Monday, December 10, 2012

Sejarah Lebuhraya Kuala Lipis-Gua Musang FT8 / Kuala Lipis-Gua Musang Highway FT8 history

Salam sejahtera,

Saya percaya ramai pengguna jalan raya terutamanya anak-anak Kelantan yang merantau ke ibu kota sering menggunakan Jalan Persekutuan 8 (atau sering digelar "Jalan Nombor 8") untuk berulang-alik ke kampung bukan? Terima kasih kerana sudi memartabatkan laluan tersebut dengan menggunakan kod laluan dengan betul. Sememangnya Jalan Persekutuan 8 ini sangat berjasa kepada anak-anak Kelantan kerana tanpa jalan tersebut, perjalanan dari Kuala Lumpur ke Kota Bharu boleh mencecah lebih 700 km. Namun, setelah siapnya Jalan Persekutuan 8, jarak perjalanan dari Kuala Lumpur ke Kota Bharu kini hanya lebih kurang 470 km sahaja.

Jalan Persekutuan 8 boleh dikatakan sebagai jalan raya persekutuan tulang belakang utama yang terakhir disiapkan di Semenanjung Malaysia, kerana jajaran terakhir FT8 yang dikenali sebagai Lebuhraya Kuala Lipis-Gua Musang dibina pada tahun 1981 dan siap sepenuhnya pada tahun 1986. Ironinya, jajaran dari Bentong ke Kuala Lipis dibina semasa zaman penjajahan British berikutan penjajah British menjadikan Kuala Lipis sebagai ibu negeri Pahang sebelum berpindah ke Kuantan pada tahun 1955. Pendahulunya iaitu Lebuhraya Kuala Krai-Gua Musang siap dibina pada tahun 1983. Sebelum itu, pekan Gua Musang hanya boleh diakses melalui kereta api sahaja. Dengan siapnya jajaran Lebuhraya Kuala Lipis-Gua Musang pada tahun 1986, Jalan Persekutuan 8 menjadi laluan utama bagi pemandu dari Lembah Klang, Selangor, Negeri Sembilan dan Melaka ke Kelantan, menjadikan laluan tersebut semakin sesak. Jalan FT8, bersama-sama dengan jalan FT9 dari Tampin ke Karak, membentuk satu laluan tulang belakang utama yang dikenali sebagai Jalan Raya Tulang Belakang Utama Tengah (Central Spine Highway).

Sungguhpun usia Lebuhraya Kuala Lipis-Gua Musang masih muda iaitu baru 26 tahun, jalan raya ini sudah banyak memakan korban berikutan laluannya yang banyak berselekoh. Apa tidaknya, keadaan jalan yang terlalu banyak berselekoh ini menyebabkan segelintir pemandu yang mengekori kenderaan perlahan hilang sabar, lantas memotong secara berbahaya. Sebab itulah sudah tiba masanya untuk kerajaan menaik taraf keseluruhan Jalan Persekutuan 8 ini daripada jalan raya tunggal 2 lorong kepada jalan raya kembar 4 lorong untuk menampung kadar aliran trafik yang tinggi.

Kali ini, saya bawakan satu lagi catatan sejarah yang jarang didokumentasikan dalam mana-mana media massa mahupun media cetak. Sebelum ini, saya pernah bawakan kepada anda mengenai sejarah Lebuhraya Karak FT2, kini saya bawakan kepada anda kisah pembinaan Lebuhraya Kuala Lipis-Gua Musang FT8. Terima kasih kepada Encik Midie yang merupakan anak jati Merapoh kerana sudi berkongsi pengalaman beliau menjadi saksi pembinaan jajaran penutup bagi Jalan Persekutuan 8 ini.




Jalan raya Merapoh



Jalan Bukit Tujuh semasa dalam pembinaan lagi.


Apabila dengar sahaja orang-orang tua kata jalan raya akan dibuka di Merapoh ni tak lama lagi, gembira sangat aku macam baru dapat hadiah walaupun pada masa tu aku budak-budak lagi. Tak silap masa tu aku dalam darjah 6. Terbayang difikiran aku Merapoh ni tak lama lagi akan ada kereta, bas, lori dan macam-macamlah seperti di Bandar Kuala Lipis atau Gua Musang.

Lepas tu tentu ada pula elektrik, air paip, siaran tv dan radio yang dah jelas, telefon dan sebagainya. Pendek kata Merapoh ni nanti setandinglah dengan tempat-tempat lain yang dah lama menikmati kemudahan tu. Rasanya tak sabar-sabar nak lihat jalan raya tu siap.

Walaubagaimanapun sehingga aku tamat sekolah rendah, jalan raya ni tak siap lagi. Jadi aku kenalah naik kereta api untuk ke sekolah menengah agama di Padang Tengku. Di sekolah ni aku tinggal di asrama. Setiap kali apabila aku boleh balik ke kampung, aku selalulah tertinjau-tinjau di tingkap keretapi kalau-kalau ternampak jalan raya baru tu. Masa tu pertanyaan "Dah setakat mana jalan raya ni siap?" selalu bermain difikiran ku. Begitulah ambil beratnya aku kepada projek jalan raya ni. Aku rasa orang-orang Merapoh pun pada masa tu macam aku jugalah, tak sabar-sabar nak tengok jalan raya bertar ni siap.

Jalan raya ni akan menghubungkan Bandar Kuala Lipis dengan Gua Musang. Mengikut cerita orang, jalan raya tu nanti dari Kuala Lipis akan melalui kampung-kampung seperti Kechau Tui, Pagar Sasak, Dada Kering, Chegar Perah, Sg. Temau, Sg. Yu, Kubang Rusa, Telok Gunung, Merapoh, Mentara sampailah ke Gua Musang. Sementara Kuala Lipis dah ada jalan raya sampai ke Kuala Lumpur manakala Gua Musang pula dah ada jalan raya hingga ke Kota Bahru. Jadi jalan raya yang nak dibuat di Merapoh ni kira jalan penting jugalah. Jalan yang menghubungkan antara timur dan barat.

Aku masih ingat, semasa aku tingkatan 2, aku pernah lalu di jalan raya ni yang masih dalam pembinaan dengan membonceng sebuah motosikal Honda Cup lampu bulat. Aku diajak oleh abang cu untuk menemaninya membawa balik motosikal tu ke Merapoh setelah dibaiki di sebuah kedai motor di Padang Tengku. Aku tak taulah kenapa motor tu tak dibawa melalui kereta api je. Mungkin abang cu pun tak sabar-sabar nak merasa melalui jalan raya tu agaknya. Kebetulan pula pada masa tu musim hujan.





Laluan Jalan Raya Merapoh


Selepas je melalui kampung Dada Kering, motor yang kami naiki lekat tayarnya kerana tanah selut. Agak aku tempat tu dekat-dekat dengan Bukit Tujuh. Risau juga aku sebab tengok sekeliling bukannya ada orang, hutan tebal adalah! Bertambah risau lagi sebab tak tau sejauh mana lagi untuk sampai ke Merapoh ni. Lepas ke motor ni meredah selut sejauh itu? Aku risau sangat sebenarnya tapi buat tak tau jelah sebab tengok abang cu bersemangat sangat nak balik dengan motor tu.

Tiba-tiba kedengaran bunyi kenderaan lalu di situ. Lega sikit rasa hati bila tengok sebuah 'Land Rover' menuju ke arah kami. Kereta tu berhenti dan pemandunya menyuruh kami angkat motor dan letakkan di bahagian belakang keretanya. Katanya tak lepas motor nak lalu jalan di depan tu sebab lecak sangat. Lepas Sg. Yu nanti barulah jalan elok sikit.

Nasib baik ada orang nak menolong, kalau tidak jenuh kome bermain selut sebelum sampai ke Merapoh. Entah pukul berapa sampai ke Merapoh tak taulah tetapi masih siang lagi.

Itulah secebis kisah aku melalui jalan raya yang menghubungkan antara Lepeh dan Gua Musang semasa pembinaannya antara tahun 1981-1985.




Jalan raya dah siap. Inilah jalan raya ke Merapoh sekarang.
Gambar ini diambil di kawasan Sungai Temau-Chegar Perah, dekat dah dengan Bukit Tujuh.



Rencana asal oleh: Midie Merapoh

No comments:

Post a Comment

Advertisement