Monday, September 7, 2015

Mythbuster: Lebuhraya Ipoh-Lumut FT5 bukan sebuah lebuh raya ekspres capaian terkawal...!!! / Ipoh-Lumut Highway FT5 is not a controlled-access expressway...!!!



Simpang masuk ke Lebuhraya Ipoh-Lumut - mana perginya persimpangan bertingkat...? Dan mana perginya kod laluan E19...?


Salam sejahtera,

Salah satu daripada salah faham yang langsung tidak diperbetulkan sehingga ke hari ini ialah tanggapan yang mengatakan kononnya Lebuhraya Ipoh-Lumut adalah sebuah lebuh raya ekspres dengan kod laluan E19. Cuba anda lihat pada Google Maps dan Bing Maps, ketiga-tiga peta tersebut melabelkan lebuh raya tersebut sebagai E19 dan bukannya FT5, padahal kod laluan E19 itu salah sama sekali dan tidak pernah digunakan pada mana-mana papan tanda di sepanjang laluannya. Kali ini, Blog Jalan Raya Malaysia ingin menunjukkan dalil-dalil sahih lagi kukuh bagi membuktikan bahawa Lebuhraya Ipoh-Lumut bukanlah sebuah lebuh raya ekspres dengan kod laluan E19, tetapi merupakan sebuah jalan persekutuan dengan kod laluan FT5.

Dalil sahih pertama bagi membuktikannya boleh anda rujuk kepada senarai lebuh raya ekspres yang beroperasi di laman sesawang Lembaga Lebuhraya Malaysia. Anda sama sekali tidak akan menemui nama Lebuhraya Ipoh-Lumut mahupun kod laluan E19. Jika anda bertanya kepada Ketua Pengarah Lembaga Lebuhraya Malaysia sendiri akan kewujudan Lebuhraya Ipoh-Lumut mahupun kod laluan E19, beliau sendiri pun pasti akan memberikan jawapan yang sama - lebuh raya ekspres dengan nama Lebuhraya Ipoh-Lumut E19 memang tidak wujud sama sekali.




Papan tanda maklumat jarak yang pertama di Lebuhraya Ipoh-Lumut dari arah Jelapang. Cuba perhatikan betul-betul, apakah kod laluan yang digunakan di lebuh raya ini...? E19 ataupun FT5...?




Perhatikan batu penanda jarak ini. Batu penanda jarak ini juga satu dalil sahih yang membuktikan bahawa Lebuhraya Ipoh-Lumut ini bukan lebuh raya ekspres dengan kod laluan E19, tetapi hanya sekadar jalan persekutuan dengan kod laluan FT5.


Dalil kedua pula boleh anda saksikan pada papan tanda di sepanjang laluannya. Tidak ada satu pun jata heksagon kuning pada mana-mana papan tanda di sepanjang laluan Lebuhraya Ipoh-Lumut yang menggunakan kod laluan E19. Sebaliknya, jata laluan yang digunakan di sepanjang laluannya menggunakan kod laluan FT5. Mungkin anda meragui kesahihannya dengan mendakwa Jalan Lahat itulah laluan FT5 yang sebenarnya, tetapi untuk pengetahuan anda, Jalan Lahat FT5 sudah pun dilucutkan pewartaannya sebagai sebuah jalan persekutuan pada tahun 2008 dan kini sudah diturun taraf menjadi jalan perbandaran biasa sahaja. Selain jata laluan, cuba anda perhatikan warna latar yang digunakan pada papan-papan tanda di sepanjang laluannya - adakah warna latar yang digunakan itu warna hijau...? Warna latar yang digunakan itu ialah warna biru, iaitu warna sama yang digunakan pada mana-mana papan tanda jalan persekutuan biasa. Jika warna pun anda tidak boleh bezakan, saya sarankan agar anda berjumpa dengan mana-mana doktor mata yang berhampiran.




Kewujudan persimpangan searas berlampu isyarat ini satu bukti teknikal sahih bahawa Lebuhraya Ipoh-Lumut bukanlah Lebuh Raya Ekspres E19 tetapi sebenarnya Jalan Persekutuan 5




Bagaimana Lebuhraya Ipoh-Lumut boleh dikatakan sebagai Lebuh Raya Ekspres jika wujud sebarang hubungan terus ke premis-premis hartanah sebegini...?


Dalil ketiga pula lebih bersifat teknikal. Keseluruhan jajaran Lebuhraya Ipoh-Lumut FT5 dikenakan kawalan masuk separa dan bukannya kawalan masuk penuh. Jika anda perhatikan betul-betul di sepanjang laluannya, anda akan mendapati bahawa hanya ada satu sahaja persimpangan bertingkat yang ada di sepanjang Lebuhraya Ipoh-Lumut FT5 iaitu Persimpangan Seputeh. Persimpangan selebihnya kesemuanya terdiri daripada persimpangan searas - sama ada berlampu isyarat ataupun tanpa lampu isyarat (kawalan papan tanda). Inilah dalil terbaik bagi membuktikan bahawa Lebuhraya Ipoh-Lumut FT5 memang bukan lebuh raya ekspres. Selain itu, Lebuhraya Ipoh-Lumut FT5 juga mempunyai banyak pusingan U searas di sepanjang laluannya, yang juga tidak boleh wujud sama sekali pada mana-mana lebuh raya ekspres. Anda boleh baca lebih lanjut mengenainya dalam entri mengenai kawalan masuk jalan raya serta kriteria yang membezakan antara lebuh raya ekspres dengan jalan raya kembar.

Mungkin ada di antara anda yang tertanya-tanya kenapa Lebuhraya Ipoh-Lumut ini diwartakan sebagai Jalan Persekutuan 5 dan bukannya Lebuh Raya Ekspres E19, jadi biar saya ceritakan sejarah pembinaan Lebuhraya Ipoh-Lumut FT5 ini. Untuk pengetahuan anda, Lebuhraya Ipoh-Lumut FT5 ini asalnya merupakan salah satu projek lebuh raya ekspres yang diluluskan pembinaannya pada tahun 1998, yang mana syarikat konsesinya memang sudah dilantik pada tahun tersebut iaitu SILEX Sdn. Bhd. SILEX Sdn. Bhd. merupakan kependekan bagi nama Syarikat Ipoh-Lumut Expressway Sdn. Bhd., yang pemegang sahamnya terdiri daripada Teras Cemara (anak syarikat MRCB) dan Perak Corporation Bhd. (anak syarikat SEDC Perak, yang merupakan syarikat milik kerajaan negeri Perak pada masa tersebut). Projek Lebuhraya Ipoh-Lumut ini asalnya merupakan projek lebuh raya ekspres yang diswastakan dengan kod laluan tentatif E19. Namun, seperti kebanyakan projek lebuh raya ekspres yang diluluskan pada tahun 1998 (kecuali Lebuhraya Guthrie E35 dan Lebuhraya Senai-Desaru E22), projek Lebuhraya Ipoh-Lumut dibatalkan pembinaannya akibat kesan krisis kegawatan ekonomi pada tahun tersebut. Namun, projek Lebuhraya Ipoh-Lumut akhirnya dihidupkan semula pada tahun 2004 sebagai naik taraf Jalan Persekutuan 5 sedia ada. MRCB sekali lagi dipelawa oleh Kementerian Kerja Raya bagi menyiapkan projek Lebuhraya Ipoh-Lumut yang dihidupkan semula ini di bawah pengawasan Jabatan Kerja Raya (JKR) Perak. Projek yang dihidupkan semula ini terdiri daripada sebuah jalan super two sepanjang 22.7 km dari Jelapang ke Seputeh dan juga jalan raya kembar sepanjang 48 km dari Seputeh ke Sitiawan. Jalan super two dari Jelapang ke Seputeh ini merupakan jajaran baharu bagi memotong Jalan Lahat FT5, manakala jalan raya kembar bagi keseluruhan jajaran selebihnya pula menggunakan jajaran asal FT5. Sebab itulah Lebuhraya Ipoh-Lumut yang anda dapat lihat sekarang ini sebenarnya FT5 dan bukannya E19. Pembinaan Lebuhraya Ipoh-Lumut ini dimulakan pada tahun 2004 dan siap sepenuhnya pada tahun 2008 dengan kos pembinaan sejumlah RM175 juta bagi jajaran Seputeh-Sitiawan. Setelah keseluruhan jajaran Lebuhraya Ipoh-Lumut FT5 siap, jalan lama yang dikenali sebagai Jalan Lahat FT5 kini sudah pun dilucutkan pewartaannya sebagai Jalan Persekutuan dan diturun taraf kepada jalan perbandaran biasa tanpa sebarang kod laluan.

Diharap selepas ini tiada lagi dakyah sesat lagi menyesatkan yang mengatakan kononnya Lebuhraya Ipoh-Lumut menggunakan kod laluan E19 yang memang terbukti salah, karut lagi menyesatkan. Lebuhraya Ipoh-Lumut E19 memang tidak wujud sama sekali; yang wujud hanyalah Lebuhraya Ipoh-Lumut FT5 sahaja. Tiga dalil bertulis serta beberapa dalil bergambar sudah pun saya paparkan dalam entri ini. Jika anda masih musykil dan khilaf lagi mengenainya, anda boleh mendapatkan pencerahan daripada JKR Perak pada bila-bila masa sahaja. Memandangkan Google Maps sudah boleh disunting melalui laman Google Map Maker, maka saya ingin mengajak anda semua yang sudah membaca entri ini untuk membuang jata laluan E19 pada laluan Lebuhraya Ipoh-Lumut FT5 dan menggantikannya dengan jata laluan FT5 pula, dengan hirarki jalan disetkan kepada National Highway dan bukannya Motorway mahupun Expressway. Selain itu, kepada World Express Mapping Sdn. Bhd. selaku pengeluar peta fizikal terbesar di Malaysia, sila perbetulkan peta-keta keluaran anda terutamanya bagi peta negeri Perak dan peta bandar raya Ipoh. Akhir sekali, kepada Aiman Ab. Majid selaku admin kedua, tolong lencongkan dan gabungkan rencana Ipoh-Lumut Expressway di Wikipedia ke rencana Ipoh-Lumut Highway dan gantikan kesemua kod laluannya daripada E19 kepada FT5.

Kemaskini: Ahli-ahli Waze Community Malaysia telah memaklumkan kepada saya bahawa kod laluan bagi Lebuhraya Ipoh-Lumut sudah lama ditukar kepada FT5. Terima kasih saya ucapkan.

6 comments:

  1. Sebenarnya, Lebuhraya Ipoh - Lumut telah disimbolkan FT5 di Google Maps. Tetapi, berkongsi pula dengan E19.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kod laluan E19 itu salah. Ia sepatutnya dibuang terus daripada Google Maps.

      Delete
  2. Sebenarnya, Lebuhraya Ipoh - Lumut telah disimbolkan FT5 di Google Maps. Tetapi, berkongsi pula dengan E19.

    ReplyDelete
  3. Untul laluan FT5 yang dikatakan sebagai E19 ini, ianya telah diperbetulkan dalam peta Waze sejak dua bulan yang lepas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cuma Jalan Lahat sahaja masih dikekalkan dengan kod FT5.

      Delete
    2. Sekarang Jalan Lahat bukan lagi FT5. Ia sudah pun dilucutkan pewartaannya dan menjadi jalan perbandaran sahaja. Penamat baru FT5 kini di Jelapang.

      Delete