Thursday, April 13, 2017

FTRoadpedia Pantai Timur Part 6: Jalan Pintasan Kuantan FT3 / Kuantan Bypass FT3

Salam sejahtera,

Dalam episod keenam ini, saya ingin bawakan kepada anda satu reviu yang boleh saya katakan sebagai reviu terpendek bagi siri FTRoadpedia Pantai Timur ini. Jalan yang saya maksudkan itu tidak lain dan tidak bukan ialah Jalan Pintasan Kuantan FT3 sepanjang 31.3 km. Sebenarnya, memang ada lagi jalan persekutuan yang lebih pendek lagi iaitu Jalan Pintasan Kijal FT145, tetapi reviu FT145 akan disekalikan dengan reviu Jalan Kuantan-Kuala Terengganu FT3 yang akan menyusul.

Sedikit mengenai sejarah Jalan Pintasan Kuantan FT3 ini. Jalan Pintasan Kuantan FT3 lahir hasil daripada pembukaan Pelabuhan Kuantan pada tahun 1984. Pada 1 September 1974, Lembaga Pelabuhan Kuantan ditubuhkan bagi membuka sebuah pelabuhan utama di sebelah pantai timur Semenanjung Malaysia. Pembinaan Pelabuhan Kuantan bermula pada tahun 1976 dan siap sepenuhnya pada tahun 1984. Sebagai sebahagian daripada komponen projek Pelabuhan Kuantan, maka satu jalan pintasan baharu dibina bagi memintas bandar Kuantan agar tidak berlaku kesesakan di pusat bandar Kuantan serta mengelakkan daripada kerosakan jalan raya yang sering dikaitkan dengan kenderaan berat yang berulang-alik ke pelabuhan. Jalan pintasan tersebut diwartakan sebagai sebahagian Jalan Persekutuan 3. Sebelum Jalan Pintasan Kuantan FT3 dibina, Jalan Beserah FT2 serta sebahagian Jalan Gambang FT2 dari Kuantan sehingga ke simpang Jalan Pekan FT3 merupakan sebahagian Jalan Persekutuan 3, tetapi setelah Jalan Pintasan Kuantan FT3 dibuka, kedua-dua jalan tersebut diwartakan semula sebagai sebahagian Jalan Persekutuan 2. Kini, Jalan Pintasan Kuantan sudah pun dinaiktaraf menjadi lebuh raya kembar pada tahun 2005 dan siap pada tahun 2007.




Peta Jalan Pintasan Kuantan FT3


Sebenarnya, saya pernah bercadang untuk menghasilkan reviu Jalan Pintasan Kuantan FT3 semasa siri reviu XPDC Teganu Kita pada Februari 2015, tetapi disebabkan pada masa saya tiba di situ sudah pun lewat petang, saya perlu segera memasuki Lebuhraya Pantai Timur E8 dan bergegas pulang ke Kuala Lumpur kerana bimbang akan tahap pencahayaan lampu kepala motosikal Suzuki Belang R150 yang begitu lemah. Peluang untuk menghasilkan reviu Jalan Pintasan Kuantan FT3 terbuka kembali apabila rombongan FTRoadpedia menggunakan laluan tersebut untuk ke tapak projek jejambat Jalan Bukit Ubi C4 bagi mengelakkan kesesakan teruk sekiranya kami terus menggunakan Jalan Gambang FT2.








Keadaan di Jalan Pintasan Kuantan FT3, Jalan Sungai Lembing FT231, Jalan Pintasan Gebeng FT101 dan jajaran Lebuhraya Pantai Timur E8 dari Kuantan ke Jabor tidak ubah seperti di Planet Marikh suatu ketika dahulu


Secara amnya, keadaan jalan di sepanjang laluan Jalan Pintasan Kuantan FT3 boleh dikatakan agak baik dan selesa, dan keadaan lalu lintas pun boleh dikatakan agak lancar, cuma kunjungan saya sebanyak 2 kali ke jalan tersebut telah menyajikan 2 keadaan berbeza. Semasa reviu XPDC Teganu Kita, keadaan di Jalan Pintasan Kuantan FT3 pada masa itu tidak ubah seperti di Planet Marikh, apabila keadaan jalan menjadi kotor, serba merah dan berdebu disebabkan terlalu banyak lori-lori bauksit yang berulang-alik menggunakan jalan tersebut dari Bukit Goh. Mujurlah Jalan Pintasan Kuantan FT3 kini kembali bersih semasa rombongan kami melaluinya pada 23 Februari 2017, hasil daripada perintah pemberhentian sementara aktiviti pelombongan bauksit yang berkuatkuasa sejak Januari 2016.

Kami keluar dari Jalan Pintasan Kuantan FT3 di Persimpangan Bunga Cengkih Kuantan untuk ke tapak projek jejambat Jalan Bukit Ubi C4. Kami kembali memasuki Jalan Pintasan Kuantan FT3 dari Bandar Indera Mahkota melalui Persimpangan Bukit Istana untuk ke hotel penginapan kami di Swiss Garden Hotel Resort di Balok. Namun, kami tidak menggunakan laluan lazim iaitu melalui Exit 259 Persimpangan Seberang Balok yang menjadi penamat rasmi bagi Jalan Pintasan Kuantan FT3; sebaliknya, kami menggunakan salah satu "jalan potong" melalui perkampungan yang membawa kami betul-betul di hadapan hotel kami. Seperti yang telah saya nyatakan dalam reviu Jalan Kuala Lumpur-Kuantan FT2, Exit 259 Persimpangan Seberang Balok merupakan penamat rasmi bagi Jalan Pintasan Kuantan FT3, di mana ia berubah menjadi Jalan Kuantan-Kuala Terengganu FT3.

Komplen saya mengenai Jalan Pintasan Kuantan FT3 ini pula ialah kekurangan "jalan potong rasmi" dari Jalan Beserah FT2 untuk memasuki Jalan Pintasan Kuantan FT3. Satu-satunya "jalan potong rasmi" hanyalah jalan cabang pendek di Exit 259 Persimpangan Seberang Balok, itu sahaja. Selebihnya, ada jugalah beberapa "jalan potong" yang tidak rasmi, sama ada dalam bentuk jalan kampung ataupun jalan perumahan, yang tentunya tidak sesuai untuk kenderaan berat. Dapat satu jalan potong rasmi di Beserah pun tak apalah, janji ada. Jika tidak, maka sudah tentulah industri pelancongan di kawasan pantai sepanjang Jalan Beserah FT2 akan terjejas, kerana Jalan Pintasan Kuantan FT3 melencongkan pengguna menjauhi kawasan pantai untuk terus ke Jalan Gambang FT2 dan seterusnya Jalan Kuantan-Pekan FT3.

Ikuti sambungan seterusnya yang anda nanti-nantikan, iaitu reviu Jalan Kuantan-Kuala Terengganu FT3.







Melencong ke Jalan Pintasan Kuantan FT3 di Exit 253 Persimpangan Pandan untuk ke tapak projek Persimpangan Jalan Bukit Ubi C4






Persimpangan masuk ke Lapangan Terbang Sultan Haji Ahmad Shah, Kuantan






Jambatan Sungai Kuantan di Jalan Pintasan Kuantan FT3 ini lebih pendek sedikit daripada di Jalan Gambang FT2






Persimpangan Jalan Sultan Abdullah di Bandar Indera Mahkota, juga sebuah persimpangan searas






Persimpangan Bunga Cengkih Kuantan, satu-satunya persimpangan bertingkat seumpamanya di Kuantan






Persimpangan Lebuhraya Jerangau-Jabor FT14 dari arah FT14 yang dihubungkan ke Jalan Pintasan Kuantan FT3






Penamat Jalan Pintasan Kuantan FT3 dari arah Jalan Kuantan-Pelabuhan Kuantan FT2

1 comment: