Tuesday, December 2, 2014

Reviu berkembar Jambatan Pulau Pinang pertama (E36) dan kedua (E28) / First (E36) and second (E28) Penang Bridge double reviews

Salam sejahtera,

Seperti yang kita semua sedia maklum, Jambatan Sultan Abdul Halim Muadzam Shah E28, atau lebih dikenali sebagai Jambatan Kedua Pulau Pinang E28, telah pun selamat dirasmikan pada 1 Mac 2014 oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd. Najib Razak. Semasa majlis perasmian tersebut, saya tidak berkesempatan untuk ke sana disebabkan faktor komitmen kerja serta faktor kewangan yang agak kurang mengizinkan. Namun, ia tidak bermakna saya membatalkan terus hasrat untuk mencuba jambatan tersebut, dan hasrat tersebut akhirnya tercapai minggu lalu semasa saya ke Pulau Pinang menaiki lori pikap Isuzu D-Max untuk membantu adik lelaki saya, Hazwan, mengangkut sebahagian barangannya untuk berpindah ke Shah Alam.




Peta lintasan Selat Selatan di Pulau Pinang, terdiri daripada feri Pulau Pinang, Jambatan Pulau Pinang E36 dan Jambatan Sultan Abdul Halim Muadzam Shah E28


Sebelum saya teruskan dengan reviu bagi jambatan pertama dan kedua, izinkan saya untuk bercerita sedikit sebanyak mengenai sejarah lintasan air di Pulau Pinang. Sejarah lintasan air di Pulau Pinang bermula seawal tahun 1786 semasa Francis Light membuka Pulau Pinang yang dipajak daripada Sultan Kedah sebagai balasan untuk melindungi Kedah daripada serangan Siam dan Burma. Pembukaan Pulau Pinang oleh Francis Light menandakan permulaan bagi episod penjajahan British di Tanah Melayu di samping permulaan bagi Pulau Pinang sebagai sebuah negeri berasingan. Sejak pembukaan Pulau Pinang, orang-orang dari tanah besar berulang-alik ke pulau dengan berperahu.




Sebelum 1985, feri Pulau Pinang merupakan satu-satunya pengangkutan antara pulau dengan tanah besar


Setelah motokar dibawa masuk oleh orang-orang putih pada tahun 1924, timbul satu keperluan bagi membolehkan kereta yang pada masa itu hanya mampu dimiliki oleh para pegawai penjajah British, pengurus ladang milik orang putih, kerabat diraja serta golongan elit Melayu, membawa kepada penubuhan perkhidmatan feri Pulau Pinang yang menjadi salah satu ikon negeri. Namun, perkhidmatan feri Pulau Pinang sebenarnya bermula pada tahun 1894 oleh pengusaha Cina, cuma pada masa itu feri yang digunakan masih belum berupaya untuk mengangkut kenderaan bermotor; hanya bermula pada tahun 1924 barulah feri yang digunakan berupaya untuk mengangkut kenderaan bermotor. Pada masa itu, perkhidmatan feri diambil alih oleh kerajaan negeri melalui Lembaga Pelabuhan Pulau Pinang; tempat pendaratan feri pada masa itu bukanlah di pengkalan sekarang tetapi di Jeti Kedah (sebelah pulau) serta beberapa tempat pendaratan tidak tetap di sebelah tanah besar. Dua pengkalan tetap (Pengkalan Sultan Abdul Halim dan Pengkalan Raja Tun Uda) yang digunakan sehingga sekarang dirasmikan pada 23 September 1959.

Sejak itu, perkhidmatan feri Pulau Pinang terus menjadi satu-satunya sistem pengangkutan antara pulau dengan tanah besar sehingga tahun 1985 apabila Jambatan Pulau Pinang E36 dirasmikan oleh Tun Dr. Mahathir. Idea pembinaan jambatan pertama yang menghubungkan antara Pulau Pinang dengan tanah besar mula diutarakan seawal zaman Tun Abdul Razak pada tahun 1970an, dengan kajian kemungkinan disiapkan pada tahun 1971, tetapi pembinaannya hanya dimulakan pada tahun 1982 dengan kos RM600 juta setelah reka bentuk jambatan dimuktamadkan pada tahun 1981. Terdapat lima reka bentuk yang dicadangkan termasuklah jambatan galang kotak keluli, jambatan arca keluli dan jambatan kabel penahan, tetapi rekaan akhir yang dimuktamadkan menggunakan rekaan jambatan kabel penahan konkrit bagi bidang utama serta jambatan galang konvensional bagi bahagian lain. Pemilihan reka bentuk jambatan kabel penahan memberi kelebihan utama berbanding rekaan jambatan gantung yang lazim digunakan dalam kebanyakan jambatan terpanjang di dunia kerana jambatan kabel penahan tidak memerlukan pautan ke tanah sebagaimana jambatan gantung, memandangkan pautan ke tanah merupakan komponen sokongan beban utama bagi jambatan gantung - jika struktur tanah lemah, jambatan gantung boleh roboh dengan mudah. Saya akan ulas lebih lanjut mengenai perbandingan antara jambatan kabel penahan dengan jambatan gantung dalam entri akan datang.




Jambatan Pulau Pinang E36 semasa ia mula-mula dibuka pada tahun 1985
(Kredit gambar: Arkib Negara Malaysia)


Semasa Jambatan Pulau Pinang E36 dibina, ia direkabentuk supaya boleh dinaik taraf menjadi 6 lorong, dengan bidang utama jambatan dibina 6 lorong manakala bahagian lain dibina 4 lorong sahaja. Namun, setelah jambatan tersebut mencapai kapasiti kemuncak sekitar tahun 2000, maka kerja-kerja pelebaran jambatan menjadi 6 lorong pada keseluruhan laluan dimulakan pada November 2005 dan siap dalam tempoh 30 bulan. Kerja-kerja pelebaran E36 termasuklah pembinaan bahu jalan keras selebar 2 meter, memandangkan jambatan tersebut asalnya tiada bahu jalan langsung. Sungguhpun Jambatan Pulau Pinang E36 sudah pun dilebarkan, ia masih tidak mampu menangani kesesakan di sepanjang laluannya terutamanya pada waktu gegas. Hazwan pernah memberitahu saya bahawa pada waktu gegas, trafik di E36 boleh dikatakan hampir tidak bergerak langsung walaupun dengan menggunakan motosikal. Sehubungan dengan itu, Jambatan Kedua Pulau Pinang E28 mula diilhamkan oleh Tun Dr. Mahathir pada tahun 1995, tetapi kerajaan hanya mengumumkan pembinaannya lebih sedekad kemudian, mula dibina pada November 2008 dengan kos RM4.5 bilion dan dibuka pada lalu lintas pada 1 Mac 2014.

Rekaan asal E28 turut menyertakan pembinaan sepasang hentian rehat di tengah-tengah laut, pertama seumpamanya di Malaysia. Namun, kos pembinaan yang tinggi menyebabkan cadangan tersebut dibatalkan dan digantikan dengan sepasang hentian rehat biasa yang akan dibina di atas tanah rizab E28 di Batu Kawan. Tidak seperti jambatan lama yang dibina 4 lorong dan dikembangkan menjadi 6 lorong, E28 pula hanya dibina 4 lorong serta dilengkapi lorong motosikal. Kedua-dua jambatan bermula dari Lebuhraya Utara-Selatan E1 dan berakhir di Lebuhraya Tun Dr. Lim Chong Eu FT3113; Jambatan Pulau Pinang E36 sebenarnya bermula di persimpangan Jalan Siakap di Seberang Jaya dan membentuk laluan perintis bagi Lebuhraya Utara-Selatan E1 di Seberang Perai.

Jadi apa yang membezakan antara kedua-dua jambatan tersebut...? Biar gambar-gambar di bawah ini menerangkan bagi pihak saya:-






Selain itu, terdapat perbezaan lain antara kedua-dua jambatan tersebut. Jambatan Pulau Pinang E36 diuruskan oleh Penang Bridge Sdn. Bhd. (PBSB), anak syarikat PLUS Malaysia Berhad, manakala Jambatan Sultan Abdul Halim Muadzam Shah E28 pula diuruskan oleh Jambatan Kedua Sdn. Bhd. (JKSB), syarikat milik Kementerian Kewangan Malaysia. Sistem kutipan tol di kedua-dua jambatan juga berbeza - Jambatan Pulau Pinang E36 menggunakan sistem tol terbuka konvensional yang dikenakan di Plaza Tol Perai, manakala kutipan Jambatan Sultan Abdul Halim Muadzam Shah E28 pula agak unik dengan mengguna pakai sistem lorong pengumpul-ekspres. Sebelum menghampiri Plaza Tol Bersepadu Bandar Cassia, lalu lintas dari arah Lebuhraya Utara-Selatan E1 dipecahkan kepada dua, iaitu yang hendak ke jambatan (lorong ekspres) serta yang hendak keluar ke Batu Kawan (lorong pengumpul). Di Plaza Tol Bersepadu Jambatan Kedua Pulau Pinang, pemandu di lorong ekspres perlu membayar tol Lebuhraya Utara-Selatan dan tol Jambatan Kedua Pulau Pinang, manakala pemandu di lorong pengumpul pula hanya perlu membayar tol Lebuhraya Utara-Selatan sahaja. Selepas Persimpangan Bandar Cassia, terdapat sebuah lagi plaza tol yang lebih kecil yang hanya mengutip tol Jambatan Kedua Pulau Pinang sahaja. Jadi, sekiranya anda terlajak ke lorong pengumpul, anda tidak perlu risau kerana anda masih boleh melalui jambatan, cuma perlu berhenti dua kali.




Cuaca buruk di sepanjang perjalanan menyebab saya tidak dapat mengambil gambar di sepanjang Jambatan Sultan Abdul Halim Muadzam Shah E28 dengan lebih jelas


Semasa saya ke Pulau Pinang pada 26 November 2014, saya hanya dapat mengambil sedikit sahaja gambar disebabkan hujan lebat di sepanjang perjalanan bermula dari Gua Tempurung. Keadaan di E28 sangat lengang kerana ia masih baharu; tambahan pula, lokasinya agak jauh dari kawasan tepu bina di Perai. Tidak seperti Jambatan Pulau Pinang E36 yang lebih lurus, Jambatan Sultan Abdul Halim Muadzam Shah E28 pula agak berlengkuk sedikit. Keadaan jambatan yang agak berlengkuk ini sangat penting bagi mengurangkan hipnosis lebuh raya, memandangkan jambatan E28 ini sangat panjang iaitu 16.9 km. Tidak seperti bidang utama E36 yang terletak betul-betul di tengah-tengah jambatan, bidang utama E28 terletak hanya 2 km sebelum penghujung jambatan di Batu Maung. Kenapa pula boleh jadi begitu...? Jawapannya tidak lain dan tidak bukan kerana bahagian paling dalam di sepanjang laluan hanya terletak di situ; kedalaman laut di sepanjang jajaran lain pula terlalu cetek untuk dilalui kapal-kapal besar. Di E36 pula, bahagian tengah jambatan itulah bahagian paling dalam. E28 tamat di Exit 2802 Persimpangan Batu Maung.

Kedua-dua penghujung jambatan lama dan baru dihubungkan oleh Lebuhraya Tun Dr. Lim Chong Eu FT3113. Lebuh raya itu kini sedang dalam proses naik taraf di sepanjang jajaran Bayan Baru-Batu Maung, kerana jajaran tersebut asalnya hanya sekadar jalan raya kembar dengan banyak persimpangan searas berlampu isyarat. Maka, sebuah jejambat kini sedang dibina berterusan dari Bayan Baru ke Batu Maung, dijangka siap sekitar 2 tahun lagi. Jajaran FT3113 yang berstatus lebuh raya ekspres hanyalah dari Bayan Baru sehingga ke simpang Gat Lebuh Cecil yang merupakan persimpangan searas berlampu isyarat.





Untuk perjalanan pulang pula, saya menggunakan Jambatan Pulau Pinang E36. Jika sebelum ini saya berasa kecewa kerana terlalu sedikit gambar yang dapat diambil akibat hujan, saya mengambil kesempatan merakam video perjalanan pulang melalui E36. Sebelum pulang melalui Lebuhraya Utara-Selatan E1, saya berhenti di Hentian Sebelah Juru untuk mengisi minyak diesel. Isuzu D-Max ini sangat jimat minyak; perjalanan sejauh lebih kurang 600 km dari Segamat ke Pulau Pinang (melalui E28) dan seterusnya E36 sebelum berhenti mengisi minyak di Hentian Sebelah Juru hanya memerlukan 49 liter diesel sahaja.

Secara keseluruhannya, kedua-dua Jambatan Pulau Pinang lama (E36) dan baharu (E28) merupakan dua mahakarya agung bagi kejuruteraan jalan raya Malaysia yang menjadi kebanggaan negara. Kedua-dua jambatan memegang rekod sebagai jambatan lintasan air terpanjang di Asia Tenggara, dengan rekod E36 dipecahkan oleh E28. Malah, Jambatan Pulau Pinang E36 pernah menjadi jambatan ketiga terpanjang di dunia ketika ia baru sahaja dibuka. Kedua-dua karya agung kejuruteraan jalan raya negara ini dibina atas semangat Malaysia Boleh, menunjukkan bahawa kita mampu mencabar kehebatan kejuruteraan jalan raya di negara-negara maju.



Maklumat lebuh raya


Jambatan Pulau Pinang E36

Kod laluan: E36
Panjang: 13.5 km
Panjang jambatan: 8.4 km
Bidang utama: 225 m
Arah laluan: Timur-barat
Bilangan lorong: 6
Laman web: http://www.plus.com.my


Jambatan Sultan Abdul Halim Muadzam Shah E28

Kod laluan: E28
Panjang: 24 km
Panjang jambatan: 16.9 km
Bidang utama: 240 m
Arah laluan: Timur-barat
Bilangan lorong: 4
Laman web: http://www.jambatankedua.com.my

No comments:

Post a Comment