Wednesday, November 14, 2012

Lebuhraya KLIA FT26/E6 / KLIA Expressway FT26/E6

Salam sejahtera,

Sudah lama rasanya saya tidak membuat reviu jalan raya. Sempena cuti Deepavali kali ini, saya bawakan reviu eksklusif bagi dua komponen Lebuhraya Utara-Selatan Hubungan Tengah (Elite) E6, iaitu Lebuhraya KLIA FT26/E6 dan Hubungan Putrajaya E6. Saya sepatutnya berupaya mengambil kesempatan membuat reviu penuh termasuk laluan utama lebuh raya E6 sempena hari penyampaian hadiah pertandingan menulis esei Hari Kebangsaan 2012 anjuran pihak pengurusan Lebuhraya Latar E25, tetapi rancangan tersebut terpaksa ditunda akibat cermin kereta yang tiba-tiba pecah di Tampin. Kesempatan membuat reviu bagi Lebuhraya KLIA FT26 dan Hubungan Putrajaya E6 ini datang semasa saya bersama keluarga pergi menghantar adik ipar saya ke KLIA untuk menemui suaminya (adik lelaki saya) di Perancis pada hujung minggu lalu (10 November 2012).

Sedikit sejarah mengenai FT26 ini. Lebuh raya ini dibina sebagai jalan masuk utama ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur di Sepang dan projek pembinaannya berjalan serentak dengan pembinaan laluan utama Lebuhraya Elite E6. Memandangkan laluan ini dibina sebagai pintu masuk utama ke KLIA melalui E6, maka sebahagian daripada FT26 ini dijadikan sebahagian daripada projek laluan utama E6. Lebuh raya ini dibuka serentak dengan pembukaan KLIA pada 27 Jun 1998.

Lebuh raya ini pendek sahaja iaitu sepanjang 11 km dan dibahagikan kepada 2 bahagian - bahagian di bawah penyelenggaraan Expressway Lingkaran Tengah Sdn. Bhd. (Elite) iaitu anak syarikat PLUS Expressways Berhad, serta bahagian di bawah penyelenggaraan JKR Sepang dan Malaysia Airports Berhad. Perbezaan ketara bagi kedua-dua bahagian ini ialah bahagian JKR mempunyai lapan lorong manakala bahagian lebuh raya Elite E6 pula mempunyai enam lorong. Ironinya, had laju bagi keseluruhan lebuh raya ini hanya 90 km/j sahaja. Mungkin anda akan menganggap had laju tersebut sebagai mengarut, tetapi ia berpunca daripada peruntukan Perintah Had Laju Kebangsaan 1989 yang menetapkan semua jalan  raya yang diwartakan sebagai Jalan Persekutuan dikenakan had laju tidak melebihi 90 km/j sahaja.

Persimpangan pertama bagi FT26 ini tidak lain tidak bukan ialah Exit 608 Persimpangan KLIA sebelum melalui Plaza Tol KLIA. Sebaik melepasi plaza tol, lebuh raya ini berterusan sebagai lebuh raya ekspres enam lorong sejauh lebih kurang 5 km sebelum ia membesar menjadi lapan lorong. Bahagian lebuh raya lapan lorong ini diselenggara oleh JKR Sepang dan Malaysia Airports Berhad.

Persimpangan seterusnya ialah Persimpangan Jalan Pekeliling, juga dikenali sebagai Persimpangan Masjid KLIA kerana Masjid KLIA terletak tidak jauh dari situ. Ia dihubungkan dengan Jalan Pekeliling FT27 ke Litar Antarabangsa Sepang dan Terminal Tambang Murah yang menumpang di kompleks kargo KLIA sementara terminal tambang murah kekal sedang dalam pembinaan sekarang. Selain itu, jika anda mahu menjimatkan duit tol dari KL ke KLIA dan sebaliknya, anda boleh menggunakan Lebuhraya Cyberjaya-Putrajaya FT29 ke penghujungnya di Laluan Labuhan Dagang-Nilai FT32 dan belok kanan ke FT32 sehingga ke simpang Jalan KLIA 1 FT182, yang seterusnya dihubungkan ke Lebuhraya KLIA FT26 melalui Jalan Pekeliling FT27.

Semasa menghampiri KLIA, terdapat satu persimpangan bertingkat yang sudah siap tetapi masih belum dibuka, memandangkan projek terminal tambang murah kekal yang dikenali sebagai KLIA2 masih dalam pembinaan. Sebelum persimpangan tersebut, satu pusingan-U bertingkat juga turut dibina untuk berpatah balik ke KLIA. Di KLIA, laluan berpecah dua dan had laju diturunkan ke 70 km/j. Anda tidak akan berjaya mencari kilometer terakhir FT26 kerana FT26 ini direka sebegitu rupa supaya pemandu yang melaluinya berpatah balik ke Kuala Lumpur tanpa membuat pusingan U ataupun melalui bulatan.

Ikuti rencana mengenai komponen kedua Lebuhraya Elite E6 iaitu Hubungan Putrajaya E6.

Untuk galeri penuh, sila klik sini.







Lebuhraya KLIA FT26 8 lorong dari KLIA ke Kuala Lumpur menghampiri Persimpangan Jalan Pekeliling






Bahagian FT26 yang diselenggara oleh Expressway Lingkaran Tengah Sdn. Bhd. selebar 6 lorong






Plaza Tol KLIA






Memasuki Lebuhraya Elite E6 di Exit 608 Persimpangan KLIA

No comments:

Post a Comment