Thursday, September 13, 2012

Keselamatan Ribut Petir Bahagian 2: Cara membaca imej radar cuaca / Thunderstorm Safety Part 2: How to read weather radar image

Salam sejahtera,

Dalam entri sebelumnya, saya telah menerangkan sedikit-sebanyak mengenai jenis-jenis ribut petir, kitaran hayat ribut petir serta langkah keselamatan yang perlu diambil semasa ribut petir. Dalam entri kali ini, saya ingin menerangkan bagaimana untuk membaca imej radar cuaca yang anda boleh perhatikan di laman sesawang Jabatan Meteorologi Malaysia. Pengetahuan mengenai cara membaca imej radar ini amat penting kerana imej radar inilah yang sebenarnya menggambarkan keadaan cuaca mutakhir secara lebih terperinci.

Agensi-agensi meteorologi sering menggunakan radar Doppler jenis denyutan untuk mendapatkan maklumat cuaca semasa. Stesen radar cuaca akan memancarkan gelombang mikro di sekeliling stesen dan seterusnya "mendengar" gelombang yang dikembalikan itu. Jika cuaca cerah, maka tiada perubahan yang berlaku terhadap panjang gelombang mikro tersebut. Namun, jika berlaku kerpasan (hujan, hujan air batu, salji, dsb.), pergerakan kerpasan tersebut akan mengganggu panjang gelombang mikro tersebut. Semakin lebat hujan yang turun, semakin besar perbezaan panjang gelombang mikro. Gelombang mikro tersebut seterusnya diproses untuk membentuk imej radar. Kod warna yang dihasilkan menunjukkan kadar taburan hujan dalam unit milimeter sejam. Taburan hujan diukur dalam unit milimeter, yang bermaksud berapa liter (desimeter padu) hujan yang turun pada kawasan seluas 1 meter persegi.



Sekarang mari kita kenali kod warna yang dihasilkan oleh radar cuaca:-
  • Biru tua-cyan: Gerimis (0.05-0.5 mm/j).
  • Biru kehijauan-hijau tua: Hujan renyai (0.5-0.8 mm/j).
  • Hijau-kuning: Hujan lebat dan ribut petir (0.5-10 mm/j).
  • Kuning-jingga: Hujan sangat lebat dan ribut petir sederhana dahsyat (10-50 mm/j). Berpotensi untuk menghasilkan angin kencang serta hujan air batu. Boleh menyebabkan banjir kilat serta tanah runtuh.
  • Jingga-ungu: Hujan terlalu lebat dan ribut petir dahsyat (lebih 50 mm/j). Boleh menyebabkan banjir secara meluas. Juga boleh menghasilkan puting beliung dahsyat yang boleh memusnahkan rumah.



Sekarang mari kita analisa contoh imej radar di atas ini. Melalui imej radar ini, didapati kawasan selatan Johor, tengah Pahang, selatan Perak, barat Kelantan, kebanyakan kawasan di Sabah dan Sarawak serta seluruh negeri Selangor, Melaka dan Negeri Sembilan sedang mengalami peringkat penyingkiran ribut petir jenis berbilang sel. Kebanyakan sel ribut petir secara teknikalnya sudah mati, namun masih terdapat sel-sel ribut petir yang aktif di sekitar Bera, Pahang serta Beaufort, Sabah. Ia ditunjukkan melalui kawasan paling lebat di dua kawasan tersebut (terdapat pusat berwarna kuning-jingga).

Untuk maklumat lanjut mengenai kaedah membaca imej radar, sila hubungi ibu pejabat jabatan Meteorologi Malaysia di Jalan Sultan, 46667 Petaling Jaya, Selangor atau telefon 03-79678000 atau e-melkan ke mmd@met.gov.my.

No comments:

Post a Comment