Saturday, November 10, 2018

Perbandingan antara format muka taip papan tanda dalam edisi asal Arahan Teknik (Jalan) 2E/87 vs pindaan 2011 / Comparison of road signage typeface formats between the original version of Arahan Teknik (Jalan) 2E/87 vs 2011 revision



Malaysia sekarang menggunakan muka taip LLM Lettering pada papan tanda lebuh raya ekspres...




...dan Transport Heavy bagi jalan persekutuan dan negeri
Salam sejahtera,

Malaysia merupakan salah sebuah negara yang menerima pengaruh Panduan Peranti Kawalan Trafik Seragam (MUTCD; Manual on Uniform Traffic Control Devices) dari Amerika Syarikat dalam rekaan papan tanda jalan raya. Disebabkan itu, maka kesemua Arahan Teknik (Jalan) terbitan Jabatan Kerja Raya Malaysia (JKR) dipengaruhi garis panduan dalam MUTCD, selain garis panduan Lebuh Raya Asia yang ditetapkan oleh Suruhanjaya Sosial & Ekonomi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu bagi Asia & Pasifik (UNESCAP). Bagi reka bentuk papan tanda jalan raya, garis panduan mengenainya telah dinyatakan dalam Arahan Teknik (Jalan) 2E/87: Guide Sign Design and Application. Sebelum ini, rekaan papan tanda Malaysia dipengaruhi papan tanda British.




Papan tanda lama gaya British di Jalan Tasek Alai J153


Terdapat dua versi bagi Arahan Teknik 2E/87 ini, iaitu versi asal yang diterbitkan pada tahun 1987 dan versi pindaan tahun 2011 yang juga dikenali sebagai piawaian baharu papan tanda Malaysia. Terdapat beberapa pembaharuan yang diterapkan dalam versi pindaan 2011 seperti penggunaan nama jalan bersama-sama kod laluan dalam papan tanda penunjuk jarak, penggunaan papan tanda penunjuk arah bergrafik interaktif serta penggunaan sistem nombor persimpangan keluar seakan lebuh raya ekspres, tetapi perbezaan yang paling ketara sudah tentulah dari segi penggunaan muka taip.






Perbandingan format lama (atas) & baru (bawah) di Lebuhraya Tun Razak FT12






Papan tanda penunjuk arah bergrafik di Lebuhraya Segamat-Muar FT23 ini (atas) nampak lebih interaktif & lebih menarik daripada papan tanda gaya lama di Lebuhraya Tun Razak FT12 (bawah)


Dalam versi asal Arahan Teknik 2E/87, muka taip yang disebut hanyalah huruf-huruf piawai Siri 1, Siri 2 & Huruf Kecil. Memandangkan pada zaman itu penggunaan komputer & perisian pemproses kata tidak meluas seperti sekarang, maka nama sebenar muka taip yang digunakan tidak disebut secara eksplisit, tetapi jika diperhatikan templat muka taip yang ditampilkan dalam lampiran, satu-satunya fon yang paling menghampiri piawaian versi asal Arahan Teknik 2E/87 ini hanyalah fon Siri E dalam keluarga Siri FHWA Gothic, juga dikenali di Amerika Syarikat sebagai Abjad Piawai bagi Papan Tanda & juga Highway Gothic. Maka, fon Highway Gothic menjadi fon piawai de facto bagi papan tanda jalan raya Malaysia.

Sementara itu versi pindaan 2011 memasukkan perubahan dari segi penggunaan muka taip bagi papan tanda, yang mana kali ini ia disebut secara eksplisit. Pindaan 2011 kali ini menetapkan muka taip piawai de jure bagi papan tanda format baharu sebagai Transport (bagi abjad biasa) dan CcRige (bagi abjad sempit).








Perbandingan muka taip: (dari atas ke bawah) Highway Gothic, Transport & LLM Lettering


Bagi lebuh raya ekspres pula, mula taip yang mula-mula sekali digunakan ialah Highway Gothic. Ia kerana pada masa itu Lebuhraya Utara-Selatan E1/E2 dibina oleh Lembaga Lebuhraya Malaysia. Pada masa itu juga tiada sistem nombor persimpangan keluar diterapkan. Hanya pada sekitar tahun 1994 barulah sistem nombor persimpangan keluar digunakan. Juga, muka taip yang digunakan juga ditukar kepada jenis Transport Heavy. Kemudian, Lembaga Lebuhraya Malaysia menyeragamkan reka bentuk muka taip papan tanda lebuh raya ekspres kepada jenis LLM Lettering.




Papan tanda format lama yang menggunakan muka taip Highway Gothic di Exit 235 Persimpangan Tangkak di Lebuhraya Utara-Selatan E2




Kini rata-rata papan tanda lebuh raya ekspres di Malaysia menggunakan muka taip LLM Lettering




Lebuhraya Cheras-Kajang E7/FT1 merupakan satu-satunya lebuh raya ekspres yang masih menggunakan muka taip Highway Gothic


Muka taip LLM Lettering ini sebenarnya diubah suai daripada pelbagai muka taip yang digunakan pada papan tanda jalan raya Malaysia. Bagi abjad sempit, siri LLM Narrow digunakan berasaskan muka taip Highway Gothic Siri B atau C dan CcRige, manakala siri LLM Normal bagi abjad biasa pula diubah suai daripada Transport Heavy dan Highway Gothic Siri E.

Jadi dengan ini saya sudah memperkenalkan kepada anda empat muka taip piawai bagi papan tanda jalan raya Malaysia. LLM Lettering merupakan muka taip piawaian de jure bagi kesemua lebuh raya ekspres di Malaysia kecuali di Lebuhraya Cheras-Kajang E7/FT1, meskipun papan tanda gantri yang menggunakan muka taip LLM Lettering sudah mula digunakan. Sementara itu, meskipun muka taip Transport Heavy (abjad biasa) & CcRige (abjad sempit) merupakan muka taip piawaian de jure sekarang di jalan persekutuan & negeri, namun muka taip Highway Gothic masih lagi digunakan secara meluas sebagai muka taip de facto papan tanda jalan raya Malaysia. Jadi antara keempat-empat muka taip yang saya sebutkan tadi, muka taip yang manakah yang paling anda suka...?

2 comments:

  1. Kebanyakan di kawasan luar bandar, masih guna font lama. Ambil masa untuk tukar ke font baru.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya. Tambahan pula kebanyakan papan tanda masih elok & boleh digunakan lagi. Lainlah kalau huruf sudah tidak kelihatan.

      Delete