Salam sejahtera,
Tidak lama dahulu, Blog Jalan Raya Malaysia pernah menyiarkan mengenai Lebuhraya Segamat-Kuantan FT12 yang menjadi laluan utama dari bandar-bandar utama di tenggara Semenanjung Malaysia seperti Segamat, Muar, Batu Pahat dan Melaka ke Kuantan dan negeri-negeri pantai timur. Sementara itu, Jalan Persekutuan 23 dari Segamat ke Muar (yang bakal dinaik taraf sebagai Lebuhraya Segamat-Muar) menghubungkan Segamat ke Muar, Melaka dan Batu Pahat. Jadi, sudah tentulah bandar Segamat akan menjadi sesak memandangkan perjalanan ke pantai timur dari Melaka, Muar dan Batu Pahat sudah tentu akan melalui bandar Segamat jika terus melalui Jalan Segamat-Muar FT23 sehingga ke penghujungnya.
Jadi apakah laluan alternatif yang boleh digunakan bagi memintas kesesakan di bandar Segamat? Jawapan terbaik bagi soalan ini ialah Jalan Negeri Johor J153 yang juga dikenali sebagai Jalan Tasek Alai.
Jalan negeri ini pendek sahaja, cuma 8 km. Ia menghubungkan antara KM6 FT23 di Kampung Batu Badak sehingga ke pinggir pekan Buloh Kasap, 8 km dari pusat bandar Segamat melalui Jalan Buloh Kasap FT1. Dari situ, pemandu hanya perlu meneruskan perjalanan sejauh 2 km lagi sebelum tiba di persimpangan Lebuhraya Tun Razak FT12.
Secara amnya jalan J153 ini sangat lurus dan sangat selesa dipandu pada had laju kebangsaan tanpa sebarang masalah. Maka tidak hairanlah mengapa ia merupakan laluan paling ideal untuk memintas bandar Segamat untuk ke Lebuhraya Tun Razak FT12. Namun, laluan ini bermula dengan pendakian curam merentasi kecerunan 10% sebelum berubah menjadi landai.
Laluan ini asalnya merupakan jalan kampung bagi menghubungkan antara Buloh Kasap dengan Kampung Tasek Alai dan Kampung Batu Badak. Laluan ini juga asalnya lebih sempit dan dibina di bawah piawaian JKR R3 dengan dua buah jambatan kayu, menjadikannya hanya sesuai dilalui kenderaan dengan berat di bawah 13 tan. Laluan ini seterusnya dinaik taraf ke piawaian JKR R4 supaya sesuai dipandu pada had laju kebangsaan 90 km/j. Jambatan-jambatan kayu di situ juga sudah digantikan dengan jambatan konkrit, menjadikannya sesuai digunakan oleh semua kenderaan.
Terdapat sebuah jambatan lintasan kereta api lebih kurang 2 km dari penghujung laluan, namun saya tidak sempat mengambil gambar jambatan tersebut berikutan keadaan jambatan yang sempit.
Secara kesimpulannya, Jalan Tasek Alai J153 adalah laluan penting bagi perjalanan terus dari arah Muar, Batu Pahat dan Melaka yang tidak mahu menempuh kesesakan bandar Segamat untuk ke pantai timur.
Untuk galeri penuh, sila klik sini.
Permulaan Jalan Negeri Johor J153 di Kampung Batu Badak
Perjalan bermula dengan pendakian cerun securam 10%
Hanya 10 km sahaja dari sini ke persimpangan Lebuhraya Tun Razak FT12
Jambatan ini asalnya jambatan kayu
Keadaan jalan yang lurus dan cantik, ditambah dengan lanskap desa yang mendamaikan
Penghujung jalan J153 di Buloh Kasap
No comments:
Post a Comment