Friday, October 5, 2018

FTRoadpedia Sarawak Part 1: Selamat datang ke Bumi Kenyalang / Welcome to the Land of Hornbills




Salam sejahtera kepada para pebaca Blog Jalan Raya Malaysia.

Selamat datang ke negeri Sarawak, negeri terbesar di Malaysia yang mendapat jolokan Bumi Kenyalang. Sarawak mendapat jolokan sedemikian susulan penggunaan burung enggang badak, juga lebih dikenali dengan nama burung kenyalang sebagai simbol rasmi negeri Sarawak. Burung kenyalang juga merupakan simbol budaya rasmi bagi kaum Iban, kaum terbesar dan teramai di Sarawak.

Ogos 2013 merupakan kali pertama saya menjejakkan kaki ke bumi Borneo melalui siri reviu Kembara Merdeka Sabah 2013 untuk bercuti dan mencuba beberapa jalan raya utama di sana untuk melengkapkan koleksi reviu jalan raya saya. Lima tahun sudah pun berlalu dan saya kembali semula ke Borneo, tetapi kali ini di Sarawak pula. Kali ini, saya berkunjung ke Sarawak bagi menyertai siri jelajah FTRoadpedia Pan Borneo Sarawak anjuran Kementerian Kerja Raya Malaysia (KKR) bermula 29 September 2018 ingga 1 Oktober 2018.

Bagi para pembaca Blog Jalan Raya Malaysia yang pertama kali bertandang ke Sarawak, saya ingin mengingatkan anda bahawa Sarawak memiliki kuasa autonomi dalam bidang imigresen, sama seperti Sabah. Maknanya, seperti di Sabah, anda perlu melalui pemeriksaan imigresen setiap kali anda keluar masuk ke Sarawak. Anda akan diberikan pas lawatan sosial 90 hari yang perlu dikembalikan semula sebaik sahaja anda keluar dari Sarawak. Malah, pemeriksaan imigresen juga perlu dilalui semasa anda hendak melepasi sempadan Sabah-Sarawak di Sindumin melalui jalan raya.

Dalam siri FTRoadpedia Sarawak ini, hanya satu sahaja jalan raya yang kami uji iaitu Lebuhraya Pan Borneo Sarawak FQA1. Namun, disebabkan jalan tersebut sangat panjang sehingga melebihi 900 km, maka saya akan pecahkannya kepada 5 bahagian:-
  1. Jalan Kuching-Sematan FQA1
  2. Jalan Kuching-Sri Aman FQA1
  3. Jalan Sri Aman-Sibu FQA1
  4. Jalan Sibu-Bintulu FQA1
  5. Jalan Bintulu-Miri FQA1

Sebagai bonus, saya akan bawakan tambahan 2 lagi reviu jalan raya, iaitu:-
Tanpa membuang masa lagi, saya akan bawakan kepada anda reviu Jalan Kuching-Sematan FQA1 sebagai pembuka tirai siri reviu FTRoadpedia Sarawak.

No comments:

Post a Comment