Wednesday, May 24, 2017

DUKE 2 E33: Hubungan Tun Razak - pelengkap Jalan Kuala Lumpur-Kuantan FT2 / Tun Razak Link - perfecting the Kuala Lumpur-Kuantan Road FT2




Salam sejahtera,

Pada 23 Mei 2017 jam 8.00 pm, salah satu komponen projek Lebuhraya Duta-Ulu Klang (Duke) 2 E33 iaitu Hubungan Tun Razak selamat dibuka kepada lalu lintas. Jajaran tersebut telah dirasmikan oleh Menteri Kerja Raya, Datuk Seri Fadillah Yusof serta disaksikan oleh Ketua Pengarah Lembaga Lebuhraya Malaysia, Dato' Ir. Hj. Ismail bin Md. Salleh. Laluan sambungan sepanjang 9 km ini menghubungkan antara Exit 3303 Persimpangan Sentul Pasar dengan Bulatan Pahang yang menjadi titik permulaan Jalan Kuala Lumpur-Kuantan FT2.

Mungkin ada di antara anda yang tertanya-tanya, kenapa pula saya katakan Hubungan Tun Razak ini sebagai pelengkap Jalan Kuala Lumpur-Kuantan FT2...? Semuanya berpunca daripada sejarah gelap pembinaan Lebuhraya Kuala Lumpur-Karak FT2 yang didedahkan oleh Konsortium Lebuhraya Utara-Timur (KL) Sdn. Bhd. (Kesturi) dalam buku mereka mengenai pembinaan Lebuhraya Duke E33. Mengikut sejarah, Lebuhraya Kuala Lumpur-Karak FT2 sepatutnya berakhir di Batu 3 Jalan Pahang FT2. Namun, komplikasi perundangan telah mengakibatkan projek Lebuhraya Kuala Lumpur-Karak FT2 sekadar dimatikan di Kampung Bandar Dalam dan bukannya di Jalan Pahang FT2, di mana berlaku pertikaian mengenai pengambilalihan tanah di Kampung Puah dan Kampung Chubadak yang dipenuhi kawasan setinggan sehingga dibawa ke mahkamah. Pertikaian tersebut berlaku kerana terdapat ramai penduduk setinggan yang enggan berpindah meskipun sudah menerima pampasan daripada kerajaan. Semasa ia dibawa ke mahkamah, keputusan memihak kepada kumpulan penduduk setinggan tersebut. Daripada situlah bermulanya episod kota sesat FT2 di Kuala Lumpur. Namun, semasa pembinaan Lebuhraya Duke E33 pula, keputusan mahkamah kali ini memihak kepada Kesturi yang sudah pun bersiap-sedia dengan fakta-fakta kes, membolehkan jajaran baki bagi Lebuhraya KL-Karak FT2 yang diambil alih bagi projek Lebuhraya Duke E33 disambung sehingga ke Exit 3303 Persimpangan Sentul Pasar, dan kali ini ia dipanjangkan lagi sehingga ke Bulatan Pahang.

Itu baru cerita sejarah gelap FT2 yang diselesaikan melalui pembinaan Lebuhraya Duke E33 serta sambungannya iaitu Hubungan Tun Razak. Namun, sebab utama yang sering disebut-sebut oleh Kesturi sebagai sebab nombor satu bagi pembinaan Hubungan Tun Razak sudah tentulah masalah kesesakan di pusat bandar raya Kuala Lumpur yang hendak memasuki E33 - dari pusat bandar raya, pengguna jalan raya yang hendak memasuki E33 perlu meredah azab kesesakan di Jalan Pahang FT2 sebelum memasuki Lebuhraya Duke E33, dan kalau hendak keluar dari E33 ke pusat bandar raya pula, kena keluar melalui Exit 3309 Persimpangan Kampung Bandar Dalam dan seterusnya melalui Jalan Sentul, ataupun melalui Exit 3302 Persimpangan Jalan Kuching dan seterusnya melalui Jalan Kuching FT1. Dengan kata lain, sama ada meredah azab kesesakan jalan raya ataupun terpaksa melencong jauh.




Reka bentuk jajaran Hubungan Tun Razak


Jadi bagaimana rasanya pengalaman menggunakan Hubungan Tun Razak ini...? Sepatutnya saya hendak mencubanya semalam, tetapi atas sebab yang tidak dapat dielakkan, saya terpaksa membatalkan terlebih dahulu hasrat untuk mencubanya. Jadi saya ingin meminjam sebentar gambar-gambar yang diambil oleh Puan Misiah Taib dari Kementerian Kerja Raya sebelum saya mencubanya sendiri pada bulan Ramadan ini. Jadi, ini beberapa komen awal saya mengenai Hubungan Tun Razak ini:-
  1. Daripada gambar-gambar yang ditunjukkan oleh Puan Misiah, ada dua perkara utama yang saya kurang berpuas hati di sini, iaitu reka bentuk Exit 3303 Persimpangan Sentul Pasar yang diubahsuai serta papan tanda yang digunakan.
  2. Cara Hubungan Tun Razak dihubungkan untuk trafik dari arah Batu Caves ke Bulatan Pahang boleh dikatakan terbaik. Namun, cara laluan dari arah berlawanan dihubungkan pula tidak memuaskan - sebaik melepasi Bandar Baru Sentul, anda perlu melalui satu hairpin tajam yang direkabentuk hanya untuk kelajuan sekitar 20-35 km/j sebelum memasuki Hubungan Karak bagi laluan terus. Dengan kata lain, anda pecut, anda menempah maut. Selain itu, reka bentuk sebegitu boleh menyebabkan kesesakan yang tidak sepatutnya berlaku, bahana semua pengguna lebuh raya terpaksa memperlahankan kelajuan.
  3. Dari arah Jalan Duta melalui laluan utama E33, anda perlu belok kiri ke arah utara, kemudian ambil cabang kiri di Plaza Tol Sentul (memintas Plaza Tol Sentul yang asal), melalui pusingan U bertingkat ke Plaza Tol Sentul tambahan, dan akhir sekali memasuki Hubungan Tun Razak. Itu masih lagi boleh dikira ok dan masuk akal lagi.
  4. Namun, cara lalu lintas dari arah Ulu Klang dihubungkan ke Hubungan Tun Razak pula paling mengarut sama sekali. Anda bayangkan, untuk ke kiri, anda perlu memasuki susur ke arah kanan (arah Batu Caves), kemudian melalui pusingan U bertingkat ke Plaza Tol Sentul tambahan, dan akhir sekali barulah memasuki Hubungan Tun Razak. Kenapa tidak bina sahaja tanjakan terus ke kiri dengan tiga lorong tol...? Bukankan lebih mudah begitu...?
  5. Ada dua sebab utama kenapa saya menghentam cara lalu lintas dari arah timur (Ulu Klang) dihubungkan ke Hubungan Tun Razak melalui sambungan yang tidak masuk akal seperti yang saya nyatakan dalam kenyataan keempat tadi. Pertama, ia bakal menyumbang kepada kesesakan di Plaza Tol Sentul yang ironinya merupakan plaza tol terkecil di sepanjang Lebuhraya Duke E33. Kedua, ia menyumbang kepada konflik jalinan antara lalu lintas dari arah Ulu Klang yang perlu himpit ke kiri di Plaza Tol Sentul untuk ke Hubungan Tun Razak dengan lalu lintas dari Bulatan Pahang yang perlu himpit ke kanan untuk ke Batu Caves. Sesebuah lebuh raya ekspres sepatutnya direkabentuk bagi meminimumkan titik-titik konflik bagi meningkatkan tahap keselamatannya, bukannya menambah parah akan titik konflik sedia ada. Justeru, lebuh raya yang gagal menangani titik-titik konflik merupakan lebuh raya yang direkabentuk untuk gagal.
  6. Sekarang kita pergi pula kepada papan tanda yang digunakan. Nampak gayanya kelemahan papan tanda yang pernah saya sebut dalam reviu Lebuhraya Duke E33 masih berterusan tanpa sebarang pengajaran yang diambil.
  7. Isu "simpang lorong tikus" di hadapan Exit 3309 Persimpangan Sentul Pasar (arah utara) masih lagi tidak ditangani oleh pihak Kesturi. Jika dibandingkan, laluan bagi arah selatan pula dihubungkan ke Taman Pelangi melalui simpang LILO yang sempurna. Kenapa Kesturi tidak pula melakukannya bagi laluan arah utara pula...? Simpang lorong tikus sebegitu sangat berbahaya serta boleh menyebabkan kemalangan maut akibat kenderaan yang berhenti mengejut. Saya sendiri pun beberapa kali nyaris kemalangan di situ disebabkan konflik dengan kenderaan dari laluan utama yang hendak keluar ke Taman Pelangi.

Mungkin ada yang akan mengatakan bahawa saya ini sangat kejam, kerana baru sehari sahaja lebuh raya baharu dibuka sudah saya kecam. Ya, Lebuhraya Duke E33 juga merupakan sekutu rapat bagi Blog Jalan Raya Malaysia, jadi disebabkan Lebuhraya Duke E33 sekutu rapat BJRM inilah saya perlu menegur apa sahaja yang tidak kena pada Lebuhraya Duke E33 supaya mereka boleh mengambil tindakan penambahbaikan sebelum mereka dikecam lebih teruk oleh pengguna lebuh raya pula. Tambahan pula, memang sudah jadi etika saya sebagai penulis blog jalan raya untuk tidak mengatakan sesuatu yang teruk itu sebagai "bagus", tak kiralah walau serapat mana pun saya dengan Menteri Kerja Raya.

Kepada Kesturi, mohon maaf zahir batin sekiranya reviu yang diadakan selepas baru sahaja sehari Hubungan Tun Razak dibuka ini berbunyi agak keras dan kejam. Saya menegur bukan untuk menghentam secara membuta-tuli semata-mata, tetapi kerana saya mahu rangkaian jalan raya dan lebuh raya Malaysia dihormati dan dimartabatkan. Jadi sebab itulah apa sahaja yang tidak betul pada jalan raya dan lebuh raya Malaysia memang saya akan bising. Bukan kerana benci, tapi kerana sayang. Akhir kata, semoga apa sahaja kelemahan yang telah pun saya kenal pasti melalui reviu kali ini mendapat perhatian Kesturi dan seterusnya dilakukan usaha pembaikan dan penambahbaikan agar kecacatan tersebut tidak berlarutan.





Persimpangan Bulatan Pahang dari arah Jalan Tun Razak (arah lawan jam)




Exit 3303 Persimpangan Sentul Pasar dari arah Hubungan Tun Razak




Hubungan Tun Razak di atas Jalan Pahang FT2




Hubungan Tun Razak berhampiran Persimpangan Bulatan Pahang - rekaan papan tanda yang digunakan tidak memuaskan kerana ikut perangai DBKL
(Kredit gambar: Puan Misiah Taib)

2 comments:

  1. Bila buat blog lebuhraya baru macam Hubungan Sri Damansara DUKE 2

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete