Salam sejahtera kepada semua pembaca,
Terlebih dahulu saya memohon maaf kerana sudah lama tidak membuat reviu jalan untuk Blog Jalan Raya Malaysia disebabkan kesibukan kerja serta kesuntukan masa. Setelah bebanan kerja kini berkurangan, maka kali ini dapatlah saya bawakan reviu jalan raya khas dari kampung halaman saya sendiri di Segamat, Johor. Jalan raya yang saya ingin ulas kali ini ialah Jalan Segamat-Muar FT23.
Sebenarnya, sejarah pengangkutan dari Muar ke Segamat adalah sangat panjang iaitu sejak ia mula diteroka oleh Bendahara Tepok pada tahun 1511. Pada masa itu, Bendahara dan para pengikutnya melarikan diri setelah Melaka berjaya ditawan oleh Portugis. Bendahara memilih untuk menggunakan jalan sungai iaitu Sungai Muar dan mudik ke hulu sehinggalah tiba di satu lubuk yang kini dikenali sebagai Lubok Batu. Di lubuk tersebut, Bendahara mengambil keputusan untuk bersiram. Bendahara Tepok mendapati air sungai tersebut sangat menyegarkan lantas berkata, "Segar amat tubuhku ini!", dan dari situlah Segamat mendapat namanya.
Setelah peristiwa tersebut, Bendahara Tepok dan para pengikutnya mengambil keputusan untuk membuka satu penempatan di situ dan dinamakan sebagai Rantau Panjang. Rantau Panjang hanya dinamakan semula sebagai bandar Segamat oleh penjajah British pada awal abad ke-20.
Asalnya, jalan utama dari Muar ke Segamat adalah melalui Sungai Muar sehingga ke kuala Sungai Segamat di Kampung Tebing Tinggi sebelum mudik ke hulu sehingga ke jeti Pengkalan Esah di Rantau Panjang (kini membentuk tapak Jambatan Kedua Segamat). Lama kemudian, Rantau Panjang menerima pembangunan pesat termasuklah pembinaan landasan kereta api dan jalan raya iaitu Jalan Persekutuan 1 dan Jalan Persekutuan 23. Pembinaan landasan kereta api dan jalan raya telah menamatkan sistem pengangkutan sungai di Segamat.
Jalan Persekutuan 23 (juga dikenali sebagai Jalan Muar-Segamat) adalah sepanjang 76 km bermula dari Persimpangan Bertingkat Parit Bunga, Muar sehingga ke Persimpangan Permaisuri di Segamat. Jalan ini menghubungkan antara Muar dan Segamat serta pekan-pekan di sepanjang laluannya iaitu Jementah, Kebun Baru, Sagil, Tangkak dan Sungai Mati.
Persimpangan Permaisuri mendapat namanya kerana gelaran Muar sebagai Bandar Maharani. Ia dibina di sepanjang utara Sungai Muar sehingga ke Kampung Batu 7 di mana sebuah jambatan dibina menyeberangi Sungai Muar untuk ke Segamat. Sebenarnya, ada lagi jalan raya yang dibina selari dengan jalan FT23 iaitu Jalan Muar-Labis J32 sepanjang 87 km, yang merupakan jalan raya negeri terpanjang di Johor.
Menurut ayah saya, jalan FT23 telah dinaik taraf sebanyak beberapa kali terutamanya di sebelah daerah Segamat, yang melibatkan pemotongan beberapa jajaran berselekoh tajam di Kampung Lubok Batu, Kampung Batang Lesong, Kampung Batu 7 dan Kampung Limau Purut. Laluan yang pada asalnya jalan tanah dinaik taraf menjadi jalan berturap, dan seterusnya dinaik taraf lagi menjadi jalan raya dua lorong dengan piawaian geometri minima JKR R4, dengan had laju reka bentuk 90 km/j dan lebar lorong 3.25 m. Dalam beberapa selekoh yang dipotong itu hanya jajaran Kampung Batu 7 sahaja yang masih digunakan, sebagai jalan masuk ke Universiti Teknologi MARA (UiTM) Johor dan sebagai sebahagian Jalan Negeri Johor J43. Namun demikian, Jalan Persekutuan 23 sangat terkenal sebagai jalan raya maut yang mempunyai banyak selekoh tajam terutamanya di jajaran Jementah-Sagil sejauh hampir 18 km.
Berikutan reputasi jalan FT23 yang terkenal sebagai salah satu laluan maut di negeri Johor, penduduk di sepanjang laluan seperti Segamat, Jementah, Tangkak dan Muar memohon kepada kerajaan untuk menaik taraf laluan ini sejak awal 1980an lagi. Kerajaan pernah meluluskan rancangan membina satu lebuh raya Segamat-Muar sebagai alternatif kepada jalan FT23 yang berbengkang-bengkok pada tahun 1996, bersama-sama dengan rancangan membina Lebuhraya Damansara-Puchong E11. Namun, janji hanya tinggal janji dan tidak direalisasikan.
Hanya pada November 2011 barulah kerajaan mengumumkan akan memulakan pembinaannya, tetapi bukan sebagai sebuah lebuh raya ekspres baharu, cuma sekadar naik taraf Jalan Persekutuan 23 kepada lebuh raya kembar empat lorong dengan gaya serupa seperti Lebuh AMJ di Melaka. Alasannya ialah adalah lebih ekonomik jika menaik taraf laluan sedia ada berbanding membina laluan lebih raya baharu, mungkin hasil daripada kegagalan Lebuhraya Seremban-Port Dickson E29 mencapai unjuran trafik sasaran walaupun ia diuruskan sendiri oleh Plus Expressways Berhad yang merupakan syarikat konsesi lebuh raya ekspres terbesar di Malaysia.
Fasa pertama pembinaannya adalah dari Segamat ke Kampung Batu 7. Sebelum keseluruhan lanskap berubah sepenuhnya setelah projek Lebuhraya Segamat-Muar siap kelak pada November 2013, saya mengambil keputusan untuk meneroka sepanjang laluan ini dari Segamat sehingga ke Exit 235 Persimpangan Tangkak di Lebuhraya Utara-Selatan E2.
Perjalanan bermula dari Segamat melalui Persimpangan Permaisuri yang menghubungkannya dengan Jalan Genuang / Jalan Ibrahim FT1, terletak betul-betul sebelum Jambatan Segamat. Tidak jauh dari situ terletak satu lintasan kereta api yang mempunyai satu laluan pintas untuk kenderaan ringan ketika pintu pagar landasan diturunkan. Lanskap di situ juga bakal berubah sebaik projek landasan berkembar Gemas-Johor Bahru dimulakan kelak.
2 km dari pusat bandar terletak Kampung Lubok Batu, yang menempatkan makan pengasas Segamat iaitu Bendahara Tepok. Ia juga menjadi titik permulaan projek Lebuhraya Segamat-Muar Pakej 1. Sepanjang jajaran Kampung Lubok Batu-Kampung Batu 7, sudah banyak rumah yang dirobohkan bagi memberi laluan kepada projek berkenaan. Malah, asas bagi jambatan kedua Sungai Muar sudah mula disediakan bagi laluan arah Muar kelak.
Satu-satunya jajaran alternatif yang ada adalah di Kampung Batu 7, yang bertindak sebagai jalan masuk ke UiTM Johor dan Jalan Negeri Johor J43 ke pekan Batu Anam. Pakej 1 bagi lebuh raya baharu itu tamat di sini.
Seterusnya, saya melintasi beberapa kampung di sekitar Jementah yang dikatakan diasaskan oleh anggota-anggota tentera kerajaan dan penentang semasa Perang Jementah pada tahun 1879. Perang saudara terpenting dalam sejarah Johor moden ini melibatkan anggota tentera kerajaan di bawah Maharaja Abu Bakar serta anggota tentera penentang pimpinan Tengku Alam yang tidak berpuas hati apabila wilayah Muar diberikan kepada Maharaja Abu Bakar sebagai pemerintah Johor yang sah. Hasil kemenangan dalam peperangan inilah yang menyaksikan pembukaan bandar Muar yang digelar Bandar Maharani.
Sebaik sahaja melepasi Kampung Paya Jakas di Jementah, maka bermulalah jajaran maut bagi jalan FT23 ini. Selekoh-selekoh menjadi semakin tajam di sekitar pekan Kebun Baru, dan saya sempat menyaksikan seorang penunggang motosikal terbabas di selekoh paling tajam di situ yang terbujur kaku, mungkin sudah terkorban akibat kemalangan tersebut. Sebab itulah pembinaan Lebuhraya Muar-Segamat patut disegerakan supaya kejadian seperti ini tidak lagi berulang; tambahan pula, laluan ini adalah laluan penting antara bandar-bandar utama di barat daya seperti Muar, Batu Pahat dan Melaka dengan negeri-negeri pantai timur melalui Lebuhraya Segamat-Kuantan FT12.
Hanya setelah melepasi pekan Sagil barulah laluan menjadi kurang berselekoh; kalau ada pun tidak begitu tajam. Pekan Sagil adalah pekan di kaki Gunung Ledang yang menjadi persinggahan pencinta alam yang gemarkan aktiviti berkhemah di sana.
Tidak lama kemudian saya tiba di bandar Tangkak, yang terkenal sebagai bandar tekstil Johor serta menjadi ibu daerah Ledang setelah daerah baharu tersebut diwujudkan pada tahun 2008. Bandar Tangkak ternyata sibuk dengan kenderaan yang lalu-lalang, berikutan jalan FT23 yang hanya selebar dua lorong sahaja. Persimpangan tersibuk di Tangkak terletak betul-betul dekat balai polis Tangkak, yang menghubungkan Jalan Negeri Johor J21 ke Jasin, Melaka. Lebih kurang 3 km dari pusat bandar terletak Exit 235 Persimpangan Tangkak untuk ke Lebuhraya Utara-Selatan E2. Saya terus ke E2 untuk pulang ke Kuala Lumpur.
Bagaimana pula dengan keadaan jalan FT23 selepas Persimpangan Tangkak? Laluan tersebut sebenarnya sudah pun saya lalui beberapa kali sebelum ini. Jajaran dari Tangkak sehingga Bukit Kangkar agak berselekoh tetapi ia lebar dan mempunyai lorong memotong dan seterusnya menjadi lurus dan rata sehingga ke pekan Sungai Mati. Di Sungai Mati, lalu lintas arah Muar dilencongkan ke satu persimpangan lampu isyarat untuk ke Jalan Bukit Gambir J33. Jajaran selebihnya adalah sangat lurus dan rata sehinggalah ia berubah menjadi jalan raya kembar di pusingan U Parit Bunga. Jalan Persekutuan 23 tamat di Persimpangan Bertingkat Parit Bunga yang menghubungkannya dengan Lebuh AMJ FT5, Jalan Pintasan Muar FT5 dan Jalan Kesang FT5 ke bandar Muar.
Bagaimana agaknya rupa Lebuhraya Muar-Segamat FT23 setelah ia siap kelak? Nantikanlah pembukaannya pada November 2013!
Untuk galeri penuh, sila klik sini.
Terlebih dahulu saya memohon maaf kerana sudah lama tidak membuat reviu jalan untuk Blog Jalan Raya Malaysia disebabkan kesibukan kerja serta kesuntukan masa. Setelah bebanan kerja kini berkurangan, maka kali ini dapatlah saya bawakan reviu jalan raya khas dari kampung halaman saya sendiri di Segamat, Johor. Jalan raya yang saya ingin ulas kali ini ialah Jalan Segamat-Muar FT23.
Sebenarnya, sejarah pengangkutan dari Muar ke Segamat adalah sangat panjang iaitu sejak ia mula diteroka oleh Bendahara Tepok pada tahun 1511. Pada masa itu, Bendahara dan para pengikutnya melarikan diri setelah Melaka berjaya ditawan oleh Portugis. Bendahara memilih untuk menggunakan jalan sungai iaitu Sungai Muar dan mudik ke hulu sehinggalah tiba di satu lubuk yang kini dikenali sebagai Lubok Batu. Di lubuk tersebut, Bendahara mengambil keputusan untuk bersiram. Bendahara Tepok mendapati air sungai tersebut sangat menyegarkan lantas berkata, "Segar amat tubuhku ini!", dan dari situlah Segamat mendapat namanya.
Setelah peristiwa tersebut, Bendahara Tepok dan para pengikutnya mengambil keputusan untuk membuka satu penempatan di situ dan dinamakan sebagai Rantau Panjang. Rantau Panjang hanya dinamakan semula sebagai bandar Segamat oleh penjajah British pada awal abad ke-20.
Asalnya, jalan utama dari Muar ke Segamat adalah melalui Sungai Muar sehingga ke kuala Sungai Segamat di Kampung Tebing Tinggi sebelum mudik ke hulu sehingga ke jeti Pengkalan Esah di Rantau Panjang (kini membentuk tapak Jambatan Kedua Segamat). Lama kemudian, Rantau Panjang menerima pembangunan pesat termasuklah pembinaan landasan kereta api dan jalan raya iaitu Jalan Persekutuan 1 dan Jalan Persekutuan 23. Pembinaan landasan kereta api dan jalan raya telah menamatkan sistem pengangkutan sungai di Segamat.
Jalan Persekutuan 23 (juga dikenali sebagai Jalan Muar-Segamat) adalah sepanjang 76 km bermula dari Persimpangan Bertingkat Parit Bunga, Muar sehingga ke Persimpangan Permaisuri di Segamat. Jalan ini menghubungkan antara Muar dan Segamat serta pekan-pekan di sepanjang laluannya iaitu Jementah, Kebun Baru, Sagil, Tangkak dan Sungai Mati.
Persimpangan Permaisuri mendapat namanya kerana gelaran Muar sebagai Bandar Maharani. Ia dibina di sepanjang utara Sungai Muar sehingga ke Kampung Batu 7 di mana sebuah jambatan dibina menyeberangi Sungai Muar untuk ke Segamat. Sebenarnya, ada lagi jalan raya yang dibina selari dengan jalan FT23 iaitu Jalan Muar-Labis J32 sepanjang 87 km, yang merupakan jalan raya negeri terpanjang di Johor.
Menurut ayah saya, jalan FT23 telah dinaik taraf sebanyak beberapa kali terutamanya di sebelah daerah Segamat, yang melibatkan pemotongan beberapa jajaran berselekoh tajam di Kampung Lubok Batu, Kampung Batang Lesong, Kampung Batu 7 dan Kampung Limau Purut. Laluan yang pada asalnya jalan tanah dinaik taraf menjadi jalan berturap, dan seterusnya dinaik taraf lagi menjadi jalan raya dua lorong dengan piawaian geometri minima JKR R4, dengan had laju reka bentuk 90 km/j dan lebar lorong 3.25 m. Dalam beberapa selekoh yang dipotong itu hanya jajaran Kampung Batu 7 sahaja yang masih digunakan, sebagai jalan masuk ke Universiti Teknologi MARA (UiTM) Johor dan sebagai sebahagian Jalan Negeri Johor J43. Namun demikian, Jalan Persekutuan 23 sangat terkenal sebagai jalan raya maut yang mempunyai banyak selekoh tajam terutamanya di jajaran Jementah-Sagil sejauh hampir 18 km.
Berikutan reputasi jalan FT23 yang terkenal sebagai salah satu laluan maut di negeri Johor, penduduk di sepanjang laluan seperti Segamat, Jementah, Tangkak dan Muar memohon kepada kerajaan untuk menaik taraf laluan ini sejak awal 1980an lagi. Kerajaan pernah meluluskan rancangan membina satu lebuh raya Segamat-Muar sebagai alternatif kepada jalan FT23 yang berbengkang-bengkok pada tahun 1996, bersama-sama dengan rancangan membina Lebuhraya Damansara-Puchong E11. Namun, janji hanya tinggal janji dan tidak direalisasikan.
Hanya pada November 2011 barulah kerajaan mengumumkan akan memulakan pembinaannya, tetapi bukan sebagai sebuah lebuh raya ekspres baharu, cuma sekadar naik taraf Jalan Persekutuan 23 kepada lebuh raya kembar empat lorong dengan gaya serupa seperti Lebuh AMJ di Melaka. Alasannya ialah adalah lebih ekonomik jika menaik taraf laluan sedia ada berbanding membina laluan lebih raya baharu, mungkin hasil daripada kegagalan Lebuhraya Seremban-Port Dickson E29 mencapai unjuran trafik sasaran walaupun ia diuruskan sendiri oleh Plus Expressways Berhad yang merupakan syarikat konsesi lebuh raya ekspres terbesar di Malaysia.
Fasa pertama pembinaannya adalah dari Segamat ke Kampung Batu 7. Sebelum keseluruhan lanskap berubah sepenuhnya setelah projek Lebuhraya Segamat-Muar siap kelak pada November 2013, saya mengambil keputusan untuk meneroka sepanjang laluan ini dari Segamat sehingga ke Exit 235 Persimpangan Tangkak di Lebuhraya Utara-Selatan E2.
Perjalanan bermula dari Segamat melalui Persimpangan Permaisuri yang menghubungkannya dengan Jalan Genuang / Jalan Ibrahim FT1, terletak betul-betul sebelum Jambatan Segamat. Tidak jauh dari situ terletak satu lintasan kereta api yang mempunyai satu laluan pintas untuk kenderaan ringan ketika pintu pagar landasan diturunkan. Lanskap di situ juga bakal berubah sebaik projek landasan berkembar Gemas-Johor Bahru dimulakan kelak.
2 km dari pusat bandar terletak Kampung Lubok Batu, yang menempatkan makan pengasas Segamat iaitu Bendahara Tepok. Ia juga menjadi titik permulaan projek Lebuhraya Segamat-Muar Pakej 1. Sepanjang jajaran Kampung Lubok Batu-Kampung Batu 7, sudah banyak rumah yang dirobohkan bagi memberi laluan kepada projek berkenaan. Malah, asas bagi jambatan kedua Sungai Muar sudah mula disediakan bagi laluan arah Muar kelak.
Satu-satunya jajaran alternatif yang ada adalah di Kampung Batu 7, yang bertindak sebagai jalan masuk ke UiTM Johor dan Jalan Negeri Johor J43 ke pekan Batu Anam. Pakej 1 bagi lebuh raya baharu itu tamat di sini.
Seterusnya, saya melintasi beberapa kampung di sekitar Jementah yang dikatakan diasaskan oleh anggota-anggota tentera kerajaan dan penentang semasa Perang Jementah pada tahun 1879. Perang saudara terpenting dalam sejarah Johor moden ini melibatkan anggota tentera kerajaan di bawah Maharaja Abu Bakar serta anggota tentera penentang pimpinan Tengku Alam yang tidak berpuas hati apabila wilayah Muar diberikan kepada Maharaja Abu Bakar sebagai pemerintah Johor yang sah. Hasil kemenangan dalam peperangan inilah yang menyaksikan pembukaan bandar Muar yang digelar Bandar Maharani.
Sebaik sahaja melepasi Kampung Paya Jakas di Jementah, maka bermulalah jajaran maut bagi jalan FT23 ini. Selekoh-selekoh menjadi semakin tajam di sekitar pekan Kebun Baru, dan saya sempat menyaksikan seorang penunggang motosikal terbabas di selekoh paling tajam di situ yang terbujur kaku, mungkin sudah terkorban akibat kemalangan tersebut. Sebab itulah pembinaan Lebuhraya Muar-Segamat patut disegerakan supaya kejadian seperti ini tidak lagi berulang; tambahan pula, laluan ini adalah laluan penting antara bandar-bandar utama di barat daya seperti Muar, Batu Pahat dan Melaka dengan negeri-negeri pantai timur melalui Lebuhraya Segamat-Kuantan FT12.
Hanya setelah melepasi pekan Sagil barulah laluan menjadi kurang berselekoh; kalau ada pun tidak begitu tajam. Pekan Sagil adalah pekan di kaki Gunung Ledang yang menjadi persinggahan pencinta alam yang gemarkan aktiviti berkhemah di sana.
Tidak lama kemudian saya tiba di bandar Tangkak, yang terkenal sebagai bandar tekstil Johor serta menjadi ibu daerah Ledang setelah daerah baharu tersebut diwujudkan pada tahun 2008. Bandar Tangkak ternyata sibuk dengan kenderaan yang lalu-lalang, berikutan jalan FT23 yang hanya selebar dua lorong sahaja. Persimpangan tersibuk di Tangkak terletak betul-betul dekat balai polis Tangkak, yang menghubungkan Jalan Negeri Johor J21 ke Jasin, Melaka. Lebih kurang 3 km dari pusat bandar terletak Exit 235 Persimpangan Tangkak untuk ke Lebuhraya Utara-Selatan E2. Saya terus ke E2 untuk pulang ke Kuala Lumpur.
Bagaimana pula dengan keadaan jalan FT23 selepas Persimpangan Tangkak? Laluan tersebut sebenarnya sudah pun saya lalui beberapa kali sebelum ini. Jajaran dari Tangkak sehingga Bukit Kangkar agak berselekoh tetapi ia lebar dan mempunyai lorong memotong dan seterusnya menjadi lurus dan rata sehingga ke pekan Sungai Mati. Di Sungai Mati, lalu lintas arah Muar dilencongkan ke satu persimpangan lampu isyarat untuk ke Jalan Bukit Gambir J33. Jajaran selebihnya adalah sangat lurus dan rata sehinggalah ia berubah menjadi jalan raya kembar di pusingan U Parit Bunga. Jalan Persekutuan 23 tamat di Persimpangan Bertingkat Parit Bunga yang menghubungkannya dengan Lebuh AMJ FT5, Jalan Pintasan Muar FT5 dan Jalan Kesang FT5 ke bandar Muar.
Bagaimana agaknya rupa Lebuhraya Muar-Segamat FT23 setelah ia siap kelak? Nantikanlah pembukaannya pada November 2013!
Untuk galeri penuh, sila klik sini.
Jalan Persekutuan 23 bermula di Persimpangan Permaisuri, Segamat
Lintasan kereta api di Segamat
Pengasas Segamat, Bendahara Tepok dimakamkan di Kampung Lubok Batu, Segamat
Pekan Jementah
Jajaran maut bermula di sini
Tangkak, bandar tekstil Johor
Exit 235 Persimpangan Tangkak ke Lebuhraya Utara-Selatan E2
Boleh update blog Jalan Segamat Muar highway dia sampai kat dekat simpang nak masuk ke air terjun gunung ledang tak sampai pun Sagil Tangkak
ReplyDelete