Saturday, January 26, 2019

Seantero: Autobahn Jerman bakal dikenakan had laju maksimum / Global: German autobahns may have maximum speed limit



Had laju kebangsaan Jerman - mandatori 50 km/j di kawasan bandar, mandatori 100 km/j di luar bandar, had laju disyorkan 130 km/j di autobahn


Salam sejahtera,

Lebuh raya capaian terkawal, juga dikenali dengan pelbagai nama seperti lebuh raya kereta (motorway), lebuh raya bebas (freeway), lebuh raya ekspres (di kebanyakan negara Asia & sesetengah negeri di Amerika Syarikat) dan pelbagai nama tempatan seperti autobahn (Jerman & Austria), autoroute (di Perancis & Quebec, Kanada), autovia (Sepanyol & Mexico), 高速道路 (kousoku douro) atau 自動車道 (jidoushadou) (Jepun) dan banyak lagi. Lebuh raya capaian terkawal merupakan jenis jalan raya yang menduduki tangga teratas dalam hirarki jalan raya kerana kapasiti trafik yang tertinggi, had laju reka bentuk tertinggi serta darjah kawalan masuk tertinggi.

Jika berbicara mengenai lebuh raya ekspres, pastinya kita akan menyebut mengenai rangkaian lebuh raya kereta (autobahn) di Jerman yang terkenal kerana tiada had laju maksimum di kebanyakan laluan. Namun, masih ada had laju disyorkan (Richtgeschwindigkeit) 130 km/j dikenakan di autobahn Jerman, yang mana anda tidak akan disaman jika memandu melebihi 130 km/j - namun, jika anda terlibat dalam kemalangan semasa menandu pada kelajuan lebih 130 km/j, anda tetap akan disaman kerana meningkatkan bahaya operasi.






Autobahn Jerman (atas) vs lebuh raya ekspres Malaysia (bawah)


Selain itu, "keistimewaan" memandu tanpa had laju maksimum hanya dinikmati pengguna kenderaan ringan iaitu kereta & motosikal. Kenderaan berat pula dikenakan had laju maksimum 80 km/j; bas ekspres yang menerima pensijilan 100 km/j pula dibenarkan memandu sehingga 100 km/j.




Had laju autobahn Jerman mengikut jenis kenderaan


Meskipun dengan ketiadaan had laju maksimum, majoriti kereta & motosikal di lebuh raya Jerman yang tidak dikenakan had laju maksimum hanya memandu lebih laju sedikit sahaja daripada had laju disyorkan yang telah diwartakan. Pejabat Alam Sekitar Persekutuan Jerman melaporkan bahawa pada tahun 1992, kelajuan operasi purata di zon tanpa had laju maksimum cumalah 132 km/j dengan hanya 51% pemandu yang memandu melebihi had laju disyorkan. Pada tahun 2006, pihak berkuasa Jerman menggunakan gelung pengesan kelajuan di dua tempat di Brandenburg, iaitu di Autobahn A9 (6 lorong; di zon had laju disyorkan 130 km/j) dan Autobahn A10 (4 lorong; di zon had laju maksimum 120 km/j). Kajian tersebut mendapati bahawa kelajuan operasi purata kereta di dua lebuh raya tersebut ialah 141.8 km/j di A9 dan 116.5 km/j di A10.




Tidak semua autobahn Jerman yang tiada had laju


Dengan ini, dapatlah disimpulkan bahawa sungguhpun diberi keisitimewaan memandu tanpa had laju maksimum, majoriti pemandu Jerman sekadar memandu lebih laju sedikit sahaja daripada had laju disyorkan. Di kawasan yang ada had laju maksimum pula, lebih kurang 85% pemandu Jerman memandu di bawah had laju maksimum. Ia jelas menunjukkan betapa berdisiplinnya para pemandu Jerman, jauh berbeza berbanding perangai ramai pemandu Malaysia yang memandu jauh melebihi had laju tetapi ada hati hendak berangan-angan mahukan lebuh raya Malaysia tidak dikenakan had laju maksimum seperti Jerman. Jangan haraplah.

Baru-baru ini terdapat satu berita yang pastinya mengecewakan golongan berjiwa kelajuan yang bercita-cita mahu merempit sakan bagaikan pelesit di autobahn Jerman. Kerajaan Jerman bercadang untuk mengenakan had laju maksimum mandatori 130 km/j di kesemua jajaran lebuh raya yang selama ini hanya dikenakan had laju disyorkan 130 km/j. Sebabnya...? Untuk mengurangkan pelepasan gas rumah hijau & oksida nitrogen ke tahap paling minimum bagi mengelak daripada dikenakan denda oleh Kesatuan Eropah. Tambahan pula, Jerman bercita-cita mahu menjadi negara pertama yang bakal mengharamkan penggunaan kenderaan berenjin pembakaran dalaman (enjin petrol & diesel) menjelang tahun 2030.

Bagaimana pula pelaksanaan had laju maksimum dapat mengurangkan pelepasan asap pencemar udara...? Logiknya mudah sahaja. Penggunaan bahan api kereta paling jimat pada kelajuan ekonomi maksimum (lebih kurang 80-100 km/j) kerana pada kelajuan ini enjin kereta berputar pada kelajuan yang paling santai pada gear tertinggi. Contohnya, enjin kereta Honda City berputar pada 2,000 rpm sahaja pada kelajuan 100 km/j. Sementara itu, enjin kereta paling kuat makan minyak ketika di dalam bandar, diikuti ketika di lebuh raya. Kereta paling banyak menggunakan bahan api ketika di bandar kerana perlu banyak berhenti & bergerak semula dalam gear rendah. Sementara itu, di lebuh raya ekspres pula, semakin tinggi kelajuan bermakna semakin banyak bahan api yang diperlukan kerana lebih kuasa yang diperlukan untuk menggerakkan kereta. Dengan kata lain, semakin perlahan kelajuan operasi maka semakin kurang gas pencemar yang terhasil.

Bagaimana pula dengan kereta elektrik...? Bukankah kereta elektrik sifar gas pencemar...? Memang benar kereta elektrik langsung tidak menghasilkan sebarang gas pencemar, tetapi proses penjanaan tenaga pula tidak semestinya hijau. Sebahagian daripada elektrik yang dijanakan di Jerman menggunakan sumber tenaga yang tidak hijau seperti arang batu dan nuklear. Justeru, semakin laju kenderaan elektrik dipandu, semakin cepat bateri habis (ataupun, semakin banyak kilowatt jam tenaga bateri digunakan), maka semakin lama masa mengecas bateri yang diperlukan dan semakin banyak bahan api fosil yang perlu dibakar untuk menghasilkan tenaga elektrik.

Bagi golongan berjiwa kelajuan yang kecewa akan pengumuman daripada kerajaan Jerman mengenai cadangan mengenakan had laju maksimum 130 km/j, Jerman bukanlah satu-satunya negara yang (selama ini) tidak mengenakan had laju maksimum di lebuh raya. Sebelum ini, negeri Montana di Amerika Syarikat pernah mengenakan had laju "berpatutan & munasabah" (reasonable & prudent) susulan pemansuhan had laju kebangsaan 55 bsj (90 km/j) oleh Presiden Bill Clinton pada tahun 1996, yang memberi kuasa kepada kerajaan negeri bagi menetapkan had laju maksimum. Namun, susulan perbicaraan mahkamah bagi seorang pesalah trafik di Montana yang disaman kerana memandu laju yang berakhir dengan tewasnya pesalah trafik itu telah membawa kepada pewartaan had laju maksimum 75 bsj (120 km/j) di Montana pada tahun 1999.




Papan tanda peringatan had laju "berpatutan & munasabah" yang mengelirukan di Montana, AS


Sekiranya rang undang-undang pewartaan had laju maksimum autobahn 130 km/j diluluskan di Jerman, satu-satunya negara yang tiada had laju ialah pulau Isle of Man. Namun, saya ingin ingatkan anda bahawa Isle of Man hanya ada jalan raya biasa sahaja & tiada lebuh raya ekspres. Jadi cubalah merempit sakan di Isle of Man jika anda tidak sabar-sabar hendak ke rahmatullah.




Antara kompilasi nahas maut dalam perlumbaan Manx TT Superbike - cubalah merempit sakan di Isle of Man jika mahu cepat ke rahmatullah

5 comments:

  1. Boleh faham deustche Sprache ke?

    Ni cadanganje dulu. Ramai yang menentang sbb ni ni salah satu attraction org nk gi jerman. Even transport minister Scheuer pun against the idea.

    Kajian tahun 2006 tu pun untuk brandenburg je. Sana x banyak autobahn.

    Kalau bawak kat yg xde speed limit 130 tu lane paling tepi or kat tgh je. Kalau fast lane makan lampu je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya tidak kata ia sudah diwartakan, tetapi baru di peringkat dibawa untuk pembentangan di Bundestag (Parlimen Jerman). Juga, ia bukan kali pertama dibahaskan dalam Bundestag, kerana pernah ada cubaan serupa sebelum ini tetapi tidak berjaya. Jadi kita tunggu dan lihat sahajalah.

      Delete
  2. numpang share ya min ^^
    bosan tidak tahu mesti mengerjakan apa ^^
    daripada begong saja, ayo segera bergabung dengan kami di
    F*A*N*S*P*O*K*E*R cara bermainnya gampang kok hanya dengan minimal deposit 10.000
    ayo tunggu apa lagi buruan daftar di agen kami ^^

    ReplyDelete
  3. Saya Suryanto dari Indonesia di Kota Palu, saya mencurahkan waktu saya di sini karena janji yang saya berikan kepada LADY ESTHER PATRICK yang kebetulan adalah Tuhan yang mengirim pemberi pinjaman online dan saya berdoa kepada TUHAN untuk dapat melihat posisi saya hari ini.

    Beberapa bulan yang lalu saya melihat komentar yang diposting oleh seorang wanita bernama Nurul Yudianto dan bagaimana dia telah scammed meminta pinjaman online, menurut dia sebelum ALLAH mengarahkannya ke tangan Mrs. ESTHER PATRICK. (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

    Saya memutuskan untuk menghubungi NURUL YUDIANTO untuk memastikan apakah itu benar dan untuk membimbing saya tentang cara mendapatkan pinjaman dari LADY ESTHER PATRICK, dia mengatakan kepada saya untuk menghubungi Lady. Saya bersikeras bahwa dia harus memberi tahu saya proses dan kriteria yang dia katakan sangat mudah. dari Mrs. ESTHER, yang perlu saya lakukan adalah menghubunginya, mengisi formulir untuk mengirim pengembalian, mengirim saya scan kartu identitas saya, kemudian mendaftar dengan perusahaan setelah itu saya akan mendapatkan pinjaman saya. . Lalu saya bertanya kepadanya bagaimana Anda mendapatkan pinjaman Anda? Dia menjawab bahwa hanya itu yang dia lakukan, yang sangat mengejutkan.

    Saya menghubungi Mrs ESTHER PATRICK dan saya mengikuti instruksi dengan hati-hati untuk saya, saya memenuhi persyaratan mereka dan pinjaman saya disetujui dengan sukses tetapi sebelum pinjaman dipindahkan ke akun saya, saya diminta membuat janji untuk membagikan kabar baik tentang Mrs. ESTHER PATRICK dan itulah mengapa Anda melihat posting ini hari ini untuk kejutan terbesar saya, saya menerima peringatan Rp350.000.000. jadi saya menyarankan semua orang yang mencari sumber tepercaya untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Mrs. ESTHER PATRICK melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) untuk mendapatkan pinjaman yang dijamin, Anda juga dapat menghubungi saya di Email saya: (suryantosuryanto524@gmail.com)

    ReplyDelete
  4. Selamat hari untuk semua warga negara Indonesia dan juga semua ASIA, nama saya Ny. Nurliana Novi, tolong, saya ingin membagikan kesaksian hidup saya di sini di platform ini untuk semua warga negara Indonesia dan seluruh Asia untuk berhati-hati dengan pemberi pinjaman di internet, Allah telah sepenuhnya mendukung saya melalui ibu, Nyonya Elina yang baik

    Setelah beberapa periode mencoba untuk mendapatkan pinjaman dari lembaga keuangan, dan ditolak terus-menerus, jadi saya memutuskan untuk mendaftar melalui pinjaman online tetapi saya ditipu dan saya kehilangan Rp 15.000.000 dengan pemberi pinjaman pinjaman yang berbeda.
    Saya menjadi sangat putus asa dalam mendapatkan pinjaman, jadi saya berdiskusi dengan seorang teman saya yang kemudian memperkenalkan saya kepada Ny. Elina, yang adalah pemilik perusahaan pemberi pinjaman global, jadi teman saya meminta saya untuk melamar dari Ny. Elina, jadi saya mengumpulkan keberanian dan menghubungi Ny. Elina.

    Saya mengajukan pinjaman sejumlah Rp500.000.000 dengan tingkat bunga 2%, sehingga pinjaman itu disetujui dengan mudah tanpa stres dan semua pengaturan dilakukan pada transfer kredit, karena fakta bahwa itu tidak memerlukan jaminan dan jaminan untuk pinjaman transfer Saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sertifikat perjanjian lisensi aplikasi Mereka untuk mentransfer kredit saya dan dalam waktu kurang dari dua jam uang pinjaman telah disetorkan ke rekening bank saya.

    Saya pikir itu lelucon sampai saya menerima telepon dari bank saya bahwa akun saya dikreditkan dengan jumlah Rp500.000.000. Saya sangat senang bahwa ALLAH akhirnya menjawab doa saya dengan memesan pinjaman saya dengan pinjaman asli saya, yang telah memberi saya keinginan hati saya.

    Mereka juga memiliki tim ahli di sana yang akan memberi tahu Anda tentang jenis bisnis yang ingin Anda investasikan dan cara menginvestasikan uang Anda, sehingga Anda tidak akan pernah mengalami kebangkrutan lagi dalam hidup Anda.

    Semoga ALLAH memberkati Bunda Elina karena membuat hidup saya mudah, jadi saya menyarankan siapa pun yang tertarik untuk mendapatkan pinjaman, silakan hubungi Mrs. Elina melalui email: elinajohnson22@gmail.com untuk pinjaman Anda

    Ada perusahaan palsu lain yang menggunakan kesaksian saya secara online untuk mencapai keinginan egois mereka, saya satu-satunya dengan kesaksian yang benar ini, ketika Anda menghubungi kemudian meminta mereka untuk bukti pembayaran di sana kepada ibu ,, harap berhati-hati terhadap orang-orang ini, oke

    Akhirnya saya ingin berterima kasih kepada Anda semua karena telah meluangkan waktu untuk membaca kesaksian hidup saya yang sebenarnya tentang kesuksesan saya dan saya berdoa Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup Anda. Satu lagi nama saya adalah mrs nurliana novi, Anda dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut via email saya: nurliananovi96@gmail.com

    ReplyDelete