempat berteduh motosikal yang disediakan oleh syarikat konsesi lebuh raya ekspres ialah jenis pondok berteduh. Jenis kedua ini lebih mudah didirikan, lebih selamat (kerana terletak lebih jauh ke dalam berbanding jenis bawah jejambat) & mempunyai kapasiti yang lebih besar. Pondok berteduh ini lazimnya didirikan berhampiran jejambat yang sudah tidak lagi boleh dijadikan tempat berteduh (seperti jejambat Exit 218 Persimpangan Seremban) ataupun di kawasan yang jarang didirikan jejambat di sepanjang laluannya (seperti Lebuhraya Latar E25 & SKVE E26 Seksyen 3).

Jadi apakah cadangan penambahbaikan untuk menjadikan tempat berteduh motosikal lebih selamat...? Saya ingin mencadangkan kepada semua syarikat konsesi termasuk PLUS untuk melakukan rondaan ketika hujan untuk mengenal pasti jejambat manakah yang banyak dijadikan tempat berteduh bagi penunggang motosikal. Setelah mengenal pasti jejambat-jejambat yang memuatkan terlalu banyak penunggang motosikal yang berteduh sehingga terkeluar ke lorong kecemasan, maka saya ingin menyarankan agar pondok berteduh tambahan dibina untuk mengelakkan penunggang motosikal daripada berkumpul di lorong kecemasan sekiranya ruang parkir motosikal di bawah jejambat sudah penuh. Seterusnya, pengadang yang digunakan di tempat berteduh motosikal perlu ditukar kepada jenis tembok Jersey agar kenderaan yang terbabas ke arah tempat berteduh motosikal dilantunkan kembali supaya tidak melanggar penunggang motosikal yang berteduh.

Seterusnya kepada penunggang motosikal pula, apa yang patut anda lakukan agar kemalangan di bawah jejambat sebegini tidak lagi berulang...? Jika hujan sudah mula turun, jangan terus berhenti di lorong kecemasan untuk memakai baju hujan. Sebaliknya, redah sedikit sehingga tiba di tempat berteduh terdekat sebelum anda berhenti untuk menukar baju hujan. Untuk tempat berteduh, jadikan kawasan rehat & rawat (R&R), hentian sebelah atau stesen minyak sebagai lokasi keutamaan pertama untuk berteduh. Sekiranya hentian rehat masih jauh & hanya ada jejambat terdekat sebagai tempat berteduh, barulah anda boleh pertimbangkan untuk berteduh di situ. Jika anda memilih untuk berteduh di bawah jejambat, pastikan jejambat tersebut ada petak parkir motosikal di bawahnya & tidak penuh. Sekiranya ruang parkir motosikal di bawah jejambat sudah penuh ataupun tiada petak parkir motosikal, batalkan niat anda & teruskan perjalanan ke jejambat seterusnya. Namun, jika sekiranya anda memang terpaksa berteduh juga di jejambat yang penuh sesak itu (misalnya, ketika hujan terlalu lebat ataupun kilat sabung-menyabung), pastikan motosikal diparkir jauh daripada garisan tepi lebuh raya & jangan berada di motosikal anda (anda sendiri perlu beredar di belakang rel pengadang) sehinggalah hujan reda. Paling penting, semasa berteduh di bawah jejambat, jangan sekali-kali berlonggok di lorong kecemasan untuk mengelakkan daripada risiko dilanggar kenderaan. Takut barangan basah...? Pasang kotak barangan di belakang motosikal untuk melindungi barangan anda daripada dibasahi hujan.

Namun, tindakan yang lebih baik semasa musim hujan ribut petir ini ialah merancang perjalanan anda dengan teliti. Seeloknya, bertolak awal & elakkan perjalanan waktu petang (pukul 2.00-6.00 pm) kerana pada masa inilah selalunya berlaku hujan ribut petir. Paling baik, muat turun aplikasi radar cuaca seperti Rain Alarm yang boleh dimuat turun di sini (bagi telefon pintar Android) atau sini (bagi telefon pintar iPhone), & seterusnya gunakan app Rain Alarm ini untuk merancang laluan lencongan pemintas hujan ataupun jika tidak lepas, merancang tempat untuk berteduh.




App Rain Alert memaparkan peta radar cuaca yang menunjukkan kawasan yang dilanda hujan lebat


Untuk maklumat lanjut mengenai tempat berteduh motosikal, anda boleh baca di sini.

No comments:

Post a Comment

Advertisement