Monday, May 19, 2014

Susah sangatkah nak pasang papan tanda dwihad laju...? / Is it too hard to install dual speed limit signboards...?







Tiga reka bentuk papan tanda dwihad laju oleh Saudara Fiq Shafiq untuk dicadangkan penggunaannya di lebuh raya ekspres di Malaysia.


Salam sejahtera,

Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, semakin banyak kes kemalangan maut yang melibatkan bas ekspres, kebanyakannya meragut banyak nyawa. Kes nahas bas ekspres terburuk dalam sejarah Malaysia dilaporkan pada tahun 2013 melibatkan sebuah bas persiaran yang menuruni Genting Highlands untuk ke Kuala Lumpur, yang mana nahas tersebut mengorbankan hampir kesemua penumpang termasuklah pemandunya sendiri. Puncanya...? Bas tersebut dipandu pada kelajuan 120 km/j di jalan raya yang mempunyai kecuraman 12% serta mempunyai banyak selekoh tajam. Malangnya, masih ramai pemandu bas yang tidak serik dan masih berdegil memandu melebihi had laju kenderaan berat, terutamanya di lebuh raya ekspres. 

Sepanjang Lebuhraya Utara-Selatan E1 dan E2, kebanyakan bas ekspres di situ dipandu bukan sahaja melebihi had laju kenderaan berat 90 km/j, malah lebih tinggi daripada had laju 110 km/j yang sepatutnya hanya dikuatkuasakan pada kenderaan ringan sahaja. Sebenarnya pemantauan oleh badan-badan berwajib seperti Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) memang ada, tetapi malangnya ia langsung tidak menampakkan sebarang perubahan positif disebabkan ketiadaan papan tanda dwihad laju, yang seterusnya menyebabkan banyak saman had laju boleh diketepikan. Maka, tidak hairanlah kenapa menaiki bas ekspres sekarang 38 kali lebih selamat ke liang lahad berbanding menaiki motosikal, kerana ramai pemandu bas ekspres yang memandu terlalu laju seperti hendak membunuh orang...!!!

Susulan nahas maut bas ekspres di Alor Gajah, Melaka pada tahun 2010, Ketua Menteri Melaka pada masa itu, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam, menggesa kerajaan persekutuan agar mewajibkan pemasangan alat pengehad kelajuan (speed limiter) pada kenderaan berat yang dikunci pada 90 km/j sahaja. Saya juga pernah menulis perkara yang sama dalam sebuah akhbar berbahasa Melayu, termasuklah menggesa agar Jabatan Kerja Raya (JKR) dan syarikat konsesi lebuh raya memasang papan tanda dwihad laju bagi penguatkuasaan had laju kenderaan berat yang lebih berkesan. Malangnya, tiada satu pun antara usul tersebut yang diguna pakai, dan Malaysia terus disajikan dengan berita-berita kemalangan maut melibatkan bas ekspres, dan seterusnya disajikan dengan irama "bangau oh bangau" oleh puak-puak yang mengaku "pakar" dalam bidang pengangkutan darat.

Persoalannya, susah sangatkah hendak memasang papan tanda dwihad laju...? Adakah sekeping papan tanda itu memakan kos sehingga jutaan ringgit...?





Cuba lihat contoh yang ditunjukkan oleh Thailand ini. Ia mempamerkan bukan satu sahaja had laju, tetapi tiga had laju berbeza mengikut jenis kenderaan. Susah sangatkah hendak memasang papan tanda seumpamanya di Malaysia...?





Ini pula contoh di Abu Dhabi, Emiriah Arab Bersatu. Tengok, ia amat mudah lagi ringkas. Kenapa kita tidak pula mencontohinya...?





Ini pula reka bentuk papan tanda dwihad laju di Romania - sangat ringkas tetapi sangat padat. Arab Saudi turut menggunakan rekaan sebegini pada papan tanda dwihad laju mereka. Kenapa kita sendiri tidak pernah terfikir untuk menggunakan papan tanda dwihad laju hatta yang seringkas ini...?

Bagi memenuhi keperluan ini, saya telah meminta pertolongan daripada Saudara Fiq Shafiq untuk merekabentuk papan tanda dwihad laju untuk digunakan di Malaysia. Tiga rekaan dihasilkan untuk dipertimbangkan oleh JKR serta syarikat konsesi lebuh raya ekspres untuk dipasang di jalan raya serta lebuh raya ekspres di Malaysia. Jutaan terima kasih saya ucapkan kepada Saudara Fiq Shafiq kerana sudi merekabentuk papan tanda tersebut untuk dikongsi bersama.

No comments:

Post a Comment

Advertisement