Monday, May 12, 2014

Sepintas lalu: Projek naik taraf Jalan Sedenak-Layang-Layang / Overview: Sedenak-Layang-Layang Road upgrade project

Salam sejahtera,

Terlebih dahulu saya ingin memohon maaf kerana sudah lama tidak mengadakan sebarang reviu jalan raya selepas reviu Lebuhraya Sambungan Besraya (BEE) E9 berikutan kesibukan kerja serta keadaan cuaca yang tidak mengizinkan. Insya-Allah saya akan kembali membawakan kepada anda lebih banyak reviu jalan raya menarik untuk dikongsikan bersama sebaik musim ribut petir berakhir.

Baru-baru ini, salah seorang daripada pembaca setia Blog Jalan Raya Malaysia, Saudara Johari Mohamed Salleh, melaporkan mengenai pembukaan sebatang jalan raya baharu, yang sebenarnya merupakan jalan estet yang dinaik taraf supaya boleh diwartakan sebagai Jalan Negeri Johor. Jalan yang dimaksudkan itu ialah Jalan Layang-Layang-Sedenak. Apa yang menarik mengenai projek naik taraf jalan estet ini ialah masa pembinaannya yang sangat singkat iaitu selama enam bulan sahaja, bermula Jun 2013 dan siap pada Disember 2013.

Sedikit mengenai Jalan Layang-Layang-Sedenak ini. Jalan Layang-Layang-Sedenak ini merupakan sambungan kepada Jalan Negeri Johor J25 dari Kluang sehingga ke pekan Renggam dan seterusnya Layang-Layang. Ia dibina selari dengan landasan kereta api Keretapi Tanah Melayu Berhad. Selepas simpang Taman Murni Jaya, J25 menyempit menjadi jalan kampung sebelum bertukar menjadi jalan estet. Sementara itu pula, pekan Sedenak hanya dihubungkan ke pekan Kelapa Sawit melalui Jalan Negeri Johor J103. Kedua-dua penghujung jalan J25 dan J103 dihubungkan melalui jalan estet tanah merah. Maka, sudah tentulah jalan estet tersebut mudah rosak setiap kali musim hujan, sekaligus menyulitkan pengangkutan para penduduk di situ. Untuk memudahkan pergerakan penduduk, maka JKR Johor mengambil keputusan untuk menaik taraf jalan estet tersebut sebagai jalan raya dua lorong berturap.

Sebenarnya, tidak semua jajaran jalan tersebut terdiri daripada jalan raya dua lorong; ada yang hanya selebar selorong sahaja, kerana ia merupakan jalan estet berturap sedia ada. Ia memang dibiarkan dalam keadaan sebegitu kerana jalan ini bukanlah jalan raya utama tetapi berfungsi sekadar sebagai jalan perantara dari Kampung Murni Jaya sehingga ke pekan Sedenak. Maka, jajaran yang dinaik taraf oleh JKR Johor tersebut dibina dengan lebar lorong purata 2.75 m (JKR R2) melalui rawatan permukaan jalan tanah merah sedia ada sebelum diturap. Sebab itulah tempoh pembinaannya sangat singkat, kerana tidak banyak kerja yang perlu dilakukan. Namun, ia juga menyebabkan had laju maksimum di jalan tersebut menjadi serendah 40 km/j sahaja. Sungguhpun demikian, ia tidak menjadi soal kerana boleh dikatakan rata-rata pengguna jalan tersebut hanya terdiri daripada penduduk tempatan serta pekerja estet kelapa sawit sahaja; jalan ini pasti akan dinaikkan tarafnya kepada piawaian JKR R3 atau mungkin juga JKR R4 sekiranya kepentingan jalan tersebut sebagai jalan raya utama semakin meningkat.

Bagaimana pula dengan kod laluannya...? Adakah ia akan mengguna pakai kod laluan J25 atau J103...? Saya memohon kerjasama JKR Johor untuk memberikan pencerahan mengenai kod laluannya.







Peta imej satelit menunjukkan jajaran Jalan Sedenak-Layang-Layang yang dinaik taraf






Papan tanda projek naik taraf Jalan Sedenak-Layang-Layang - percaya atau tidak, projek naik taraf ini hanya memakan masa selama enam bulan sahaja untuk disiapkan...!!!






Jalan yang asalnya merupakan jalan estet tanah merah ini dinaik taraf kepada jalan dua lorong berturap dengan mengguna pakai piawaian JKR R2 (lebar lorong: 2.75 m; had laju reka bentuk: 60 km/j)






Sebahagian daripada jalan selorong berturap sedia di estet Mahamurni Plantations






Perhatikan transisi daripada jalan dua lorong JKR R2 (lebar jalan: 5.5 m) kepada jalan selorong berturap JKR R1 (lebar jalan: 5.4 m) di penghujung projek naik taraf Jalan Sedenak-Layang-Layang ini






Had laju yang dikenakan di sepanjang jalan ini rendah sahaja, iaitu 40 km/j
(Semua kredit gambar: Johari Mohamed Salleh)

No comments:

Post a Comment