Wednesday, December 16, 2015

Apa Kejadahnya: Tikus membaiki labu / What The Hell: Asking a rat to repair a pumpkin




Salam sejahtera,

Jalan raya rosak sering mencetuskan kemarahan di kalangan pengguna jalan raya. Akibat jalan yang rosak dan berlubang macam baru lepas perang, banyak kenderaan yang tayarnya pecah, sistem suspensinya rosak ataupun rodanya patah, gelong atau bengkok. Akibatnya, ramai yang "patah kaki" dan tidak dapat pergi mencari rezeki mahupun menuntut ilmu sehinggalah kerosakan tersebut dibaiki. Banyak wang yang terpaksa dibazirkan begitu sahaja untuk membaikinya, sedangkan wang tersebut sepatutnya boleh disimpan bagi menghadapi keadaan ekonomi yang lembab dan kos sara hidup yang naik mencanak. Jika tidak bernasib baik, lubang-lubang puaka di jalan raya itu boleh mengakibatkan kemalangan yang ada kalanya meragut nyawa. Namun, apa yang lebih menyakitkan hati ialah kebanyakan kerosakan jalan raya di Malaysia adalah bahana keculasan segelintir kontraktor haram jadah yang sudah kenyang memakan duit rakyat tetapi sekadar membuat kerja secara cincai tanpa mengikuti piawaian ditetapkan. Harapkan mereka membina, membaiki atau menaiktaraf jalan, jalan yang dihasilkan bukannya bertambah elok tetapi lebih teruk daripada jalan raya di negara mundur. Mereka inilah yang dikatakan sebagai tikus membaiki labu.

Sebagaimana yang anda sedia maklum, tikus memang tidak boleh diharap langsung untuk membaiki labu yang rosak; labu yang rosak itu semakin berlubang di sana-sini adalah. Cubalah beri sebiji labu yang sudah rosak dan berulat di hadapan seekor tikus dan perhatikan sendiri apa akan terjadi pada labu tersebut. Anda akan dapati labu itu semakin rosak dan berlubang dan bukannya menjadi semakin cantik dan segar. Apa tidaknya, tikus tidak menggunakan penyodok, cangkul, tukul, pemutar skru, spana mahupun jentera untuk "membaiki" labu, tetapi sebaliknya menggunakan gigi dan kuku mereka sendiri. Maka, sudah tentulah tikus merosakkan labu yang sepatutnya "dibaiki" melalui pelbagai cara, iaitu kerosakan fizikal yang disebabkan gigitan dan cakaran tikus, serta air kencing dan najisnya yang boleh membahayakan kesihatan manusia. Justeru, perumpamaan tersebut sangat sesuai digunakan untuk menggambarkan sikap tidak amanah kontraktor haram jadah yang menjadikan projek sakit bertambah sakit.




Cuba teka, anda sedang berada di Kandahar, Uganda ataupun di Ghana...? Ketiga-tiganya salah, anda sebenarnya berada di Kuala Lumpur
(Kerdit gambar: Utusan Malaysia)




Terowong Jalan Pudu yang runtuh semasa dalam pembinaan




Lebuhraya Sultan Iskandar FT2 yang mendap akibat kerja-kerja pembinaan yang dibuat ibarat tikus membaiki labu


Jika diperhatikan di sekeliling kita, terdapat banyak projek sakit yang berpunca daripada pelantikan kontraktor yang tidak kompeten mahupun kaki songlap. Di Kuala Lumpur sendiri pun memang ada banyak kes pembaikan jalan yang dilakukan secara cincai sehinggakan anda boleh merasakan seolah-olah anda tersesat di Uganda dan bukannya di Kuala Lumpur. Daripada kes-kes tersebut, dua kes jalan rosak berprofil tinggi yang berpunca daripada tikus membaiki labu sudah tentulah terowong Jalan Pudu yang runtuh semasa dalam pembinaan sehingga mengakibatkan kesesakan teruk serta perkhidmatan monorel terpaksa dihentikan, serta terowong Persimpangan Parlimen di Lebuhraya Mahameru yang mendap sehingga memaksa jalan enam lorong mencerut menjadi empat lorong sahaja. Nak tahu lebih banyak lagi kes-kes jalan berlubang di Lembah Klang akibat kerja yang dibuat ibarat tikus membaiki labu...? Anda tanya sahaja Encik Lando Zawawi dari kumpulan motosikal Brotherhood; mereka sudah banyak kali terpaksa menampal lubang-lubang puaka tersebut bahana keculasan orang lain yang sudah puas songlap duit bayaran kerja yang sudah diberikan.




Sekali lagi, anda bukan berada di Afghanistan, Uganda mahupun Nigeria. Anda sekarang berada di Lebuhraya Pasir Gudang FT17...!!!




Lebuhraya Pasir Gudang FT17 sebelum kerja naik taraf dimulakan, jauh lebih baik daripada sekarang


Kenapa pula saya menulis mengenai cerita tikus membaiki labu ini...? Semalam (15 Disember 2015), Jabatan Kerja Raya Malaysia (JKR) ada menyiarkan kenyataan menerusi laman Facebook rasmi mereka mengenai isu kerja-kerja pelebaran Lebuhraya Pasir Gudang FT17 daripada 4 lorong kepada 6 lorong yang tidak siap-siap walaupun tidak sampai dua minggu sahaja lagi sebelum tarikh dijadualkan siap pada 31 Disember 2015. Menurut maklumat yang kami perolehi, kontraktor culas yang bertanggungjawab melaksanakan fasa pertama yang bermasalah itu ialah IDX Multi Resources Sdn. Bhd. Sebenarnya bukan sekali dua projek sakit ini ditangguhkan, tetapi sudah banyak kali - sebelum ini, tarikh siap dianjak ke September 2015 sebelum dianjak lagi ke 31 Disember 2015. Sekarang, tarikh tersebut ditangguhkan lagi ke Mac 2016 pula. Nak tunggu berapa ribu tahun lagi baru projek ini siap...? Apa kejadahnya semua ini...? Habis tu sepanjang beberapa tahun masa panjang yang diberikan itu apa yang kontraktor haram jadah itu buat...? Berjoli katak dan berlenggang-kangkung...? Kerja yang dilakukan juga lebih teruk daripada kerja di negara mundur. Harapkan jalan yang dibaiki dan dinaiktaraf bertambah bagus, tetapi hakikat sebenarnya ialah Lebuhraya Pasir Gudang FT17 berlubang di sana-sini macam baru lepas perang, seolah-olah berada di Afghanistan mahupun Uganda. Setiap hari ada sahaja cerita kenderaan yang menjadi mangsa lubang-lubang puaka tersebut, daripada sekecil-kecil motosikal sehinggalah kepada sebesar-besar lori. Mana perginya pengurusan trafik...? Mana perginya papan-papan tanda amaran...? Mana perginya pemantauan...? Mana perginya pembaikan sementara di kawasan yang terjejas akibat kerja-kerja pembinaan...? Kenapa projek yang sepatutnya siap 2 minggu lagi kelihatan seolah-olah baru 2 minggu sahaja dimulakan...?

Seterusnya, apakah pula tindakan yang diambil oleh JKR terhadap IDX Resources selaku kontraktor culas lagi haram jadah ini...? Setakat amaran dan denda sahaja...? Patutlah banyak kontraktor culas kaki songlap yang masih berlenggang-kangkung dan berjoli katak walaupun kerja masih tidak siap lagi. Sebaliknya, tindakan yang sepatutnya diambil oleh JKR ialah menghantar terus surat arahan berhenti kerja, surat penamatan kontrak, denda berat serta tindakan senarai hitam daripada menerima sebarang projek kerajaan. Tiada gunanya lagi memberi peluang kepada kontraktor penyangak tersebut kerana semakin diberikan peluang, mereka semakin naik lemak. Lihat sajalah, baru sekarang mereka terhegeh-hegeh hendak menyiapkan projek tersebut. Sebelum ini tiada pula mereka bersungguh-sungguh hendak menyiapkan projek mengikut jadual. Apa yang ditunjukkan oleh kontraktor kaki songlap tersebut bukanlah menandakan kesungguhan mereka tetapi sebaliknya hanya menunjukkan bahawa mereka memang sudah terdesak sekarang. Kalau IDX Resources bersungguh-sungguh, sepatutnya dari mula lagi kerja-kerja pembinaan dijalankan dengan rancak tanpa sebarang kecacatan. Ya, memang bunyinya seolah-olah saya ini kejam, tetapi saya peduli apa. Saya lebih mengutamakan kepentingan pengguna jalan raya dalam soal ini. Rakyat Malaysia membayar cukai jalan dan GST untuk menikmati jalan raya yang lebih selesa dan lebih bermutu, bukannya jalan yang lebih teruk daripada jalan raya di negara mundur. Justeru, lebih baik saya bersikap kejam sekarang daripada saya terlalu memberi muka sehingga ramai yang menjadi korban nahas jalan raya bahana keadaan jalan raya yang tidak semenggah. JKR sepatutnya lebih berkeras terhadap kontraktor-kontraktor culas sebegitu kerana ia melibatkan nama baik JKR juga. Mahukah JKR terus dihentam oleh pengguna jalan raya disebabkan jalan raya yang asyik rosak bahana kerja yang dilakukan ibarat tikus membaiki labu...? Sudah tentulah tidak, bukan...?

Serius saya katakan, saya sudah letih, jelek, meradang, menyampah dan bosan kerana asyik bising akan isu jalan raya rosak sahaja. Namun, jika saya tidak bersuara, sudah tentulah kontraktor-kontraktor kaki songlap itu terus dengan perangai mereka yang suka songlap duit bayaran projek jalan raya hanya untuk menghasilkan jalan raya berkualiti tahap sampah. Saya sudah bosan mendengar sebarang alasan; yang saya mahu dengar sekarang hanyalah hukuman terhadap kontraktor penyangak tersebut serta tindakan pembetulan agar kes sebegini tidak lagi berulang. Biarlah kes Lebuhraya Pasir Gudang FT17 menjadi kes terakhir bagi projek sakit akibat kelewatan kerja pembinaan serta kualiti tahap sampah akibat kerja yang dilakukan ibarat tikus membaiki labu. Bagi kontraktor yang kurang berpengalaman, lebih baik berikan mereka projek jalan kampung sahaja. Sekurang-kurangnya, ia cara yang lebih baik untuk mengasah kemahiran mereka, dan tidak mustahil mereka akan bangkit sebagai antara syarikat kontraktor yang telah mengharumkan nama Malaysia di luar negara. Namun, bagi kontraktor yang sudah ada rekod buruk dalam pembinaan jalan raya, lebih baik tutup sahaja peluang untuk mereka.

No comments:

Post a Comment