Friday, May 13, 2016

Pengumuman: Projek reviu Jalan Raya 1Malaysia sah dihidupkan semula / Announcement: 1Malaysia Road review project has been confirmed to be revived




Salam sejahtera,

Sejak saya mula mewujudkan Blog Jalan Raya Malaysia, salah satu impian utama saya adalah untuk menghasilkan reviu bagi jalan raya tulang belakang utama Malaysia, terutamanya Lebuhraya Utara-Selatan E1 dan E2, Lebuhraya Pan Borneo FT1/FT13/FT22, serta Jalan Persekutuan 1, 2, 3, 4 dan 5. Namun, fokus nombor satu saya sudah tentulah Jalan Persekutuan 1, kerana jalan itulah yang telah banyak berjasa kepada seluruh rakyat Malaysia sejak 136 tahun yang lalu - yang jauh didekatkan, yang dekat dimesrakan, dan yang mesra diserasikan (petikan kata-kata Allahyarham Aziz Desa). Selama itu jugalah Jalan Persekutuan 1 berjasa menghubungkan rakyat antara desa dan kota dari utara sehingga ke selatan dan seterusnya menjadi nadi ekonomi negara. Ia dibuktikan melalui lebih sejuta rakyat Malaysia yang menjadikan Jalan Persekutuan 1 sebagai sumber ekonomi negara. Justeru, tidak hairanlah kenapa Jalan Persekutuan 1 selayaknya digelar "Ibu Jalan Raya Malaysia" ataupun "Jalan Raya 1Malaysia."




Sebelum ini, cubaan untuk melaksanakan projek reviu Jalan Persekutuan 1 telah dilakukan sebanyak dua kali oleh sekutu kami iaitu Encik Yusrizal Md. Yusof. Cubaan pertama dilakukan pada tahun 2013 tetapi gagal. Beliau bangkit semula pada tahun seterusnya tetapi tidak berjaya juga disebabkan kegagalan memperoleh penaja. Sejak kegagalan kedua kali ini, laman Facebook Jalan 1Malaysia juga sudah bersawang tanpa sebarang kemaskini terbaru. Oleh itu, projek reviu Jalan Persekutuan 1 yang bakal saya hidupkan semula kali ini bukan sahaja untuk diri saya sendiri serta untuk para pembaca Blog Jalan Raya Malaysia yang budiman, tetapi juga khas untuk Encik Yusrizal. Kepada Encik Yusrizal, izinkan saya untuk meneruskan perjuangan anda untuk memartabatkan Jalan Persekutuan 1 sebagai Jalan Raya 1Malaysia.

Kenapa saya benar-benar ingin menghasilkan reviu berskala besar ini...? Pertama sekali, saya ingin mengajak anda untuk kembali mengimarahkan Jalan Persekutuan 1 sebagai nadi pengangkutan utama di Semenanjung Malaysia. Sejak Lebuhraya Utara-Selatan dibuka pada tahun 1994, Jalan Persekutuan 1 seakan-akan sudah dipinggirkan oleh orang ramai. Beberapa dan bandar utama yang amat bergantung kepada para pengguna Jalan Persekutuan 1 semakin mati, seperti Batu Anam, Pedas, Beranang, Kuala Kubu Bharu dan Kampar. Malah, Segamat pun turut terjejas akibat laluan Lebuhraya Utara-Selatan E2 yang menjauhi laluan ke Gemas dan Segamat semata-mata untuk melalui Melaka. Dengan kata lain, lebuh raya ekspres sebenarnya hanya membawa manfaat kepada bandar-bandar utama yang mempunyai kepentingan ekonomi sahaja, tidak seperti jalan persekutuan yang membawa limpahan kemakmuran ekonomi kepada semua pekan, bandar dan kampung yang dilaluinya.

Selain membela kembali nasib penduduk di pekan-pekan dan bandar-bandar yang terjejas dari segi sosio-ekonomi akibat pembinaan lebuh raya ekspres, kembara kali ini juga bertujuan untuk memperbetulkan kembali stigma masyarakat yang menganggap kononnya lebuh raya ekspres itulah laluan utama, sehingga ke tahap mahu mendesak untuk menghapuskan tol. Berikutan stigma sedemikian, lebuh raya ekspres yang asalnya agak lengang dan seronok dipandu laju kini semakin sesak dan semakin berbahaya berikutan peningkatan bilangan kenderaan yang menggunakannya, sehingga keseronokan pemanduan itu kini sudah hilang. Lihat sajalah peta-peta dalam Google Maps mahupun Waze, setiap kali musim perayaan pasti kita akan disajikan dengan neraka kesesakan kronik di lebuh raya ekspres, sedangkan jalan persekutuan dan negeri pula banyak yang lengang. Apa gunanya membayar tol hanya untuk bergerak pada kelajuan yang lebih perlahan daripada kura-kura...? Seronokkah bercuti sekiranya banyak masa dibazirkan dengan terperangkap dalam kesesakan lebuh raya sehingga masa untuk memaki-hamun dan menyumpah-menyeranah di atas lebuh raya lebih banyak daripada masa memanfaatkan percutian itu sendiri...?

Sebab ketiga kenapa saya menyimpan hasrat untuk menghasilkan reviu Jalan Persekutuan 1 adalah untuk berkongsi tempat-tempat menarik di sepanjang laluannya kepada anda semua, yang mana ada di antaranya yang kebanyakan orang tidak tahu kecuali masyarakat tempatan serta pengguna Jalan Persekutuan 1 itu sendiri. Berapa ramai di kalangan anda semua yang tahu bahawa terdapat kolam air panas di Selayang...? Saya percaya majoriti di kalangan anda tidak tahu pun akan kewujudannya, kecuali para pengguna Jalan Persekutuan 1 serta orang-orang Selayang, Batu Caves dan Kuala Lumpur sendiri. Rugilah kalau tempat-tempat menarik sebegini tidak dikongsikan dengan masyarakat luar.

Sebelum ini saya telah pun menulis satu sejarah lengkap mengenai Jalan Persekutuan 1; yang tinggal sekarang hanyalah reviunya sahaja. Berbeza dengan tahun-tahun lepas, kali ini saya begitu bersemangat dan berkeyakinan tinggi untuk menghasilkannya. Dari mana datangnya motivasi sebegini...? Ada dua sumber motivasi utama saya yang membawa kepada tahap keyakinan sebegini. Pertama ialah siri reviu XPDC Teganu Kita pada Februari 2015, yang mana saya berjaya menjelajah sejauh 400 km untuk menghasilkan reviu lengkap bagi Lebuhraya Pantai Timur Fasa 2 (LPT2) E8 serta Lebuhraya Jerangau-Jabor FT14, dengan hanya bermodalkan derma para pembaca 100%, menjadikan siri XPDC Teganu Kita sebagai siri reviu jalan raya pertama yang dibiayai sepenuhnya daripada hasil derma para pembaca. Reviu sebegini membuktikan kepada saya bahawa kos reviu sebegini sebenarnya tidak terlalu besar, asalkan ada keazaman dan kesungguhan yang cukup tinggi.

Sumber motivasi kedua pula datang daripada Pertandingan Selfie / Wefie Jalan Persekutuan anjuran Kementerian Kerja Raya (KKR) yang menjanjikan hadiah RM500 untuk johan pertandingan tersebut. Kemenangan tersebut amat penting dan amat bermakna kepada saya kerana ia sudah tentu akan membolehkan lebih banyak reviu jalan raya yang lebih panjang dihasilkan. Jadi apa yang anda perlu lakukan...? Mudah sahaja. Anda hanya perlu log masuk akaun Facebook anda, buka entri Pertandingan Selfie / Wefie Jalan Persekutuan (juga ditampilkan dalam Featured Post) dan sukai dua gambar Facebook yang saya pautkan di bawah entri tersebut.

Memandangkan tarikh penyampaian hadiah bagi pertandingan tersebut diadakan dalam bulan Ramadan, maka projek reviu Jalan Raya 1Malaysia hanya akan dilaksanakan selepas Hari Raya Aidilfitri, iaitu sama ada dalam bulan Julai atau paling lewat pun awal bulan Ogos. Dalam projek ini, Jalan Persekutuan 1 bukanlah satu-satunya laluan bagi projek reviu kali ini, tetapi turut termasuk Lebuhraya Utara-Selatan E1 dan E2, juga dari hujung ke hujung.

Sebelum saya akhiri entri ini, biar saya rumuskan dahulu dua laluan yang bakal menjadi laluan kami untuk projek reviu Jalan Raya 1Malaysia ini:-

  1. Lebuhraya Utara-Selatan Jajaran Selatan E2 (Kuala Lumpur-Johor Bahru)
  2. Jalan Persekutuan 1 (Johor Bahru-Bukit Kayu Hitam)
  3. Lebuhraya Utara-Selatan Jajaran Utara E1 (Bukit Kayu Hitam-Kuala Lumpur)

Nantikanlah reviu Jalan Persekutuan 1 dan Lebuhraya Utara-Selatan oleh kami pada Julai atau Ogos ini hanya di Blog Jalan Raya Malaysia...!!!

2 comments:

  1. Menunggu review daripada tuan bagi Jalan Persekutuan 1. Keep it up bro

    ReplyDelete