Saturday, October 6, 2018

FTRoadpedia Sarawak Part 2: Jalan Kuching-Sematan FQA1




Salam sejahtera,

Reviu Jalan Kuching-Sematan FQA1 menjadi reviu pembuka bagi siri jelajah FTRoadpedia Sarawak yang bermula pada 29 September 2018. Bagi membolehkan saya tidak ketinggalan menyertai edisi kelima FTRoadpedia kali ini, saya menempah tiket kapal terbang dari Kuala Lumpur ke Kuching yang berlepas pada 28 September 2018 jam 8.00 pm. Penerbangan mengambil masa selama sejam 40 minit. Memandangkan waktu penerbangan bagi para peserta rombongan FTRoadpedia Sarawak tidak serentak, maka saya mengambil keputusan menginap di hotel bajet sementara menunggu mereka tiba awal pagi esoknya.

Cuaca pada pagi 29 September di Kuching tidak begitu baik kerana hujan tatkala saya hendak bersiap untuk ke Hotel Hilton Kuching sebagai titik pertemuan dengan para peserta rombongan yang lain. Akibatnya, saya terlepas bas pertama yang bertolak awal ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching (KIA) untuk mengambil Ketua Setiausaha KKR, Dato Sri Zohari Akob, serta baki peserta rombongan dari Kuala Lumpur yang baru sahaja tiba pagi itu. Maka, saya menaiki bas kedua yang disertai beberapa orang petugas Unit Komunikasi Korporat KKR, wakil-wakil media serta wakil-wakil daripada JKR Sarawak serta Lebuhraya Borneo Utara (LBU) selaku rakan penyampai projek (PDP) bagi projek Lebuhraya Pan Borneo FQA1.




Jalan Kuching-Sematan FQA1 secara rasmi bermula dari Bulatan Batu Tiga sebagai Jalan Batu Kawa FQA1. Ia dihubungkan dengan Jalan Kuching-Serian FQA1, yang mana baki jalan tersebut sehingga ke pusat bandar raya Kuching diwartakan sebagai Jalan Negeri Sarawak Q3. Bas pertama dan kedua bergerak secara berasingan; tantaka bas pertama bertolak lebih dahulu ke KIA, bas kedua pula bertolak terus ke Sematan melalui Jalan Batu Kawa FQA1.

Panjang Jalan Kuching-Sematan FQA1 ini ialah 101 km. Namun, perjalanannya tidaklah sesingkat dari Exit 227 Persimpangan Simpang Ampat di Alor Gajah, Melaka ke Segamat yang jaraknya lebih kurang sama. Tatkala perjalanan dari Simpang Ampat ke Segamat hanya mengambil masa antara sejam suku hingga sejam setengah, perjalanan sama dari Kuching ke Sematan pula mengambil masa hampir 2 jam.

Di Bandar Baru Batu Kawa, laluan terpisah dua kerana bahagian median yang besar itu dijadikan taman rekreasi kepada penduduk. Sebaik melepasi restoran pandu lalu McDonald's, laluan bercantum kembali.

Jalan FQA1 menyempit kepada jalan raya tunggal 2 lorong selepas persimpangan Q520 ke Matang, menandakan bermulanya zon projek Lebuhraya Pan Borneo FQA1 Pakej 2 sehingga ke Sematan. Hujan kembali turun mencurah. Wakil-wakil daripada LBU memaklumkan bahawa antara cabaran utama untuk menyiapkan projek Lebuhraya Pan Borneo FQA1 ialah cuaca yang sukar untuk dijangka. Jika dibandingkan, cuaca di Semenanjung (atau lebih tepat lagi, Kuala Lumpur) masih lagi "boleh dijangka" kerana terdapat dua musim ribut petir dan dua "musim panas" yang ketara. Malah, taburan hujan di Sarawak boleh dikatakan menyaingi taburan hujan di Terengganu sebagai antara yang tertinggi di Malaysia. Di persimpangan Bau, lalu lintas membelok ke kanan untuk ke Lundu dan Sematan.

Sepanjang Jalan Kuching-Sematan FQA1, hanya ada lima sahaja bandar atau pekan di sepanjang laluan, iaitu bandar raya Kuching, Tondong, Bau, Lundu dan Sematan. Jarak antara Bulatan Batu Tiga ke persimpangan Bau cuma 25 km sahaja, manakala jarak dari persimpangan Bau ke persimpangan Lundu pula 52 km, tapi itu masih boleh dianggap agak dekatlah juga bagi standard Sarawak kerana selalunya jarak antara pekan-pekan di Sarawak selalunya jauh-jauh belaka. Bagi yang mahu mencuba jalan ini dengan bermotosikal, hanya Kuching, Bau dan Lundu sahaja yang ada stesen minyak.

Selepas mengharungi 52 km penuh kebosanan, kami tiba di persimpangan Lundu di mana kami perlu membelok ke kiri. Salah satu masalah utama di sepanjang Lebuhraya Pan Borneo FQA1 ialah tiada kesinambungan laluan yang seterusnya mendedahkan pengguna jalan raya dengan masalah kesesakan di simpang dan juga risiko kemalangan semasa keluar masuk simpang. Bagi jajaran Kuching-Sematan ini, dua persimpangan bertingkat akan dibina, iaitu Persimpangan Bau dan Persimpangan Lundu bagi menggantikan simpang tiga searas, yang mana kedua-duanya akan dibina sebagai persimpangan trompet. Rekaan persimpangan sebegitu meningkatkan tahap keselamatan serta menawarkan kesinambungan laluan FQA1 tanpa lagi perlu membelok ke kiri atau kanan.

Hanya 4 km dari simpang Lundu terletaknya simpang ke Kampung Biawak yang dihubungkan melalui Jalan Lundu-Biawak Q516. Jalan Q516 ini berterusan sebagai Jalan Lintas Kalimantan Poros Selatan sebaik melepasi pos imigresen di Kampung Biawak dan Aruk, Kalimantan Barat, Indonesia. Cuma, ia belum digunakan secara rasmi kerana Jalan Lintas Kalimantan dari Arus masih belum diaspal sepenuhnya, meskipun pos imigresen Aruk yang tersergam indah sudah pun dirasmikan oleh Presiden Indonesia, Pak Joko Widodo. Justeru, saya mencadangkan agar Jalan Lundu-Biawak ini diwartakan semula sebagai jalan persekutuan, sesuai dengan fungsinya.

2 km sebelum penamat Jalan Kuching-Sematan FQA1 di Sematan terletaknya satu simpang jalan ke Teluk Melano yang sedang dalam pembinaan. Jalan Teluk Melano-Sematan ini sudah hampir 80% siap kerana ia merupakan antara jajaran terawal yang dibina dalam projek Lebuhraya Pan Borneo FQA1, bersama-sama jajaran Persimpangan Nyabau-Persimpangan Bakun. Jalan Teluk Melano-Sematan yang merupakan projek jalan super two pertama di Sarawak ini dijangka akan dirasmikan pada 19 Januari 2019.

Projek Lebuhraya Pan Borneo FQA1 berakhir sebaik sahaja selepas persimpangan Jalan Teluk Melano ini, di mana ia kekal sebagai jalan raya tunggal 2 lorong. Jalan Kuching-Sematan berakhir di pekan Sematan, di mana kami berhenti makan tengah hari sebentar sebelum meneruskan perjalanan menguji Jalan Teluk Melano-Sematan.

Semasa perjalanan balik ke Kuching, kami singgah sebentar di tapak projek Persimpangan Bau untuk mendengar taklimat mengenai pembinaan persimpangan bertingkat di bau, Lundu dan empat lagi persimpangan bertingkat di sepanjang Jalan Kuching-Serian FQA1, iaitu di Batu 4 1/2, Batu 6, Batu 7 dan Batu 10. Seperti yang telah saya nyatakan tadi, Persimpangan Bau dan Persimpangan Lundu dibina bagi menambah baik tahap kesinambungan laluan FQA1, manakala empat lagi persimpangan bertingkat di sepanjang Jalan Kuching-Serian FQA1 dibina sebagai persimpangan trompet bagi menggantikan persimpangan searas untuk menambah baik aliran trafik di jajaran paling sibuk di sepanjang FQA1 ini.

Sepanjang perjalanan menaiki bas semasa jelajah FTRoadpedia Sarawak ini, tidak banyak gambar yang dapat saya ambil, kerana saya tidak dibenarkan untuk duduk di tangga pintu bas sambil mengambil gambar seperti yang sering saya lakukan dalam keempat-empat edisi FTRoadpedia yang lepas. Saya hanya berpeluang mengambil gambar semasa duduk di kerusi hadapan semasa menaiki lori pikap ke Teluk Melano dan juga semasa berhenti di beberapa lokasi tertentu sahaja. Sebagai ganti, saya persembahkan kepada anda video tahap perkembangan projek Lebuhraya Pan Borneo FQA1 bagi jajaran Kuching-Sematan (WPC2).




Video perkembangan projek Lebuhraya Pan Borneo FQA1 bagi jajaran Kuching-Sematan
(Kredit video: Lebuhraya Borneo Utara Sdn. Bhd.)


Ikuti sambungan reviu ini dalam entri Jalan Teluk Melano-Sematan.

Galeri penuh bagi Lebuhraya Pan Borneo FQA1 boleh dilihat di sini.





Bertolak dari Hotel Hilton Kuching




Jalan Kuching-Sematan FQA1 dari arah pekan Sematan




Menghampiri simpangan Jalan Teluk Melano-Sematan, projek jalan super two pertama di Sarawak




Tidak seperti Sabah, Sarawak tidak begitu dikenali kerana pantainya, tetapi panorama pantai di Sematan boleh tahan juga cantik



Mendengar taklimat projek pembinaan persimpangan bertingkat di Bau, Lundu dan empat lagi di sepanjang Jalan Kuching-Serian FQA1




Pelan reka bentuk Persimpangan Bertingkat Bau sebagai persimpangan trompet




Pelan reka bentuk Persimpangan Lundu

No comments:

Post a Comment