Monday, March 12, 2012

Lebuhraya Karak E8/FT2 / Karak Expressway E8/FT2

Salam sejahtera,

Sebagaimana yang kita semua sedia maklum, Lebuhraya Karak FT2 dibuka pada tahun 1977 sebagai lebuh raya tunggal dua lorong bagi menghubungkan antara Kuala Lumpur dengan pekan Karak di Pahang. Ia bertindak sebagai laluan alternatif bagi Jalan Gombak-Bentong FT68 yang berbahaya (dan menyeramkan) berikutan laluannya yang sempit dan berbengkang-bengkok. Sejak ia mula dibuka, Lebuhraya Karak menjadi laluan utama dari Kuala Lumpur ke negeri-negeri pantai timur. Berikutan kepentingan lebuh raya tersebut, ia kemudian dinaik taraf menjadi lebuh raya ekspres penuh 4-6 lorong dengan kawalan masuk penuh. Setelah siap dinaik taraf, Lebuhraya Karak dibuka semula pada tahun 1997 dengan kod laluan E8.

Kita sudah pun menjejak pautan putus FT2 di Kuala Lumpur dari Lebuhraya Persekutuan sehingga ke Plaza Tol Gombak di Lebuhraya Karak. Kita juga sudah pun mengetahui kisah asal-usul pembinaan Lebuhraya Karak. Kali ini, saya akan bawakan kepada saudara satu reviu eksklusif mengenai Lebuhraya Karak E8, Lebuhraya Asia AH141.

Pada hujung minggu yang lalu, saya dan ahli-ahli keluarga di Segamat, Johor pergi ke Felda Mempaga 1 untuk meraikan perkahwinan adik lelaki saya di sana. Kami bertolak dari Segamat pada 10 Mac 2012 jam 3.15 petang. Rombongan pihak lelaki (keluarga saya) terdiri daripada 5 buah kereta - sebuah Perodua Kembara, sebuah Honda City, sebuah Honda CR-V, sebuah Proton Wira dan sebuah Proton Waja. Dari Segamat, kami melalui Jalan Persekutuan 1 ke Gemas sejauh 39 km sebelum melalui Jalan Persekutuan 10 sejauh 120 km ke Temerloh dan seterusnya ke Felda Mempaga 1 melalui Lebuhraya Pantai Timur E8. Asalnya, saya bercadang menggunakan kesempatan ini untuk membuat reviu Jalan Persekutuan 10, tetapi saya terpaksa membatalkan hasrat tersebut atas faktor kesuntukan masa dan keselamatan, memandangkan saya sendiri memandu Perodua Kembara milik ayah saya ke sana.

Upacara persandingan dilangsungkan keesokan harinya pada 11 Mac 2012. Sementara ahli keluarga lain pulang ke Segamat, saya dan dua orang lagi adik saya pulang ke Kuala Lumpur menaiki Honda City. Saya menggunakan kesempatan ini untuk mengambil beberapa keping gambar Lebuhraya Karak E8 untuk dikongsi bersama, memandangkan saya tidak memandu. Namun, ada di antara gambar-gambar tersebut tidak berapa menarik kerana saya terpaksa mengambil gambar dari tempat duduk belakang.

Dari Felda Mempaga 1, kami memasuki Lebuhraya Karak melalui Exit 813 Persimpangan Karak, di mana Lebuhraya Karak berterusan sebagai Lebuhraya Pantai Timur dan laluan FT2 ke Karak dari Kuala Lumpur dilencongkan keluar. Asalnya, Lebuhraya Karak E8 tamat di simpang tiga Taman Bayu Karak, di mana ia bertukar daripada lebuh raya ekspres kembar empat lorong ke jalan raya tunggal dua lorong. Semasa pembinaan Lebuhraya Pantai Timur, laluan utama Lebuhraya Karak dilencongkan untuk berterusan sebagai Lebuhraya Pantai Timur, manakala jajaran Persimpangan Mempaga ke Karak dijadikan laluan susur keluar ke pekan Karak.

Jajaran Bentong-Karak adalah satu-satunya laluan dari Kuala Lumpur ke Kuantan, memandangkan Jalan Gombak-Bentong FT68 tamat di Jalan Persekutuan 8 di Ketari dekat Bentong. Oleh itu, jajaran tersebut tidak dikenakan tol.

Ada dua pintu masuk utama ke Bentong, iaitu Exit 810 Persimpangan Bentong Timur dan Exit 808 Persimpangan Bentong Barat. Exit 810 merupakan titik permulaan bagi Jalan Persekutuan 8 ke Kota Bharu sejauh lebih 402 km. Laluan ini, bersama-sama dengan Jalan Persekutuan 9 (Karak-Tampin) dan jajaran E8 dari Bentong ke Karak membentuk satu rangkaian jalan raya utama tengah (Central Spine Highway). Sementara itu, Exit 803 hanyalah sekadar simpang tiga yang boleh dilalui dari arah Kuala Lumpur sahaja. Menariknya, jalan susur keluar pendek dari Exit 808 yang hanya sepanjang 400 meter sahaja turut diwartakan sebagai Jalan Persekutuan 121. Jalan pendek FT121 ini kemudian berakhir di FT68 tidak jauh dari pekan Ketari.

Lebuhraya Karak E8 menggunakan sistem tol terbuka di mana pemandu perlu membayar tol yang ditetapkan di plaza tol yang dilaluinya. Ada dua plaza tol di lebuh raya ini iaitu Plaza Tol Bentong dan Plaza Tol Gombak. Kutipan tol RM3 dikenakan bagi kereta yang melalui plaza tol ini, manakala di Plaza Tol Gombak pula dikenakan tol RM5, menjadikan kos tol keseluruhan Lebuhraya Karak ialah RM8. Sebelum Lebuhraya Gombak FT2 dinaik taraf sebagai lebuh raya ekspres E8, kutipan tol dilakukan oleh Lembaga Lebuhraya Malaysia.

Hentian sebelah pertama ialah Hentian Sebelah Lentang yang boleh dimasuki dari kedua-dua arah. Konfigurasi sebegini membolehkan pemandu berpatah balik.

Beberapa kilometer kemudian ialah Exit 805 Persimpangan Bukit Tinggi. Persimpangan ini tidak menuju ke pekan Bukit Tinggi sebaliknya menuju ke pusat peranginan Bukit Tinggi. Untuk ke pekan Bukit Tinggi, terdapat beberapa susur keluar dari Lebuhraya Karak yang tidak diwartakan sebagai persimpangan keluar.

Selepas Exit 805, pendakian menaiki Banjaran Titiwangsa bermula dengan kecerunan 7%. Laluan lebuh raya terpisah dua sebelum bertemu semula di Exit 803 Persimpangan Genting Sempah, yang turut menempatkan Kawasan Rehat dan Rawat Genting Sempah. Kami berhenti rehat seketika di Kawasan Rehat dan Rawat Genting Sempah sebelum meneruskan perjalanan.

Kawasan Rehat dan Rawat Genting Sempah adalah kawasan rehat dan rawat terbesar dalam rangkaian lebuh raya kendalian MTD Prime (Lebuhraya Karak dan Lebuhraya Pantai Timur). Ia juga merupakan kawasan rehat pertama yang dibina menggunakan konfigurasi sisi tetapi boleh dicapai dari kedua-dua arah laluan lebuh raya. Hentian rehat ini, bersama-sama Exit 803 Persimpangan Genting Sempah, membentuk satu persimpangan bertingkat pertama dengan kawasan rehat dan rawat. Seterusnya kami melalui Terowong Genting Sempah sejauh 900 m yang pernah menjadi terowong jalan raya terpanjang di Malaysia sebelum kedudukannya dirampas oleh Terowong SMART E38. Sempadan Pahang-Selangor terletak betul-betul di dalam terowong tersebut.

Exit 803A Persimpangan Genting Highlands adalah satu persimpangan khusus dari arah Kuala Lumpur serta menampilkan satu laluan pendek ke Genting Highlands yang dibina sendiri oleh MTD Prime sebelum bertemu dengan jajaran asal Jalan Genting Highlands. Jika anda datang dari arah pantai timur dan hendak ke Genting Highlands, anda perlu keluar melalui Exit 803 Persimpangan Genting Sempah.

Selepas Exit 803A, laluan lebuh raya berpecah dua lagi sebelum menuruni kecerunan securam 8.5%, yang merupakan kecerunan lebuh raya paling curam di Malaysia. Had laju terpaksa diturunkan dari 90 km/j ke 60 km/j sahaja di kedua-dua arah. Jika dibandingkan dengan jajaran Lebuhraya Utara-Selatan E1 dekat Terowong Menora, kecerunan di bahagian paling curam di lebuh raya tersebut itu hanyalah 7% dengan had laju maksimum 80 km/j. Jajaran curam 60 km/j tersebut berakhir setelah kedua-dua laluan lebuh raya bertemu kembali.

Seterusnya, perjalanan menuruni bukit sehingga ke Gombak adalah lancar sehinggalah ketika menghampiri Plaza Tol Gombak apabila berlaku sedikit kesesakan yang bermula dari Exit 801 Persimpangan Gombak arah ke Jalan Lingkaran Tengah 2 Kuala Lumpur (MRR2) FT28 arah lawan jam. Kami mengambil keputusan mengelak kesesakan tersebut dengan menghala ke Wangsa Maju (arah jam). Lebuh raya tamat betul-betul selepas Plaza Tol Gombak sebagai Kilometer 19, manakala Exit 801 sebenarnya terletak di bawah penyelenggaraan Jabatan Kerja Raya.

Sepanjang melalui Lebuhraya Karak E8, terdapat beberapa perbezaan ketara jika dibandingkan dengan Lebuhraya Pantai Timur E8. Sementara Lebuhraya Pantai Timur lebih lurus serta mempunyai had laju lebih tinggi (110 km/j), laluan Lebuhraya Karak agak berkelok-kelok dengan had laju yang lebih rendah sedikit (90 km/j). Selain itu, terdapat sebilangan jalan-jalan kecil yang dihubungkan terus ke Lebuhraya Karak, tetapi bilangannya adalah minima dan tidak menjejaskan status kawalan masuk penuh bagi lebuh raya tersebut, tidak seperti beberapa lebuh raya "ekspres" di Lembah Klang yang gagal mematuhi ketetapan kawalan masuk penuh dengan membiarkan sebegitu banyak simpang jalan kecil serta jalan masuk perumahan ke lebuh raya tanpa kawalan. Jalan-jalan kecil di sepanjang Lebuhraya Karak sebenarnya terhasil apabila Lebuhraya Karak dibina sebagai jalan raya tunggal dua lorong pada tahun 1970an dan dikekalkan semasa ia dinaik taraf kepada lebuh raya ekspres. Satu lagi perbezaan utama antara kedua-dua lebuh raya tersebut tentulah sistem tol yang digunakan; Lebuhraya Karak menggunakan sistem tol terbuka manakala Lebuhraya Pantai Timur menggunakan sistem tol tertutup.

Lebuhraya Karak juga terkenal sebagai sebuah lebuh raya yang "keras", walaupun kalau diikutkan Jalan Gombak-Bentong FT68 jauh lebih "keras", sehingga dikatakan 80% pengguna yang melaluinya pada waktu siang akan berpatah balik dan beralih ke Lebuhraya Karak E8/FT2. Saya tidak perlu bercerita dengan lebih panjang mengenai cerita hantu di Lebuhraya Karak, memandangkan blog ini adalah Blog Jalan Raya Malaysia dan bukannya Blog Hantu Raya Malaysia. Tetapi jika anda berminat juga, anda boleh membaca satu rencana di akhbar Kosmo sebagai contoh ataupun anda google sahaja.

Apa pun, usaha Kementerian Kerja Raya pada tahun 1970an, disusuli MTD Prime pada tahun 1990an seharusnya dihargai, dan satu-satunya cara untuk menghargai susah payah mereka menjayakan projek Lebuhraya Karak adalah dengan memandu secara berhemah kerana kita tidak mahu koleksi cerita hantu Lebuhraya Karak terus bertambah. Sebagai tambahan, umat Islam dinasihatkan supaya banyak berzikir, berselawat dan membaca ayat-ayat al-Quran sepanjang perjalanan, moga-moga perjalanan kita dilindungi Allah daripada gangguan syaitan yang sentiasa berusaha untuk mengganggu dan menyesatkan seluruh umat manusia.


Maklumat lebuh raya

Kod laluan: E8
Panjang: 60 km
Arah laluan: Timur-barat (Gombak-Karak)
Bilangan lorong: 4 (Genting Sempah-Karak); 6 (Genting Sempah-Gombak)
Senarai persimpangan: Klik sini
Laman web: http://www.mtdinfraperdana.com


Untuk galeri penuh, sila klik sini.






Lebuhraya Karak menjadi Lebuhraya Pantai Timur selepas Exit 813 Persimpangan Karak






Petronas Lebuhraya Karak






Exit 805 Persimpangan Bukit Tinggi






Pekan Bukit Tinggi






Exit 803 Persimpangan Genting Sempah






Berehat sebentar di Kawasan Rehat dan Rawat Genting Sempah






Ada McDonald's di sini






Terowong Genting Sempah






Exit 803A Persimpangan Genting Highlands






Laluan berpecah dua sebelum menuruni cerun curam






Lebuh raya tamat di Exit 801 Persimpangan Gombak

No comments:

Post a Comment