Friday, October 26, 2018

Teksi vs Grab: Kenapa rakyat Malaysia enggan naik teksi lagi / Taxicabs vs Grab: Why Malaysians refuse to board taxicabs again



Tak perlulah salahkan orang lain atas kegagalan yang berpunca daripada salah sendiri


Salam sejahtera,

Sejak akhir-akhir ini isu pemandu teksi begitu hangat diperkatakan, lebih-lebih lagi susulan insiden 10 orang pemandu teksi Langkawi bersikap biadab dan melemparkan kata-kata kesat seperti "Kencing...!!!" terhadap Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir yang juga Ahli Parlimen Langkawi semasa pertemuan khas dengan para pengusaha teksi di situ. Pertemuan tersebut diadakan bagi mencari jalan menyelesaikan kemelut yang dihadapi para pengusaha teksi Langkawi yang mendakwa mata pencarian mereka terjejas terlalu teruk bahana kewujudan perkhidmatan e-panggilan seperti Grab. Kenapa Grab dipersalahkan...? Mudah sahaja - kerana para pengguna sistem pengangkutan awam majoritinya lebih gemar menggunakan Grab berbanding teksi, malah jika disebut perkataan "teksi" sahaja pun mereka merasa jelek dan meluat.




Kalau di hadapan Perdana Menteri pun boleh berperangai biadab dan kurang ajar, dengan pelanggan apatah lagi




Mahukah anda menaiki teksi jika pemandunya berlagak samseng seperti ini...?


Kenapa orang awam amat membenci perkhidmatan teksi sehingga ke tahap amat mengalu-alukan perkhidmatan teksi mengalami kepupusan...? Semuanya disebabkan reputasi teksi Malaysia yang dinobatkan sebagai perkhidmatan teksi paling teruk di dunia. Bukan saya kata, tetapi maklumat tersebut dihimpunkan oleh laman portal perkhidmatan teksi British LondonCabs.co.uk. Menurut laman portal tersebut, pemandu teksi Malaysia termasyhur kerana suka mengenakan tambang mencekik darah tahap Yahudi Israel, enggan menggunakan meter, suka melencong daripada laluan sepatutnya (supaya dapat mengenakan tambang tahap Yahudi Israel hasil perbatuan lebih yang direkodkan pada meter), berperangai biadab, enggan mengambil pelanggan, memilih pelanggan, enggan menghantar pelanggan melalui kawasan sesak, keadaan teksi yang daif, kotor, berbau busuk dan asyik rosak. Paling teruk apabila ada pemandu teksi yang menunjukkan perangai samseng apabila mereka menyerang pemandu Grab (dan sebelum ini,Uber) dan merosakkan kereta mereka.




Kompilasi 10 sebab kenapa pengguna tidak suka menaiki teksi
(klik untuk besarkan)


Bagaimana pula dengan khidmat e-panggilan seperti Grab...? Sungguh mudah, dengan menggunakan aplikasi Grab, anda hanya perlu hidupkan tetapan lokasi, tetapkan destinasi yang dituju, dan buat pembetulan lokasi anda berada sekiranya lokasi anda berada yang dipaparkan adalah tersasar berbanding lokasi sebenar. Seterusnya, aplikasi akan mengira jumlah tambang yang perlu dibayar mengikut kadar tambang dan juga jarak yang dilalui. Sekiranya anda setuju dengan tambang yang dipaparkan, klik butang Tempah. Pemandu Grab yang ada berhampiran akan menjawab dan seterusnya datang mengambil anda. Sebaik sahaja tiba, bayar mengikut tambang yang dipaparkan oleh aplikasi Grab.




Aplikasi Grab memudahkan penggunanya memanggil pemandu, mengetahui kadar tambang dengan telus dan memberi penarafan kepada pemandu - sebab itulah tambang Grab murah dan yang paling penting, pemandunya bersopan-santun


Kenapa lebih ramai pengguna menggunakan app e-panggilan seperti Grab...? Selain struktur tambang yang lebih murah, lebih telus dan lebih adil, rata-rata pemandu Grab juga sangat bersopan-santun dan berbudi bahasa. Ini kerana sebarang komplen daripada pengguna yang mendakwa seseorang pemandu Grab itu biadab boleh mengakibatkan pemandu itu bakal hilang pekerjaannya. Maka, pemandu Grab tiada pilihan selain menjaga kelakuan mereka di hadapan penumpang. Di samping itu juga, kereta yang digunakan oleh pemandu Grab rata-ratanya kenderaan baru yang cantik dan bersih.

Mungkin ada di kalangan pembaca Blog Jalan Raya Malaysia yang merupakan pemandu teksi berasa meradang apabila membaca entri ini dan mengatakan saya menyebelahi pemandu Grab. Untuk berlaku adil, saya ceritakan serba sedikit pengalaman saya ketika menggunakan teksi. Semasa tahun-tahun terawal saya tinggal di Batu Caves, memang saya ada beberapa kali menggunakan teksi, tetapi sangat jarang - itu pun kerana kerosakan kenderaan sama ada motosikal atau kereta. Sepanjang hanya beberapa kali saya menggunakan teksi, alhamdulillah boleh dikatakan dalam hampir kesemua pemandu yang saya dapat itu rata-ratanya bersopan-santun, sentiasa senyum, tiada marah-marah, tiada membuat hal, menggunakan meter dan tidak mengenakan tambang mencekik darah. 

Saya percaya pasti anda semua menganggap pengalaman saya ketika menaiki teksi itu satu bentuk keajaiban, tetapi memang itulah yang berlaku. Namun, itu semua memang benar berlaku sekitar tahun 2011-2013 tatkala aplikasi e-panggilan masih belum wujud lagi. Alhamdulillah, mungkin sudah rezeki saya. Namun, dalam era di mana masyarakat sekarang sudah menolak cara konvensional menahan teksi, saya percaya ramai di antara pemandu teksi yang pernah membawa saya dahulu itu sudah berhenti memandu teksi. Malah, pemandu teksi di kawasan perumahan saya pun boleh dikatakan sudah pupus sekarang. Sebab apa...? Semuanya disebabkan masih ramai pemandu teksi lain yang masih tidak mengubah perangai buruk mereka - tambang cekik darah, perangai biadab, enggan mengambil penumpang, tidak guna meter, suka melencong, teksi kotor, berbau busuk dan sering rosak. Kepada golongan yang enggan membuang tabiat lama mereka, bagaimana anda mengharapkan kami kembali menggunakan teksi jika anda masih lagi meneruskan segala tabiat buruk yang menyebabkan para pemandu teksi dicemuh dan dijauhi masyarakat...?




Siapa sebenarnya yang lebih zionis daripada Yahudi Israel...?




Jika perangai seperti ini yang ditunjukkan ramai pemandu teksi, jangan hairanlah jika anda hilang pelanggan.


Kepada para pemandu teksi sekalian, anda seharusnya sedar bahawa anda sekarang sedang berada dalam industri perkhidmatan di mana rajanya ialah pelanggan anda dan bukannya anda. Sikap sombong tidak seharusnya ada kerana pelanggan berhak memilih perkhidmatan mana yang paling memuaskan untuk mereka. Jadi, tunjukkanlah khidmat terbaik anda kepada mereka. Nampak sahaja kelibat penumpang, terus ambil tanpa banyak soal. Jika pelanggan anda mahu ke tengah-tengah pusat bandar raya tatkala waktu gegas, pergi sahaja tanpa banyak soal. Jika ada meter, gunakan untuk meyakinkan pelanggan bahawa anda tidak menipu mereka. Pastikan teksi anda sentiasa dicuci dan disembur pewangi kerana anda memandu teksi dan bukannya lori sampah. Paling penting, sentiasa murah senyuman ketika dengan pelanggan kerana pelanggan yang berpuas hati dengan kualiti perkhidmatan anda pasti akan datang mencari anda lagi dan lagi. Itu sahajalah cara untuk memulihkan kembali keyakinan masyarakat terhadap perkhidmatan teksi, bukannya mendesak pengharaman aplikasi e-panggilan tatkala perkhidmatan yang anda tunjukkan itu sendiri teruk.

Serius saya katakan, saya sebenarnya berasa kasihan melihat sebilangan pemandu teksi yang berkelakuan baik, jujur dan tidak "membuat tahi" seperti ramai pemandu yang lain, tetapi perangai buruk yang dipamerkan pemandu lain itu menyebabkan pemandu yang bagus pun turut merasa kesannya. Namun, apa boleh buat. Krisis yang dihadapi pemandu sekarang bukanlah krisis "siapa rampas pelanggan siapa", tetapi lebih kepada krisis keyakinan orang ramai terhadap pengangkutan teksi yang kini sudah lenyap. Justeru, daripada anda sibuk hendak membelasah pemandu Uber dan merosakkan kereta mereka, lebih anda berusaha untuk memulihkan kembali keyakinan orang ramai terhadap sistem pengangkutan teksi.

No comments:

Post a Comment