Friday, January 13, 2012

Majlis Penyampaian Hadiah Peraduan "Facebook Write & Post" Lebuhraya Latar E25 / Prize-giving ceremony for Latar Expressway E25 "Facebook Write & Post




Saya (kiri) bersama-sama CEO Kuala Lumpur-Kuala Selangor Expressway Berhad (KLSEB), Encik Amran Amir


Salam sejahtera,

Pada 12 Januari 2012, saya menghadiri satu sesi fotografi di ibu pejabat Kuala Lumpur-Kuala Selangor Expressway Berhad (KLSEB) di Persimpangan Puncak Alam, Lebuhraya Latar E25 sempena penyampaian hadiah bagi peraduan "Write & Post" yang diadakan di laman Facebook rasmi mereka November lalu. Dalam peraduan tersebut, reviu Lebuhraya Latar E25 di Blog Jalan Raya Malaysia telah memenangi tempat pertama. Saya tiba di ibu pejabat KLSEB tepat jam 10 pagi.

Ketibaan saya disambut oleh Encik Razi dan Puan Surati. Pada masa itu, Ketua Pegawai Eksekutif KLSEB iaitu Encik Amran Amir sedang berada di Kuala Lumpur bagi menghadiri satu seminar ringkas oleh Jabatan Kerja Raya Malaysia. Oleh itu, saya mengambil kesempatan untuk bersarapan pagi sambil berbual-bual dan beramah mesra dengan warga KLSEB yang rata-ratanya peramah untuk berkongsi pengalaman mereka sepanjang lebuh raya ini dibina sehinggalah ke hari ini.

Menurut mereka, terdapat banyak cabaran yang terpaksa mereka hadapi sepanjang pembinaan lebuh raya sehinggalah apabila Lebuhraya Latar E25 mula-mula dibuka. Antara cabaran yang dihadapi termasuklah gangguan lembu-lembu yang menceroboh masuk ke kawasan lebuh raya akibat pagar lebuh raya digunting oleh pemilik lembu-lembu berkenaan. Kini, tiada lagi lembu-lembu yang memasuki lebuh raya kerana pemiliknya telah diingatkan tentang bahaya membiarkan haiwan ternakan masuk ke kawasan lebuh raya. Pernah juga haiwan-haiwan liar seperti monyet, ular dan anjing liar menceroboh masuk, tetapi kini haiwan-haiwan tersebut seakan sudah akur bahawa kawasan lebuh raya bukan lagi habitat mereka sebaliknya boleh mengancam nyawa mereka sekiranya dicerobohi.

Selain itu, pihak KLSEB juga pernah berdepan dengan ancaman kongsi gelap, namun kedua-dua pihak telah berunding dan menyelesaikannya secara baik tanpa sebarang insiden tidak diingini demi keselamatan pengguna lebuh raya serta warga KLSEB sendiri.

Setelah selesai sarapan, saya dibawa meninjau di sepanjang kompleks ibu pejabat KLSEB. Di dalam kompleks tersebut terdapat bangunan asrama bagi menempatkan pekerja-pekerja seperti jurutol, dengan setiap rumah mempunyai 4 bilik dan boleh menempatkan seramai 3 hingga 4 orang. Kompleks ini turut menempatkan garaj bagi kenderaan-kenderaan kecemasan yang dikenali sebagai Latar Expert (Latar Expressway Emergency Rescue Team). Skuad Latar Expert kini memiliki 6 buah motosikal Yamaha FZ150i serta 2 lori pikap Toyota Hilux.

Di dalam blok ibu pejabat, saya juga sempat meninjau bilik operasi pemantauan E25 yang menempatkan monitor-monitor termasuk empat monitor besar bagi pemantauan keselamatan di sepanjang lebuh raya. Mungkin bilangannya tidak banyak, tetapi ia sebenarnya mencukupi bagi memantau keseluruhan lebuh raya ini, memandangkan jaraknya hanya 30 km.

Encik Amran tiba lebih kurang pukul 11.30 pagi, jadi tanpa membuang masa sesi fotografi terus diadakan. Pihak KLSEB telah berbesar hati menyampaikan hadiah tempat pertama kepada saya berupa satu kad Touch 'n Go edisi terhad dengan nilai prabayar RM30, empat tiket masuk ke Bukit Malawati dan Taman Ikan Air Tawar di Kuala Selangor (2 dewasa, 2 kanak-kanak), serta tiket-tiket masuk ke Kompleks Pelancongan Kelip-Kelip di Kampung Kuantan, di samping cenderahati daripada pihak KLSEB sendiri seperti topi, beg kecil dan diari.

Saya juga sempat beramah mesra dengan Encik Amran, CEO KLSEB. Saya amat berterima kasih kepada beliau serta seluruh warga KLSEB kerana menyokong penuh perjuangan saya dalam memartabatkan jalan raya dan lebuh raya negara melalui Blog Jalan Raya Malaysia. Beliau juga turut menyampaikan satu berita baik kepada para pengguna lebuh raya mengenai stesen minyak di Kawasan Rehat dan Rawat Kundang. Pihak KLSEB sekali lagi telah menjemput syarikat-syarikat minyak untuk mengadakan lawatan tapak serta berunding untuk membina stesen minyak di situ, memandangkan kadar trafik di E25 semakin meningkat sehingga berjaya mencapai jumlah 2 juta pengguna dalam masa hanya empat bulan. Bagi saya, ia satu perkembangan yang sangat bagus dan saya amat mengharapkan respon positif daripada syarikat minyak sendiri.

Mengenai cadangan penambahbaikan pula, warga KLSEB ada menyuarakan kebimbangan akan berlaku kes samun dan rompak di jajaran Puncak Alam-Ijok, memandangkan keadaan jajaran tersebut yang sangat gelap pada waktu malam. Penyeesaian terbaik yang boleh saya cadangkan sudah tentunya pemasangan lampu jalan, namun pelaksanaannya sudah tentunya memakan kos yang tinggi, walaupun dengan penggunaan lampu jalan LED berkuasa suria. Lebuhraya Karak E8 yang mempunyai penggunaan harian jauh lebih tinggi juga hanya sekadar mampu memasang lampu jalan LED sehingga ke Exit 803 Persimpangan Genting Highlands. Mengenai papan tanda pula, saya ingin cadangkan agar lebih banyak papan tanda dipasang di sepanjang pekan Bestari Jaya sehingga ke Unisel, memandangkan golongan siswa Unisel inilah yang akan membentuk salah satu pasaran terbesar bagi Lebuhraya Latar E25.

Akhis sekali, saya mengucapkan jutaan terima kasih kepada warga KLSEB atas penyampaian hadiah tersebut di samping sokongan penuh KLSEB terhadap Blog Jalan Raya Malaysia. Semoga kerjasama antara kedua-dua pihak akan berterusan sampai bila-bila.

Klik sini untuk galeri penuh sesi penyampaian hadiah oleh KLSEB.

No comments:

Post a Comment