Friday, June 10, 2016

Honda Civic 2016: Civic terbaik pernah dibina / 2016 Honda Civic: The best Civic ever built



Tidak seperti kelaziman yang mana syarikat-syarikat automotif cenderung memperagakan model-model seksi setiap kali majlis perasmian model kereta baharu, Honda Malaysia pula mengambil pendekatan menggunakan model wanita bertudung semasa perasmian Honda Civic FC bagi menghormati bulan Ramadan
(Kredit gambar: Careta)





Salam sejahtera,

Semalam (10 Jun 2016), generasi kesepuluh Honda Civic telah selamat dilancarkan oleh Honda Malaysia. Model yang diberi kod FC ini menggantikan generasi kesembilan Civic (FB) yang dilancarkan pada tahun 2012, menjadikan jangka hayat pengeluaran Civic FB lebih pendek (4 tahun) daripada pendahulunya iaitu Civic generasi kelapan (FD). Ini merupakan kali kedua Blog Jalan Raya Malaysia menulis mengenai Honda Civic selepas entri pandu uji generasi kesembilan disiarkan pada tahun 2012..

Seperti dua generasi lepas, Honda Amerika diberi tanggungjawab merekabentuk generasi kesepuluh Civic ini, bermatlamatkan agar dapat menarik semula pembeli muda untuk memilikinya. Generasi kesembilan dipendekkan jangka hayatnya berikutan reka bentuknya yang dianggap "kurang menarik" walaupun tidaklah sebegitu teruk. Jika dibandingkan dengan generasi kelapan, rekaan generasi kelapan yang begitu futuristik dan anggun serta kelihatan betul-betul seperti sebuah "kereta Ah Beng" sejati menjadikan Civic generasi kelapan masih digilai peminat automotif sehingga sekarang, meskipun kalau diikutkan ia tiada penunjuk jarak sehingga tangki kosong seperti pada kereta Proton Gen-2 yang dibina lebih awal. Justeru, bermodalkan formula kejayaan generasi kelapan, para pereka di Amerika Syarikat menghasilkan sebuah kereta yang nampak jauh lebih canggih, lebih anggun serta memenuhi kriteria "kereta Ah Beng" sejati - hasilnya ialah Honda Civic FC yang dapat anda lihat sekarang. Selain itu, untuk generasi kesepuluh ini Honda tidak lagi menghasilkan dua rekaan berbeza bagi Civic sebagaimana dua generasi terdahulu - kali ini model Civic Eropah dengan Civic Amerika Syarikat (model Malaysia juga dikira dalam keluarga Civic AS) berkongsi satu rekaan global yang sama.






Varian 1.5TC-P menggunakan 100% lampu-lampu LED bagi lampu isyarat membelok, lampu kepala dan lampu kabut (atas), manakala varian lain pula menggunakan lampu isyarat membelok jenis mentol biasa dan lampu kepala halogen jenis projektor (bawah)
(Kredit gambar: Paul Tan)


Tarikan utama bagi Civic FC ini ialah lampu-lampu hadapannya yang terdiri daripada dua lapis lampu-lampu LED bagi lampu isyarat membelok dan lampu kepala, yang kelihatan seperti butiran berlian yang disusun dalam dua baris, menjadikannya nampak anggun, mewah dan canggih. Ia disempurnakan dengan jalur lampu pencahayaan siang (DRL) putih. Tidak cukup dengan itu, lampu kabut hadapannya juga adalah dari jenis LED. Namun, hanya varian paling mahal sahaja yang dilengkapi lampu-lampu LED di hadapan; model-model spesifikasi lebih rendah pula menggunakan mentol biasa bagi lampu isyarat membelok serta lampu kepala dan lampu kabut jenis halogen. Lampu belakang yang digunakan pula sama - jalur lampu LED merah berbentuk seperti sepit ketam bagi lampu posisi belakang dan lampu brek, manakala lampu brek dan lampu undur pula menggunakan mentol biasa.




Jangan terpedaya dengan imej jarum takometer Civic FC - ia sebenarnya animasi paparan LCD dan hanya muncul selepas enjin dihidupkan


Sekarang mari kita lihat dalamannya pula. Paparan meter Civic kali ini bukan lagi dari jenis dua lapis seperti pada dua generasi terdahulu dan juga pada Honda Insight. Sebaliknya, ia digantikan dengan panel meter satu lapisan yang konvensional tetapi mengekalkan rekaan kombinasi meter laju digital dan takometer analog. Tidak cukup dengan itu, Honda membawakan kepada anda satu lagi kejutan - takometer yang digunakan itu sebenarnya bukanlah takometer sebenar tetapi sekadar animasi pada paparan LCD warna beresolusi tinggi yang besar. Anda tidak akan dapat melihat takometer tersebut sekiranya enjin dimatikan. Menariknya, kesemua varian Civic FC yang dijual di Malaysia menggunakan paparan meter yang canggih ini, berbanding model Thailand yang mana varian spesifikasi rendah pula menggunakan takometer biasa serta paparan LCD monokrom bernombor biasa.












Paparan skrin sentuh dari atas ke bawah: (1) Menu utama; (2) Tetapan kenderaan; (3) Mod telefon bebas tangan; (4) Tetapan penyaman udara; (5) Mod navigasi
(Semua kredit gambar: Paul Tan)


Bagi sistem audio pula, kesemua varian Civic FC yang dijual di Malaysia menggunakan unit skrin sentuh 7 inci yang turut diintegrasikan dengan kawalan penyaman udara - dengan kata lain, anda boleh mengawal pendingin udara melalui skrin sentuh sama dengan radio Civic ini. Caranya sangat mudah - hanya perlu tekan butang Climate dan anda boleh mengawal suis utama penyaman udara, kelajuan kipas serta mod hembusan angin, dan seterusnya tekan butang Climate sekali lagi untuk keluar ke srin radio. Varian turbo premium dilengkapi kawalan suhu dwizon seperti pada Honda Accord, manakala varian lain pula menggunakan kawalan suhu zon tunggal biasa. Tidak cukup dengan itu, Civic kali ini turut dilengkapi salur penyaman udara belakang sebagaimana Accord. Bagi sistem navigasi, hanya varian turbo premium sahaja dilengkapi sistem navigasi, manakala bagi varian lain pula anda boleh memasang sendiri penerima isyarat GPS di kedai-kedai aksesori. Radio Civic FC ini dilengkapi dua port USB untuk memainkan lagu dan mengecas telefon pintar anda, serta satu port HDMI untuk memainkan video daripada telefon pintar anda menggunakan kabel MHL.

Sementara itu, rekaan stereng yang digunakan seakan sama seperti Civic FB, tetapi butang-butang kawalannya sedikit berbeza. Kawalan kelantangan bunyi kali ini tidak lagi disepadukan dengan butang-butang arah, tetapi diasingkan kepada kawalan elektrostatik, yang memerlukan anda mengurutnya ke atas dan ke bawah menggunakan ibu jari kiri untuk melaras kelantangan bunyi.

Satu lagi kejutan di dalam Civic kali ini ialah ketiadaan tuas brek tangan. Mana perginya brek tangan...? Sebenarnya, brek tangan pada Civic kali ini digantikan dengan suis brek parkir elektrik di sebelah kanan tombol gear yang dikendalikan dengan cara sama seperti tingkap kuasa - tekan ke bawah untuk melepas brek parkir dan tarik ke atas untuk menarik brek parkir. Sementara itu, butang Econ dialihkan di sebelah kiri tuas gear. Sementara itu, kerusi pemandu dilengkapi dengan suis-suis pelarasan elektrik 8 hala, satu lagi ciri mewah yang dijadikan sebagai ciri standard bagi kesemua varian.

Sementara itu, rekaan Civic kali ini menampakkan ruang dalaman yang sebegitu besar tetapi ruang but pula pada zahirnya nampak kecil disebabkan rekaan garis bumbungnya, menjadikannya kelihatan seakan model hatchback. Namun, setelah dibuka, ruang but belakang sebenarnya agak besar, boleh memuatkan barangan sehingga 519 L. But belakang Civic kali ini tidak dibuka menggunakan kunci, tetapi menggunakan suis getah hitam yang tersembunyi di balik but serta satu lagi suis tekan yang tersembunyi di celah-celah pintu pemandu. Suis-suis ini hanya boleh dibuka sekiranya fob kunci ada berhampiran, sekaligus mengurangkan risiko kecurian pada but.

Sebut tentang fob kunci, saya ingin menyebut tentang sistem kemasukan pintar yang hanya memerlukan anda menyimpan fob kunci di dalam kocek seluar anda. Apa yang anda perlukan hanyalah menekan butang getah pada hendal pembuka pintu untuk mengunci atau membuka kunci. Kalau fob kunci tiada, pintu tidak boleh dibuka. Tidak cukup dengan itu, pintu akan terkunci sendiri sekiranya anda berjauhan dari kereta, mengurangkan risiko kecurian. Butang penghidup tekan digunakan untuk menghidupkan dan mematikan enjin tanpa memerlukan kunci. Kesemua ini merupakan ciri standard bagi kesemua varian Civic FC.

Akhir sekali, mari kita jengah apa yang ada di sebalik bonet hadapan kereta ini. Civic kali ini ditawarkan dengan dua pilihan enjin, iaitu enjin 1.8 L pernafasan biasa (NA) dan enjin 1.5 L turbo. Varian paling murah menggunakan enjin R18 1.8 L yang sama seperti dua generasi terdahulu, yang dikenali kerana penjimatan minyaknya. Sementara itu, varian pertengahan dan premium pula menggunakan enjin 1.5 L turbo bagi menggantikan enjin-enjin 2 liter yang digunakan pada tiga generasi terdahulu. Meskipun hanya 1.5 liter, namun kuasa yang dihamburkan itu sama kuat seperti enjin 2.4 liter kerana selain menggunakan pengecas turbo, enjin Earth Dreams 1.5 L VTEC Turbo ini juga menggunakan teknologi pancitan terus petrol (GDI). Meskipun Proton lebih dahulu menggunakan enjin turbo seperti pada Proton Preve, Proton Exora Bold dan Proton Suprima S, namun enjin VTEC Turbo ini menggunakan penyejuk perantara (intercooler) yang lebih besar daripada enjin Campro Turbo serta menggunakan tekanan penggalak yang lebih tinggi. Justeru, sungguhpun enjin Campro Turbo lebih besar (1.6 liter), namun ia hanya menghasilkan 138 kuasa kuda berbanding enjin 1.5 L VTEC Turbo yang menghamburkan 173 kuasa kuda. Namun, Proton sudah tentu tidak akan berdiam diri kerana mereka kini sedang menyiapkan satu keluarga baharu enjin GDI yang mana enjin 1.5 liter turbo mereka dijangka akan menghasilkan 180 kuasa kuda. Kedua-dua enjin yang digunakan pada Civic FC ini digandingkan dengan transmisi boleh laras berterusan (CVT), menjadikannya sangat jimat minyak serta memperoleh pengiktirafan sebagai Kenderaan Cekap Tenaga (EEV) bagi kesemua varian.

Tiga varian ditawarkan oleh Honda Malaysia, iaitu 1.8S (paling murah), 1.5TC dan 1.5TC-P (paling mahal). Harga bagi setiap varian ialah RM113,800 (1.8S), RM127,800 (1.5TC) dan RM135,800 (1.5TC-P), termasuk GST, insurans dan cukai jalan.



Pelayar web anda tiada sokongan PDF. Anda sebaliknya boleh terus memuat turun fail PDF ini dengan mengklik sini.



Risalah Honda Civic FC



Spesifikasi Honda Civic 1.8S 2016

Enjin: R18Z1 SOHC 16 injap 4 silinder 4 lejang i-VTEC 1.8 liter sejukan cecair
Sesaran: 1,799 cc
Lubang x lejang: 81 x 87.3 mm
Nisbah mampatan: 10.6:1
Kuasa kuda: 141 PS @ 6,500 rpm
Tork: 174 N-m @ 4,300 rpm
Jarak roda: 2,700 mm
Berat kering: 1,251 kg
Kelajuan maksimum: 200 km/j (dakwaan pengeluar)
Saiz tayar: 215/55R16



Spesifikasi Honda Civic 1.5TC / 1.5TC-P 2016

Enjin: L15B7 DOHC 16 injap 4 silinder 4 lejang VTEC 1.5 liter pancitan terus sejukan cecair dengan pengecas turbo tatal tunggal (single-scroll) MHI TD03 dan injap buangan dalaman
Tekanan penggalak: 113.76 kPa (1.1376 bar)
Sesaran: 1,496 cc
Lubang x lejang: 73 x 89.4 mm
Nisbah mampatan: 10.6:1
Kuasa kuda: 174 PS @ 5,500 rpm
Tork: 270 N-m @ 1,700-5,500 rpm
Jarak roda: 2,700 mm
Berat kering: 1,316 kg
Kelajuan maksimum: 200 km/j (dakwaan pengeluar)
Saiz tayar: 215/50R17



Apa yang saya suka:-
  1. Lampu-lampu LED hadapan yang sangat anggun
  2. Enjin turbo 1.5 liter yang lebih berkuasa tetapi lebih jimat minyak
  3. Paparan meter, sistem audio serta kawalan penyaman udara yang lebih canggih
  4. Dilengkapi salur penyaman udara belakang
  5. Varian paling murah pun dapat merasa banyak ciri-ciri mewah

Apa yang saya tidak suka
  1. Tiada - tetapi bagi orang lain pula sudah tentulah CVT





Bahagian hadapan Honda Civic 1.5TC-P 2016




Bahagian belakang Honda Civic 1.5TC-P 2016




Reka bentuk lampu belakang seakan sepit ketam ini hampir sama seperti generasi kesembilan tetapi jauh lebih menarik




But Civic ini boleh memuatkan barangan sehingga 519 liter




Kamera undur turut disertakan sebagai ciri standard bagi Civic baharu ini




Butang penghidup tekan




Butang-butang pada stereng ini hampir sama seperti Civic generasi kesembilan, tetapi kawalan bunyi diasingkan ke suis kawalan elektrostatik




Sistem audio dengan skrin sentuh 7 inci yang turut berfungsi mengubab tetapan kenderaan, tetapan penyaman udara dan juga sistem navigasi




Jika enjin dimatikan, takometer tidak akan kelihatan kerana takometer dalam model ini sebenarnya animasi sahaja




Beberapa suis kawalan di sebelah pemandu termasuklah suis amaran parkir hadapan, suis Bantuan Kestabilan Kenderaan (VSA) dan suis Bantuan Mula Bukit (HSA)




Enjin VTEC Turbo 1.5 liter ini menggantikan enjin 2 liter pernafasan biasa (NA) pada generasi sebelumnya




Sekali lagi, enjin R18Z1 ini terus digunakan bagi varian termurah susulan penjimatan petrol yang dihasilkan




Tiada lagi tuas brek tangan biasa - Honda Civic ini menggunakan suis brek parkir elektrik di sebelah kanan tombol gear. Butang Econ pula di sebelah kiri tombol gear

No comments:

Post a Comment

Advertisement