Tuesday, April 11, 2017

FTRoadpedia Pantai Timur Part 5: Kota sesat FT2 di Kuantan / FT2 maze in Kuantan




Salam sejahtera,

Dalam episod kelima siri reviu FTRoadpedia Pantai Timur kali ini, saya ingin membawakan kepada anda satu lagi "kota sesat" yang wujud di sepanjang Jalan Persekutuan 2 iaitu di Kuantan. Sebelum ini, saya pernah membawakan kepada anda entri kota sesat FT2 di Kuala Lumpur, yang mana ia berpunca daripada kelemahan perancangan, kegagalan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) mempamerkan jata laluan pada papan tanda jalan raya, serta kontroversi melibatkan penduduk setinggan di sekitar Kampung Puah, Kampung Chubadak dan Kampung Bandar Dalam semasa projek Lebuhraya Karak FT2 pada tahun 1974-1977 yang dimatikan setakat di Kampung Bandar Dalam sahaja dan bukannya di Jalan Pahang FT2.

Tidak seperti "kota sesat" FT2 di di Kuala Lumpur, "kota sesat" FT2 di Kuantan boleh dikatakan agak mudah, terutamanya jika anda datang dari arah Pelabuhan Kuantan dan Beserah melalui Jalan Beserah FT2 aka Jalan Kuantan-Pelabuhan Kuantan FT2. Dari Beserah, untuk ke Jalan Gambang FT2 dan Jalan Kuala Lumpur-Kuantan FT2, anda hanya perlu jalan terus melalui Jalan Beserah FT2 sehingga ke Persimpangan Teluk Cempedak/Tanjung Lumpur dan belok kanan di persimpangan tersebut. Sangat mudah bukan...? Dari arah Beserah, ia terlalu mudah dan kalau diikutkan, ia tidak layak pun digelar kota sesat.




Peta kota sesat FT2 dari Jalan Gambang FT2 ke Jalan Beserah FT2


Namun, jika anda datang dari arah Jalan Gambang FT2, lain pula ceritanya. Sebaik sahaja anda tiba di pusat bandar Kuantan melalui Jalan Gambang FT2, anda akan dilencongkan ke kiri ke Jalan Penjara. Sebaik sahaja anda dilencongkan ke kiri, terus himpit ke lorong paling kanan dan terus belok kanan di persimpangan pertama di situ ke Jalan Mahkota FT2. Jalan Mahkota FT2 akan bercantum semula dengan Jalan Besar FT2 bagi laluan arah barat di Jalan Teluk Sisek FT2 sehinggalah ke Persimpangan Teluk Cempedak / Tanjung Lumpur tadi.

Sebaik sahaja anda memasuki Jalan Beserah FT2, sekali lagi anda akan dilencongkan ke kiri ke Jalan Gambut. sekali lagi terus himpit ke lorong kanan. Seterusnya, anda perlu mencari Hotel Grand Continental Kuantan untuk mercu tanda seterusnya. Sebaik anda nampak kelibat Hotel Grand Continental, terus ambil jalan betul-betul di sebelah kanan hotel tersebut iaitu Jalan Tun Ismail 8. Jalan tersebut membawa anda ke Berjaya Megamall Kuantan. Di bulatan kecil di situ, ambil pusingan pukul 12 (jalan terus), dan sebaik anda tiba di persimpangan lampu isyarat di situ, belok kanan ke Jalan Tun Ismail. Di Jalan Tun Ismail, terus himpit ke lorong paling kiri dan sebaik sahaja di penghujung jalan tersebut, belok kiri untuk kembali ke Jalan Beserah FT2 untuk meneruskan perjalanan.

Bagaimana...? Anda rasa laluan kali ini memeningkan...? Dalam hal ini, anda patut mempersalahkan Majlis Perbandaran Kuantan kerana melakukan perubahan laluan bagi Jalan Beserah FT2 yang semakin menyesatkan ini pada tahun 2013. Elok-elok laluan asal sudah cukup memudahkan, setelah perubahan laluan dilakukan, sekarang orang-orang luar Kuantan yang hendak bersantai di pantai sekitar Balok dan Beserah semakin celaru dan tersesat. Perubahan trafik yang dilakukan ini juga menjadi punca utama kesesakan di Jalan Bukit Ubi C4 / Jalan Sungai Lembing FT231, kerana kebanyakan trafik luar dilencongkan ke situ dengan andaian kebanyakan pemandu luar hendak ke Kuala Terengganu melalui Jalan Pintasan Kuantan FT3 dan seterusnya Jalan Kuantan-Kuala Terengganu FT3, Lebuhraya Jerangau-Jabor FT14 ataupun Lebuhraya Pantai Timur Fasa 2 (LPT2) E8. Justeru, saya menyeru kepada JKR Kuantan agar dapat membantu navigasi pengguna jalan raya melalui penggunaan penanda kepastian, mengecat jata laluan di atas jalan serta papan-papan tanda penunjuk arah yang lebih membantu pengguna.

Ikuti reviu Jalan Pintasan Kuantan FT3 dalam bahagian keenam siri reviu jelajah FTRoadpedia Pantai Timur hanya di Blog Jalan Raya Malaysia.

2 comments:

  1. thanks Malaysia and thanks to this Author who share this amazing blog, we seriously want to join you

    ReplyDelete
  2. Since we are brand manufacturer so Our primary themes is "Lets us to look at Nature" like Aloe Vera thanks

    ReplyDelete