Wednesday, November 7, 2018

Jasamu dikenang, Datuk Haji Sarani Dollah / Your deeds will be remembered, Datuk Haji Sarani Dollah




Salam sejahtera,

Pada 1 November 2018, saya diundang oleh Kementerian Kerja Raya Malaysia (KKR) bagi menghadiri satu majlis meraikan persaraan Timbalan Ketua Setiausaha (Pengurusan) KKR, Datuk Haji Sarani Dollah, yang juga merupakan salah seorang penyokong kuat Blog Jalan Raya Malaysia, daripada perkhidmatan awam. Beliau sepatutnya menamatkan perkhidmatan beliau secara rasminya pada 30 November 2018, tetapi majlis diadakan lebih awal berikutan kesibukan beliau menjalankan tugasan rasmi pada bulan terakhir beliau dalam perkhidmatan kerajaan setelah berkhidmat selama 35 tahun 10 bulan.

Datuk Hj. Sarani Dollah dilantik sebagai Timbalan Ketua Setiausaha (Pengurusan) KKR pada tahun 2013. Namun, menurut beliau, sebenarnya 5 tahun terawal beliau dalam perkhidmatan awam juga adalah bersama-sama KKR. Maka, tempoh 5 tahun beliau sebagai Timbalan Ketua Setiausaha (Pengurusan) KKR adalah ibarat sirih pulang ke gagang. Beliaulah orang yang bertanggungjawab menemuduga Puan Noreha Mohd. Ripin bagi jawatan Ketua Unit Korporasi, tanpa sedikit pun menyangka bahawa mereka sebenarnya tinggal dekat sahaja.

Kisah pertemuan kali pertama saya dengan Datuk Hj. Sarani adalah semasa saya menghadiri majlis taklimat media mengenai isu JB EDL E14. Semasa taklimat berakhir, saya disapa oleh dua orang pegawai berpangkat tinggi, iaitu Dato' Ir. Hj. Ismail Md. Salleh, Ketua Pengarah Lembaga Lebuhraya Malaysia (sudah bersara selepas cuti Hari Raya Aidilfitri 2018, tempat beliau kini digantikan oleh Dato' Sr. Aziz Abdullah) dan Datuk Hj. Sarani sendiri. Hati saya melonjak keriangan. Apa tidaknya, sebelum hari bersejarah itu, saya sering berdoa agar segala penulisan saya mengenai perjuangan memartabatkan jalan raya Malaysia mendapat perhatian daripada KKR, dan pada hari itu saya disapa sendiri oleh orang nombor empat paling berkuasa dalam KKR selepas Menteri Kerja Raya, Timbalan Menteri Kerja Raya dan Ketua Setiausaha KKR. 

Bermula daripada hari bersejarah itulah terjalin hubungan erat antara Blog Jalan Raya Malaysia dengan Kementerian Kerja Raya Malaysia. Bermula daripada Datuk Saranilah saya diperkenalkan dengan sahabat-sahabat dalam KKR, termasuklah Menteri Kerja Raya pada masa itu, Datuk Seri Fadillah Yusof, dan timbalannya Datuk Rosnah Hj. Abdul Rashid Shirlin. Tambah manis lagi, saya berjaya menarik keluar Allahyarham Admin Aiman Ab. Majid, admin kedua Blog Jalan Raya Malaysia, untuk diperkenalkan kepada barisan kepemimpinan KKR. Saya juga diserap masuk ke dalam Rakan KKR oleh Datuk Hj. Sarani sebagai satu keluarga besar.




Gambar kenangan semasa Majlis Rumah Terbuka KKR Aidilfitri 2016


Sejak pertemuan kali pertama saya dengan Datuk Hj. Sarani, telah banyak kejayaan yang dikecapi bersama-sama oleh KKR & BJRM. Antara kejayaan terbesar kami termasuklah berjaya menulis koleksi sejarah lengkap jalan raya dan lebuh raya utama di Malaysia (terutamanya Lebuhraya Utara Selatan E1/E2, Lebuhraya Pantai Timur E8, Lebuhraya Pan Borneo FQ1/FS1/FS22/FS13, dan Jalan Persekutuan 1, 2, 3 & 5). 

Kejayaan terbesar kami dalam usaha memartabatkan jalan raya Malaysia sudah tentulah penganjuran siri jelajah FTRoadpedia yang telah menghasilkan banyak reviu jalan raya termasuklah reviu lengkap Jalan Persekutuan 2 & Lebuhraya Pan Borneo Sarawak FQA1. Siri jelajah FTRoadpedia ini diilhamkan oleh Datuk Seri Fadillah sendiri, mungkin setelah tertarik membaca cerita-cerita saya dalam setiap reviu jalan raya yang saya tulis selama ini di Blog Jalan Raya Malaysia. Meskipun saya kemudian dikejutkan dengan berita pemergian Aiman Ab. Majid dan ibu saya, namun kejayaan penganjuran FTRoadpedia sedikit-sebanyak mengubat kesedihan saya ketika itu.

Masa berlalu dengan begitu pantas. Dengan tidak disangka-sangka, tahun 2018 merupakan tahun di mana saya terpaksa berpisah dengan ramai sahabat di KKR & Jabatan Kerja Raya Malaysia (JKR). Datuk Seri Fadillah & Datuk Rosnah tidak lagi menjadi Menteri & Timbalan Menteri Kerja Raya setelah Barisan Nasional kalah teruk pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14). Beberapa orang sahabat seperjuangan seperti Tuan Hj. Razali Derahman, Mejar Tajul Urus Tajuddin & Dato' Hj. Ismail Md. Salleh kini sudah bersara daripada perkhidmatan awam. Kini, Datuk Hj. Sarani yang saya amat hormati sebagai ayah angkat saya dalam KKR bakal menamatkan perkhidmatan beliau sebagai penjawat awam.

Selepas ini, Datuk Hj. Sarani tentunya akan menghabiskan masa persaraan beliau dengan bermesra bersama anak-anak & cucu-cucu tersayang. Namun, meskipun pada masa itu nanti Datuk Hj. Sarani tidak lagi berada dalam KKR, namun saya amat berharap agar hubungan ukhuwah yang terjalin selama ini terus berkekalan - bukan sahaja sebagai pengasas Rakan KKR, bukan sahaja sebagai watak bapa dalam Rakan KKR, tetapi sebagai ayah angkat saya. Tanpa Datuk Hj. Sarani, maka sudah tentulah saya tidak dapat berkenalan dengan sahabat-sahabat di KKR & JKR. Tanpa Datuk Hj. Sarani, maka sudah tentulah suara saya selama ini bagi memartabatkan jalan raya Malaysia tidak dapat sampai kepada pihak KKR.




Jasamu tetap dikenang selama-lamanya, Datuk Hj. Sarani Dollah. Terima kasih atas segala-galanya, Datuk. Hanya Allah sahaja yang mampu membalas sebaga jasa dan budi baik Datuk kepada saya selama ini.





Ucapan oleh Ketua Unit Komunikasi Korporat KKR, Pn. Noreha Mohd. Ripin




Giliran saya pula berucap bagi mewakili Rakan KKR yang diasaskan oleh Datuk Hj. Sarani sendiri




Ucapan perpisahan oleh Datuk Hj. Sarani




Ucapan penghargaan oleh En. Zakhir Mustafa (aka Abang Madu) selaku ketua Rakan KKR




Lando Zawawi turut sama menyampaikan ucapan penghargaan kepada Datuk Hj. Sarani bagi pihak Ikatan Silaturrahim Brotherhood




Penyampaian cenderahati kenang-kenangan oleh Unit Komunikasi Korporat KKR




Penyampaian cenderahati sebagai tanda penghargaan daripada wakil Rakan KKR Johor, En. Azmil




Abang Madu pula menyampaikan cenderahati kenangan bagi pihak Rakan KKR




Upacara memotong kek persaraan secara berjemaah




Semoga ikatan ukhuwah yang terjalin selama ini berkekalan walaupun selepas bersara

2 comments:

  1. Terima kasih kerana mencatat nama saya sebagai salah seorang dalam lipatan sejarah BJRM.

    ReplyDelete