Tuesday, January 28, 2014

Proposal: Sistem pernomboran kod laluan Jalan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur / Proposal: Federal Territory of Kuala Lumpur Route code numbering system



Kebanyakan papan tanda jalan raya di Kuala Lumpur begitu bercelaru dan tidak memaparkan kod laluan, menjadikan Kuala Lumpur contoh paling teruk dalam memartabatkan jalan raya Malaysia.


Salam sejahtera,

Dalam entri yang lepas mengenai Jalan Ampang B31, saya ada menyuarakan rasa tidak kecewa dan tidak puas hati berikutan ketiadaan sistem kod laluan Jalan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, yang menyebabkan Kuala Lumpur menjadi contoh yang paling teruk dalam memartabatkan jalan raya negara. Ia tentunya sesuatu yang memalukan dan tidak boleh diterima sama sekali, memandangkan Kuala Lumpur adalah ibu kota Persekutuan Malaysia. Setelah saya menyuarakan mengenai isu tersebut di laman Facebook Jabatan Kerja Raya Malaysia (JKR), mesej tersebut mendapat perhatian oleh pihak JKR yang menyambut baik cadangan mewujudkan satu sistem kod laluan Jalan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur. Terima kasih atas maklum balas oleh pihak JKR. Bagi entri kali ini, saya ingin mengemukakan satu proposal mengenai sistem kod laluan Jalan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur untuk perhatian JKR Wilayah Persekutuan dan Datuk Bandar Kuala Lumpur.


Apa itu Jalan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur?

Jalan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur yang saya ingin cadangkan ini merupakan satu rangkaian jalan raya arteri dan sekunder di bawah pengurusan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dan JKR Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur. Ia merangkumi:-
  1. Jalan raya arteri dan pengagih utama yang berfungsi menjadi penghubung utama antara kawasan-kawasan utama di Kuala Lumpur, tetapi hirarkinya di bawah Jalan Persekutuan utama
  2. Jalan Negeri Selangor yang melalui Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur

Oleh itu, Jalan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur ini boleh dikatakan setaraf dengan Jalan Negeri dari segi hirarki jalan; namun, memandangkan Kuala Lumpur ditadbir secara terus oleh kerajaan persekutuan sebagai mana Wilayah Persekutuan yang lain, maka Jalan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur sewajarnya membentuk salah satu kelas Jalan Persekutuan yang tersendiri.


Kenapa perlu diwujudkan rangkaian Jalan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur?

Pembangunan sistem rangkaian Jalan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur adalah satu inisiatif penting dalam mentransformasikan rangkaian jalan raya di Kuala Lumpur agar menjadi satu rangkaian pengangkutan yang cekap, mesra pemandu dan mesra pelancong. Selama ini, sistem rangkaian jalan raya di Kuala Lumpur dikritik kerana beberapa masalah berikut:-
  1. Kod laluan tidak dilabelkan - Kebanyakan papan tanda di Kuala Lumpur tidak melabelkan kod laluan, menyebabkan pengguna jalan raya terutamanya pemandu dari luar Kuala Lumpur serta pelancong asing yang bergantung sepenuhnya kepada kod laluan sebagai penunjuk arah perjalanan sering tersesat. Kod laluan yang tidak dilabelkan juga turut mengundang masalah ketiadaan kesinambungan laluan (route continuity), terutamanya Jalan Persekutuan 2, menyebabkan ramai pengguna jalan raya yang tidak tahu akan jajaran sebenar laluan yang merentasi Kuala Lumpur.
  2. Tiada kesinambungan bagi beberapa laluan Jalan Negeri Selangor - Terdapat beberapa batang jalan raya yang diwartakan sebagai Jalan Negeri Selangor yang melalui Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur tetapi tiada kesinambungan (atau dengan kata lain, kesemua laluan tersebut kehilangan kod laluan sebaik memasuki Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur) berikutan ketiadaan sistem kod laluan peringkat Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur. Antara beberapa laluan Jalan Negeri Selangor yag dikenal pasti adalah seperti berikut:-
    • Jalan Puchong B11
    • Jalan Klang Lama B14
    • Jalan Ampang B31

Selain itu, Kuala Lumpur menunjukkan contoh yang paling teruk dalam memartabatkan jalan raya berikutan ketiadaan sistem kod laluan khusus bagi peringkat Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, sedangkan bandar raya Shah Alam dan Wilayah Persekutuan Labuan sendiri pun turut mempunyai sistem kod laluan tersendiri. Maka, satu sistem pernomboran kod laluan Jalan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur perlu diwujudkan bukan sahaja bagi menunjukkan komitmen Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dalam memartabatkan jalan raya negara, tetapi juga menjadikan bandar raya Kuala Lumpur sebagai bandar raya global yang mesra pelancong dengan adanya sistem kod laluan yang memudahkan para pelancong merancang perjalanan mereka.





Contoh papan tanda yang sewajarnya digunakan oleh DBKL dan JKR Kuala Lumpur


Format sistem kod laluan yang dicadangkan

Bagi sistem kod laluan bagi Jalan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, saya mencadangkan agar kod laluan yang hendak diwartakan itu bermula dengan huruf W diikuti dengan nombor laluan yang diwartakan. Bagi laluan yang berasal daripada Jalan Negeri Selangor yang melalui Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, maka nombor laluan perlulah dikekalkan tetapi huruf negeri ditukarkan daripada huruf B (Selangor) kepada huruf W (Kuala Lumpur). Misalnya, Jalan Ampang B31 seharusnya diwartakan sebagai Jalan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur W31.


Cadangan beberapa laluan Jalan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur

Berikut merupakan beberapa batang jalan yang saya ingin calonkan sebagai Jalan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur. Namun, terserahlah kepada pihak DBKL mahupun JKR Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur bagi menambah atau meminda senarai laluan Jalan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur mengikut kesesuaian.
  1. W1 - Jalan Sultan Hishamuddin (bermula dari persimpangannya dengan Jalan Kinabalu FT1 sehingga ke Dataran Merdeka), pasangan sehala Jalan Tuanku Abdul Rahman dan Jalan Raja Laut, dan Jalan Ipoh (dari Chow Kit sehingga ke Bulatan Kepong)
  2. W2 - Jalan Pahang (bertindih dengan Jalan Persekutuan 2 dari Bulatan Pahang sehingga ke Persimpangan Jalan Gombak) dan Jalan Genting Klang (dari Persimpangan Jalan Gombak sehingga ke persimpangan KL MRR2 FT28)
  3. W3 - Jalan Lingkaran Dalam KL, terdiri daripada Jalan Sultan Ismail (dari Persimpangan Jalan Sultan Ismail dengan Jalan Kuching FT1 sehingga ke persimpangan Jalan Imbi), Jalan Imbi, Jalan Hang Tuah dan Jalan Dewan Bahasa (sehingga ke persimpangannya dengan Jalan Istana)
  4. W4 - Jalan Cheras (bermula daripada Bulatan Cheras yang dihubungkan dengan Jalan Cheras FT1 dan Jalan Loke Yew FT1 sehingga ke persimpangan Jalan Tun Razak-Jalan Pudu), Jalan Pudu (sehingga ke Puduraya / UTC Kuala Lumpur), Jalan Tun Tan Cheng Lock dan Jalan Tun Sambanthan (sehingga ke Persimpangan Brickfields di Jalan Syed Putra FT2)
  5. W5 - Jalan Tun Perak (dari UTC KL sehingga ke Dataran Merdeka) dan Jalan Parlimen (Dataran Merdeka-Bangunan Parlimen)
  6. W10 - Jalan Travers (bermula dari Bulatan Hishamuddin yang menghubungkannya dengan Jalan Hishamuddin / Jalan Kinabalu FT1 sehingga ke KL Sentral), Jalan Bangsar (KL Sentral-Exit 1012 Persimpangan Pantai Baru, bertindih seketika dengan Lebuhraya Pantai Baru E10) dan Jalan Pantai Baru (Exit 1012 Persimpangan Pantai Baru sehingga ke Persimpangan Kerinchi di Lebuhraya Persekutuan FT2)
  7. W11 - Jalan Puchong, berterusan sebagai Jalan Negeri Selangor B11
  8. W12 - Jalan Sentul, bermula dari persimpangannya dengan Jalan Ipoh sehingga ke persimpangan Jalan Taman Batu Muda
  9. W14 - Jalan Klang Lama, berterusan sebagai Jalan Negeri Selangor B14 dan Lebuhraya Pantai Baru E10
  10. W31 - Jalan Ampang, berterusan sebagai Jalan Negeri Selangor B31
  11. W33 - Jalan Jelatek, Jalan Setiawangsa, Jalan Mohd. Yatim Yahaya dan Jalan Wangsa Perdana 1

Saya amat berharap agar cadangan mewujudkan rangkaian Jalan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur ini mendapat perhatian daripada pihak Datuk Bandar Kuala Lumpur dan JKR Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan diimplementasikan segera agar sedikit sebanyak dapat memulihkan imej Kuala Lumpur sebagai bandar raya global mesra pelancong, di samping sebagai inisiatif memartabatkan jalan raya negara.

No comments:

Post a Comment