Sunday, September 30, 2012

Impak Bajet 2013 terhadap industri jalan raya negara / Impact of Budget 2013 towards the national highway industry



Salam sejahtera,

Jumaat lalu, Perdana Menteri Malaysia telah membentangkan Bajet 2013 yang diharapkan dapat "merangsang aktiviti pelaburan, memperkasa pendidikan & latihan, membudayakan inovasi meningkat produktiviti, konsolidasi fiskal & mempercekap penyampaian perkhidmatan awam, dan mensejahterakan rakyat."

Namun, setelah saya meneliti isi kandungan Bajet 2013, saya dapati masih banyak kekurangan dan kelemahan. Paling ketara ialah pendekatan yang diambil dalam Bajet 2013 dalam meringankan kos sara hidup rakyat hanyalah sekadar penyelesaian jangka pendek, atau dalam bahasa mudah iaitu "gula-gula" yang akan hilang rasa manisnya tidak lama kemudian. Tambah memalukan, saya sendiri tidak faham apa rasional kerajaan mengumumkan pemberian rebat RM200 kepada belia 21-30 tahun untuk membeli telefon pintar yang diumumkan dalam Bajet 2013, yang saya sifatkan sebagai amat sia-sia, sedangkan wang sebanyak itu sepatutnya digunakan untuk membina infrastruktur asas untuk rakyat seperti jalan raya dan sekolah. Namun, tiada langsung pendekatan jangka panjang yang diumumkan untuk meringankan kos sara hidup, seperti memperbanyakkan jaringan landasan kereta api bagi membolehkan barangan terutamanya makanan diangkut ke seluruh negara dalam kuantiti yang banyak secara lebih cekap dan lebih murah. Ataupun, membangunkan program menjadikan Sabah dan Sarawak sebagai negeri jelapang padi yang baru. Ataupun, memanjangkan landasan kereta api Jabatan Kereta Api Negeri Sabah (JKNS) sehingga ke Sandakan, Tawau dan Kudat. Kesemua ini langsung tidak pernah ada terlintas dalam pemikiran para pemimpin negara sekarang.

Namun, apa yang paling mengecewakan ialah tiada sebarang inisiatif bagi memansuhkan kutipan tol di beberapa "lebuh raya ekspres" pemeras ugut seperti Lebuhraya Damansara-Puchong E11 yang hanya sekadar mengambil beberapa jalan raya arteri perumahan sedia ada tanpa mematuhi keperluan kawalan masuk penuh, sedangkan inilah salah satu faktor utama beban kos sara hidup penduduk di Lembah Klang. Sungguhpun sebelum ini kerajaan pernah mengumumkan untuk menambah baik pengangkutan awam melalui pembinaan sistem MRT Sungai Buloh-Kajang serta memanjangkan rangkaian LRT Aliran Ampang dan Aliran Kelana Jaya sedia ada, namun tahap kemajuan projek pula saya sifatkan sangat perlahan.

Kesimpulannya, masih terdapat banyak kekurangan dan kelemahan yang terdapat dalam Bajet 2013 ini. Banyak kandungan Bajet 2013 ini yang hanya bersifat jangka pendek berikutan pemikiran yang terkongkong dalam kotak, meskipun sudah terlalu banyak input yang diberikan oleh rakyat sebelum ini. Saya percaya jika Bajet 2013 ini diperhalusi semula dengan pendekatan luar kotak, maka sudah tentulah ia akan mencapai sasarannya dalam mensejahterakan rakyat dan negara.

No comments:

Post a Comment