Friday, June 3, 2016

Rencana BJRM-Careta: Apa yang anda perlu tahu tentang jalan persekutuan / BJRM-Careta article: What you need to know about federal highways

Salam sejahtera,

Blog Jalan Raya Malaysia berbesar hati mengumumkan kolaborasi antara kami dengan portal automotif Careta. Dalam kolaborasi ini, saya akan menulis entri-entri berkaitan jalan raya di laman portal automotif Careta sebulan sekali. Entri yang disiarkan di Careta seterusnya akan turut dikongsikan bersama di Blog Jalan Raya Malaysia. Jutaan terima kasih kepada Hezeri Samsuri selaku pengendali laman Careta atas jemputan. Oleh itu, saya ingin mengajak para pembaca setia Blog Jalan Raya Malaysia untuk menyukai laman Facebook rasmi Careta serta membaca rencana-rencana menarik mengenai dunia automotif di laman Careta, di samping membaca entri-entri yang turut saya sumbangkan kepada Careta untuk tatapan para peminat Blog Jalan Raya Malaysia dan Careta.

Entri sulung hasil kolaborasi BJRM-Careta boleh dikatakan ulangan semula kepada antara entri paling awal yang pernah disiarkan dalam Blog Jalan Raya Malaysia pada November 2011 iaitu "Kenali Jalan Persekutuan" dan "Jenis jalan persekutuan di Malaysia", tetapi diolah semula dengan lebih banyak maklumat menarik serta dipersembahkan dengan cara yang paling mudah untuk difahami. Untuk entri kali ini, saya ingin mengajak anda untuk mengetahui sedikit-sebanyak mengenai jalan persekutuan dan kepentingan mempelajari kod laluan.



Apa yang anda perlu tahu tentang jalan persekutuan

Sistem kod laluan sebenarnya sudah lama wujud di Malaysia. Walau bagaimanapun, ia tidak diguna dengan baik, malah menjadikan keadaan sekarang sesuatu yang amat memalukan, terutamanya bagi Kuala Lumpur yang merupakan sebuah metropolis berstatus ibu negara dan bandar raya alfa.

Anda lihat sajalah papan-papan tanda yang ada di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur. Sudahlah kod laluan pun tiada, papan tanda pula dilambakkan dengan nama jalan semata-mata dan bukannya nama tempat. Ada juga papan tanda yang ditempatkan pada saat-saat akhir, dan ada juga yang seolah-olah menunjukkan si pembuatnya itu tidak lulus subjek Geografi KBSM.

Laporan trafik pun kebanyakannya hanya menggunakan nama jalan dan bukannya kod laluan. Hanya laporan trafik oleh stesen-stesen radio kendalian Astro sahaja yang menggunakan kod laluan setakat ini. Kalau tiba-tiba DBKL tukar nama jalan nanti macam mana? Bukankah itu menyusahkan pengguna jalan raya namanya?




Bukankah lebih mudah kalau jata laluan dibubuh berbanding sekadar melonggokkan nama tempat…?


Kenapa anda perlu tahu menggunakan kod laluan?

  • Dapat merancang perjalanan anda dengan lebih bijak tanpa sebarang kesulitan.
  • Memudahkan pihak berkuasa (polis, bomba dan hospital) bertindak segera setiap kali menerima aduan jenayah, kemalangan, kebakaran, kecederaan dan sebagainya.
  • Memudahkan anda menyalurkan aduan kerosakan jalan kepada Jabatan Kerja Raya (JKR) ataupun pihak berkuasa tempatan (PBT).
  • Memudahkan pengaturan tempat pertemuan.





Kod laluan Malaysia menggunakan jata laluan heksagon kuning – jika ia ada nombor sahaja bermakna jalan ini jalan persekutuan (contoh: Jalan Ringlet-Sungai Koyan FT102).


Bagaimana hendak mengenal pasti yang mana satu lebuh raya ekspres, jalan persekutuan, jalan negeri dan jalan perbandaran? Anda boleh kenal pasti melalui nombor-nombor di dalam heksagon kuning pada papan tanda jalan raya. Heksagon kuning bernombor itulah yang kita panggil sebagai jata laluan. Perhatikan nombor dalam jata laluan dan bandingkan dengan senarai semak ini:

  • Nombor sahaja – jalan persekutuan
  • Bermula dengan huruf E – lebuh raya ekspres
  • Bermula dengan huruf selain E – jalan negeri
  • Langsung tiada jata laluan – jalan perbandaran





Jika kod laluan bermula dengan huruf selain E, bermaksud jalan tersebut ialah jalan negeri (contoh: Jalan Muar-Labis J32, huruf J merupakan kod negeri bagi Johor).




Jika kod laluan bermula dengan huruf E, ia bermaksud lebuh raya ekspres (contoh: NKVE E1).


Apa itu jalan persekutuan?

  • Rangkaian jalan raya primer yang diwartakan di bawah kuasa Menteri Kerja Raya seperti yang diperuntukkan dalam Akta Jalan-jalan Persekutuan 1959.
  • Biasanya merupakan jalan raya primer jarak jauh yang menghubungkan antara ibu negeri, bandar-bandar utama serta jalan-jalan ke pintu masuk utama negara termasuklah jalan masuk pelabuhan serta jalan masuk ke lapangan terbang.
  • Jalan masuk ke premis-premis milik kerajaan persekutuan seperti universiti, balai cerap, menara pemancar radio dan televisyen, serta jalan-jalan masuk ke tanah rancangan Felda dan Felcra.
  • Boleh jadi lebuh raya ekspres berbilang lorong, ataupun jalan selorong yang sempit, tetapi biasanya mengambil bentuk sama ada jalan raya primer tunggal dua lorong ataupun jalan raya kembar.
  • Diselenggarakan oleh Jabatan Kerja Raya (JKR) kecuali yang turut diwartakan sebagai lebuh raya ekspres seperti Lebuh Raya Persekutuan FT2 serta jalan-jalan persekutuan di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Putrajaya dan Labuan yang diselenggarakan oleh PBT masing-masing).
  • Setakat 2014, terdapat lebih daripada 19,000 km jalan persekutuan di seluruh negara termasuklah di Sabah dan Sarawak.




Jalan Gunung Brinchang FT432 – jalan persekutuan tertinggi di Malaysia.



Siri penomboran kod laluan bagi jalan persekutuan

  • 1-249: Jalan persekutuan utama
    • Siri satu digit (0-9): Jalan persekutuan tulang belakang (Semenanjung Malaysia)
    • 1, 13 dan 22: Lebuh Raya Pan Borneo (Sabah & Sarawak)
  • 250-499: Jalan masuk ke institusi persekutuan (Semenanjung Malaysia)
  • Siri 500 (500-599): Jalan persekutuan sekunder (Sabah)
  • Siri 600 (600-699): Jalan masuk ke institusi persekutuan (Sabah)
  • Siri 700 (700-799 atau L700-L799): Jalan Wilayah Persekutuan Labuan
  • Siri 800 (800-899): Jalan persekutuan sekunder (Sarawak)
  • Siri 900 (900-999): Jalan masuk ke institusi persekutuan (Sarawak)
  • Siri 1000 & 2000 (1000-2999): Jalan masuk ke tanah rancangan Felda dan Felcra
  • Siri 3000 (3000-3999): Jalan industri

Fakta-fakta menarik tentang jalan persekutuan di Malaysia

  • Jalan persekutuan terpanjang di Malaysia ialah Jalan Persekutuan 1 di Sabah dan Sarawak sepanjang 1,505.1 km, yang mana 1,077.1 km berada di Sarawak, manakala baki 428 km lagi di Sabah.
  • Kilometer Sifar kebangsaan di kebanyakan negara terletak di ibu negara masing-masing. Namun, Kilometer Sifar Semenanjung Malaysia tidak terletak di Kuala Lumpur tetapi sebaliknya di Johor Bahru, kerana ketiga-tiga laluan tulang belakang utara-selatan di Semenanjung Malaysia iaitu Jalan Persekutuan 1, 3 dan 5 kesemuanya dikira dari Johor Bahru.
  • Jalan persekutuan tertinggi di Malaysia ialah Jalan Gunung Brinchang FT432. Jalan tersebut merupakan jalan selorong berturap sehingga ke puncak Gunung Brinchang setinggi 2,032 m yang turut menempatkan stesen pemancar televisyen, menjadikan Jalan Gunung Brinchang FT432 sebagai jalan raya berturap tertinggi di Malaysia.
  • Terdapat beberapa batang jalan persekutuan tulang belakang utama yang mengambil masa sehingga lebih kurang 100 tahun untuk disiapkan. Misalnya, Jalan Persekutuan 5 mula dibina pada tahun 1887 dan hanya siap sepenuhnya pada tahun 1988 setelah siapnya jajaran terakhir dari Teluk Intan ke Sitiawan yang turut menempatkan Jambatan Sultan Yussuf FT5, jambatan terpanjang di sepanjang Jalan Persekutuan 5. Sementara itu, Jalan Persekutuan 8 dari Bentong ke Kota Bharu mula dibina pada tahun 1887 dan hanya siap sepenuhnya pada tahun 1986 setelah siapnya Lebuh Raya Kuala Krai-Gua Musang FT8 pada tahun 1986.
  • Jambatan tol pertama di Malaysia ialah Jambatan Sultan Yahya Petra FT3. Ia dirasmikan oleh Sultan Kelantan, Sultan Yahya Petra pada 17 April 1965.
  • Jalan raya tol pertama di Malaysia ialah Jalan Tanjung Malim-Slim River FT1. Dibuka pada tahun 1966, ia menggantikan jajaran lama yang kini sudah diturun taraf kepada Jalan Negeri Perak A121 dan Jalan Persekutuan 193. Kutipan tol di situ ditamatkan pada tahun 1994 sebaik Lebuh Raya Utara-Selatan E1 dibuka kepada lalu lintas.
  • Lebuh raya ekspres capaian terkawal pertama di Malaysia ialah Lebuh Raya Persekutuan FT2. Ia mula dibina pada tahun 1974 sebagai naik taraf bagi Jalan Kuala Lumpur-Klang FT2 dengan dibiayai pinjaman daripada Bank Dunia dan siap pada tahun 1977.
  • Sebahagian Jalan Persekutuan 1 di Sarawak memerlukan anda memasuki Brunei dari Sungai Tujuh ke Kuala Lurah dan seterusnya dari Pandaruan ke Labu, mengakibatkan anda perlu mengharungi sehingga 10 ‘checkpoint’ imigresen, termasuklah di Kompleks Imigresen Sindumin. Menariknya, anda memerlukan passport untuk memasuki Sabah dari Sarawak di Kompleks Imigresen Sindumin atau sebaliknya, meskipun kedua-dua Sabah dan Sarawak adalah dalam negara yang sama iaitu Malaysia.
  • Terdapat dua laluan jalan persekutuan di Sabah dan Sarawak yang berkongsi kod laluan seperti di Semenanjung tetapi langsung tiada kaitan mahupun hubungan langsung. Dua laluan tersebut ialah Jalan Persekutuan 1 dan 13. Rasanya tidak perlulah saya perkenalkan Jalan Persekutuan 1 di Semenanjung dan ‘kembarnya’ di Sabah dan Sarawak. Sementara itu, laluan di Semenanjung yang berkongsi kod laluan sama seperti Jalan Sandakan-Lahad Datu-Tawau FT13 ialah Jalan Juasseh-Bahau FT13, sebatang jalan raya pendek di Negeri Sembilan.
  • Lurusan di Jalan Apin-Apin FT500 di Keningau sepanjang 18 km merupakan lurusan terpanjang di Sabah.
  • Pasangan jalan hadapan (frontage road) di sepanjang Persiaran Raja Muda Musa FT2 antara Klang dengan Pelabuhan Klang merupakan satu-satunya jalan hadapan yang diwartakan sebagai Jalan Persekutuan.
  • Jalan raya pertama yang menghubungkan negeri-negeri pantai barat Semenanjung Malaysia dengan negeri-negeri pantai timur ialah Jalan Kuala Kubu FT55. Ia asalnya merupakan jalan kuda sepanjang 80 batu (130 km) dari Kuala Kubu Bharu ke Raub.
  • Terdapat lebih sejuta rakyat Malaysia bergantung kepada pengguna Jalan Persekutuan 1 sebagai mata pencarian mereka. Mereka terdiri daripada pengusaha warung, kedai makan, penjaja, pengusaha hotel, pengusaha homestay, penjual cenderamata dan sebagainya.




Kuantan terletak di sebelah timur, kenapa pula papan tanda ini menunjukkan arah barat pula?


Entri asal: Klik sini
Semua kredit gambar: Careta (Kredit gambar asal: Blog Jalan Raya Malaysia)

No comments:

Post a Comment