Tuesday, March 26, 2013

Modenas Kriss 125i EFI dilancarkan di Greece! / Modenas Kriss 125i EFI was launched in Greece!



Modenas Kriss 125i / CT125i EFI (kredit kepada: Arena Motosikal)

Salam sejahtera,

Hujung minggu lalu (22 Mac 2013), Modenas telah melancarkan model motosikal baru iaitu Kriss 125i EFI untuk pasaran Greece. Ia sebenarnya berasaskan keluarga siri CT yang menggantikan siri Kriss sebelum ini. Dengan kata lain, model ini sebetulnya ialah CT125i tetapi dijenamakan semula sebagai Kriss 125i berikutan populariti motosikal Modenas di negara yang menjadi pasaran eksport terbesar Modenas itu. Pengeluaran Kriss 125i tersebut menjadikan model tersebut sebagai motosikal pancitan bahan api pertama keluaran Modenas

Kenapa Modenas mengeluarkan Kriss 125i di Greece terlebih dahulu dan bukan di Malaysia? Jawapannya mudah sahaja - hasil tekanan daripada piawaian emisi terkini Eropah. Negara-negara Eropah kini mewajibkan semua model motosikal baharu yang dijual di sana lulus piawaian emisi Euro 3, dan ia hanya boleh dicapai melalui penggunaan pancitan bahan api. Mungkin ada yang mempertikaikan tindakan Modenas ini dengan tuduhan "kera di hutan disusukan, anak di rumah mati tak makan", tetapi Modenas sebenarnya merancang untuk memasarkan model tersebut di Malaysia dan kini sedang menjalankan soal selidik produk di laman Facebook rasmi mereka. Sekurang-kurangnya Modenas kini di landasan yang betul untuk menjadi pengeluar motosikal bertaraf global, dan langkah mengeluarkan motosikal kapcai pancitan bahan api ini dapat memecahkan dominasi Honda Innova 125i (Honda Wave 125i di Eropah).

Apa yang bagusnya mengenai motor ini? Pertama sekali, ia sangat jimat minyak, kerana pancitan bahan api membolehkan petrol dipancitkan menjadi titisan yang sangat halus, menjadikan pembakaran lebih sempurna dan lebih cekap. Pembakaran yang lebih sempurna juga bermaksud pelepasan ekzos yang lebih bersih, ditambah lagi dengan penggunaan pemangkin asap 3 hala dan pengesan oksigen bagi memastikan asap ekzos yang dikeluarkan benar-benar bersih. Enjinnya juga sangat mudah dihidupkan walaupun pada waktu pagi yang sejuk tanpa memerlukan injap pencekik seperti pada motosikal berkarburetor.

Untuk memastikan kos pengeluaran Kriss 125i diminimakan, unit kawalan enjin (ECU) Kriss 125i disepadukan dengan badan pendikit serta tiga sensor (sensor kedudukan pendikit, sensor suhu udara masuk dan sensor tekanan mutlak rongga). Pendekatan sebegini samalah seperti generasi pertama sistem PGM-FI yang digunakan pada Honda Wave 125i model tahun 2003 di Thailand.

Jadi berapa harga motosikal ini di Greece? Harga motosikal Modenas 125i EFI ini ialah €1,895 (tidak termasuk insurans dan cukai jalan). Jika dijual di Malaysia kelak, kita boleh jangkakan harganya sekitar RM5,000-5,500. Saya percaya model ini tentunya bakal mendapat sambutan yang hangat sebagaimana ketika model asal Kriss 110 mula-mula diperkenalkan pada tahun 1996 dahulu, memandangkan rakyat Malaysia tentunya ternanti-nanti keluaran pertama Modenas yang menggunakan pancitan bahan api. Penjimatan bahan api yang sangat ketara hasil penggunaan sistem pancitan bahan api tentunya bakal menjadi senjata Modenas untuk kembali merampas takhta teratas dalam pasaran motosikal kapcai 4 lejang di Malaysia kelak. Untuk merealisasikan matlamat tersebut, saya juga menyeru agar Modenas turut mengeluarkan semula CT110 sebagai model pancitan bahan api, diikuti dengan penggunaan sistem pancitan pada GT128.

Berita asal oleh: Arena Motosikal

No comments:

Post a Comment