Monday, December 1, 2014

Apa Kejadahnya: Boleh tukar nama jalan, tapi... / What The Hell: You can rename the roads, but...



Lebuhraya Mahameru FT2 kini dinamakan semula sebagai Lebuhraya Sultan Iskandar FT2. Sungguhpun jalan ini berstatus Jalan Persekutuan, namun DBKL langsung tidak pernah menggunakan kod laluan tersebut pada mana-mana papan tanda di sepanjang laluannya.


Salam sejahtera,

Terlebih dahulu saya ingin memohon maaf kerana sudah lama tidak mengemaskini blog ini. Sepanjang bulan November lalu, saya berada di kampung kerana bercuti di samping urusan keluarga. Meskipun memang ada aplikasi Blogger untuk telefon bimbit Android yang sepatutnya membolehkan saya mengemaskini blog melalui telefon bimbit, namun ia sangat tidak mesra pengguna seperti yang diharapkan. Blog Jalan Raya Malaysia kini aktif semula setelah saya pulang ke ibu kota.

Namun, saya dihidangkan dengan satu cerita yang sangat menyakitkan hati sebaik pulang ke ibu kota. Dengan hanya bermodalkan notis 24 jam, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) mengeluarkan notis mengejut untuk menukar nama 8 batang jalan raya utama di Kuala Lumpur kepada nama-nama Yang Dipertuan Agong. Sungguhpun niat DBKL menamakan semula jalan-jalan tersebut sempena nama-nama Yang Dipertuan Agong yang lepas itu sebenarnya bersesuaian dengan status Kuala Lumpur sebagai ibu kota Persekutuan, namun tindakan tersebut telah mencetuskan kemarahan di kalangan pengguna jalan raya, khususnya orang luar, pelancong asing, pemandu teksi, posmen, mat despatch, penghantar pizza, dan ramai lagi. Malah, orang-orang KL sendiri pun amat marah akan tindakan mengejut oleh DBKL yang dilakukan secara tergesa-gesa tanpa memaklumkan kepada mereka terlebih dahulu. Orang luar dan pelancong asing sudah tentu akan tersesat kerana langsung tiada kod laluan sebagai panduan bagi membantu mereka. Selain itu, kita akan mendengar lebih banyak kes lambakan surat yang tidak berhantar akibat posmen dan mat despatch tersesat jalan. Penghantar pizza akan lambat sampai ke alamat sepatutnya akibat tersesat dan terkeliru dengan nama baharu jalan. Malah, masalah sama turut dihadapi pemandu teksi sehingga menyebabkan mereka menuntut bayaran tambang yang lebih mahal selain membazir masa dan bahan api. Peniaga akan kehilangan pelanggan akibat terkeliru dengan nama baharu jalan. Lebih teruk lagi, terdapat kes di mana pengguna jalan raya yang bergantung sepenuhnya kepada GPS akan disesatkan jauh ke bandar lain - misalnya, pengguna jalan raya yang hendak ke Jalan Sultan Yahya Petra / Jalan Semarak FT215 akan dilencongkan ke jalan dengan nama sama (Jalan Sultan Yahya Petra FT3) di Kota Bharu, Kelantan.




Senarai 8 batang jalan yang dinamakan semula mengikut nama-nama Yang Dipertuan Agong


Blog Jalan Raya Malaysia juga mengecam sekeras-kerasnya tindakan DBKL yang dilakukan secara melulu dan tergesa-gesa itu. Kenapa pula...? Sebenarnya tidak salah hendak menukar nama jalan raya kepada nama baharu, kerana ia memang perkara lumrah di mana-mana tempat sekalipun. Namun, apa yang menyebabkan saya berasa amat marah dan kesal akan tindakan tergesa-gesa oleh DBKL itu adalah kerana DBKL tetap berdegil tidak menggunakan kod-kod laluan pada hampir kesemua papan tandanya. Ada yang mencadangkan agar menggunakan mercu tanda utama di jalan tersebut sebagai panduan, tetapi petua tersebut hanya berguna untuk warga KL sahaja; petua tersebut tidak berguna sama sekali untuk orang luar dan pelancong asing kerana mereka sendiri pun tidak tahu di mana mercu tanda tersebut berada. Sebab itulah penggunaan kod laluan sangat penting, tetapi saya berasa amat kesal kerana DBKL sering memandang remeh akan kepentingan penggunaan kod laluan, sungguhpun saya sudah banyak kali mengecam DBKL tentang perkara sama dalam Blog Jalan Raya Malaysia. Untuk pengetahuan, dua daripada jalan raya yang disenaraikan di atas diwartakan sebagai Jalan Persekutuan, iaitu Lebuhraya Sultan Iskandar / Lebuhraya Mahameru FT2 dan Jalan Sultan Yahya Petra / Jalan Semarak FT215 - tetapi pernahkan DBKL menyertakan kod-kod laluan ini ke dalam papan-papan tandanya...? Langsung tak ada...!!! Maka tidak hairanlah mengapa Kuala Lumpur merupakan contoh paling teruk dalam memartabatkan rangkaian jalan raya negara.




Jalan Larkin FT1 di Johor Bahru ditukar namanya kepada Jalan Tun Abdul Razak FT1 pada awal 1990an, tetapi pengguna jalan raya masih boleh mencarinya hasil penggunaan kod laluan


Cuba perhatikan Jalan Larkin FT1 di Johor Bahru yang ditukar namanya kepada Jalan Tun Abdul Razak. Kenapa tiada siapa yang marah-marah apabila nama jalan tersebut ditukar...? Kenapa pengguna jalan raya masih boleh mencarinya walaupun sudah ditukar nama...? Pengguna jalan raya masih boleh mencarinya hasil penggunaan kod laluan pada papan-papan tandanya. Di Melaka pula, Jalan Tun Abdul Razak FT19 dijadikan sebahagian Lebuh AMJ FT19 tetapi pengguna jalan raya masih boleh mencarinya. Seterusnya, nama tersebut dikitar semula sebagai nama baharu bagi Lebuh Ayer Keroh FT143, tetapi pengguna jalan raya tetap boleh menjejakinya. Begitu juga di Ipoh, Jalan Gopeng FT1 ditukar namanya kepada Jalan Raja Dr. Nazrin Shah FT1 tetapi pengguna jalan raya masih berupaya menemuinya - sebab apa...? Semuanya disebabkan penggunaan kod laluan. Kod laluan jugalah yang membantu pengguna jalan raya mengharungi kota-kota sesat yang ada di Malaysia. Namun, pernahkah DBKL mengambil inisiatif sama...? Langsung tak ada,,,!!!

Punca utama kenapa DBKL dikecam teruk oleh pengguna jalan raya termasuklah orang-orang KL sendiri adalah disebabkan penamaan tersebut dilakukan secara tergesa-gesa dengan hanya bermodalkan notis 24 jam. Jika hajat menukar nama jalan itu disuarakan 6 bulan lebih awal, maka sudah tentulah pengguna jalan raya tidak naik minyak sebagaimana sekarang. Para peniaga sudah tentu mempunyai masa mencukupi untuk memaklumkan kepada pelanggan masing-masing di samping menukar papan tanda alamat terbaharu. Pembangun peta GPS berupaya melakukan pindaan pada peta mereka lebih awal. Namun, sekiranya ia dilakukan secara mengejut, maka sudah tentulah tindakan DBKL ini menyusahkan banyak pihak.

Selain itu, sikap lepas tangan DBKL yang memandang remeh akan kepentingan penggunaan kod laluan juga telah banyak menyusahkan pengguna jalan raya khususnya orang luar dan pelancong asing. Memandangkan jalan-jalan KL amat asing buat mereka, maka sudah tentulah mereka amat memerlukan satu sistem kod laluan bagi memudahkan mereka menyelusuri jalan-jalan di ibu kota. Namun, kedegilan DBKL ini telah menyebabkan Kuala Lumpur menjadi sebuah bandar raya yang tidak mesra pengguna jalan raya. DBKL, sampai bila mahu terus begini...? Bila nak berubah...?

Kesimpulannya, tindakan DBKL menamakan semula jalan-jalan di ibu kota merupakan satu tindakan terburu-buru tanpa memikirkan akibatnya. Disebabkan tindakan melulu DBKL itu, mereka sering dikecam dan dimalukan terutamanya di alam siber dan media sosial. Memandangkan reputasi mereka sudah tercemar teruk, maka DBKL tiada pilihan lain untuk memperbetulkan keadaan melainkan dengan memperkenalkan sistem kod laluan perbandaran, menggunakan kod laluan pada semua papan tandanya serta mendidik rakyat agar menggunakan kod laluan bagi merancang perjalanan.

No comments:

Post a Comment

Advertisement