Friday, January 17, 2014

Mythbuster: Menaiki bas adalah 38 kali lebih selamat (ke liang lahad) daripada menunggang / membonceng motosikal - mitos terbukti benar...!!! / Mythbuster: Taking a bus is 38 times safer (to the graveyard) than riding a motorbike - myth confirmed...!!!



MIROS mendakwa kononnya "menaiki bas adalah 38 kali lebih selamat daripada menaiki / menunggang motosikal"...




...tetapi bas yang dilekatkan dengan pelekat propaganda itulah yang merempuh tembok pagar sekolah sehingga menyebabkan 2 orang selamat tiba di katil hospital


Salam sejahtera,

Entri Mythbuster pertama bagi tahun 2014 ini sebenarnya berdasarkan satu berita lama kira-kira 3 bulan lalu. Namun, saya tetap mengambil keputusan untuk menulis mengenainya disebabkan kedegilan pemandu bas ekspres yang masih lagi tidak serik-serik memandu melebihi had laju kenderaan berat 80 km/j di jalan persekutuan dan 90 km/j di lebuh raya ekspres. Nahas di Genting Highlands pada bulan Ogos lalu yang berpunca daripada pemandu bas yang memandu secara menggila pada kelajuan sehingga 120 km/j semasa menuruni Genting Highlands, serta "tragedi Oktober" pada tahun 2010 yang disebabkan oleh bas ekspres yang dipandu laju oleh pelumba haram jadah tidak bertauliah, sehingga melanggar beberapa buah kenderaan yang lain ibarat Shalin Zulkifli berjaya mendapat "strike" semasa bermain boling, sedikit pun tidak berupaya menginsafkan para pemandu bas ekspres agar memandu mengikut had laju kenderaan berat. Inilah perangai orang kita yang begitu mengaibkan - sudah terjatuh banyak kali pun masih tak terngadah.


Sistem pengangkutan rel adalah sistem pengangkutan awam yang mempunyai risiko kemalangan yang paling rendah, terutamanya sistem kereta api laju dengan pengasingan aras dan kawalan masuk penuh. Malah, risiko kemalangan bagi sistem kereta api laju juga adalah lebih rendah daripada lebuh raya ekspres disebabkan kadar aliran trafik yang sangat kurang. Hanya dua sahaja punca utama kemalangan kereta api laju, iaitu kegagalan landasan ataupun kegagalan kereta api itu sendiri. Bagi sistem landasan yang masih lagi mempunyai lintasan kereta api searas, maka risiko kemalangan juga lebih tinggi kerana sudah mula ada titik-titik konflik dengan lalu lintas jalan raya. Namun demikian, risiko kemalangan kereta api di lintasan kereta api masih lebih rendah daripada risiko kemalangan di persilangan jalan raya searas. Maka, sistem pengangkutan rel merupakan mod pengangkutan paling selamat berbanding bentuk pengangkutan awam darat yang lain.

Teksi dan prebet sapu pula mempunyai risiko yang lebih kurang sama seperti kenderaan persendirian biasa - atau dengan erti kata lain, kereta. Kenapa? Sebab teksi dan prebet sapu menggunakan kereta biasa sebagaimana kenderaan persendirian biasa. Namun, kos penyelenggaraan bagi teksi adalah lebih tinggi daripada kereta, kerana teksi diklasifikasikan sebagai penyelenggaraan berat (severe), dengan tempoh penyelenggaraan yang 50% lebih singkat daripada kereta biasa, memandangkan enjin teksi sering bekerja keras sehingga sehari suntuk setiap hari. Maka, teksi yang sering rosak di tepi jalan sudah menjadi lumrah.

Bas bandar, bas henti-henti serta bas sekolah selalunya dipandu perlahan bagi memudahkan pemandu bas mengambil penumpang. Memandangkan bilangan trip harian mereka adalah tetap, maka pendapatan mereka selalunya bergantung kepada berapa ramai penumpang yang diangkut, melalui jumlah kutipan tambang bagi setiap trip. Memandangkan bas-bas sebegini selalunya dipandu perlahan dan berhemah, maka risiko kemalangan turut kurang.

Akhir sekali, kita tinjau pula mengenai bas ekspres. Sungguhpun terdapat syarikat bas ekspres yang menggunakan propaganda "naik bas 38 kali lebih selamat daripada naik motor", tetapi dalam konteks Malaysia yang mana orang kita tidak sekali-kali pun terngadah sungguhpun selepas berjuta-juta kali terhantuk, maka bas ekspres di Malaysia sebenarnya jauh lebih berbahaya daripada kebanyakan kenderaan darat lain termasuklah motosikal. Kenapa pula saya katakan menaiki bas ekspres sebenarnya lebih berbahaya daripada menaiki motosikal...? Jika kita bandingkan dengan motosikal, sebuah motosikal hanya boleh dinaiki maksimum 2 orang, maka hanya 2 orang itu sahajalah yang berdepan dengan risiko kemalangan. Bas ekspres pula selalunya berupaya mengangkut sehingga lebih 38 orang. Jika diikutkan teori, bas ekspres sepatutnya memang lebih selamat, tetapi dalam realitinya kebanyakan bas ekspres dipandu secara berbahaya bukan sahaja melebihi had laju kenderaan berat, tetapi juga melebihi had laju lebuh raya ekspres itu sendiri. Maka, kesemua 38 orang penumpang seakan-akan sedang dihantar ke kubur masing-masing oleh pelesit-pelesit jadian yang seolah-olah menjadikan pil kuda dan air ketum sebagai makanan asasi bagi menggantikan nasi.

Lihat sajalah bas Transnasional yang sering dilekatkan dengan propaganda "naik bas lebih selamat daripada naik motor" yang karut lagi menyesatkan itu seperti gambar di atas. Ironinya, bas yang dilekatkan dengan propaganda sesat itulah yang melanggar tembok pagar sebuah sekolah di Sungai Petani, Kedah, sehingga menyebabkan dua orang cedera parah. Apa kejadahnya semua ini...? Kalaulah begini jadinya, lebih baik pelekat tersebut digantikan dengan pelekat bertulis "Menaiki bas adalah 38 kali lebih berbahaya daripada menunggang motosikal", dan pelekat asal itu lebih layak digunakan untuk mengelap najis di tandas sahaja.

Persoalannya sekarang ialah ke manakah perginya pemantauan oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) mahupun Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD)...? Adakah mereka sudah terlebih zat kangkung sehinggakan majoriti bas ekspres masih berdegil dan memandu melebihi had laju kenderaan berat...? Tahukah mereka bahawa hentaman bas pada kelajuan 90 km/j lebih kuat kesannya daripada hentaman kereta pada kelajuan 110 km/j...? Jika kereta yang dipandu laju pun berupaya meruntuhkan dinding sebuah rumah, maka bayangkanlah kesan kemusnahan yang terhasil sekiranya bas ekspres dipandu pada kelajuan yang sama.

Semasa negara dikejutkan dengan insiden "tragedi Oktober" 2010 yang meragut 12 nyawa di Simpang Ampat, saya serta bekas Ketua Menteri Melaka, Dato' Seri Mohd. Ali Rustam pernah menggesa agar alat pengehad kelajuan dipasang pada kesemua bas ekspres, dengan kelajuan maksimum dikunci pada 90 km/j. Saya juga pernah menggesa agar papan tanda dwihad laju dipasang bagi memastikan bas ekspres tidak dipandu melebihi had laju kenderaan berat 90 km/j di lebuh raya ekspres. Namun, ke mana perginya gesaan tersebut...? Adakah kedua-duanya berakhir di tong sampah semata-mata...? Sampaikan Melaka sudah bertukar Ketua Menteri pun masih tiada tindakan konkrit melainkan sekadar sembang kosong oleh "pakar-pakar kangkung"...? Saya sudah terlalu muak dengan pelbagai macam alasan yang diberikan oleh para pemain industri pengangkutan bas ekspres, yang mengatakan kononnya pemasangan alat pengehad kelajuan melibatkan kos yang tinggilah, itulah, inilah, dan pelbagai macam dalih bagi menghalalkan perangai haram jadah mereka, seolah-olah otak mereka sudah dimasuki air longkang sahaja.

Kesimpulannya, adalah tidak berbaloi sama sekali melaburkan puluhan ringgit sehala hanya untuk mendapatkan tiket ke liang lahad ataupun katil hospital dan seterusnya bermain dengan rolet Rusia apabila bas ekspres dipandu oleh pelesit-pelesit jadian yang seolah-olah kekenyangan pil kuda barang sepam dua. Nampaknya MIROS gagal membuktikan dakwaan mereka kepada saya bahawa kononnya "menaiki bas ekspres 38 kali lebih selamat daripada menunggang motosikal". Sebaliknya, jika mengikut konteks Malaysia, MIROS hanya berjaya membuktikan bahawa menaiki bas ekspres tetap lebih selamat daripada motosikal, tetapi 38 kali lebih selamat ke liang lahad sahaja. Dengan itu, mitos terbukti benar - tetapi hanya bagi perjalanan ke katil hospital atau ke liang lahad sahaja...!!!

No comments:

Post a Comment