Tuesday, November 26, 2013

Kenali Rangkaian Lebuh Raya Asia / Know Asian Highway Network



Jalan Phetkasem Laluan 4 di Thailand sebagai sebahagian laluan AH2


Salam sejahtera,

Terlebih dahulu saya ingin memohon maaf kerana agak lama tidak mengemaskini blog ini, berikutan kesibukan memenuhi permintaan seorang rakan bagi membina laman web bagi perniagaannya. Kali ini, saya ingin bawakan kepada anda sedikit-sebanyak mengenai Rangkaian Lebuh Raya Asia.

Rangkaian Lebuh Raya Asia merupakan salah satu inisiatif Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB), melalui Suruhanjaya Ekonomi dan Sosial bagi Asia dan Pasifik PBB (UNESCAP), bagi membangunkan satu rangkaian jalan raya yang komprehensif, holistik dan memenuhi piawaian antarabangsa melalui penambahbaikan dan naik taraf jajaran jalan raya sedia ada yang dikenal pasti sebagai laluan Lebuh Raya Asia. Ia merupakan salah satu daripada 3 tiang utama bagi menambah baik infrastruktur pengangkutan Asia, di samping Kereta Api Rentas Asia dan penyediaan kemudahan pengangkutan darat. 

Projek tersebut pada mulanya dilaksanakan secara terus oleh PBB pada tahun 1959. Semasa fasa awal pembangunannya (1960-1970), kadar kemajuan projek berjalan lancar, tetapi kemudiannya menjadi sangat lembab, terutamanya apabila bantuan dana bagi pelaksanaannya digantung pada tahun 1975. Pada tahun 2003, satu perjanjian rasmi bagi pembangunan Rangkaian Lebuh Raya Asia ditandatangani pada 18 November 2003 oleh 23 negara anggota perintis. Setakat tahun 2013, sudah ada 29 negara yang sudah menandatangani perjanjian tersebut.

Piawaian bagi reka bentuk jalan yang dikenal pasti sebagai sebahagian jajaran Lebuh Raya Asia adalah seperti berikut:-

Piawaian
Had laju reka bentuk (km/j)
Lebar lorong minima (m)
Kawalan masuk
Aplikasi
Primer
120
3.5
Penuh
JKR R6/U6
Lebuh raya ekspres
Annex I
100
3.5
Separa
JKR R5/U5
Jalan raya kembar
Annex II
80
3.5
Separa
JKR R5/U5
Jalan super two dan jalan raya utama
Annex III
60
3.25
Separa
JKR R4/U4
Jalan raya utama dan sekunder




Format jata laluan Lebuh Raya Asia


Kod laluan bagi Rangkaian Lebuh Raya Asia bermula dengan huruf AH diikuti nombor yang diwartakan. Terdapat beberapa kategori laluan bagi Rangkaian Lebuh Raya Asia:-
  1. Laluan rentas benua - diwartakan dengan nombor 1 digit, merentasi seluruh benua Asia
  2. Laluan Asia Tenggara - diwartakan dengan nombor 10-29 dan 100-299
  3. Laluan Asia Timur dan Timur Laut - diwartakan dengan nombor 30-39 dan 300-399
  4. Laluan Asia Selatan - diwartakan dengan nombor 40-59 dan 400-599
  5. Laluan Asia Tengah, Asia Utara dan Asia Barat Daya - diwartakan dengan nombor 60-89 dan 600-899


Lebuhraya Elite E6 adalah sebahagian daripada laluan AH2



Lebuhraya Karak E8/FT2 adalah sebahagian daripada laluan AH141



Lebuhraya Tun Razak FT12 adalah sebahagian daripada laluan AH142



Rangkaian Lebuhraya Pan Borneo, termasuklah Lebuhraya Papar-Sindumin FT1, adalah sebahagian daripada laluan AH150


Di Malaysia, terdapat tujuh laluan Lebuh Raya Asia yang dikenal pasti:-
  1. AH2 - sepanjang Lebuhraya Utara-Selatan E1 dan E2 (Bukit Kayu Hitam-Johor Bahru), Lebuhraya Baru Lembah Klang (NKVE) E1 (Bukit Lanjan-Shah Alam), Lebuhraya Elite E6, Lebuhraya Skudai FT1 dan Tambak Johor FT1
  2. AH18 - sepanjang Jalan Persekutuan 3 (Rantau Panjang-Johor Bahru)
  3. AH140 - sepanjang Lebuhraya Butterworth-Kulim E15 (Butterworth-Lunas) dan Jalan Persekutuan 4 (Lunas-Pasir Puteh)
  4. AH141 - NKVE E1 (Bukit Lanjan-Jalan Duta), Lebuhraya Duke E33 (Jalan Duta-Sentul Pasar-Greenwood), KL MRR2 FT28 (Greenwood-Gombak Utara), Lebuhraya Karak E8/FT2, Lebuhraya Pantai Timur E8 Fasa 1 (Gombak-Jabor) dan Jalan Pintasan Gebeng
  5. AH142 - sepanjang Persiaran MEC FT222, Lebuhraya Segamat-Kuantan FT12 (Gambang-Segamat) dan Jalan Persekutuan 1 (Segamat-Yong Peng Selatan)
  6. AH143 - sepanjang Lebuhraya Linkedua E3 (Senai-Tanjung Kupang)
  7. AH150 - sepanjang Lebuhraya Pan Borneo (Jalan Persekutuan 1 di Sarawak dan Jalan Persekutuan 1, 22 dan 13 di Sabah)


Korea Selatan menzahirkan kebanggaan mereka kerana diberi penghormatan menjadi sebahagian laluan Lebuh Raya Asia, dengan menggandingkan jata laluan AH1 bersama-sama jata laluan lebuh raya sedia ada - kenapa tidak kita...?



Jepun menzahirkan kebanggaan mereka kerana diberi penghormatan dijadikan kilometer sifar bagi laluan AH1 - kenapa Malaysia sedikit pun tiada rasa bangga dipilih sebagai sebahagian rangkaian jalan raya antarabangsa...?


Masalah yang dihadapi di Malaysia sekarang ialah boleh dikatakan tiada satu pun papan tanda jalan raya di Malaysia yang menggandingkan jata laluan Lebuh Raya Asia dengan jata laluan sedia ada. Akibatnya, ramai di kalangan rakyat Malaysia yang langsung tidak mengetahui kewujudan laluan Lebuh Raya Asia di negara sendiri. Cuba lihat papan-papan tanda jalan raya di kebanyakan negara anggota; masing-masing menzahirkan kebanggaan mereka kerana disenaraikan sebagai antara laluan Lebuh Raya Asia dengan menggandingkan jata laluan Lebuh Raya Asia dengan jata laluan kebangsaan masing-masing. Jika negara lain boleh melakukannya, kenapa kita tidak boleh? Adakah kita tidak ada langsung perasaan bangga meskipun telah diberi penghormatan sebagai sebahagian laluan Lebuh Raya Asia? Oleh itu, saya menyeru kepada Jabatan Kerja Raya (JKR) serta syarikat-syarikat konsesi bagi lebuh raya ekspres yang terlibat agar turut serta menggandingkan jata laluan Lebuh Raya Asia dengan jata laluan sedia ada sebagai tanda kebanggaan kita terhadap sistem jalan raya kita yang dijadikan sebahagian daripada sistem rangkaian jalan raya antarabangsa.

No comments:

Post a Comment