Saturday, August 11, 2012

Penurunan Had Laju Kebangsaan ke 80 km/j semasa perayaan / National Speed Limit reduction to 80 km/h during festive seasons


Salam sejahtera,

Baru-baru ini, kerajaan telah mengumumkan penurunan had laju bagi jalan-jalan persekutuan dan negeri daripada 90 km/j kepada 80 km/j (jalan persekutuan) dan 70 km/j (jalan negeri) sempena perayaan Hari Raya Aidilfitri serta Hari Kebangsaan tidak lama lagi. Penurunan had laju ini berkuat kuasa daripada 12 Ogos 2012 (esok) sehingga 26 Ogos 2012.

Amalan menurunkan had laju jalan-jalan persekutuan dan negeri pada musim perayaan bermula pada tahun 2006 atas arahan Perdana Menteri pada ketika itu, Tun Abdullah Ahmad Badawi, yang sangat kecewa dengan kadar kemalangan yang sangat tinggi ketika musim perayaan. Had laju yang lebih rendah ini membolehkan pemandu yang tiba di destinasi masing-masing memasuki kampung halaman dengan kurang risiko disondol dari arah belakang. Konsep ini berkaitan dengan teori kawalan masuk jalan raya, di mana pada musim perayaan darjah kawalan masuk jalan raya akan menurun berikutan kecenderungan pemandu untuk mencapai kediaman di kampung halaman semasa musim perayaan. Tak berapa faham? Jangan bimbang, saya akan terangkan lebih lanjut mengenai kawalan masuk jalan raya dalam entri akan datang.

Selain itu, had laju yang lebih rendah juga membolehkan penggunaan ruang jalan raya yang lebih cekap, berikutan jarak mengekor yang lebih pendek yang terhasil daripada had laju yang lebih rendah. Untuk makluman, lebih 1.8 juta kenderaan menggunakan Lebuhraya Karak dan Lebuhraya Pantai Timur E8 sahaja, jadi anda bayangkanlah jumlah sebenar kenderaan yang membanjiri jalan raya Malaysia setiap kali musim perayaan.

Namun, menurunkan had laju tidak boleh dibuat setakat main cakap mulut sahaja. Perintah Had Laju Persekutuan 1989 sudah menetapkan had laju jalan persekutuan dan negeri kepada 90 km/j (kecuali kenderaan berat, di mana had laju ditetapkan kepada 80 km/j di jalan persekutuan dan negeri), jadi penguatkuasaan Perintah Had Laju Persekutuan 1989 mestilah ditangguhkan terlebih dahulu melalui pewartaan oleh Menteri Pengangkutan di Parlimen. Jika ia tidak dilakukan, maka pihak berkuasa seperti polis dan JPJ tidak boleh menyaman kenderaan yang dipandu melebihi 80 km/j kerana saman tersebut sudah tentu boleh dicabar di mahkamah kerana kesahihannya dipertikaikan. Setelah warta kerajaan yang dikenali sebagai Perintah Had Laju Kebangsaan (Pemberhentian Sementara) [National Speed Limit (Temporary Cessation)] dikeluarkan, barulah had laju boleh diturunkan.

Sungguhpun demikian, terdapat kelemahan dalam pelaksaan penurunan had laju ini. Statistik menunjukkan bahawa tiada perubahan ketara yang ditunjukkan terhadap kadar kemalangan semasa musim perayaan. Dengan kata lain, faktor sebenar yang menyumbang kepada peningkatan kadar kemalangan ialah kecuaian pemandu sendiri dan tidak semestinya memandu melebihi had laju. Selain itu, sistem pelaksaannya boleh dikatakan kurang cekap kerana setiap kali tiba musim perayaan, maka setiap kali itulah Menteri Pengangkutan terpaksa mewartakan benda yang sama berulang kali. Papan tanda had laju juga satu hal, JKR terpaksa mengubah muka papan tanda had laju setiap kali had laju diturunkan dan dinaikkan semula, dan kualiti pemindaan yang dilakukan terhadap papan tanda had laju juga berubah-ubah; ada kawasan di mana pindaan dilakukan secara cincai sahaja iaitu dengan menampal angka "8" bagi menyembunyikan angka "9" pada muka papan tanda. Ada pula yang lebih profesional melakukan kerja sehinggakan pemandu tidak perasan perubahan yang dilakukan pada papan tanda had laju. Nak guna papan tanda had laju elektronik boleh ubah? Jangan haraplah, Malaysia ini sudah ada terlalu banyak beruk yang melaku musnah papan tanda JKR.

Apa pun, Blog Jalan Raya ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri, Maaf Zahir Batin kepada para pembaca. Rancang perjalanan anda dengan teliti, pastikan anda tahu laluan mana yang anda perlu ikuti dan patuhi undang-undang jalan raya, insya-Allah anda akan tiba ke kampung dalam keadaan yang selamat.

Sila klik sini untuk memuat turut warta Perintah Had Laju Kebangsaan (Pemberhentian Sementara).

No comments:

Post a Comment