Thursday, June 28, 2012

Segamat-Kuantan-KL Part 1: Lebuhraya Tun Razak FT12 / Tun Razak Highway FT12

Salam sejahtera,

Kembara Blog Jalan Raya kali ini merungkai kisah pahit getir pemerintah negeri Pahang untuk menukarkan negeri tersebut daripada antara negeri termiskin dan termundur di Malaysia sehingga berupaya berdiri sama tinggi dengan negeri-negeri lain di Malaysia.

Jika diikutkan sejarah, Pahang merupakan salah satu negeri yang menyertai Negeri-negeri Melayu Bersekutu bersama-sama Selangor, Perak dan Negeri Sembilan. Tidak seperti Negeri-negeri Melayu Bersekutu lain yang rata-ratanya kaya dengan hasil bumi masing-masing, Pahang adalah negeri termiskin antara empat negeri tersebut. Benar, Pahang memang pernah mempunyai lombong bijih timah, tetapi hasil timah Pahang tidak sebanyak hasil timah di Perak, Selangor dan Negeri Sembilan. Pahang cuma mempunyai banyak hutan tebal, dan kebanyakan penduduk Pahang pada zaman dahulu hanya bekerja sebagai petani dan nelayan dengan pendapatan yang tidak seberapa.

Para pembesar Pahang juga tidak terkecuali menerima tempias kesusahan dan kedaifan rakyat Pahang ketika itu. Adalah diceritakan bahawa Orang Kaya Indera Syahbandar ke-10, Tun Abdul Razak hanya berkaki ayam sahaja ke sekolah. Semasa beliau melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi pun beliau pernah diejek kerana berasal dari Pahang yang dianggap sebagai "hulu dan mundur" ketika itu. Malah, selepas kemerdekaan Malaysia pada 31 Ogos 1957 pun Jalan Persekutuan 2 yang menjadi laluan tulang belakang utama Pahang masih belum berturap sepenuhnya; hanya pada tahun 1960an barulah keseluruhan laluan FT2 diturap sepenuhnya. Semuanya membuktikan betapa daifnya keadaan sosio-ekonomi Pahang suatu ketika dahulu.

Sehubungan dengan itu, kerajaan negeri Pahang tentunya tidak mahu berdiam diri dan tidak mahu Pahang terus dicap sebagai negeri paling miskin. Lantas, Tun Abdul Razak tampil dengan idea penubuhan Felda untuk mencipta sumber ekonomi baharu serta mengubah nasib keluarga-keluarga miskin, terutamanya di Pahang. Hasil kegigihan dan komitmen kerajaan negeri, tanah rancangan Felda pertama di Malaysia dibuka di Lurah Bilut, dan Pahang memiliki bilangan tanah rancangan Felda paling banyak di Malaysia.

Untuk menyokong aktiviti pembukaan tanah-tanah rancangan Felda di sana, maka banyak jalan-jalan raya baharu telah dibina, termasuklah Lebuhraya Segamat-Kuantan FT12, Lebuhraya Asia AH142, yang turut dikenali sebagai Lebuhraya Tun Razak. Lebuh raya yang diilhamkan sendiri oleh Sultan Pahang, Sultan Haji Ahmad Shah mula dibina pada tahun 1970 dan dibuka pada tahun 1983 apabila baginda sendiri merupakan Yang Dipertuan Agong ketika itu.

Baru-baru ini, Blog Jalan Raya Malaysia berkesempatan mencuba jalan raya persekutuan dua lorong sejauh 147 km ini yang bermula dari Segamat, Johor. Setelah minyak diisi penuh di stesen minyak Petronas Taman Yayasan, saya terus menunggang dengan kelajuan purata sekitar 90-100 km/j.

Ladang-ladang kelapa sawit merupakan satu pemandangan utama di hampir keseluruhan jajaran FT12 ini. Majoriti ladang kelapa sawit diusahakan di tanah-tanah rancangan Felda, tetapi ada juga yang diuruskan oleh syarikat persendirian serta badan lain. Pembalakan juga pernah menjadi sumber ekonomi utama di sepanjang lebuh raya FT12 ini, hasil daripada pembukaan tanah-tanah rancangan Felda. Bandar Segamat menerima manfaat terbesar hasil aktiviti pembalakan yang terhasil daripada pembinaan Lebuhraya Tun Razak FT12 serta pembukaan tanah-tanah rancangan Felda. Hasilnya, bandar Segamat mengalami proses urbanisasi paling pesat pada tahun-tahun 1970an sehinggalah aktiviti pembalakan di sepanjang FT12 dihentikan setelah lebuh raya itu siap pada 1983 serta setelah tanah-tanah rancangan Felda Gugusan Pemanis, Selancar, Keratong dan Chini sudah habis dibuka.

Secara amnya jalan raya dua lorong ini sangat selesa dan seronok untuk dipandu melaluinya, kerana keadaan jalan yang lurus dan kurang berselekoh. Maka, tidak hairanlah jika Lebuhraya Tun Razak FT12 ini bukan sahaja digunakan sebagai laluan ke negeri-negeri pantai timur dari bandar-bandar utama di barat daya Semenanjung Malaysia seperti Segamat, Muar, Batu Pahat dan Melaka, malah ramai juga pemandu dari Johor Bahru yang turut menjadikan Lebuhraya Tun Razak sebagai laluan utama ke pantai timur. Hasilnya, banyak hentian rehat yang tumbuh bagai cendawan selepas hujan, antaranya Hentian Rehat S'kuan berhampiran pangkal FT12, Hentian Rehat Risda Keratong, Hentian Lebuhraya Muadzam Shah, serta Kawasan Rehat dan Rawat Paloh Hinai.

Selepas lebih kurang 53 km meninggalkan Segamat, lebuh raya FT12 ini bertemu dengan penghujung Jalan Persekutuan 11 yang merupakan jalan pintas dari Kuantan ke Bahau dan Seremban.

Memandangkan jalan FT12 ini boleh dikira agak baharu, maka anda tidak akan bertemu dengan mana-mana pekan atau bandar sehingga berpuluh-puluh kilometer jauhnya. Kalau ada pun, ia terletak jauh di dalam dan dihubungkan melalui jalan-jalan pengumpul. Hanya Muadzam Shah yang boleh dikatakan sebagai bandar persinggahan, berikutan terdapat banyak hentian rehat di situ.

Bandar Muadzam Shah dibuka pada tahun 1979 melalui program Lembaga Kemajuan Pahang Tenggara (DARA). Agensi tersebut diberi kuasa mentadbir bandar baharu tersebut sehinggalah ia diambil alih oleh Majlis Daerah Rompin pada tahun 2004. Ada banyak pihak yang mempertikaikan pengambilalihan ini. Dari segi reka bentuk bandar, perancangan Bandar Muadzam Shah adalah sangat sistematik serta sangat maju, berikutan terdapat sebuah politeknik, Maktab Rendah Sains MARA (MRSM), bangunan mahkamah, balai bomba, malah sebuah universiti iaitu Universiti Tenaga Nasional (Uniten) Kampus Muadzam Shah. Tambah menarik, satu-satunya persimpangan bertingkat di Lebuhraya Tun Razak FT12 juga terletak di Muadzam Shah, menghubungkan FT12 dengan Jalan Bukit Ibam FT63. Pendek kata, bandar ini serba lengkap, cuma belum ada restoran makanan segera sahaja.

Di Muadzam Shah, tangki minyak masih ada seliter setengah petrol, tetapi saya tidak mahu mengambil sebarang risiko untuk terus bergerak memandangkan tangki minyak Honda Wave 125X Ultimo ini terlalu kecil untuk perjalanan jauh. Oleh itu, saya mengambil keputusan untuk memenuhkan tangki dahulu, takut-takut kalau saya terseadai di tengah jalan kerana kehabisan minyak. Di Malaysia, ramai penunggang motosikal yang suka mengembara jarak jauh meskipun dengan hanya bermodalkan motosikal kapcai. Namun, harus diingat bahawa kebanyakan motosikal kapcai mempunyai tangki minyak yang kecil bersaiz sekitar 4 liter yang biasanya mencukupi untuk perjalanan sehingga lebih kurang 140 km pada kelajuan 100 km/j. Tangki Honda Wave Ultimo ini pula lebih "comel", hanya boleh memuatkan petrol sebanyak 3.7L yang hanya mencukupi untuk perjalanan lebih kurang 110 km pada kelajuan yang sama. Setelah saya melalui sepanjang jarak penuh FT12 ini, saya rumuskan beberapa tempat untuk mengisi minyak untuk makluman rakan-rakan penunggang:-
  1. Taman Yayasan, Segamat (KM0) - stesen minyak Petronas (2 buah) dan Shell (sebuah). Terdapat sebuah lagi stesen minyak Mobil lebih kurang 3 km berikutnya sebelum menghampiri Pusat Operasi Gas Segamat.
  2. Muadzam Shah (KM73) - stesen minyak Petronas dan Shell.
  3. Simpang Chini (KM107) - stesen minyak Petronas.
  4. Pulau Manis (KM127, selepas Jambatan Sungai Pahang) - BHPetrol
  5. KM139 (lebih kurang 7 km sebelum penamat FT12) - Caltex
  6. Hentian rehat Persimpangan Gambang - Caltex
Perjalanan diteruskan sehingga saya tiba di Kawasan Rehat dan Rawat Paloh Hinai untuk ke tandas dan minum sebentar. Lebih kurang 1 km kemudian, saya tiba di satu simpang empat di mana FT12 dihubungkan dengan jalan tepi Sungai Pahang di bahagian tebing selatan; jalan dari simpang tersebut ke Pekan (belok kanan) diwartakan sebagai Jalan Persekutuan 82 manakala jalan dari simpang tersebut sehingga bertemu dengan Jalan Persekutuan 10 di Mengkarak diwartakan sebagai Jalan Negeri Pahang C108 (Paloh Hinai-Kampung Kuala Bera) dan C8 (Kampung Kuala Bera-Mentakab). Satu lagi mercu tanda penting FT12 dilalui iaitu Jambatan Sungai Pahang. Kelibat jambatan tersebut menunjukkan bahawa saya sudah hampir tiba ke penghujung laluan FT12.

Di bahagian tebing utara Sungai Pahang, FT12 bertindih seketika dengan Jalan Negeri Pahang C106 sejauh 1.1 km berikutan pautan putus antara kedua hujung laluan tersebut.

Lebuhraya Tun Razak FT12 tamat di kilometer terakhirnya di Gambang dan bertemu dengan Jalan Gambang FT2 untuk meneruskan baki perjalanan ke Kuantan. Saya dapati persimpangan ini telah banyak berubah; sebelum ini ia hanyalah simpang tiga sahaja tetapi sekarang ia telah diubah menjadi simpang empat, hasil pembukaan Universiti Malaysia Pahang, Bandar MEC serta Lebuhraya Pantai Timur E8. Selain itu, sudah ada hentian rehat di simpang tersebut.

Sejak Lebuhraya Segamat-Kuantan FT12 mula dibuka 29 tahun yang lalu, jalan ini sudah banyak memakan korban nahas jalan raya, terutamanya pada beberapa tahun kebelakangan ini. Kenapa Lebuhraya Segamat-Kuantan boleh dikenali sebagai lokasi kemalangan maut, sedangkan tiada selekoh tajam di sepanjang laluan? Jawapannya hanya dapat ditemui jika anda melalui FT12 ini pada musim cuti sekolah serta musim perayaan. Pada masa tersebut, terdapat banyak kenderaan yang menggunakan lebuh raya ini. Tambah memeritkan apabila terpaksa berbaris panjang mengekori kenderaan berat. Pada masa tersebut, sebarang cubaan untuk memotong bermaksud mempertaruhkan nyawa sendiri. Memang ada lorong memotong yang disediakan, tetapi jumlahnya terlalu sedikit. Kalau ada pun, kebanyakannya terlalu pendek, menyebabkan kesukaran untuk melepasi kenderaan yang hendak dipotong. Ia diburukkan dengan sikap segelintir pemandu lori yang enggan mengalah.

Sehubungan dengan itu, Menteri Kerja Raya Malaysia, Datuk Shaziman Abu Mansor ada menyuarakan keperluan untuk menaik taraf Lebuhraya Segamat-Kuantan FT12 menjadi lebuh raya kembar empat lorong yang lebih selamat serta lebih berkeupayaan untuk menampung aliran trafik yang lebih tinggi. Namun, segala-galanya kini terpulanglah kepada Datuk Seri Najib Razak selaku Perdana Menteri merangkap Orang Kaya Indera Syahbandar ke-11 untuk menentukan bila pembinaannya hendak dimulakan. Jika benar Datuk Seri menjunjung tinggi prinsip 1Malaysia di mana rakyat diutamakan dan pencapaian diutamakan, maka rakyat sudah tentulah tidak akan menerima sebarang jawapan "tidak" oleh Datuk Seri. Jadi bagaimana sekarang, Datuk Seri Orang Kaya Indera Syahbandar ke-11?

Ikuti bahagian kedua kembara Blog Jalan Raya Malaysia yang melalui Lebuhraya Pantai Timur E8 dari Gambang ke Kuala Lumpur.

Untuk galeri penuh gambar, sila klik sini.







Lebuhraya Tun Razak bermula dari Persimpangan Tun Abdul Razak di Segamat






174 km adalah jarak terpendek yang anda boleh dapati dari Segamat ke Kuantan






Simpang ke Pusat Operasi Gas Segamat






Sempadan negeri Johor-Pahang






Keadaan jalan yang lurus dan cantik menyajikan panorama menarik






Laluan pintas dari Kuantan ke Seremban dan Bahau






Kurang laluan memotong di Lebuhraya Tun Razak






Persimpangan Muadzam Shah - satu-satunya persimpangan bertingkat di Lebuhraya Segamat-Kuantan FT12






Hentian Lebuhraya Muadzam Shah






Jalan masuk ke Bandar Muadzam Shah






Kawasan Rehat dan Rawat Paloh Hinai






Belok kanan ke Pekan, belok kiri ke Mengkarak dan Temerloh






Jambatan Sungai Pahang






Lebuhraya Tun Razak FT12 tamat di Gambang

6 comments:

  1. Bro, brp anggaran masa prjalanan jika dr kuantan ke segamat pd musim perayaan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau hari biasa, tempoh perjalanan dari Kuantan ke Segamat ialah lebih kurang 2 jam setengah, tapi pada musim perayaan ia boleh jadi lebih panjang, ada kalanya boleh jadi sehingga 4 jam jika terlalu banyak lori yang menggunakan FT12 pada musim perayaan.

      Delete
  2. No. Jalan Segamat-Kuantan Is Not Expressway

    ReplyDelete
  3. Tgk kat YouTube highway ni tgh upgrade tp terlalu perlahan

    ReplyDelete
  4. Jalan yg sangat teruk,setengah tempat sgt bahaya..sgt kurang semakan penambahbaikan oleh JKR khasnye kepala jambatan yg tidak rata,berbonggol,kotor..penyenggaraan jalan yg tidak pro.diuruskan oleh JKR(Jgn.kije.ra...)
    Byk lekokan dan lubang tidak dibuat dgn baik.
    Jln 2 di Felda jauh lebih dpd Jalan Segamat Kuantan yg ' so call LebuhRaya ' lebih sesuai gelarkan jalan hantu raya yg sangat bahaya..giler memandu bila ada 2 lori depan kita..sakitjiwa rasenye.
    PM 2 kali org Pahang..nak harap PM Najik..mmmm kita tau ape dibuatnya..nau MailSabri plok..ntahlah dari zaman sulu mcm tulah Pahang ni..selagi bee end amnau..ginilah sokmor

    ReplyDelete