Tuesday, December 12, 2017

Temuramah eksklusif Bernama News Channel bersama Blog Jalan Raya Malaysia / Bernama News Channel exclusive interview with Malaysian Highway Blog






Mas: Ok, kembali lagi bersama Mas dan Su dalam NINE11. Su, kita selalunya pandang remeh berkenaan dengan jalan raya ini. Tetapi sebenarnya jalan atau lebih dikenali sebagai الطريق dalam bahasa lainlah ya, jalan ini sebenarnya menghubungkan kita daripada satu destinasi ke satu lagi destinasi. Sebab jalan ini sentiasa ada saja kan. Kita pun tak perasan.

Su: Ok, jadi ada kesinambunganlah dia punya link tu kan. Untuk ke mana pun saya memang susah nak ingat jalan. Tapi yang menariknya, ada seorang individu ini yang begitu unik dan pelik juga hobinya sebenarnya, kerana boleh reviu & bercerita tentang pengalamannya lalu jalan ini dan juga tahu sejarah jalan berkenaan. Haa... siapakah itu...?

Mas: Mari kita perkenalkan Encik Mohd Hezery Hussin, penulis & juga pemilik Blog Jalan Raya Malaysia. Terima kasih kerana bersama-sama kami.

Hezery: Terima kasih juga kerana menjemput saya hari ini.

Mas: Nak cerita sikit tentang jalan raya - macam mana boleh berminat untuk menceritakan tentang satu perkara yang orang tak tengok pun sebenarnya...?

Hezery: Ia lebih kepada pengalaman saya sendirilah, ataupun lebih senang saya cerita, lebih kepada pengalaman saya dengan arwah ibu saya sebelum ini. Sebab, masa arwah ibu saya hidup lagi, sebab dia sebelum ini menghidap strok, jadi satu-satunya hiburan yang dia ada selain daripada menonton televisyen, (ialah) pergi berjalan-jalanlah. Kadang-kadang apabila saya balik kampung tu ada jugaklah dia ajak saya, "Jom jalan-jalan!" Jadi daripada situ dan daripada pengalaman saya membawa ibu saya berjalan-jalan itulah yang timbul minat untuk reviu jalan-jalanlah.

Su: Dengan setiap penulisan Encik Hezery sendiri, apa yang direviukan...? Apa perkara yang penting, bila tengok jalan ini, apa yang penting dari segi apa tempat nak pergikah, keadaan jalankah atau macam mana...?

Hezery: Saya bila hendak reviu satu-satu jalan, yang paling penting saya nak reviu satu-satu jalan itu complete dari titik A ke titik B. Maksudnya, daripada penamat ke penamat. Kalau macam sekerat-sekerat, saya biasanya tak berminat. Sebab, bila saya dapat keseluruhan laluan itu, baru saya dapat gambaran yang lebih jelas. Tapi biasalah, once in a while kadang-kadang ada masanya saya tak dapat 100% jugalah.

Mas: Bolehkah beri sedikit contoh bagaimana Encik Hezery melakukan reviu tersebut...? Dari segi macam mana, dari point A ke point B...? Just a short one.

Hezery: Saya bagi contoh yang paling mudah. Biasanya bila saya jumpa jalan baru, saya pun rasa macam, "Hmm, macam best je." Jadi saya pun pergilah ke jalan tersebut, kemudian dekat tempat-tempat yang menarik saya akan berhenti sekejap tepi jalan, ambil gambar, lepas tu teruskan, jumpa lagi tempat menarik, ambil gambar, dan seterusnya.

Mas: (sambil slaid gambar-gambar Jalan Pintasan Rawang FT37 dimainkan) Dekat slaid ni apa yang kita nampak...? Mungkin kita tengok highway saja kan...? Tapi apa cerita di sebalik highway tersebut...?

Hezery: Ini Jalan Pintasan Rawang FT37.

Su: Yang baru tu kan...?

Hezery: Ya.

Mas: Ok, betul. Tengok gambar pun dah tahu dah. Dan ada dari segi info-info yang diberikan, adakah disahkan oleh JKR sendiri atau setakat tulis pengalaman sahaja...?

Hezery: Bergantung kepada apa yang saya tulislah. Kalau biasanya tu saya tulis tentang pengalamanlah. Kalau pengalaman tu, saya cuma share sajalah. Tapi kalau yang lebih detail macam contoh sejarahnya tu, yang itu memang ambil masa sikitlah sebab saya kena korek segala sumber-sumber maklumat terutamanya sumber-sumber maklumat bertulis. Dan sebenarnya itulah yang paling susah.

Mas: Sebenarnya reviu ni sangat penting dan sangat berguna buat masyarakat, kerana sekurang-kurangnya kalau kita hendak pergi ke jalan tersebut kita tahu sedikit sebanyak, mungkin ada selekohkah, mungkin ada kedai di sebalik jalan dan sebagainya. Mungkin harapan Encik sendiri, bagaimana Encik melihat selepas ini...? Mungkin selepas ini orang akan tengok, every time mereka nak lalu jalan tu mereka akan pergi ke your blog. So what is your harapan sebenarnya...?

Hezery: Harapan saya melalui reviu jalan ini terutamanya ada dua. Yang pertamanya ialah, saya nak masyarakat appreciate nikmat melalui jalan-jalan yang pernah saya lalui sebelum ini, dan alhamdulillah, bermula daripada tahun 2016 Kementerian Kerja Raya sudah pun anjurkan FTRoadpedia, dan saya sendiri pun memang join sekali dengan Kementerian Kerja Raya untuk pergi ke laluan-laluan yang lebih panjang lagi, jadi lebih banyak reviu-reviu yang saya dapat hasilkan dan dapat saya tulislah.

Mas: Kita pun nak tahu juga berapa banyak laluan yang sudah dilalui setakat ini...?

Hezery: Kalau nak dijumlahkan semua sekali, saya pun tak ingat jumlah berpuluh-puluh jugalah (Pembetulan: Jumlah keseluruhan reviu jalan raya yang dihasilkan ialah 107, tidak termasuk jalan perbandaran). Saya dah listkan semua sekali di dalam blog.

Su: Banyak jugalah tu, agaknya lebih kurang berapa tu...?

Hezery: Saya tak ingat semua sekali, tapi rasanya lebih kurang 100 (107).

Su: Wow! Banyak juga tu. Apa pandangan Encik Hezery tentang infrastruktur ataupun laluan jalan raya antara di Malaysia ikut pengalaman Encik Hezery sendiri dengan negara jiran kita, ada yang jalan ni tak berapa ok, tapi di Malaysia ni rasanya agak baguslah. Pada pandangan Encik Hezery sendiri, pada pengalaman Encik Hezery sendiri...?

Hezery: Pada pengalaman saya sendiri sepanjang saya lalu, secara amnya jalan kita sendiri banyak yang bagus. Memang ada orang cakap jalan tu berlubang, tapi kalau ikutkan sebenarnya kalau kita salurkan (aduan) kepada pihak yang betul sebenarnya, insya-Allah, boleh settle.

Su: Selain daripada jalan raya, mungkin ada minat lain selepas ini...?

Hezery: Minat lain selepas ini, selain daripada setakat reviu jalan ada jugalah saya tulis tentang isu-isu yang berkaitan dengan jalan rayalah.

Mas: Seperti...?

Hezery: Contohnya, yang paling popular, isu tol.

Su: Ada tak mana-mana tulisan Encik Hezery mendapat feedback daripada orang-orang tertentu...? Sebagai rujukankah, nak tanyakah, daripada publickah, individukah, atau organisasi...?

Hezery: Hasil daripada tulisan saya, yang penting saya dapat mendekati industri lebuh raya ekspres tu sendiri, dan yang paling penting ialah dapat perhatian daripada Kementerian Kerja Raya sendiri.

Mas: Bagaimana Encik Hezery sendiri melihat apa yang Encik Hezery lakukan ni memberi balik kepada masyarakat...?

Hezery: Apa yang saya boleh lihat di sini ialah saya nak mendidik masyarakat supaya memartabatkan jalan raya. Saya bukan setakat tulis tu just, ok, bunyi macam best, orang lain cuba, tapi saya ada something yang saya harapkan lebih daripada itu sebenarnya. Saya nak masyarakat tahu guna kod laluan.

Mas: Hmm... kod laluan. Apakah itu kod laluan...? (Cuba terangkan) sedikit.

Hezery: Saya ceritakan sedikit tentang kod laluan. Biasanya dekat papan tanda jalan raya akan ada macam logo-logo heksagon warna kuning yang dalamnya ada nombor. Itu kod laluan.

Mas: Apa pentingnya untuk mengetahui kod laluan itu...?

Hezery: Kepentingan penggunaan kod laluan ini sebenarnya ada banyak. Yang paling utama ialah untuk membantu pengguna jalan raya untuk merancang laluan. Macam contoh, kalau dari KL nak ke Klang, kita ada sekurang-kurangnya 3 laluan. Kita ada NKVE E1, kita ada Lebuhraya Persekutuan FT2, dan kita ada Lebuhraya Kesas E5. Sebenarnya kalau ikutkan lebih lagi. Kalau kita tak gunakan kod laluan, orang mungkin ingat laluan lain tapi sebenarnya dekat laluan lain. Jadi kalau ada temu janji di situ, susahlah.

Su: Kalau jalan-jalan di Malaysia ni ada nama-nama tertentu di bandaran ataupun laluan kampung, persekutuan ada nama-nama - di Malaysia ni ada yang suka menamakan jalan-jalan berkenaan. Apa pandangan Encik Hezery berbeza dengan negara luar...?

Hezery: Negara luar, dia lebih melabelkan sesuatu laluan itu guna kod laluan. Macam contoh, terutamanya di Amerika Syarikat, mereka lebih banyak menggunakan kod laluan. Kalau ikutkan memang mereka ada nama jalan, tapi mereka lebih banyak menggunakan kod laluan. Jadi saya nak budaya sama diterapkan di Malaysia ini.

Mas: Sepatutnya kita mengetahui (kod laluan). Su, bila kita bawa (kereta) tu kita tengok ja (papan tanda) tapi kita tak tengok pun (kod laluan).

Su: Betul, saya setuju dengan Mas. Saya tengok papan tanda yang berwarna kuning tapi saya tak faham pun T apa, kan...? Kalau tengok pada kod laluan, ke penyambungankah atau macam mana...? Itu yang Encik Hezery boleh jelaskan sedikit.

Hezery: Tentang kod laluan ni, ia boleh menerangkan yang mana satu jalan persekutuan, yang mana satu jalan negeri dan yang mana satu lebuh raya ekspres. Kalau ia nombor sahaja, itu jalan persekutuan. Kalau ia bermula dengan huruf E, itu lebuh raya ekspres. Kalau bermula dengan huruf lain selain huruf E, jalan negeri.

Mas: Lepas ni kalau nak balik kampung ke apa, macam Su sendiri balik Terengganu mesti banyak lalu highway kan...?

Su: Saya ada perasan di Kedah ada nama-nama macam Siong, nama yang pelik-peliklah kan...? Di situ adakah Encik Hezery menghafal nama-nama itu juga dari segi sejarahnya...?

Hezery: Kalau ikutkan saya memang tak hafallah. Sebab tu saya lebih suka guna kod laluan, sebab lebih senang untuk saya pergi ke satu-satu tempatlah. Kalau nama, orang tempatan mungkin ingat, tapi kalau macam orang luar, masalah.

Mas: Apa sebenarnya pentingnya untuk seseorang itu mengenali laluan atau jalan yang mereka lalui...? Kadang-kadang kita ni memang tak perasan sebab kita hari-hari bawa kereta, kita anggap macam benda tu (laluan) biasa saja, tapi ia sangat penting sebenarnya. Jadi mengapa ia sangat penting...?

Hezery: Kepentingannya ada banyak. Yang pertama sudah tentulah untuk membantu kita merancang perjalanan. Dan yang kedua pula, kalau kita nampak ada kerosakan, senang kita nak buat laporan kepada pihak yang bertanggungjawab, sebab kadang-kadang kalau nampak jalan raya rosak, orang tak tahu nak report kepada siapa. Dan pengguna pun just main tembak sahaja tanpa usul periksa, dan itu yang jadi masalah.

Su: (Itu) perkara yang kita sebenarnya kadang-kadang terlepas pandang. Dan sini di blog Encik Hezery sendiri ada menerangkan apa (bagaimana) laporan sepatutnya dilakukan, ada tips-tips juga ya...?

Mas: Di mana sekiranya Mas ataupun Su ingin mengetahui dengan lebih lanjut berkenaan dengan Blog Jalan Raya (Malaysia) ini macam mana...? Mungkin boleh pergi ke Facebook, di mana  (laman) Facebook itu dan juga website...?

Hezery: Kalau nak tahu lebih lanjut tu boleh pergi ke (laman) Facebook Blog Jalan Raya Malaysia di facebook.com/blogjalanrayamalaysia

Mas: Su, selepas ini kalau kita bawa keretakah, naik highwaykah ke mana-mana jalan raya, make sure kita kena tengok papan tanda dan kita kena mengetahui papan tanda itu.

Su: Baru saya terfikir untuk check papan tanda itu dan kepentingannya. Baik, terima kasih kepada Encik Hezery atas maklumat yang cukup berguna kepada kami dan juga penonton NINE11.

No comments:

Post a Comment