Sunday, October 14, 2018

FTRoadpedia Sarawak Part 5: Jalan Sri Aman-Sibu FQA1,nampak dekat dalam peta tetapi sebenarnya jauh / Sri Aman-Sibu Road FQA1 - looks near in the map but actually far



Bagaimana bunyi buaya...? Bunyinya begini, "Hai cik adik manis, lawa baju. Cik adik nak pergi ke mana tu...? Mari abang temankan, boleh...?"


Salam sejahtera,

Perjalanan kami dari persimpangan Sri Aman ke Sibu untuk bermalam di sana masih berbaki 266 km. Sebelum itu, kemi berlu berhenti sebentar di sebuah lagi pejabat tapak projek Lebuhraya Borneo Utara (LBU) di pekan Layar untuk solat jamak qasar dan seterusnya di sebuah lagi pejabat tapak projek di tebing Batang Rajang di Durin. Di Semenanjung, jarak tersebut tidaklah terasa jauh sangat, lebih kurang 4 jam perjalanan sahaja. Namun, bagi kes di Sarawak pula, kami hanya tiba di Sibu pada waktu malam. Serius jauh...!!! 

Sebab itu dalam entri Jalan Kuching-Sri Aman FQA1 saya ingatkan awal-awal, jangan pandang rendah akan jalan raya di negeri Sarawak. Nampak dekat pada peta tidak bermakna dekat dalam erti kata sebenar. Lihat sahaja perjalanan dari Kuching ke simpang Sri Aman; perjalanan 190 km sahaja pun memakan masa lama - kami bertolak pukul 7 lebih tetapi sudah tengah hari barulah kami sampai. Sekarang, kami perlu bertahan lebih kurang 266 km lagi sebelum dapat bermalam di Sibu.

Pekan pertama di Jalan Sri Aman-Sibu FQA1 ini ialah Engkilili yang terletak di tebing Batang Lupar. Ia tidak terletak terus di tengah-tengah laluan FQA1 tetapi perlu melalui sebatang jalan cabang untuk ke sana. Simpang Engkilili terletak 24 km dari Simpang Sri Aman. Oh, di Engkilili ada stesen minyak, jadi legalah sikit.

Tidak jauh dari Simpang Engkilili ialah Simpang Lubok Antu yang menghubungkan FQA1 dwngan pekan Lubok Antu dan Batang Ai melalui Jalan Batang Ai FQ25 sepanjang 38 km. Meskipun Lubok Antu kelihatan sekadar pekan biasa, tetapi ia sebenarnya berpotensi untuk menjadi satu lagi pintu masuk utama merentasi Sempadan Malaysia-Indonesia selain Tebedu kerana di sebelah Kalimantan Barat pula, kompleks imigresen dan kuarantin Nanga Badau yang terletak hanya beberapa km dari Lubok Antu sudah siap. Sementara itu pula, Batang Ai menempatkan Empangan Batang Ai, salah satu stesen janakuasa hidroelektrik utama di Sarawak, dengan kapasiti maksimum 100 MW.

Dari Simpang Lubok Antu, hanya tinggal 31.5 km sahaja untuk ke pejabat tapak LBU di pekan Layar. Sebaik tiba di pekan Layar, kami menggunakan kesempatan ini untuk solat. Tidak seperti kebanyakan negeri di Malaysia, agak sukar sedikit hendak mencari masjid di pekan-pekan kecil sepanjang perjalanan, kerana di Sarawak penganut Islam bukanlah majoriti. Sebaliknya, kebanyakan rakyat Bumiputera di Sarawak merupakan penganut Kristian. Masjid hanya mudah didapati di bandar-bandar utama serta pekan-pekan yang didiami etnik-etnik Bumiputera yang menganut Islam seperti di Tatau. Oleh kerana majoriti rakyat Bumiputera Sarawak merupakan penganut Kristian, maka gereja-gereja mudah didapati di kampung-kampung, sebagai mana masjid-masjid mudah didapati di kampung-kampung di Semenanjung. Selesai solat, kami perlu meneruskan perjalanan segera kerana kami perlu tiba di Sibu sebelum matahari tenggelam; tambahan pula, keadaan jalan yang gelap pada waktu malam sudah tentu berbahaya kepada para musafir.

Seterusnya, jarak dari Layar ke Simpang Sarikei - atau lebih tepat lagi pekan Jakar ialah 93 km. Jauhnya...!!! Ya, memang jauh. Sebenarnya memang ada beberapa pekan yang boleh disinggahi seperti Spaoh, Debak, Pusa, Saratok dan Roban, tetapi kesemuanya perlu melalui jalan cabang masuk yang agak jauh ke dalam. Sebab itulah perancangan perjalanan amat penting jika anda mahu mengembara di serata Sarawak melalui jalan raya supaya anda tidak fasal-fasal menoleh akibat kehabisan bahan api. Pekan ini ternyata sangat meriah sebagai pekan persinggahan penting bagi pengguna Lebuhraya Pan Borneo Sarawak FQA1 tanpa perlu memasuki bandar Sarikei kerana pekan ini ada segala-galanya yang diperlukan para musafir seperti kedai makan dan stesen minyak. Kalau penginapan dan bengkel motosikal / kereta pula saya tak pasti.

Dari Simpang Sarikei, saya menyangkakan perjalanan ke Sibu sudah dekat kerana nampak di dalam peta macam sudah dekat, tetapi rupa-rupanya masih jauh lagi. Masih ada baki 107 km sebelum sampai ke Sibu. Serius...? Ya, serius. Tetapi sebenarnya memang ada jalan pintas untuk ke Sibu, melalui satu siri jalan negeri melalui Bintangor dan seterusnya melintasi Batang Rajang melalui Jambatan Lanang. Dengan jalan potong tersebut, jarak ke Sibu dari Simpang Sarikei hanya sekitar 60 km sahaja. Tetapi kami sudah tentulah tidak menggunakan laluan itu kerana kami perlu singgah di tapak projek Jambatan Durin FQA1.

Dari Simpang Sarikei, jarak ke Simpang Bintangor cuma 27 km sahaja. Jika kami jalan terus, bolehlah kami sampai ke Sibu lebih awal. Lebih kurang 27 km dari Simpang Bintangor, barulah saya dapat menarik nafas lega kerana perjalanan yang sangat panjang pada hari kedua jelajah FTRoadpedia Sarawak bakal berakhir. Semasa perjalanan berbaki 59 km, Jalan Sri Aman-Sibu FQA berubah kepada jalan raya kembar bermula dari Bulatan Julau. Bulatan Julau sekarang sedang diubah suai untuk dijadikan persimpangan bertingkat dengan membina sebuah jejambat di atasnya.

Jajaran Sibu-Bulatan Julau yang dinaik taraf kepada lebuh raya kembar ini begitu selesa, tetapi ada beberapa bahagian yang mendap. Projek lebuh raya kembar ini berkongsi sejarah dengan pembinaan Jambatan Durin FQA1. Projek Jambatan Durin FQA1 bernilai RM95.8juta mula dibina pada tahun 1999 bagi menggantikan perkhidmatan feri melintasi Batang Rajang di Durin. Dalam skop projek, ia memang asalnya dibina sebagai jambatan jalan raya tunggal dua lorong. Namun, projek tersebut lewat siap kerana kontraktor asal gagal menyiapkan jambatan tersebut yang sepatutnya dibuka tahun 2002. Akibatnya, kerajaan persekutuan terpaksa melantik kontraktor baharu untuk menyiapkannya. Kali ini, skop projek termasuklah naik taraf jajaran FQA1 dari Bulatan Sibu sehingga ke Bulatan Julau jaripada jalan raya tinggal kepada jalan raya kembar. Memandangkan Jambatan Durin FQA1 masih belum siap lagi, maka perubahan tidak dilakukan agar tidak mengganggu skop projek sehingga boleh mengganggu kelancarannya. Sebab itulah Jambatan Durin kekal sebagai jambatan jalan raya tunggal. Jambatan Durin sepanjang 1,194 m dibuka kepada lalu lintas pada Oktober 2006, lebih lewat berbanding Jambatan Lanang yang dibuka bulan April tahun yang sama. Hanya semasa projek Lebuhraya Pan Borneo FQA1 dilancarkan oleh Datuk Seri Najib Razak barulah Jambatan Durin FQA1 dikembarkan sebagai salah satu komponen projek tersebut.

Kami tiba di pejabat tapak projek Jambatan Durin semasa sudah lewat petang. Kami dijamu dengan air kelapa muda segar sebelum dibawa ke tapak projek bagi melihat sendiri tahan kemajuan projek kembaran Jambatan Durin FQA1. Terima kasih kepada Lebuhraya Borneo Utara (LBU) dan pihak kontraktor kerana menjamu kami dengan air kelapa muda segar ini, terasa segar dan bertenaga badan ini setelah sehari suntuk di Lebuhraya Pan Borneo FQA1. Pelantar yang digunakan bagi melihat projek tersebut merupakan bekas jeti lama feri sungai Durin.

Hari sudah mulai gelap. Kami perlu bertolak sekarang ke Sibu untuk penginapan danjuga makan malam sebelum meneruskan perjalanan untuk hari terakhir. Tetapi sebelum itu, biar saya sempurnakan dahulu reviu Jalan Sri Aman-Sibu ini. Meskipun jalan dari Julau ke Bulatan Sibu sudah dinaik taraf menjadi lebuh raya kembar, tetapi hanya bermula dari Sibu Jaya barulah jalan terang-benderang dengan nyalaan lampu jalan; selebihnya, keadaan jalan gelap dan lampu isyarat hanya dipasang di persimpangan dan bulatan. Jalan Sri Aman-Sibu FQA1 berakhir di Bulatan Sibu yang sekarang dalam pembinaan sebagai Persimpangan Bertingkat Sibu. Oleh kerana projek pembinaan tersebut, lalu lintas dari Sibu dan Miri yang hendak ke Sri Aman pula dilencongkan ke jalan lencongan sementara yang bertemu dengan jajaran asal FQA1 berhampiran Lapangan Terbang Sibu. Sementara itu, pengguna jalan raya dari Miri ke Sibu perlu menggunakan Jalan Ulu Oya untuk ke pusat bandar Sibu.






Video tahap kemajuan projek di jajaran Simpang Pantu-Batang Skrang (atas) dan Batang Skrang-Sungai Awik (bawah)


Bagaimana rupanya jalan masuk ke Sibu...? Ikuti sambungannya dalam entri Jalan Masuk Sibu FQ902.









Peta laluan projek Pebuhraya Pan Borno Sarawak FQA1 dari Kuching. Dari atas ke bawah: Jajaran Kuching-Sri Aman, Sri Aman, Bintulu dan Bintulu-Miri




Rumah panjang mula banyak kelihatan selepas Simpang Bintangor, menunjukkan kami sedang memasuki kawasan majoriti Iban




Jalan FQA1 berubah menjadi lebuh raya kembar bermula dari Bulatan Tatau tatkala perjalanan berbaki 59 km




Jalan-jalan susur di pusingan U sebegini tidak seharusnya dibiarkan bersemak sehingga mengundang haiwan berbisa




Melalui Jambatan Durin FQA1 untuk melintasi Batang Rajang, sungai terpanjang di Malaysia




Panorama waktu senja di Batang Rajang yang begitu indah




Pelantar tempat kami meninjau projek kembaran Jambatan Durin FQA1 ini asalnya bekas jeti feri sungai Durin melintasi Batang Rajang




Kerja-kerja kembaran Jambatan Durin FQA1 yang sedang dilaksanakan

11 comments:

  1. Salam kepada semua orang Indonesia dan semua ASIA, nama saya Pak Yohanes Hendra, tolong, saya ingin membagikan kesaksian hidup saya di sini di platform ini agar semua orang Indonesia sangat berhati-hati dengan pemberi pinjaman di internet, Allah telah benar-benar mendukung saya melalui ibu yang baik, Ny. Helen Wilson

     Setelah beberapa periode mencoba mendapatkan pinjaman dari lembaga keuangan, dan ditolak, jadi saya memutuskan untuk mendaftar melalui pinjaman online tetapi saya ditipu dan saya kehilangan lebih dari 7,5 juta Rupiah dengan pemberi pinjaman yang berbeda setelah membayar beberapa biaya dan tidak mendapatkan pinjaman.

    Saya menjadi sangat putus asa dalam mendapatkan pinjaman, jadi saya berdiskusi dengan seorang teman saya yang kemudian memperkenalkan saya kepada Ny. Helen Wilson, pemberi pinjaman di perusahaan, jadi teman saya meminta saya untuk melamar dari ibu Helen, jadi saya mengumpulkan keberanian dan hubungi Ibu Helen.

    Saya mengajukan pinjaman 650 juta Rupiah dengan tingkat bunga 2%, sehingga pinjaman disetujui tanpa tekanan dan semua pengaturan dilakukan dengan transfer kredit, karena itu tidak memerlukan jaminan dan jaminan untuk pinjaman transfer saya adalah hanya diberitahu untuk mendapatkan sertifikat perjanjian lisensi aplikasi mereka untuk mentransfer kredit saya dan dalam waktu kurang dari dua jam uang pinjaman telah disetorkan ke rekening bank saya.

    Saya pikir itu lelucon sampai saya menerima telepon dari bank saya bahwa akun saya dikreditkan dengan jumlah 650 juta. Saya sangat senang bahwa Allah akhirnya menjawab doa saya dengan memesan pinjaman saya dengan pinjaman asli saya, yang memberi saya keinginan hati saya.

    Mereka juga memiliki tim ahli yang akan memberi tahu Anda tentang jenis bisnis yang ingin Anda investasikan dan cara menginvestasikan uang Anda, sehingga Anda tidak akan pernah bangkrut lagi dalam hidup Anda.

    Semoga ALLAH memberkati Ny. Helen Wilson untuk membuat hidup saya mudah, jadi saya menyarankan siapa pun yang tertarik mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Ny. Helen melalui email: (helenwilson719@gmail.com) untuk pinjaman Anda

    Ada perusahaan palsu lain yang menggunakan kesaksian saya secara online untuk mencapai hasrat egois mereka, saya satu-satunya dengan kesaksian yang benar ini, mohon berhati-hati terhadap orang-orang ini.

    Akhirnya saya ingin berterima kasih kepada Anda semua karena telah meluangkan waktu untuk membaca kesaksian sejati hidup saya tentang kesuksesan saya dan saya berdoa Allah akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup Anda.
    Sekali lagi nama saya Yohanes, Anda dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut melalui email saya: (hendrayohanes577@gmail.com)

    ReplyDelete
  2. Saya membawa kabar baik kepada anda semua warganegara Malaysia di platform ini, ALLAH telah benar-benar setia kepada saya dan seluruh rumah saya telah selamat sejak Mei 2019, kesaksian saya dan berita baik saya seperti ini, Nama saya Rosliza Binti Mohd Zaidi, saya tinggal di blok No 49 B 2 Felda Semencu 81900 Kota Tinggi Johor, saya seorang pemasar dan penasihat perniagaan di syarikat yang saya bekerja, Suami saya dan saya ingin menggunakan platform ini untuk memaklumkan semua ini. Platform ini adalah untuk mereka yang memerlukan dan mencari pinjaman yang ikhlas untuk berhati-hati kerana internet dan blog penuh dengan syarikat pinjaman palsu dan penipuan yang hanya di sini untuk merobek anda dari wang susah payah anda.

    Suami saya dan saya berada dalam hutang besar dan kami memutuskan untuk mencari pinjaman dalam talian untuk membayar hutang kami dan kami menghubungi syarikat pinjaman dari Singapura yang pada Disember 2018, dan kami ditipu oleh pemilik syarikat dengan meminta kami untuk Bayar banyak bayaran yang kami bayar dan akhirnya kami tidak mendapat pinjaman, kami kehilangan kira-kira RM7,685 kepada sebuah syarikat pinjaman palsu di Singapura kerana kami memohon pinjaman sebanyak RM 250,000 dan dengan semua yuran yang kami bayar, kami tidak mendapat pinjaman dan suami saya dan saya sangat kecewa dan saya dipecat dari pekerjaan saya di syarikat tempat saya bekerja kerana saya juga mengambil pinjaman dari syarikat yang saya bekerja dan kita bangkrut dan bosan dengan kehidupan.

    Kami berdoa kepada ALLAH untuk bantuan ilahi dan ALLAH mengarahkan kita kepada seorang hamba dan pada hari yang setia ini 20 Mei 2019, saya sedang melayari internet apabila saya dapat mencari keterangan seorang wanita dengan nama Fadzilah Binti dari Alor Setar, bagaimana ALLAH menukar kehidupan kewangannya melalui syarikat pinjaman yang dia minta saya menghubungi Puan Gonzalez dan dia memperkenalkan saya kepada Puan Mariela Gonzalez dan dia memberi saya keberanian dan saya memohon pinjaman dari Puan Mariela dan akhirnya dia membantu saya mendapatkan pinjaman di syarikat dan saya mendapat jumlah yang tepat saya memohon dan saya sangat gembira.

     Saya juga ingin menggunakan peluang ini untuk memberi nasihat kepada rakan-rakan saya bahawa jika anda memerlukan pinjaman tulen asli dan ingin mendapatkan pinjaman cepat pada kadar faedah 2%, sila mendaftar melalui Puan Mariela Gonzalez melalui e-mel: (marielagonzalezloan@gmail.com). Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel ini, (roslizamohdz@gmail.com). untuk maklumat lanjut.

    ALLAH memberkati kamu semua!
    Terima kasih.

    ReplyDelete
  3. Saya Suryanto dari Indonesia di Kota Palu, saya mencurahkan waktu saya di sini karena janji yang saya berikan kepada LADY ESTHER PATRICK yang kebetulan adalah Tuhan yang mengirim pemberi pinjaman online dan saya berdoa kepada TUHAN untuk dapat melihat posisi saya hari ini.

    Beberapa bulan yang lalu saya melihat komentar yang diposting oleh seorang wanita bernama Nurul Yudianto dan bagaimana dia telah scammed meminta pinjaman online, menurut dia sebelum ALLAH mengarahkannya ke tangan Mrs. ESTHER PATRICK. (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

    Saya memutuskan untuk menghubungi NURUL YUDIANTO untuk memastikan apakah itu benar dan untuk membimbing saya tentang cara mendapatkan pinjaman dari LADY ESTHER PATRICK, dia mengatakan kepada saya untuk menghubungi Lady. Saya bersikeras bahwa dia harus memberi tahu saya proses dan kriteria yang dia katakan sangat mudah. dari Mrs. ESTHER, yang perlu saya lakukan adalah menghubunginya, mengisi formulir untuk mengirim pengembalian, mengirim saya scan kartu identitas saya, kemudian mendaftar dengan perusahaan setelah itu saya akan mendapatkan pinjaman saya. . Lalu saya bertanya kepadanya bagaimana Anda mendapatkan pinjaman Anda? Dia menjawab bahwa hanya itu yang dia lakukan, yang sangat mengejutkan.

    Saya menghubungi Mrs ESTHER PATRICK dan saya mengikuti instruksi dengan hati-hati untuk saya, saya memenuhi persyaratan mereka dan pinjaman saya disetujui dengan sukses tetapi sebelum pinjaman dipindahkan ke akun saya, saya diminta membuat janji untuk membagikan kabar baik tentang Mrs. ESTHER PATRICK dan itulah mengapa Anda melihat posting ini hari ini untuk kejutan terbesar saya, saya menerima peringatan Rp350.000.000. jadi saya menyarankan semua orang yang mencari sumber tepercaya untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Mrs. ESTHER PATRICK melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) untuk mendapatkan pinjaman yang dijamin, Anda juga dapat menghubungi saya di Email saya: (suryantosuryanto524@gmail.com)

    ReplyDelete
  4. Nomor Whatsapp saya: +62 838-2119-1900
    Email saya: (parwatidudi350@gmail.com)
    Mrs Rebecca Walker (rebeccawalker700@gmail.com)
    Nama saya Ny. Parwati Dudi, saya seorang wanita bisnis dari Indonesia. Saya kehilangan uang, tetapi Indonesia 20 juta rupiah karena pemberi pinjaman palsu, toko saya sudah tutup dan saya kehilangan harapan dalam hidup pada hari ini yang setia ketika saya pergi melalui internet. melihat kesaksian online tentang seorang teman yang mendapat pinjaman `dari Ny. Rebecca Walker. Saya diberitahu bahwa dia adalah ibu yang jujur, jadi saya mengajukan pinjaman 100 juta rupiah Indonesia dari ibu jadi setelah proses pinjaman, pinjaman saya dipindahkan ke rekening bank saya dan hari ini, saya punya toko saya menjalankan bisnis saya dan hari ini saya telah melunasi hutang saya, semua berkat Ibu Rebecca Walker dia adalah ibu yang baik Jadi saya berjanji untuk bersaksi dan membagikan kabar baik saya setiap hari dan Anda juga dapat menghubungi email ibu (rebeccawalker700@gmail.com)
     jika Anda memerlukan informasi tentang bagaimana saya mendapat pinjaman dari Mother Rebecca Walker, Anda sangat bebas untuk menghubungi saya di nomor Whatsapp saya: +62 838-2119-1900
    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya: (parwatidudi350@gmail.com)
     semoga Tuhan terus memberkatinya dan melindunginya karena dia adalah orang yang baik.

    ReplyDelete
  5. e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    WhatsApp Number::::::::::[+60]1123759663
    Telephone..Number:[+60]1123759663
    email:::::::hafizulbin365@gmail.com
    Name::::Hafizul Bin Haziq
    Country:::Malaysia
    [[[[di atas adalah data peribadi saya]]]]]
    Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785.000.00 yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440.000.00 telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"
    [[[[Berikut adalah data peribadi saya]]]]
    Country::::::Malaysia
    Name::::::::Hafizul Bin Haziq
    email::hafizulbin365@gmail.com
    Telephone Number:[+60]1123759663
    WhatsApp Number::::::::[+60]1123759663
    e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

    ReplyDelete
  6. Halo, saya Ny. Sandra Ovia, pemberi pinjaman uang swasta, apakah Anda berhutang? Anda butuh dorongan finansial? pinjaman untuk membangun bisnis baru, untuk memenuhi tagihan Anda, memperluas bisnis Anda di tahun ini dan juga untuk renovasi rumah Anda. Saya memberikan pinjaman kepada perusahaan lokal, internasional dan juga dengan tingkat bunga yang sangat rendah 2%. Anda dapat menghubungi kami melalui Email: (sandraovialoanfirm@gmail.com)
    Anda dipersilakan untuk perusahaan pinjaman kami dan kami akan memberikan yang terbaik dari layanan kami.

    ReplyDelete
  7. kesaksian nyata dan kabar baik !!!

    Nama saya mohammad, saya baru saja menerima pinjaman saya dan telah dipindahkan ke rekening bank saya, beberapa hari yang lalu saya melamar ke Perusahaan Pinjaman Dangote melalui Lady Jane (Ladyjanealice@gmail.com), saya bertanya kepada Lady jane tentang persyaratan Dangote Loan Perusahaan dan wanita jane mengatakan kepada saya bahwa jika saya memiliki semua persyarataan bahwa pinjaman saya akan ditransfer kepada saya tanpa penundaan

    Dan percayalah sekarang karena pinjaman rp11milyar saya dengan tingkat bunga 2% untuk bisnis Tambang Batubara saya baru saja disetujui dan dipindahkan ke akun saya, ini adalah mimpi yang akan datang, saya berjanji kepada Lady jane bahwa saya akan mengatakan kepada dunia apakah ini benar? dan saya akan memberitahu dunia sekarang karena ini benar

    Anda tidak perlu membayar biayaa pendaftaran, biaya lisensi, mematuhi Perusahaan Pinjaman Dangote dan Anda akan mendapatkan pinjaman Anda

    untuk lebih jelasnya hubungi saya via email: mahammadismali234@gmail.comdan hubungi Dangote Loan Company untuk pinjaman Anda sekarang melalui email Dangotegrouploandepartment@gmail.com

    ReplyDelete
  8. Halo, semua orang, tolong, saya dengan cepat mahu menggunakan media ini untuk berkongsi kesaksian saya tentang bagaimana Tuhan mengarahkan saya kepada pemberi pinjaman yang benar-benar mengubah hidup saya daripada kemiskinan kepada wanita yang kaya dan sekarang saya mempunyai kehidupan yang sihat tanpa tekanan dan kesulitan kewangan. ,

    Selepas berbulan-bulan cuba mendapatkan pinjaman di internet dan telah ditipu oleh 400 juta, saya menjadi sangat terdesak untuk mendapatkan pinjaman daripada pemiutang dalam talian sah dengan kredit dan ia tidak akan menambah kesakitan saya, jadi saya memutuskan untuk meminta saya kawan-kawan untuk mendapatkan nasihat mengenai bagaimana untuk mendapatkan pinjaman dalam talian, kami bercakap mengenainya dan kesimpulannya adalah mengenai seorang wanita bernama Puan Maria yang merupakan Ketua Pegawai Eksekutif Maria Loan. Syarikat

    Saya memohon pinjaman (900 juta) dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, supaya pinjaman yang diluluskan adalah mudah tanpa tekanan dan semua penyediaan dilakukan melalui pemindahan kredit, kerana ia tidak memerlukan cagaran untuk pemindahan . Pinjaman, saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sijil perjanjian lesen mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang dari dua jam wang pinjaman telah dimasukkan ke dalam akaun bank saya.

    Saya fikir ia adalah satu jenaka sehingga saya menerima panggilan dari bank saya bahawa akaun saya telah dikreditkan dengan 900 juta. Saya sangat gembira kerana Allah akhirnya menjawab doa saya dengan memerintahkan pemberi pinjaman saya dengan kredit sebenar saya, yang boleh memberi harapan hati saya.

    Terima kasih banyak kepada Cik Maria kerana membuat hidup saya adil, jadi saya menasihati sesiapa yang berminat untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Cik Maria dengan baik melalui E-mel (mariaalexander818@gmail.com) ATAU Via Whatsapp (+1 651- 243 -8090) untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman anda,

    Jadi, terima kasih banyak kerana mengambil masa anda membaca tentang kejayaan saya dan saya berdoa agar Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup anda. Nama saya Kabu Layu, anda boleh hubungi saya untuk rujukan lanjut
    melalui e-mel saya: (kabulayu18@gmail.com)
    Terima kasih kepada anda semua.

    ReplyDelete
  9. Semua terima kasih kepada mrs KARINA ROLAND untuk membantu saya dengan pinjaman saya selepas ditangkap oleh orang-orang palsu yang kerang menjadi peminjam pinjaman.
    Nama saya Annika amahle mokoena, saya dari Afrika Selatan dan saya tinggal di bandar Johannesburg. Suatu bulan yang lalu saya sedang mencari pinjaman dalam talian dan saya melihat pemberi pinjaman pinjaman yang berbeza di internet dan saya memohon dari mereka dan semua saya mendapat adalah penipu saya menggunakan lebih daripada 2 syarikat dan saya ditipu semua melalui. Jadi saya berputus asa sehingga saya memutuskan untuk menyemak semula jika saya akan mencari bantuan seperti yang saya cari dan saya menetap untuk mencari syarikat pinjaman legit saya jumpa syarikat ini bernama KARINA ROLAND LOAN COMPANY saya melihat banyak testimoni yang dimaklumkan oleh orang dia tetapi kerana saya ditipu secara serentak saya fikir ia adalah penipuan tetapi saya melakukan apa yang saya diminta lakukan dan saya menunggu untuk pinjaman saya dan Puan KARINA ROLAND memberitahu saya dalam masa kurang dari 24 jam anda dengan pinjaman saya dengan selamat saya tidak percaya sebab saya fikir ia juga satu penipuan sehingga hari itu adalah waktu malam di Afrika Selatan dan saya tidur pagi esok ketika saya bangun saya menerima amaran dari akaun bank saya dan segera saya memanggil pengurus bank saya untuk mengesahkan dan pengurus bank memberitahu saya untuk datang ke bank dengan serta-merta dan saya pergi dengan serta-merta ketika saya sampai di sana pengurus bank memeriksa akaun saya dan melihat sejumlah $ 127,000.00 USD yang Dolar Amerika Syarikat dan saya menjelaskan kepada pengurus saya bahawa saya memohon pinjaman dalam talian dan bank saya pengurus terkejut jika ada masih sebuah syarikat pinjaman sebenar dan legit online saya sangat gembira semua terima kasih kepada MRS KARINA ROLAND saya memutuskan untuk menulis di internet kerana saya melihat orang lain melakukannya dan memberi keterangan tentang syarikat ini sebabnya saya menghantar mesej ini secara online kepada sesiapa sahaja yang memerlukan pinjaman walaupun anda telah ditipu sebelum memohon dari syarikat ini dan yakinlah bahawa syarikat ini tidak akan membiarkan anda turun. Salam kepada sesiapa sahaja yang membaca mesej saya dan anda boleh menghubungi syarikat ini melalui pos (karinarolandloancompany@gmail.com) atau whatsapp sahaja +13128721592, Sekali lagi saya ingin mengucapkan terima kasih kepada semua orang yang membaca kesaksian ini, anda boleh menghubungi saya juga untuk lebih lanjut maklumat ..... annikaamahlemokoena@gmail.com

    ReplyDelete
  10. HARI BAIK UNTUK SEMUA ORANG!

    Nama saya Amisha Chahaya Saya dari Indonesia Saya telah mencari perusahaan pemberi pinjaman nyata selama 5 bulan terakhir, untuk membeli rumah dan membangun bisnis. Semua yang saya dapatkan adalah banyak penipuan yang membuat saya percaya mereka dengan kata-kata manis mereka. dan pada akhirnya mereka mengambil semua uang saya tanpa memberi saya imbalan apa pun,

    Harapan saya hilang, saya bingung dan kecewa, saya tidak pernah ingin melakukan apa pun dengan perusahaan pinjaman di internet, jadi saya pergi untuk meminjam uang dari teman, saya mengatakan kepadanya semua yang terjadi dan dia berkata dia bisa membantu saya, bahwa dia tahu perusahaan pinjaman yang dapat membantu saya dengan jumlah pinjaman yang saya butuhkan dengan tingkat bunga sangat rendah 2%, dia baru saja mendapatkan pinjaman dari mereka, dia mengatakan kepada saya bagaimana mengajukan pinjaman, saya melakukan apa yang dia katakan kepada saya , Saya melamar bersama mereka di Email: (mariaalexander818@gmail.com) Saya tidak pernah percaya tetapi saya mencoba dan kejutan terbesar saya adalah bahwa saya mendapat pinjaman dalam waktu 24 jam, saya tidak percaya,

    Saya sangat bahagia dan kaya lagi dan saya bersyukur kepada Tuhan bahwa perusahaan pinjaman seperti ini masih ada selama penipuan ini di mana-mana, tolong beri tahu semua orang di luar sana yang membutuhkan Pinjaman untuk mengunjungi Email mereka (mariaalexander818@gmail.com) mereka tidak akan pernah gagal,
    Dan hidup Anda akan berubah seperti yang saya lakukan, Jadi, berhubunganlah dengan cepat (mariaalexander818@gmail.com) hari ini dan dapatkan pinjaman Anda dari mereka, Tuhan memberkati perusahaan pemberi pinjaman Anda untuk penawaran pinjaman asli mereka. Pastikan Anda menghubungi Peminjam untuk pinjaman Anda karena saya berhasil mendapatkan pinjaman dari perusahaan ini tanpa tekanan apa pun.

    MANAJER CABANG: MARIA ALEXANDER
    EMAIL: mariaalexander818@gmail.com
    HUBUNGI NUMBER: +1 (651) 243-8090
    WHATSAPP: +1 (651) 243-8090

    Silakan Anda juga dapat menghubungi saya untuk informasi apa pun melalui email saya: (amishachahaya8@gmail.com)

    Terima kasih semuanya mendengarkan kesaksian saya
    Semoga ALLAH memberkati Anda semua.

    ReplyDelete
  11. Halo,
    Nama saya ROBBI dari Cirebon Jawa Barat Indonesia, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada ibu Alicia Radu untuk membantu saya mendapat pinjaman yang baik setelah saya banyak mengalami lender online yang menipu saya untuk mendapatkan uang tanpa memberikan pinjaman, saya telah memerlukan pinjaman selama 3 tahun terakhir untuk memulakan perniagaan saya sendiri di kota Cirebon di mana saya tinggal dan saya jatuh ke tangan sebuah syarikat palsu di Turki yang telah menipu saya dan tidak menawarkan saya pinjaman. dan saya sangat Frustrasted kerana saya kehilangan semua wang saya ke sebuah syarikat palsu di Turki, kerana saya berhutang kepada bank saya dan kawan-kawan saya dan saya tidak ada sesiapa pun untuk berlari, sehinggalah satu hari setia bahawa kawan saya memanggil Siti Aminah setelah membaca kesaksiannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Ibu Alicia Radu, jadi saya terpaksa menghubungi Siti Aminah dan dia memberitahu saya dan meyakinkan saya untuk menghubungi Ibu Alicia Radu bahawa dia adalah seorang ibu yang baik dan saya terpaksa menunaikan keberanian dan saya menghubungi Ibu Alicia. Radu dan saya terkejut dengan pinjaman saya yang diproses dan diluluskan dan dalam masa 3 jam pinjaman saya dipindahkan ke akaun saya dan saya sangat terkejut bahawa ini adalah satu keajaiban dan saya mesti memberi keterangan mengenai kerja baik Ibu Alicia Radu
    jadi saya nasihat semua orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi e-mel Ibu Alicia Radu: (aliciaradu260@gmail.com) dan saya memberi jaminan bahawa anda akan memberi keterangan seperti yang telah saya lakukan dan anda juga boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut mengenai Ibu Alicia Radu email saya : (robbi5868@gmail.com) dan anda masih boleh menghubungi Siti Aminah yang memperkenalkan saya kepada ibu Alicia Radu melalui e-mel: (sitiaminah6749@gmail.com)
    semoga Allah terus memberkati dan menyayangi ibu Alicia Radu untuk mengubah kehidupan kewangan saya

    ReplyDelete