Saturday, November 30, 2013

Sepintas lalu: Jambatan Kedua Pulau Pinang E28 / Overview: Penang Second Bridge E28




Salam sejahtara,

Kali ini saya ingin bawakan kepada anda satu lagi karya kejuruteraan jalan raya terulung negara selain Terowong Smart E38, iaitu Jambatan Kedua Pulau Pinang E28. Ia dibina susulan kesesakan Jambatan Pulau Pinang E36 yang sudah pun mencapai kapasiti kemuncaknya, meskipun ia sudah pun dinaik taraf menjadi 6 lorong daripada 4 lorong asalnya.

Bagi anda yang mengikuti perkembangan Jambatan Kedua Pulau Pinang E28 di laman Facebook kami, tentunya banyak maklumat mengenai jambatan tersebut yang telah kami bocorkan kepada anda melalui Admin Aiman Ab. Majid. Dengan itu, dapatlah kami memberi penerangan mengenai jambatan tersebut di blog ini dengan ringkas tetapi padat, memandangkan banyak maklumat awal yang telah kami bocorkan khas untuk anda.

Untuk mengetahui sejarah ringkas mengenai sistem lintasan air Pulau Pinang, kita perlu mengkaji sedikit sebanyak mengenai perkhidmatan feri Pulau Pinang terlebih dahulu. Perkhidmatan feri tertua negara memulakan perkhidmatannya pada tahun 1920. Namun, proses urbanisasi pesat di kawasan metropolitan Georgetown dan Butterworth telah menyebabkan perkhidmatan feri tersebut beroperasi melebihi kapasiti kemuncaknya. Sebagai alternatif kepada perkhidmatan feri Pulau Pinang, kerajaan persekutuan mula membina Jambatan Pulau Pinang E36 sepanjang 8.4 km (13.5 km jika termasuk jajaran lebuh raya darat) pada tahun 1982 dan siap pada tahun 1985. Selain menjadi jambatan terpanjang di Malaysia dan Asia Tenggara pada masa tersebut, Jambatan Pulau Pinang E36 turut mencatat sejarahnya yang tersendiri apabila Perdana Menteri pada ketika itu, Tun Dr. Mahathir Mohamad, telah memandu sebuah model prototaip Proton Saga menyeberangi jambatan tersebut.

Pembukaan Jambatan Pulau Pinang sedikit sebanyak membantu mengurangkan kesesakan di terminal feri. Namun, bilangan kenderaan yang menggunakannya semakin bertambah setiap tahun sehingga mencapai kapasiti kemuncaknya sekitar tahun 2000. Malah, masalah kesesakan di jambatan tersebut sudah terlalu parah sehinggakan warga Pulau Pinang yang berulang-alik dari tanah besar ke pulau dan sebaliknya terperangkap berjam-jam setiap kali awal pagi dan lewat petang, walaupun dengan menaiki motosikal sekalipun. Kerja naik taraf jambatan tersebut kepada 6 lorong pun tidak banyak membantu. Maka, kerajaan mengambil keputusan untuk membina sebuah jambatan baru di luar kawasan metropolitan Georgetown-Butterworth untuk membolehkan pemandu luar untuk ke pulau dengan lebih lancar. Projek tersebut dikendalikan oleh Jambatan Kedua Sdn. Bhd. dan dimulakan pada tahun 2008. Projek jambatan tol sepanjang 16.9 km (24 km jika termasuk jajaran lebuh raya darat) ini dijangka akan dibuka akhir tahun ini.

Jadi apa bezanya antara jambatan lama dengan jambatan baru ini? Biar jadual-jadual perbandingan di bawah ini menjawab pertanyaan anda.








Terdapat 3 persimpangan bertingkat - Persimpangan Jambatan Kedua, Persimpangan Batu Kawan dan Persimpangan Batu Maung - dan 2 plaza tol dibina di sepanjang laluan. Plaza tol pertama adalah plaza tol milik Plus Expressways Berhad bagi sistem tol tertutup Lebuhraya Utara-Selatan E1, manakala plaza tol kedua pula hanya untuk lalu lintas ke pulau di mana semua pengguna jambatan termasuk motosikal hanya perlu membayar tol untuk ke pulau, sama seperti perkhidmatan feri dan juga jambatan lama. Semasa peringkat pembangunannya, asalnya sepasang hentian rehat dicadangkan untuk dibina di tengah-tengah laut, tetapi cadangan tersebut akhirnya diketepikan bagi menjimatkan kos pembinaan. Kilometer sifar pula dikira dari Persimpangan Batu Maung.





Jika anda perhatikan peta di atas, anda akan mendapati bahawa jambatan tersebut sebenarnya tidak betul-betul lurus sebagaimana jambatan pertama. Ada yang mendakwa kononnya jambatan tersebut sengaja dibina bengkok bagi menambah panjang jambatan tersebut, tetapi punca sebenar rekaan jambatan yang tidak 100% lurus ini ialah berikutan faktor geologi. Faktor geologi sebeginilah yang diambil kira semasa jambatan tersebut direka.

Setakat ini sajalah dahulu yang ingin kami bawakan kepada anda. Seterusnya, nantikanlah reviu eksklusif kami mengenai Jambatan Kedua Pulau Pinang E28 setelah ia dibuka kepada lalu lintas kelak...!!!

No comments:

Post a Comment