Friday, October 25, 2013

Banjir lumpur Lembah Bertam: Salah siapa? / Bertam Valley mud flood: Whose fault?



Kemusnahan meluas di Lembah Bertam akibat banjir lumpur
(Kredit gambar: mStar Online)




Kemakmuran pekan Lembah Bertam seperti semasa kembara Blog Jalan Raya Malaysia ke Cameron Highlands pada Jun 2013 diranapkan sekelip mata oleh banjir lumpur akibat kerakusan manusia


Salam sejahtera,

Blog Jalan Raya Malaysia terlebih dahulu ingin mengucapkan takziah kepada mangsa-mangsa banjir lumpur yang melanda Lembah Bertam, Cameron Highlands, Pahang pada 23 Oktober 2013. Ia sememangnya tragedi yang begitu menyedihkan, memandangkan Cameron Highlands adalah salah satu lokasi pelancongan dalam negara yang paling saya gemari berikutan suasanya yang sejuk serta kepelbagaian produk pertanian tanah tinggi terutamanya teh dan strawberi; satu-satunya kawasan yang boleh menandingi Cameron Highlands ialah Kundasang di Sabah. Sungguhpun tragedi banjir lumpur tersebut telah meranapkan 80 buah rumah dan mengorbankan 3 nyawa, namun saya masih lagi bersyukur kerana jalan-jalan utama di sekitar Ringlet dan Lembah Bertam, terutamanya Jalan Ringlet-Sungai Koyan FT102, tidak terjejas dalam tragedi banjir lumpur tersebut.

Banjir lumpur tersebut dikatakan berpunca daripada pelepasan air Empangan Sultan Abu Bakar di Habu oleh Tenaga Nasional Berhad (TNB) setelah hujan lebat turun berterusan. Pelepasan air dari empangan dilakukan sebanyak 3 kali, yang mana pelepasan kali ketiga itulah yang menyebabkan banjir lumpur di Lembah Bertam.

Persoalannya sekarang, patutkan TNB dipersalahkan apabila Lembah Bertam dilanda banjir lumpur setelah air dari empangan tersebut dilepaskan? Tak bolehkah kalau air empangan tersebut tidak dilepaskan?

Sebelum tragedi banjir lumpur tersebut berlaku, kawasan Cameron Highlands sebelum ini memang mengalami cuaca hujan sejak akhir-akhir ini berikutan musim peralihan monsun. Kedudukan Cameron Highlands di kawasan tanah tinggi yang menghadap hujan tentunya menyebabkan kadar taburan hujan tahunan yang lebih tinggi berbanding kawasan tanah rendah. Namun, faktor utama yang patut dipersalahkan adalah pembangunan secara rakus tanpa kawalan di sekitar Cameron Highlands. Media arus perdana sering mencanangkan kononnya pembangunan di Lojing yang secara kebetulannya berada dalam negeri yang diperintah parti lawan (PAS) itulah yang tidak terancang pembangunannya, tetapi hakikat sebenarnya ialah keadaan di Cameron Highlands pun dua kali lima sahaja. Buktinya, semasa saya dan sahabat saya Khairul Azmi melalui Empangan Sultan Abu Bakar semasa dalam perjalanan hendak ke kedai teh Cameron Bharat, kami dapati air di empangan begitu cetek dan berkeladak, sehingga menyebabkan kapasiti penjanaan empangan tersebut merosot. Isu alam sebegini ialah isu rakyat; justeru, ia tidak wajar dipolitikkan kerana tanggungjawab menjaga alam sekitar terletak di bahu setiap manusia sebagai khalifah di muka bumi ini, bukannya tugas sesebuah parti politik semata-mata.

Selain itu, pembinaan rumah-rumah kongsi di kawasan rizab Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) di sepanjang Sungai Bertam juga turut membawa padah, kerana apabila air melimpah, maka rumah-rumah kongsi itulah yang terlebih dahulu menjadi mangsa. Dilaporkan bahawa 15 buah rumah kongsi dihanyutkan arus Sungai Bertam dengan serta-merta. Puing-puing yang dihanyutkan arus Sungai Bertam seterusnya membawa kemusnahan yang lebih meluas sehingga merosakkan 80 buah rumah keseluruhannya.

Kesimpulannya, banjir lumpur kali ini sememangnya berpunca daripada kerakusan manusia menodai kesucian alam semula jadi terutamanya di kawasan Cameron Highlands demi memuaskan ketamakan dan nafsu masing-masing. Akibat ketamakan mereka, maka ramailah insan tidak berdosa menerima padahnya - jika tidak kehilangan nyawa pun, mereka kehilangan rumah, kenderaan atau harta-benda lainnya. Hanya jika manusia mengawal pembangunan di sekitar Cameron Highlands, barulah tragedi sebegini tidak akan berulang.

No comments:

Post a Comment