Saturday, October 5, 2013

Jalan Genting Sempah-Genting Highlands / Genting Sempah-Genting Highlands Highway

Salam sejahtera,

Terlebih dahulu saya ingin memohon maaf kerana sudah lama tidak mengemaskini blog ini berikutan masalah kesihatan yang saya alami akhir-akhir ini. Kali ini saya ingin bawakan satu laluan maut yang terpaksa ditempuhi untuk ke salah satu pusat peranginan terkenal negara, Genting Highlands. Laluan sepanjang 17 km ini mendaki Banjaran Titiwangsa dari ketinggian sekitar 600 m dari aras laut di Genting Sempah naik ke Genting Highlands dengan ketinggian sekitar 1,600 m dari aras laut, menghasilkan kecerunan antara 10-16%.





Sebelum saya teruskan, saya ingin mengingatkan para pembaca semua bahawa Jalan Genting Sempah-Genting Highlands ini sebenarnya merupakan jalan raya persendirian, dan bukannya sebahagian Jalan Persekutuan 68 seperti yang disangka selama ini. Jajaran yang menjadi sebahagian Jalan Persekutuan 68 hanyalah dari Bulatan Kawasan Rehat dan Rawat Genting Sempah sehingga ke satu susur keluar di mana Jalan Persekutuan 68 dilencongkan keluar. Selebihnya, ia hanyalah laluan persendirian yang diuruskan oleh pihak keselamatan Genting Berhad. Memang pernah ada cadangan oleh pihak kerajaan untuk mengambil alih jalan ini setelah berlaku tragedi tanah runtuh dekat Tokong Chin Swee, tetapi jalan tersebut tetap kekal milik persendirian.

Saya memasuki Jalan Genting Sempah-Genting Highlands dari Lebuhraya Karak E8/FT2 di Exit 803A Persimpangan Genting Highlands. Semasa Lebuhraya Karak dilebarkan menjadi lebuh raya ekspres penuh pada tahun 1990an, pihak MTD Prime juga turut membina satu jalan masuk baharu ke Genting Highlands dari arah Kuala Lumpur. Setelah jalan masuk baharu ini bertemu dengan laluan asal Jalan Genting Sempah-Genting Highlands, maka bermulalah had penyelenggaraan oleh pihak keselamatan Genting Berhad, ditandakan oleh pos kawalan polis pertama. Laluan persendirian bermula sebagai Kilometer 14.

Serius saya katakan, Jalan Genting Sempah-Genting Highlands ini curam gila - kecerunan purata adalah sekitar 12%, ditambah pula dengan selekoh-selekoh tajam di sepanjang laluan. Zon jalan sehala pula lebih curam, dengan kecerunan 16%. Sebab itulah amat penting untuk lebih banyak bergantung kepada brek enjin (guna gear rendah) daripada brek biasa; jika lebih banyak bergantung kepada brek biasa, alamat ke gaunglah padahnya. Sepanjang laluan, saya banyak menukar gear antara gear 2 dan gear 3 bagi mendapatkan lebih kuasa ketika mendaki bukit serta mendapatkan brek enjin semasa menuruni bukit.

Bulatan pertama tiada apa-apa fungsi kecuali mungkin sebagai kawasan pusingan U untuk berpatah balik. Setelah itu, laluan menuruni bukit dengan kecerunan sekitar 10% sehingga ke bulatan kedua untuk ke Gohtong Jaya. Kemudian, laluan mendaki bukit semula dengan kecerunan sekitar 10% sehingga ke bulatan ketiga yang terletak betul-betul hampir dengan Gohtong Jaya, sebuah bandar baru yang dinamakan sempena pengasas Kumpulan Genting, mendiang Tan Sri Lim Goh Tong. Bulatan tersebut jugalah yang menghubungkan Genting Highlands dengan satu lagi laluan masuk dari arah Hulu Yam iaitu Jalan Negeri Selangor B66. Stesen kaki bukit bagi kereta kabel Genting Highlands juga terletak di situ.

Setelah melepasi Bulatan Gohtong Jaya, perlu melalui pos polis kedua untuk ke Genting Highlands. Bulatan seterusnya membawa ke Awana Skyway dan sebuah masjid untuk kemudahan pengunjung beragama Islam untuk solat. Seterusnya, laluan menjadi semakin curam dengan semakin banyak selekoh berbahaya sehingga laluan berpecah dua semasa perjalanan masih berbaki 4.4 km. 

Jalan sehala mendaki bukit ini bertambah lebar dengan 3 lorong, tidak seperti jajaran dua hala yang mempunyai 2 lorong bagi setiap hala. Di zon jalan sehala ini, keadaan jalan ternyata bertambah curam dengan lebih banyak selekoh berbahaya. Sebab itulah jajaran sehala ini dijadikan lebih lebar, memandangkan lebih banyak kenderaan bergerak perlahan di kawasan ini. Kelihatan kelompok-kelompok awan yang menambahkan kedinginan suasana. Akhirnya saya tiba di kilometer sifar jalan ini yang terletak di simpang ke Pangsapuri Kayangan dan Balai Bomba Genting Highlands.

Di Genting Highlands, saya sempat mengambil kesempatan untuk meninjau keadaan sekitar. Selain masjid, balai polis dan balai bomba, kemudahan yang turut disediakan di situ ialah stesen minyak Esso, memandangkan perjalanan mendaki bukit pastinya banyak melahap minyak berikutan keadaan jalan yang curam.

Sekarang tiba masanya untuk melalui jalan sehala 2 lorong untuk pulang pula. Bahagian jalan sehala menuruni bukit ini bermula di sebuah bulatan berhampiran Mushroom Farm. Laluan menuruni bukit ini sangat curam dengan kecerunan hampir 16%. Untuk mengawal kelajuan, bonggol-bonggol ditempatkan setiap kali menghampiri selekoh tajam. Selain itu, terdapat tiga tanjakan kecemasan lori (Genting Berhad memanggilnya sebagai "lorong perhentian kecemasan") yang ditempatkan di sepanjang laluan sehala ini. Tanjakan-tanjakan kecemasan ini terdiri daripada tanjakan mendaki bukit dengan lapisan batu kerikil, benteng pasir dan longgokan tayar buruk. Banyak papan tanda dipasang bagi mengingatkan pemandu agar menggunakan gear rendah. Malangnya, masih ramai pemandu yang masih berdegil dan tetap bergantung kepada brek biasa 100%. Sebab itulah saya sering kali tercium bau brek terbakar sepanjang menuruni bukit.

Dekat Tokong Chin Swee, laluan melalui sebuah jejambat. Sebelum ini, laluan asal telah pun terjejas akibat tanah runtuh suatu ketika dahulu. Namun, kawasan bukit berkenaan tidak boleh ditarah lagi kerana boleh menjejaskan laluan turun bukit sebelum tokong tersebut. Sebagai gantinya, sebuah jejambat dibina di bekas laluan asal yang terjejas itu.

Tanjakan kecemasan lori ketiga dan terakhir adalah lokasi berlakunya nahas bas di Genting Highlands pada 21 Ogos 2013 yang mengorbankan seramai 33 orang, kesan kemalangan tersebut ditandakan oleh barisan kon-kon plastik serta tembok Jersey mudah alih yang menutupi benteng yang terjejas akibat nahas tersebut. Nanti sekejap, tanjakan kecemasan lori hanya terletak bersebelahan, kenapa boleh terlajak pula? Jawapannya mudah sahaja - bas terbabit dipandu terlalu laju pada kelajuan 120 km/j, yang saya sifatkan sebagai "gila". Sepatutnya, pemandu tersebut boleh berhenti pada tanjakan kecemasan pertama dan kedua sebaik mengesan kerosakan brek, tetapi malangnya pemandu tersebut berdegil dan tetap memandu laju. Akibatnya, banyak nyawa yang melayang akibat kedegilan pemandu bebal tersebut yang lebih mementingkan bilangan trip perjalanan daripada nyawa penumpang.

Sebaik bertemu semula dengan laluan mendaki bukit di KM4.4, saya meneruskan perjalanan ke Lebuhraya Karak E8/FT2 untuk pulang ke Kuala Lumpur. Namun, kali ini saya menggunakan laluan ke Kawasan Rehat dan Rawat Genting Sempah kerana mahu mengisi minyak dan menyejukkan enjin. Setelah minyak diisi dan enjin sudah disejukkan, saya terus pulang ke Kuala Lumpur melalui Lebuhraya Karak E8/FT2.

Kesimpulannya, laluan ini memang curam gila - selekoh tajam dan naik turun bukit yang curam menjadikan Jalan Genting Sempah-Genting Highlands sebagai laluan maut. Kunci terpenting untuk menggunakan jalan ini ialah menggunakan gear rendah sepanjang masa untuk mendapatkan lebih kuasa mendaki serta mendapatkan brek enjin. Kedegilan pengguna jalan raya yang lebih banyak menggunakan brek biasa menyumbang kepada kegagalan sistem brek. Banyak papan tanda peringatan sudah pun diletakkan di sepanjang laluan bagi mengingatkan pemandu agar menggunakan gear rendah, siap ditulis dalam 4 bahasa lagi - tapi kenapa masih ramai lagi pemandu yang masih tak faham bahasa lagi?

Untuk galeri penuh, sila klik sini.







Memasuki Jalan Genting Sempah-Genting Highlands melalui Exit 803A Persimpangan Genting Highlands






MTD Prime patut dipuji kerana menyediakan laluan masuk alternatif ke Genting Highlands bagi kemudahan pengguna






Selekoh tajam di sepanjang laluan






Bulatan pertama ini seolah-olah tiada apa-apa fungsi kecuali sebagai pusingan U untuk berpatah balik






Menuruni bukit dengan kecerunan 10%






Bulatan kedua ke Gohtong Jaya dan stesen kereta kabel






Bulatan ketiga ke Gohtong Jaya dan Hulu Yam melalui Jalan Negeri Selangor B66 (I.A.B. bermaksud Institut Aminuddin Baki)






Bulatan keempat ke Awana Skyway






Papan tanda ini menyatakan kecerunan 10%, tetapi kecerunan sebenar adalah antara 10-16%






Memasuki zon jalan mendaki sehala - lebih lebar, tapi lebih curam






Lapisan awan rendah menambahkan kedinginan suasana






Kan saya dah cakap, jalan ini curam gila!






Kilometer sifar Jalan Genting Sempah-Genting Highlands di Genting Highlands






Stesen minyak Esso - satu-satunya stesen minyak di Genting Highlands






Menuruni bukit semula






Selekoh tajam + cerun curam = kombinasi terbaik untuk laluan maut






Genting Berhad menggunakan istilah "lorong perhentian kecemasan" bagi tanjakan kecemasan lori






Laluan menuruni bukit ini ternyata lebih curam daripada laluan mendaki






Tanjakan kecemasan lori pertama...






...dan ini pula yang kedua






Jejambat ini dibina bagi menggantikan jajaran yang terjejas akibat tanah runtuh






Tanjakan kecemasan lori terakhir. Di sinilah tempat berlakunya nahas bas yang mengorbankan 33 nyawa pada 21 Ogos lalu






Bertemu semula dengan laluan mendaki bukit






Papan tanda ini ditulis dalam 4 bahasa, jika masih berdegil juga, tak tahulah nak kata apa lagi






Keluar ke Lebuhraya Karak E8/FT2

1 comment: