Thursday, October 11, 2018

FTRoadpedia Sarawak Part 4: Pengalaman Pan Borneo sebenar bermula di Jalan Kuching-Sri Aman FQA1 / The real Pan Borneo experience begins at Kuching-Sri Aman Road FQA1




Salam sejahtera,

Jelajah FTRoadpedia Sarawak memasuki hari kedua pada 30 September 2018. Hari yang cukup sesuai untuk melayan lagu Green Day berjudul Wake Me Up When September Ends. Jika hari semalamnya dimulakan dengan cuaca hujan yang memberi aura suram, hari kedua FTRoadpedia Sarawak pula dimulakan dengan cuaca cerah lagi ceria sepanjang hari. Panorama indah Sungai Sarawak dari tingkap hotel turut menambahkan keceriaan pagi ini.




Kejutkanku bila September berakhir


Pagi ini, kami perlu bersiap awal kerana rombongan jelajah FTRoadpedia perlu menempuh perjalanan sejauh 429 km melalui Lebuhraya Pan Borneo Sarawak FQA1 sebelum bermalam di Sibu. Bagi para pembaca di Semenanjung, jarak 429 km mungkin tidak seberapa, tetapi di sini saya ingin mengingatkan anda agar jangan pandang rendah terhadap jalan raya di Sarawak. Jarak 429 km itu lebih kurang sama seperti jarak dari Batu Caves ke Kuala Terengganu melalui Lebuhraya Pantai Timur E8 Fasa 1 & Fasa 2, yang mana sekiranya saya bertolak selepas solat Subuh, saya akan tiba sebelum masuk zaktu Zuhur. Namun, di Sarawak pula berbeza - untuk jarak yang sama, kami hanya tiba di Sibu pada waktu malam. Kenapa boleh jadi begitu...? Teruskan membaca untuk mengetahui sebabnya.

Jelajah yang memasuki hari kedua ini disertai Menteri Kerja Raya YB Baru Bian, yang turut enyempurnakan majlis pelepasan rombongan jelajah FTRoadpedia Sarawak. Dengan sempurnanya majlis pelepasan peserta rombongan oleh YB Baru Bian, maka bermulalah pengembaraan kami menyelusuri Lebuhraya Pan Borneo Sarawak FQA1 dalam erti kata sebenar. Kenapa saya katakan "erti kata sebenar"...? Perjalanan melalui Jalan Kuching-Sematan FQA1 pada hari sebelumnya pada saya tidaklah berapa mencabar kerana panjangnya cuma 101 km dan jarak antara pekan yang tidak berapa jauh. Cabaran yang ada hanyalah keadaan cuaca tidak menentu dan keadaan jalan yang agak beralun susulan kerja-kerja naik taraf kepada lebuh raya kembar.

Baiklah, memandangkan saya ada menyatakan bahawa perjalanan 429 km dari Kuching ke Sibu mengambil masa yang sangat panjang sehingga waktu malam, ada beberapa peringatan awal kepada para pembaca yang mahu berjinak-jinak menggunakan jalan FQA1 untuk mengembara sehingga ke Miri:-
  1. Pastikan kenderaan anda berada dalam keadaan yang paling sempurna tanpa sebarang keuzuran. Anda sudah tentu tidak mahu tersadai di tepi jalan, memandangkan selepas bandar Serian nanti jarak antara pekan adalah sangat jauh, dan ada kalanya lebih daripada 100 km.
  2. Anda WAJIB memenuhkan tangki kenderaan anda sebaik anda berada di bandar Serian, terutamanya jika anda menunggang motosikal. Jika anda menunggang motosikal kapcai, anda WAJIB membawa bersama botol petrol simpanan bersama-sama anda, kerana setangki penuh motosikal kapcai hanya mencukupi untuk jarak sekitar 100-120 km. Juga, pastikan takometer (dan odometer) motosikal anda berfungsi supaya anda boleh menganggarkan jarak dan masa untuk mengisi minyak daripada botol simpanan. Seterusnya, isi minyak setiap kali anda terjumpa pekan persinggahan dengan stesen minyak.
  3. Buat masa sekarang, keadaan jalan di sepanjang FQA1 adalah teruk dan berlubang di sana-sini disebabkan banyak kenderaan berat yang menggunakannya, di samping kerja-kerja pembinaan lebuh raya kembar Pan Borneo. Justeru, anda wajib membawa bersama pam tayar dan dua tiub tayar (bagi motosikal dengan tayar tiub) ataupun kit membaiki tayar beserta enam ekor "cacing"... maksud saya, getah penampal tayar. Oh, anda digalakkan untuk menggunakan gam penampal tayar (tyre sealant) yang diisi ke dalam tayar sebelum anda mengepamnya.
  4. Sebaik sahaja hari sudah lewat petang, terus ke pekan terdekat untuk mencari penginapan. Jangan teruskan perjalanan pada waktu malam kerana selain keadaan jalan sangat gelap sehingga anda tidak nampak lubang di atas jalan, anda turut disajikan bahaya lain seperti haiwan liar melintas.




Padah yang bakal anda hadapi sekiranya anda mengingkari peringatan di atas


Anda sudah sedia...? Mari kita mulakan perjalanan sekarang.

Jalan Kuching-Sri Aman FQA1 bermula di Bulatan Batu Tiga yang turut menghubungkan Jalan Kuching-Sematan FQA1. Sementara itu, Jalan Kuching-Sri Aman dari Bulatan Batu Tiga ke pusat bandar raya Kuching pula merupakan Jalan Negeri Sarawak Q3. Dari Bulatan Batu Tiga, Jalan Kuching-Sri Aman FQA1 merupakan pasangan sehala sehingga ke Batu 4 1/2 di mana kedua-dua laluan bercantum semula sebagai jalan raya kembar.

Jajaran Kuching-Serian FQA1 sepanjang 53 km merupakan jajaran paling sibuk di sepanjang Lebuhraya Pan Borneo Sarawak FQA1. Apa tidaknya, selain koridor Kuching-Serian merupakan kawasan berkepadatan tinggi di Sarawak, ia juga membawa dua aliran trafik yang besar iaitu arah ke Miri dengan arah ke Tebedu, pintu lintasan sempadan Malaysia-Indonesia yang paling utama. Memang ada perkhidmatan bas ekspres antara Kuching dengan Pontianak, ibu kota wilayah Kalimantan Barat, yang mana masa perjalanan ialah lebih kurang 9 jam. Disebabkan aliran trafik yang tinggi di situ, maka lima persimpangan bertingkat dibina di sepanjang Jalan Kuching-Serian FQA1:-
  1. Persimpangan Batu 4 1/2 - persimpangan berlian ke Jalan Stephen Yong Q420 dan Jalan Datuk Bandar Mustapha FQ801
  2. Persimpangan Batu 6 - persimpangan berlian ke Jalan Lapangan Terbang Kuching FQ900
  3. Persimpangan Batu 7 - persimpangan berlian ke Jalan Kuching-Bau Q6
  4. Persimpangan Batu 10 - persimpangan berlian ke Kota Padawan
  5. Persimpangan Serian - jejambat di atas bulatan sedia ada ke Jalan Serian Tebedu FQ21 aka Jalan Lintas Malindo

Sebaik melepasi Kota Padawan, jalan FQA1 menyempit seketika menjadi jalan raya tunggal dua lorong sehingga ke simpang Batu 15, di manajalan FQA1 menjadi jalan raya kembar sehingga ke Serian. Jajaran itu sekarang sedang diperlebarkan menjadi jalan raya empat lorong supaya keseluruhan laluan Kuching-Serian menjadi 4 lorong. Projek pelebaran jalan ini dilaksanakan oleh JKR Sarawak secara bebas dan tidak termasuk dalam projek Lebuhraya Pan Borneo FQA1. Sebaik tiba di Serian, kami berhenti sebentar untuk mendengar taklimat mengenai projek jejambat Persimpangan Serian.

Dari Kuching, terdapat dua cabang bagi jalan FQA1 di Serian. Di Bulatan Serian, cabang pukul 12 (FQA1-17B) membawa ke bandar Serian manakala cabang pukul 9 (FQA1-17A) pula memintas bandar Serian. Sementara itu, cabang pukul 3 pula membawa ke Jalan Serian-Tebedu FQ21 ke Tebedu, Entikong dan Pontianak. Jejambat Persimpangan yang dibina di atas Bulatan Serian melencongkan FQA1 ke cabang FQA1-17A kerana cabang ini sahaja yang mempunyai ruang mencukupi untuk dilebarkan kepada lebuh raya kembar. Walau apa pun, kedua-dua cabang tadi bertemu semula di Bulatan Kedua Serian. Sebelum itu, kami berhenti rehat sebentar di stesen minyak Shell di FQA1-17A untuk melepaskan hajat masing-masing kerana selepas ini kami perlu meneruskan perjalanan yang panjang lagi membosankan sebelum tiba di tapak projek Persimpangan Sri Aman untuk makan tengah hari.

Pengembaraan sebenar di Lebuhraya Pan Borneo FQA1 bermula di Bulatan Kedua Serian. Dari situ, jarak ke Sri Aman masih berbaki 131 km. Dalam jarak 131 km itu, hanya ada dua buah pekan persinggahan sahaja iaitu Simpang Gedong dan Lachau. Pekan-pekan kecil tersebut lebih kepada pekan hentian rehat dengan beberapa buah kedai termasuk kedai makan dan stesen minyak. Memang sangat kecil, tetapi itu pun sudah cukup melegakan para pengembara yang bermusafir di sepanjang FQA1.

Bagaimana pula dengan keadaan jalan...? Serius saya cakap, agak teruk jugalah, tetapi sebenarnya ia masih belum mencapai tahap jalan yang paling teruk di Sarawak. Banyak jajaran yang beralun-alun sehingga bas yang kami naiki melambung-lambung seperti kuda liar. Ada juga jajaran yang berlubang dan menggerutu. Yang pasti, garisan jalan di majoriti jajaran Serian-Sri Aman FQA1 sudah tidak lagi kelihatan. Akibatnya, kelajuan purata kami hanyalah sekitar 70 km/j. Siapa yang dapat mencecah 90 km/j pun sudah boleh dianggap cukup hebat di Sarawak. Sebab itulah ramai orang-orang Sarawak yang menggunakan lori pikap dan SUV sebagai kenderaan harian. Tetapi keadaan jalan yang teruk itulah yang menjadi salah satu sebab utama pembinaan Lebuhraya Pan Borneo FQA1 sebagai lebuh raya kembar. Juga, keadaan jalan yang agak teruk itu menjadikan pengguna jalan raya Sarawak sebagai antara yang paling berdisiplin di Malaysia. Mereka tiada pilihan melainkan memandu dengan sangat cermat dan berhati-hati supaya tauke kedai tayar dan tauke bengkel kereta tidak berupaya menjadi bilionair sehingga tujuh keturunan. Kepada sahabat-sahabat di Sarawak, sabar lok. Jeraya Pan Borneo gik dipolah(Sabar dulu. Lebuhraya Pan Borneo sedang dibina). Err... betulkah terjemahan saya ini...?

Setelah 190 km penuh kebosanan, kami akhirnya tiba di Naim Gamuda Training Centre dekat Persimpangan Sri Aman bagi taklimat projek Persimpangan Sibu serta makan tengah hari (atau lebih tepat lagi, makan petang). Seperti Persimpangan Bau dan Persimpangan Lundu, Persimpangan Sri Aman dibina sebagai persimpangan trompet bagi memperbaiki tahap kesinambungan laluan di samping mengurangkan kesesakan serta risiko kemalangan. Persimpangan ini dihubungkan dengan Jalan Akses Sri Aman Q7. Tanpa persimpangan bertingkat ini, pengguna Jalan Kuching-Sri Aman FQA1 perlu membelok ke kanan untuk meneruskan perjalan ke Sibu; jalan terus akan menyebabkan anda terlajak ke Sri Aman melalui jalan Q7.






Tahap kemajuan projek pembinaan Lebuhraya Pan Borneo FQA1 bagi jajaran Serian-Simpang Pantu (atas) dan Simpang Pantu-Batang Skrang (bawah)
(Kredit video: Lebuhraya Borneo Utara)


Setelah makan, kami meneruskan perjalanan ke Sibu pula sejauh 266 km. Serius...? Ya, serius. Kan saya dah kata, jarak antara pekan-pekan persinggahan di Sarawak jauh-jauh belaka.

Ikuti baki perjalanan 266 km kami ke Sibu sebelum menutup diari hari kedua FTRoadpedia Sarawak dalam entri Jalan Sri Aman-Sibu FQA1.





Majlis pelepasan peserta FTRoadpedia Sarawak oleh YB Baru Bian










Dari atas ke bawah: Pelan reka bentuk 4 persimpangan bertingkat di Jalan Kuching-Serian FQA1 iaitu Persimpangan Batu 4 1/2, Batu 6, Batu 7 dan Batu 10




Projek Persimpangan Serian sedang dalam pembinaan




Suasana di bandar Serian




Pendakian curam di Bukit Begunan dengan kecerunan 12%




Peserta rombongan bergambar kenangan di Naim Gamuda Training Centre dekat Sri Aman




Pelan reka bentuk Persimpangan Bertingkat Sri Aman sebagai persimpangan trompet

No comments:

Post a Comment