Salam sejahtera,
Selamat datang ke Bandar Maharani Muar, bandar kedua terpenting di Johor selepas Johor Bahru yang terkenal dengan kelazatan mi bandungnya serta kemerduan irama ghazalnya. Untuk pengetahuan semua, Muar mula diisytiharkan sebagai sebuah bandar oleh Maharaja Abu Bakar (kemudian Sultan) serta dinamakan sebagai Bandar Maharani berikutan Maharani Fatimah (kemudian Sultanah) memberi perkenan merasmikan pembukaan bandar Muar pada 12 Ogos 1887 sebagai bandar kedua terbesar di Johor selepas Johor Bahru. Sungguhpun dalam beberapa tahun kebelakangan ini status Muar sebagai bandar kedua terbesar di Johor telah dirampas oleh Batu Pahat dan seterusnya Kluang, namun status Muar sebagai bandar kedua terpenting di Johor tetap kekal. Kini, Muar turut diberi gelaran sebagai Bandar Diraja oleh Sultan Ibrahim Ismail, walaupun secara teknikalnya bandar diraja sebenar Johor ialah Pasir Pelangi di Johor Bahru.
Jalan raya utama di bandar Muar ialah Jalan Persekutuan FT5, Jalan Bakri FT24, Jalan Salleh J32 dan Jalan Temenggong Ahmad J31. Namun, pembangunan bandar Muar yang begitu pesat sebelum zaman penjajahan British lagi telah menyebabkan susun atur jalan-jalan utama di Muar kelihatan berselirat seperti sebuah kota sesat, walaupun tidaklah sedahsyat Melaka. Jambatan Sultan Ismail membentuk pintu masuk utama ke bandar Muar dari arah Melaka.
Asalnya, lalu lintas dari arah Melaka boleh bergerak terus ke Jalan Bakri FT5 sebelum melalui tiga bulatan untuk ke Batu Pahat melalui jalan FT5. Namun, kewujudan persimpangan lampu isyarat ketika itu telah menyebabkan lalu lintas menjadi sesak, manakala Jambatan Sultan Ismail pula terpaksa menampung kapasiti maksimum trafik secara berterusan yang mungkin akan menjejaskan kekuatannya. Oleh itu, lalu lintas dilencongkan ke Jalan Salleh sebelum kembali semula ke Jalan Bakri dan tiga bulatan.
Misi Blog Jalan Raya kali ini ialah menjejak jajaran FT5 melalui kota sesat Bandar Maharani ini. Cabarannya ialah dengan menjejak laluan FT5 di bandar Muar untuk perjalanan dari Melaka ke Batu Pahat dan sebaliknya. Misi ini samalah seperti misi menjejak pautan putus FT2 di Kuala Lumpur sebelum ini.
Jika anda datang dari arah Melaka melalui Lebuh AMJ, anda perlu keluar ke Persimpangan Parit Bunga untuk ke Muar kerana Lebuh AMJ berterusan sebagai Jalan Pintasan Muar di Persimpangan Parit Bunga tanpa melalui pusat bandar Muar. Di Persimpangan Parit Bunga, belok kanan ke bandar Muar.
Seterusnya, anda akan melalui Jambatan Sultan Ismail atau dikenali sebagai Jambatan Pertama Muar. Lalu lintas dari arah jambatan akan terus dilencongkan ke Jalan Salleh. Terus ambil lorong paling kanan kerana jika anda mengambil lorong kiri, Jalan Salleh akan berterusan sebagai Jalan Negeri Johor J32 yang membawa anda ke Labis dan bukan Batu Pahat. Jika anda nampak stesen minyak Esso di sebelah kanan anda serta Pasar Awam Muar di sebelah kiri anda, belok kanan. Kemudian, belok kanan sekali lagi ke Jalan Abdullah.
Laluan seterusnya agak mengelirukan, jadi pastikan anda berada di lorong kiri. Mercu tanda seterusnya untuk panduan anda ialah Delifrance Muar kerana anda perlu belok kiri di persimpangan lampu isyarat dekat Delifrance ke Jalan Bakri FT5, dan seterusnya ke bulatan pertama iaitu Bulatan Bentayan. Di Bulatan Bentayan, ambil pusingan pukul tiga ke Jalan Arab. Jalan terus sehingga anda terjumpa bulatan kedua dekat Plaza Wetex iaitu Bulatan Sulaiman.
Di Bulatan Sulaiman, jalan terus (ambil pusingan pukul dua belas). Jika anda belok kiri di situ, anda memang akan ke Parit Jawa dan seterusnya Batu Pahat, tetapi jalan yang akan anda lalui nanti ialah Jalan Temenggong Ahmad J31 dan bukannya jalan FT5. Jalan terus sehingga terjumpa bulatan ketiga iaitu Bulatan Khalidi. Di Bulatan Khalidi barulah anda ambil pusingan pukul sembilan (belok kiri) ke Parit Jawa dan seterusnya ke Batu Pahat. Di Parit Jawa, anda perlu membelok kanan untuk ke Batu Pahat, manakala pemandu yang melalui jalan J31 hanya perlu terus kerana di persimpangan lampu isyarat Parit Jawa, jalan J31 berakhir dan menjadi jalan FT5.
Bagi anda yang datang dari Batu Pahat, hanya lakukan secara berlawanan - belok kiri di persimpangan lampu isyarat utama Parit Jawa, ambil pusingan pukul tiga di Bulatan Khalidi, jalan terus di Bulatan Sulaiman dan ambil pusingan pukul sembilan di Bulatan Bentayan. Di Jalan Bakri FT5, jalan terus untuk ke jambatan dan seterusnya ke Melaka. Belok kiri semasa di Persimpangan Parit Bunga untuk ke Melaka melalui Lebuh AMJ.
Episod akhir Jelajah Maharani ialah reviu Lebuh AMJ FT19. Saksikanlah!
Hello everyone,
Welcome to Muar the Empress Town, the second most important town in Johor after Johor Bahru that is famed for its delicious mi bandung and its melodic ghazal. For your information, Muar had been granted town status by Maharaja Abu Bakar (then Sultan) and was named as the Empress Town, as Maharani Fatimah (then Sultanah) graced the grand inauguration ceremony of Muar on 12 August 1887 as the second largest town in Johor after. Even though Muar's position as the second largest town in Johor had been taken over by Batu Pahat and then Kluang in recent years, the status of Muar as the second most important town in Johor remains. Currently, Muar is now given the Royal Town title by Sultan Ibrahim Ismail, though technically the actual royal capital of Johor is Pasir Pelangi in Johor Bahru.
The main roads in Muar are Federal Route FT5, Jalan Bakri FT24, Jalan Salleh J32 and Jalan Temenggong Ahmad J31. However, the rapid urbanisation of Muar during the pre-British colonial era had made the main street layout to become tangled like a maze, although not as worse as Melaka. Sultan Ismail Bridge forms the main entrance to Muar from Melaka.
Originally, the traffic from Melaka could go straight to Jalan Bakri FT5 before approaching the three roundabouts towards Batu Pahat via FT5. However, the signalised intersection had caused massive congestion, while the Sultan Ismail Bridge was forced to carry the traffic over the maximum capacity continuously, which might affect its strength. As a result, the traffic is now diverted to Jalan Salleh before coming back to Jalan Bakri and the three roundabouts.
Malaysian Highway Blog's mission this time is to track down the FT5 section through the Empress Town maze. The challenge is to track down the FT5 route in Muar town centre dor the journey from Melaka to Batu Pahat and vice-versa. It is similar to the mission to track down the FT2 missing links in Kuala Lumpur previously.
If you come from Melaka via Lebuh AMJ, you need to exit the highway at Parit Bunga Interchange to Muar because Lebuh AMJ continues as Muar Bypass at Parit Bunga Interchange without passing through Muar town centre at all. At Parit Bunga Interchange, turn right to Muar.
Next, you will be passing the Sultan Ismail Bridge which is also known as Muar First Bridge. The traffic from the bridge will be diverted straight away to Jalan Salleh. Take the left-most lane immediately because if you take the left lane, Jalan Salleh will continue as Johor State Route J32 which leads you to Labis instead of Batu Pahat. If you see an Esso petrol station on your right and Muar Wet Market on your left, turn right. Then, turn right once again to Jalan Abdullah.
The next lane will be slightly tricky, so always keep left. The next landmark as your guidance would be Delifrance Muar because you have to turn right at the signalised intersection there toeards Jalan Bakri FT5, followed by the first roundabout, Bentayan Roundabout. At Bentayan Roundabout, take a three o'clock turn to Jalan Arab. Go straight until you find the second roundabout near Plaza Wetex, Sulaiman Roundabout.
At Sulaiman Roundabout, go straight (take a twelve o'clock turn). If you turn left there, you're still going to Parit Jawa followed by Batu Pahat, but via Jalan Temenggong Ahmad J31 instead of FT5. Therefore, just go straight towards the third roundabout, Khalidi Roundabout. At Khalidi Roundabout then you take a nine o'clock turn (turn left) towards Parit Jawa followed by Batu Pahat. At Parit Jawa, you'll have to turn right to proceed to Batu Pahat, while drivers via J31 will only need to go straight because at the main signalised intersection at Parit Jawa, J31 road ends and continues as FT5.
If you come from Batu Pahat, just do the opposite - turn left at the main signalised intersection at Parit Jawa, take a three o'clock turn at Khalidi Roundabout, go straight at Sulaiman Roundabout and take a nine o'clock turn at Bentayan Roundabout. At Jalan Bakri FT5, just go straight towards the bridge and then to Melaka. Turn left at Parit Bunga Interchange to proceed to Melaka Via Lebuh AMJ.
The final episode of Jelajah Maharani is the review of Lebuh AMJ FT19. Check it out!
Selamat datang ke Bandar Maharani Muar, bandar kedua terpenting di Johor selepas Johor Bahru yang terkenal dengan kelazatan mi bandungnya serta kemerduan irama ghazalnya. Untuk pengetahuan semua, Muar mula diisytiharkan sebagai sebuah bandar oleh Maharaja Abu Bakar (kemudian Sultan) serta dinamakan sebagai Bandar Maharani berikutan Maharani Fatimah (kemudian Sultanah) memberi perkenan merasmikan pembukaan bandar Muar pada 12 Ogos 1887 sebagai bandar kedua terbesar di Johor selepas Johor Bahru. Sungguhpun dalam beberapa tahun kebelakangan ini status Muar sebagai bandar kedua terbesar di Johor telah dirampas oleh Batu Pahat dan seterusnya Kluang, namun status Muar sebagai bandar kedua terpenting di Johor tetap kekal. Kini, Muar turut diberi gelaran sebagai Bandar Diraja oleh Sultan Ibrahim Ismail, walaupun secara teknikalnya bandar diraja sebenar Johor ialah Pasir Pelangi di Johor Bahru.
Jalan raya utama di bandar Muar ialah Jalan Persekutuan FT5, Jalan Bakri FT24, Jalan Salleh J32 dan Jalan Temenggong Ahmad J31. Namun, pembangunan bandar Muar yang begitu pesat sebelum zaman penjajahan British lagi telah menyebabkan susun atur jalan-jalan utama di Muar kelihatan berselirat seperti sebuah kota sesat, walaupun tidaklah sedahsyat Melaka. Jambatan Sultan Ismail membentuk pintu masuk utama ke bandar Muar dari arah Melaka.
Asalnya, lalu lintas dari arah Melaka boleh bergerak terus ke Jalan Bakri FT5 sebelum melalui tiga bulatan untuk ke Batu Pahat melalui jalan FT5. Namun, kewujudan persimpangan lampu isyarat ketika itu telah menyebabkan lalu lintas menjadi sesak, manakala Jambatan Sultan Ismail pula terpaksa menampung kapasiti maksimum trafik secara berterusan yang mungkin akan menjejaskan kekuatannya. Oleh itu, lalu lintas dilencongkan ke Jalan Salleh sebelum kembali semula ke Jalan Bakri dan tiga bulatan.
Misi Blog Jalan Raya kali ini ialah menjejak jajaran FT5 melalui kota sesat Bandar Maharani ini. Cabarannya ialah dengan menjejak laluan FT5 di bandar Muar untuk perjalanan dari Melaka ke Batu Pahat dan sebaliknya. Misi ini samalah seperti misi menjejak pautan putus FT2 di Kuala Lumpur sebelum ini.
Jika anda datang dari arah Melaka melalui Lebuh AMJ, anda perlu keluar ke Persimpangan Parit Bunga untuk ke Muar kerana Lebuh AMJ berterusan sebagai Jalan Pintasan Muar di Persimpangan Parit Bunga tanpa melalui pusat bandar Muar. Di Persimpangan Parit Bunga, belok kanan ke bandar Muar.
Seterusnya, anda akan melalui Jambatan Sultan Ismail atau dikenali sebagai Jambatan Pertama Muar. Lalu lintas dari arah jambatan akan terus dilencongkan ke Jalan Salleh. Terus ambil lorong paling kanan kerana jika anda mengambil lorong kiri, Jalan Salleh akan berterusan sebagai Jalan Negeri Johor J32 yang membawa anda ke Labis dan bukan Batu Pahat. Jika anda nampak stesen minyak Esso di sebelah kanan anda serta Pasar Awam Muar di sebelah kiri anda, belok kanan. Kemudian, belok kanan sekali lagi ke Jalan Abdullah.
Laluan seterusnya agak mengelirukan, jadi pastikan anda berada di lorong kiri. Mercu tanda seterusnya untuk panduan anda ialah Delifrance Muar kerana anda perlu belok kiri di persimpangan lampu isyarat dekat Delifrance ke Jalan Bakri FT5, dan seterusnya ke bulatan pertama iaitu Bulatan Bentayan. Di Bulatan Bentayan, ambil pusingan pukul tiga ke Jalan Arab. Jalan terus sehingga anda terjumpa bulatan kedua dekat Plaza Wetex iaitu Bulatan Sulaiman.
Di Bulatan Sulaiman, jalan terus (ambil pusingan pukul dua belas). Jika anda belok kiri di situ, anda memang akan ke Parit Jawa dan seterusnya Batu Pahat, tetapi jalan yang akan anda lalui nanti ialah Jalan Temenggong Ahmad J31 dan bukannya jalan FT5. Jalan terus sehingga terjumpa bulatan ketiga iaitu Bulatan Khalidi. Di Bulatan Khalidi barulah anda ambil pusingan pukul sembilan (belok kiri) ke Parit Jawa dan seterusnya ke Batu Pahat. Di Parit Jawa, anda perlu membelok kanan untuk ke Batu Pahat, manakala pemandu yang melalui jalan J31 hanya perlu terus kerana di persimpangan lampu isyarat Parit Jawa, jalan J31 berakhir dan menjadi jalan FT5.
Bagi anda yang datang dari Batu Pahat, hanya lakukan secara berlawanan - belok kiri di persimpangan lampu isyarat utama Parit Jawa, ambil pusingan pukul tiga di Bulatan Khalidi, jalan terus di Bulatan Sulaiman dan ambil pusingan pukul sembilan di Bulatan Bentayan. Di Jalan Bakri FT5, jalan terus untuk ke jambatan dan seterusnya ke Melaka. Belok kiri semasa di Persimpangan Parit Bunga untuk ke Melaka melalui Lebuh AMJ.
Episod akhir Jelajah Maharani ialah reviu Lebuh AMJ FT19. Saksikanlah!
Hello everyone,
Welcome to Muar the Empress Town, the second most important town in Johor after Johor Bahru that is famed for its delicious mi bandung and its melodic ghazal. For your information, Muar had been granted town status by Maharaja Abu Bakar (then Sultan) and was named as the Empress Town, as Maharani Fatimah (then Sultanah) graced the grand inauguration ceremony of Muar on 12 August 1887 as the second largest town in Johor after. Even though Muar's position as the second largest town in Johor had been taken over by Batu Pahat and then Kluang in recent years, the status of Muar as the second most important town in Johor remains. Currently, Muar is now given the Royal Town title by Sultan Ibrahim Ismail, though technically the actual royal capital of Johor is Pasir Pelangi in Johor Bahru.
The main roads in Muar are Federal Route FT5, Jalan Bakri FT24, Jalan Salleh J32 and Jalan Temenggong Ahmad J31. However, the rapid urbanisation of Muar during the pre-British colonial era had made the main street layout to become tangled like a maze, although not as worse as Melaka. Sultan Ismail Bridge forms the main entrance to Muar from Melaka.
Originally, the traffic from Melaka could go straight to Jalan Bakri FT5 before approaching the three roundabouts towards Batu Pahat via FT5. However, the signalised intersection had caused massive congestion, while the Sultan Ismail Bridge was forced to carry the traffic over the maximum capacity continuously, which might affect its strength. As a result, the traffic is now diverted to Jalan Salleh before coming back to Jalan Bakri and the three roundabouts.
Malaysian Highway Blog's mission this time is to track down the FT5 section through the Empress Town maze. The challenge is to track down the FT5 route in Muar town centre dor the journey from Melaka to Batu Pahat and vice-versa. It is similar to the mission to track down the FT2 missing links in Kuala Lumpur previously.
If you come from Melaka via Lebuh AMJ, you need to exit the highway at Parit Bunga Interchange to Muar because Lebuh AMJ continues as Muar Bypass at Parit Bunga Interchange without passing through Muar town centre at all. At Parit Bunga Interchange, turn right to Muar.
Next, you will be passing the Sultan Ismail Bridge which is also known as Muar First Bridge. The traffic from the bridge will be diverted straight away to Jalan Salleh. Take the left-most lane immediately because if you take the left lane, Jalan Salleh will continue as Johor State Route J32 which leads you to Labis instead of Batu Pahat. If you see an Esso petrol station on your right and Muar Wet Market on your left, turn right. Then, turn right once again to Jalan Abdullah.
The next lane will be slightly tricky, so always keep left. The next landmark as your guidance would be Delifrance Muar because you have to turn right at the signalised intersection there toeards Jalan Bakri FT5, followed by the first roundabout, Bentayan Roundabout. At Bentayan Roundabout, take a three o'clock turn to Jalan Arab. Go straight until you find the second roundabout near Plaza Wetex, Sulaiman Roundabout.
At Sulaiman Roundabout, go straight (take a twelve o'clock turn). If you turn left there, you're still going to Parit Jawa followed by Batu Pahat, but via Jalan Temenggong Ahmad J31 instead of FT5. Therefore, just go straight towards the third roundabout, Khalidi Roundabout. At Khalidi Roundabout then you take a nine o'clock turn (turn left) towards Parit Jawa followed by Batu Pahat. At Parit Jawa, you'll have to turn right to proceed to Batu Pahat, while drivers via J31 will only need to go straight because at the main signalised intersection at Parit Jawa, J31 road ends and continues as FT5.
If you come from Batu Pahat, just do the opposite - turn left at the main signalised intersection at Parit Jawa, take a three o'clock turn at Khalidi Roundabout, go straight at Sulaiman Roundabout and take a nine o'clock turn at Bentayan Roundabout. At Jalan Bakri FT5, just go straight towards the bridge and then to Melaka. Turn left at Parit Bunga Interchange to proceed to Melaka Via Lebuh AMJ.
The final episode of Jelajah Maharani is the review of Lebuh AMJ FT19. Check it out!
Peta laluan dari Batu Pahat ke Melaka (klik untuk besarkan)
Route map from Batu Pahat to Melaka (click to enlarge)
Route map from Batu Pahat to Melaka (click to enlarge)
Peta laluan Batu Pahat-Melaka melalui bandar Muar (klik untuk besarkan)
Batu Pahat-Melaka route map within Muar town centre (click to enlarge)
Batu Pahat-Melaka route map within Muar town centre (click to enlarge)
Peta laluan Melaka-Batu Pahat melalui bandar Muar (klik untuk besarkan)
Melaka-Batu Pahat route map within Muar town centre (click to enlarge)
Melaka-Batu Pahat route map within Muar town centre (click to enlarge)
Belok kanan ke Jalan Arab dari arah Melaka
Turn right to Jalan Arab from Melaka
Persimpangan di Delifrance Muar
Intersection at Delifrance Muar
Bulatan Bentayan
Bentayan Roundabout
Bulatan Sulaiman
Sulaiman Roundabout
Bulatan Khalidi
Khalidi Roundabout
No comments:
Post a Comment