Sunday, January 8, 2012

KL - Unisel Part 2: Jalan Raja Musa B42

Salam sejahtera,

Reviu Jalan Raja Musa B42 ini adalah reviu kedua dalam siri KL ke Unisel kali ini. Ia adalah sambungan kepada reviu Jalan Timur Tambahan B74, jadi tidak banyak yang dapat saya tulis untuk kali ini.

Jalan Negeri Selangor B42 ini menghubungkan antara Bestari Jaya dengan Tanjung Karang, bandar kedua terbesar dalam daerah Kuala Selangor. Ia terbahagi kepada dua bahagian iaitu Jalan Raja Musa dengan Jalan Ulu Tiram Burok.

Bahagian pertama antara Bestari Jaya dengan Kampung Hang Tuah telah dinaik taraf sebagai jalan super two bersama-sama Jalan Timur Tambahan B74 sebagai sebahagian pakej menaik taraf jalan masuk ke Unisel. Semasa di simpang Kampung Hang Tuah, pemandu perlu belok ke kiri untuk meneruskan perjalanan ke Tanjung Karang sehinggalah bertemu dengan simpang Jalan Kunci Air 2, di mana nama jalan B42 bertukar kepada Jalan Ulu Tiram Buruk. Bahagian dari Ulu Tiram Buruk ke Tanjung Karang pula menyaksikan perubahan lanskap daripada pemandangan estet kelapa sawit kepada pemandangan sawah padi. Insya-Allah saya akan membuah reviu penuh B42 jika keadaan mengizinkan.

Jangan lupa ikuti siri akhir kembara KL-Unisel di sini.

Untuk galeri penuh, sila klik sini.




Bahagian empat lorong di B42






Jambatan Sungai Selangor






Penamat B42 di simpang Bestari Jaya

No comments:

Post a Comment