Sunday, October 28, 2018

Doraemon: Alat pemansuh tol / Doraemon: A gadget to abolish toll



Gambar sekadar hiasan semata-mata


Salam sejahtera,

Untuk entri kali ini, saya bawakan kepada anda sebuah episod yang diilhamkan daripada siri anime Doraemon, siri anime kegemaran kanak-kanak yang pernah disiarkan di saluran televisyen ntv7 sebelum ia dihentikan siarannya oleh ntv7. Dalam siri Doraemon, penonton pastinya mengenali watak Suneo Honekawa, seorang budak bermata sepet dan bermulut muncung yang terkenal kerana keceluparan mulutnya dan suka menunjuk-nunjuk akan kekayaannya.

Namun, dalam entri kali ini pula saya ingin membawakan watak Suneo Honekawa di alam nyata, tidak lain dan tidak bukan Tony Pua, Pegawai Khas kepada Menteri Kewangan Malaysia. Meskipun Suneo di alam nyata tidaklah sekaya Suneo di alam anime, namun persamaan yang paling ketara antara kedua-dua versi Suneo tersebut ialah keceluparan mulut mereka - dalam kes alam nyata, keceluparan (atau istilah lebih tepat lagi, sembang kencang) yang ditunjukkan sering memakan dirinya balik, khususnya mengenai isu pemansuhan tol lebuh raya ekspres dan isu Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) vs Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST).






Cuba perhatikan, apakah persamaan antara kedua-dua video di atas ini...?


Memandangkan Blog Jalan Raya Malaysia berbicara mengenai isu-isu jalan raya dan lebuh raya, maka sudah tentulah kami mengupas mengenai isu pemansuhan tol, salah satu manifesto Pakatan Harapan yang menjadi antara senjata utama mereka untuk mengalahkan Barisan Nasional yang merupakan parti pemerintah paling lama memegang kuasa selama 61 tahun sehinggalah tewas dalam Pilihan Raya Umum ke-14 pada Mei 2018. Antara yang paling lantang mempolitikkan isu tol sudah tentulah Tony Pua, yang membuat dakwaan pada tahun 2009 kononnya "kos sebenar untuk pengambilalihan lebuh raya daripada konsesi adalah dalam sekitar RM25 bilion". Malah, dalam video YouTube yang disiarkan pada April 2018 sempena kempen PRU-14, dia mendakwa bahawa kononnya kos mengambil alih Lebuhraya Maju E20 (MEX) sepanjang 26 km cumalah 1.32 bilion sahaja, yang diambil bulat-bulat daripada angka kos pembinaannya dan mempertikaikan rasional tempoh konsesi 30 tahun kepada MEX. Serius lawak.




Video propaganda Tony Pua kononnya kos mengambil alih MEX E20 cuma RM1.32 bilion sahaja


Oh, baru saya tahu. Kalau diikutkan logik Tony Pua, para pekerja MEX merupakan hamba abdi yang tidak dibayar gaji mereka dan tiada keluarga untuk disara. Malah, mereka tidak perlu memakai walau seurat benang sekalipun semasa bekerja. Sementara itu, turapan permukaan lebuh raya juga adalah daripada jenis yang sangat kebal daripada bedilan kereta kebal Israel dan tahan beribu-ribu tahun lamanya (macam jalan batu zaman Empayar Rom purba dahulu) dan tidak akan berlubang walau 1 mm sekalipun. Lampu jalan di MEX E20 juga tidak perlu dibayar bil elektriknya kerana menggunakan pelita minyak tanah - nanti sekejap, bukankah harga minyak tanah sekarang lebih mahal daripada diesel...? Di samping itu juga, bekalan air untuk Kawasan Rehat dan Rawat (R&R) Seri Kembangan pula diperoleh dari perigi buta yang dikorek di belakang bangunan R&R yang tidak perlu dibayar bil airnya. Oh ya, bagaimana pula dengan projek MEX 2 E20 yang dipanjangkan 16 km lagi sehingga ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA)...? Oh, fasa sambungan itu dibina dengan menggunakan Robot Segera yang dipinjam daripada Doraemon secara percuma, manakala jentera-jentera binaan pula menggunakan air kencing sebagai bahan apinya. Sebab itulah Suneo Honekawa...eh silap, Tony Pua mendakwa bahawa kos mengambil alih kesemua lebuh raya ekspres di Malaysia cuma RM25 bilion dan bukannya sekitar RM400 bilion seperti yang didakwa Menteri Kerja Raya sebelum ini, Datuk Seri Fadillah Yusof.




Rupa Robot Segera yang dipinjam daripada Doraemon


Dakwaan yang dikeluarkan oleh Tony Pua itu hanya membuktikan kedangkalan ramai ahli-ahli politik termasuklah Tony Pua sendiri yang cuma pandai bercakap di atas kerusi empuk dan di dalam bilik berhawa dingin semata-mata mahu memancing undi rakyat - tanpa pernah sekali pun menjejakkan kaki sendiri ke pejabat-pejabat syarikat konsesi lebuh raya, apatah lagi ke tapak-tapak projek lebuh raya yang sedang dalam pembinaan. Kalau setakat sembang kencang sahaja tanpa pernah meninjau sendiri operasi lebuh raya ekspres, khinzir pun boleh terbang. Sebab itulah saya sedikit pun tidak mempercayai janji-janji ahli politik yang mendakwa mahu memansuhkan tol, kerana saya tahu dia memang tidak akan mampu melakukannya. Jika berjaya sekalipun, pasti ada harga lain yang terpaksa dibayar oleh rakyat, seperti jalan berlubang tidak diselenggara mahupun pampasan yang terpaksa dibayar menggunakan duit rakyat, dibuktikan daripada apa yang berlaku setelah pemansuhan kutipan tol di 4 plaza tol bermula tengah malam 1 Januari 2018.

Kepada Tony Pua, biar saya sekolahkan anda balik tentang kenapa dakwaan anda kononnya kos pengambilalihan kesemua lebuh raya cuma RM25 bilion itu sebagai dangkal dan tidak berasas. Sebab utama yang paling mudah, baki hutang PLUS Malaysia kepada pihak bank sahaja sudah lebih daripada angka RM25 bilion yang anda dakwa. Ok, mungkin anda persoalkan, kenapa PLUS pinjam RM30 bilion (5 kali ganda kos pembinaan E1 & E2) sedangkan kos pembinaan Lebuhraya Utara-Selatan E1/E2 cuma RM5.95 bilion (mengikut nilai ringgit tahun 1994)...? Pertama, adakah pada hari pertama beroperasi sahaja PLUS terus dapat untung...? Tidak, mana-mana lebuh raya ekspres akan bermula dengan kerugian selama beberapa tahun sehinggalah melepasi kadar trafik harian purata (ADT) minimum yang membolehkan syarikat konsesi mula mencatatkan keuntungan (break-even). Jadi, soalan yang patut anda tanya ialah berapa tahun dan berapa ADT minimum yang diperlukan untuk melepasi takat break-even. Bukannya main pukul rata mengatakan kononnya "hari-hari banyak kereta lalu, takkan tak untung". Saya pun boleh cakap, "Hari-hari pelanggan datang ke kedai, mustahil ada kedai boleh rugi" kalau logik sedangkal itu yang digunakan. Jadi, jika pengusaha kedai perlu memikirkan berapa ramai pelanggan yang datang membeli barangan dan berapa bayak barang yang dijual sebelum dapat balik modal, sama jugalah seperti syarikat konsesi lebuh raya yang memerlukan berapa banyak kenderaan yang melaluinya sebelum mula untung.

Sesetengah lebuh raya hanya perlu beberapa tahun sahaja untuk mula untung manakala sesetengah yang lain pula sudah lebih sedekad pun masih rugi seperti yang dialami oleh Lebuhraya Kajang SILK E18 yang menanggung kerugian lebih 10 tahun sebelum ia diambil alih oleh Prolintas. Maka, duit pinjaman bank yang bernilai beberapa kali ganda kos pembinaan asal itu penting sebagai modal permulaan operasi lebuh raya untuk bertahan sehingga mula mencatatkan keuntungan.

Kedua, duit pinjaman bank yang bernilai berkali ganda lebih tinggi daripada kos asal pembinaan lebuh raya itu juga penting sebagai modal untuk naik taraf lebuh raya pada masa akan datang. Untuk kes MEX misalnya, duit itulah yang digunakan sebagai modal untuk membina projek MEX2 E20 tanpa perlu meminjam daripada bank lagi. Habis tu takkan nak buat hutang lagi untuk membina MEX2 E20...? Nak panjangkan tempoh konsesi sampai berapa abad lagi...? Juga, perhatikan betul-betul jajaran KL-Seremban di Lebuhraya Utara-Selatan E2 - sudah berapa kalikah ia dilebarkan daripada sekadar 4 lorong kepada 6 lorong dan seterusnya 8 lorong bagi jajaran Nilai-Seremban...? Sudah berapa kalikah Kawasan Rehat & Rawat (R&R) Seremban bersalin kulit bermula daripada sekadar hentian sebelah yang hanya ada sebuah stesen minyak Petronas sahaja pada asalnya...? Semuanya daripada duit pinjaman bank tersebut.




Lain kali, jangan percaya akan janji memansuhkan tol oleh mana-mana parti politik kerana terbukti hancing


Justeru kepada Tony Pua, formula matematik yang anda gunakan semasa mengira kos pengambilalihan konsesi lebuh raya yang hanya menggunakan angka-angka kos pembinaan semata-mata sebenarnya tidak lebih daripada sekadar ajaran sesat lagi menyesatkan. Saya sudah sebut banyak kali sebelum ini dan saya ulang sekali lagi kali ini. Untuk mengambil alih syarikat konsesi, anda bukan sahaja perlu bayar kos pembinaan lebuh raya, malah anda perlu membayar pampasan kepada pekerja & peniaga gerai hentian rehat yang hilang mata pencarian mereka, di samping menanggung baki hutang syarikat konsesi yang masih belum dilangsaikan. Capische...? Sebaiknya, anda tanya sendiri Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir Mohamad, kenapa beliau sendiri menolak sebarang manifesto memansuhkan tol - kerana majoriti lebuh raya ekspres dibina semasa beliau menjadi Perdana Menteri keempat, jadi beliau tahu manifesto sebegitu memang tidak mampu ditunaikan.




Adakah semudah itu untuk memujuk Tun Dr. Mahathir yang lebih dahulu makan garam dalam hal lebuh raya ekspres menerima idea anda untuk memansuhkan tol itu...?




Siakap senohong gelama ikan duri, bercakap bohong lama-lama jadi pegawai khas menteri

No comments:

Post a Comment