Tuesday, October 22, 2013

Jalan 1Malaysia kembali dengan semangat baru / 1Malaysia Road is back with renewed vigor







Salam sejahtera,

Masih ingat lagi entri Jalan 1Malaysia yang pernah saya tulis beebrapa bulan lalu? Saya menulis entri tersebut pada masa itu kerana berasa kecewa apabila usaha sekumpulan penunggang basikal untuk memartabatkan Jalan Persekutuan 1 sebagai lokasi kembara jalan raya mesra alam tidak begitu dihargai. Namun, "orang kuat" kepada projek tersebut, Saudara Yusrizal Md. Yusof, telah pun menghubungi saya pada penghujung bulan lalu setelah terjumpa entri tersebut. Setelah entri yang saya tulis tersebut mendapat perhatian ramai, beliau kini bersemangat kembali untuk menghidupkan semula projek tersebut.

Sedikit latar belakang ringkas mengenai projek Jalan 1Malaysia ini. Projek Jalan 1Malaysia merupakan satu inisiatif untuk memartabatkan semula Jalan Persekutuan 1 dengan menggesa kerajaan agar mengisytiharkan Jalan Persekutuan 1 sebagai Jalan Raya 1Malaysia, bagi menggantikan lebih 92 nama jalan berbeza bagi jalan raya tersebut. Kenapa Jalan Persekutuan 1? Seperti yang kita semua sedia maklum, Jalan Persekutuan 1 adalah salah satu daripada 3 batang jalan raya tulang belakang utama di Semenanjung Malaysia (dua lagi jalan raya tulang belakang utama ialah Jalan Persekutuan 3 dan 5). Ia dibina semasa zaman penjajah British bagi membolehkan mereka mengeksploit hasil bumi kita, sebagaimana landasan kereta api. Sejak zaman penjajah lagi, Jalan Persekutuan 1 berjasa besar sebagai nadi ekonomi negara dengan menghubungkan bandar-bandar, kampung-kampung dan pekan-pekan di sepanjang laluannya. Banyak bandar, pekan dan kampung tumbuh bagai cendawan selepas hujan. Selain itu, banyak jugalah sumber ekonomi baharu yang diteroka sepanjang laluannya, seperti pertanian, pelancongan, perdagangan dan perkhidmatan. Begitu besar jasa Jalan Persekutuan 1 ini kepada negara, sehinggalah apabila siapnya Lebuhraya Utara-Selatan E1 dan E2 pada tahun 1994 yang merampas peranan utama Jalan Persekutuan 1 sebagai nadi utama sistem pengangkutan negara. Atas sebab itulah Saudara Yusrizal selaku penggerak utama projek Jalan 1Malaysia mahu mengembalikan semula zaman kegemilangan Jalan Persekutuan 1, kali ini sebagai syurga ekopelancongan mesra alam bagi penunggang basikal. Lagipun, penunggang basikal sebenarnya tidak dibenarkan untuk menggunakan lebuh raya ekspres, maka golongan sebeginilah yang berupaya mengembalikan kegemilangan Jalan Persekutuan 1.

Asalnya, Saudara Yusrizal mengupah 3 orang penunggang basikal iaitu Acai, Alan dan Peter bagi menggalas tanggungjawab mengembara sepanjang Jalan Persekutuan 1 dari hujung ke hujung (Johor Bahru-Bukit Kayu Hitam), tetapi projek tersebut akhirnya terhenti separuh jalan pada tahun 2011 atas beberapa faktor, antaranya faktor kewangan, kekurangan sokongan termasuklah dari kerajaan sendiri, serta kehilangan motivasi dari kalangan penunggang-penunggang itu sendiri. Motivasi para penunggang jatuh bukan sahaja kerana tiada sokongan daripada pelbagai pihak, tetapi juga disebabkan beberapa halangan sepanjang perjalanan terutamanya mencari tempat penginapan. Akibatnya, mereka akhirnya menarik diri dan projek tersebut akhirnya terbiar begitu sahaja.

Setelah entri Blog Jalan Raya Malaysia mengenai projek Jalan 1Malaysia mendapat perhatian umum, Saudara Yusrizal kembali bersemangat semula untuk menghidupkan kembali projek tersebut dan sedang aktif mendapatkan sokongan terutamanya dari kalangan komuniti penunggang basikal melalui laman sosial Facebook. Berkat kegigihan beliau mempromosikan projek tersebut melalui laman sosial, laman Facebook Jalan1Malaysia kini mencecah 678 peminat (setakat hari ini) dalam masa sekejap sahaja. Apa yang lebih menggembirakan, Kementerian Kerja Raya Malaysia kali ini turut memberikan sokongan terhadap projek sebegini.

Blog Jalan Raya Malaysia juga berperanan mempromosikan aktiviti sebegini, memandangkan Blog Jalan Raya Malaysia dan Jalan 1Malaysia berkongsi matlamat yang sama iaitu memartabatkan rangkaian jalan raya negara. Selain turut serta dalam mempromosikan Jalan 1Malaysia, terdapat beberapa reviu mengenai Jalan Persekutuan 1 yang sudah tentunya amat berguna bagi rujukan beberapa orang penunggang basikal baru yang bakal direkrut kelak. Kami juga berkongsi matlamat menghasilkan reviu Jalan Persekutuan 1 dari hujung ke hujung - bezanya, saya lebih suka bermotosikal atau berkereta semasa menghasilkan reviu.

Berminat untuk menjadi penunggang basikal dalam projek Jalan 1Malaysia? Berikut merupakan senarai tugasan kepada penunggang basikal Jalan 1Malaysia:-
  1. Tunggang basikal sepanjang Jalan Persekutuan 1 dari hujung ke hujung, bermula dari Kilometer Sifar Semenanjung Malaysia di hadapan Pejabat Pos Besar Johor Bahru sehinggalah ke persimpangan lampu isyarat terakhir di Bukit Kayu Hitam.
  2. Buat kajian, tulis diari perjalanan, ambil gambar dan / atau video, dan dapatkan peta supaya pengembaraan ini dapat didokumentasikan dalam bentuk buku. Dengan kata lain, hasilkan reviu Jalan Persekutuan 1 yang paling lengkap dan menyeluruh. Diari yang dimaksudkan pula ialah laman Facebook Jalan 1Malaysia itu sendiri.
  3. Sepanjang perjalanan, kumpulkan maklumat mengenai warung-warung, tempat penginapan (terutamanya hotel bajet dan inap desa atau homestay), masjid-masjid serta tandas awam di sepanjang perjalanan. Kalau ada hentian rehat, lagi bagus.
  4. Balai polis merupakan checkpoint keselamatan anda, jadi buku log akan disediakan sebagai langkah keselamatan. Setiap kali anda singgah di bandar-bandar atau pekan-pekan yang ada balai polis, tuliskan nama anda serta tujuan perjalanan anda (dari Johor Bahru ke Bukit Kayu Hitam). Jika ada halangan di sepanjang perjalanan dari pekan / bandar terdahulu (misalnya tanah runtuh, jalan berlubang, ancaman anjing liar dsb.), tuliskan juga sebagai langkah keselamatan kepada penunggang lain (u.p. Saudara Yusrizal: Anda terlebih dahulu perlu menulis surat kepada Ibu Pejabat Polis Bukit Aman bagi memohon keizinan mengedarkan buku-buku log tersebut ke balai-balai polis di sepanjang Jalan Persekutuan 1).
Penunggang terpilih akan menerima elaun harian RM100 sehari, yang mana hanya RM25 sahaja wang tunai diberi setiap hari semasa memulakan perjalanan, manakala baki RM75 akan dimasukkan ke dalam akaun bank setiap 100 km, yang hanya akan diterima setelah tiba di persimpangan lampu isyarat terakhir Bukit Kayu Hitam. Dengan kata lain, mereka masih perlu menggunakan modal awal sendiri untuk penginapan. Mereka juga layak menerima sebahagian hasil keuntungan jualan buku pengembaraan.

Kriteria penunggang yang diperlukan:-
  1. Cergas dan berstamina tinggi
  2. Mempunyai kemahiran dalam kemahiran penulisan pengembaraan serta seni fotografi (kalau ada kamera DSLR lagi baik)
  3. Peramah dan banyak bercakap
  4. Mesra alam
  5. Rajin membuat kajian
  6. Mempunyai paras rupa yang fotogenik (memandangkan muka anda akan muncul dalam buku serta di laman Facebook)
Berminat? Sila hubungi Saudara Yusrizal Md. Yusof melalui laman Facebook Jalan 1Malaysia ataupun e-mel ke tenaga_zaru@yahoo.com untuk memohon.

No comments:

Post a Comment